تفاوت مدیر محصول و مدیر پروژه چیست؟


در بسیاری از مواقع مانند آگهی‌های استخدام، تفاوت مدیر محصول و مدیر پروژه در نظر گرفته نمی‌شود و این دو مفهوم یکسان تلقی می‌گردد، در حالی که اینطور نیست و تفاوت‌های مهمی میان آن‌ها وجود…

در بسیاری از مواقع مانند آگهی‌های استخدام، تفاوت مدیر محصول و مدیر پروژه در نظر گرفته نمی‌شود و این دو مفهوم یکسان تلقی می‌گردد، در حالی که اینطور نیست و تفاوت‌های مهمی میان آن‌ها وجود دارد. برای فراگیری هر تمایزی ابتدا باید به تعریف و کارکرد هر یک از بخش‌ها بپردازیم؛ یعنی بررسی کنیم که شاخه‌ها و زیرمجموعه‌های هر یک از مفاهیم دقیقا چیست؟

یا هر مفهوم در چه حوزه‌هایی تسلط و اشراف دارد؟ بنابراین، در این مقاله ابتدا به بررسی عملکرد یا دایره تسلط و سپس تفاوت مدیر محصول و مدیر پروژه خواهیم پرداخت تا با تمایز این دو بیشتر و بهتر آشنا شویم. اگر می‌خواهید با این مبحث بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله با رشدانا همراه باشید.

تعریف محصول و پروژه

قبل از پرداختن به تمایز مفهومی و مسئولیتی بین مدیر محصول و مدیر پروژه، باید ببینیم اساسا آن‌ها روی چه مواردی کار می‌کنند و تسلط دارند. ابتدا به بررسی تعریف مختصری از محصول می‌پردازیم. به نظر شما محصول چیست؟ مثلا کفش یک کالا و محصول است اما آیا اپلیکیشن هم محصول به حساب می‌آید؟ بله. به طور کلی هر چیزی را که به شکل فیزیکی و ملموس مانند کالاهای صنعتی یا ناملموس و مجازی مانند وبسایت یا اپلیکیشن و حتی خدمات باشد، می‌توانیم در گروه محصول طبقه‌بندی کنیم.

در طرف دیگر، پروژه قرار دارد. به طور کلی، پروژه طرحی است که از مجموعه فعالیت‌های پیوسته در مدت زمان مشخص تشکیل شده و این طرح در زمان مقرر به پایان می‌رسد. حالا اگر بخواهیم مفهوم محصول و پروژه را در یک نقطه به یکدیگر متصل کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که هر فرآیند تولید محصول متشکل از چندین پروژه و طرح است؛ یعنی چندین پروژه و طرح کوچک با هم ادغام می‌شوند تا یک محصول تولید شده و به دست مشتری یا مخاطب برسد.

تفاوت مدیر محصول و مدیر پروژه

براساس تعریف بالا، حالا راحت‌تر می‌توانیم به بررسی تفاوت بین مدیر محصول و مدیر پروژه یا (Product Manager vs Project Manager) بپردازیم. اگر بخواهید بدانید مدیر محصول کیست، غالبا از وی به عنوان مدیر عامل اجرایی در فرآیند تولید محصول یاد می شود؛ این شخص، طرح و نقشه محصول را تعیین و راهبردهای اصلی فرآیند تولید را مشخص می‌کند. صحبت با مشتری و نظرسنجی از آن‌ها برای بهبود محصولات از وظایف اصلی مدیران محصول است.

پیشنهاد ویژه: مدیر محصول جونیور

مدیر پروژه نحوه اجرا و عملیاتی شدن طرح و نقشه مدیر محصول را بررسی می‌کند؛ یعنی نظارت بر فرآیند اجرایی شدن هر یک از راهبردهای تعیین شده توسط مدیر محصول، برعهده مدیر پروژه است. هر یک از طرح‌ها و نقشه‌ها، به بازه‌های زمانی مختلف و جزئیات عمیق‌تر تقسیم می‌شوند که همه آن‌ها باید با نظارت و مراقبت مدیر پروژه به بهترین شکل انجام شوند.

مدیر پروژه | رشدانا

جمع‌بندی نهایی

در این مقاله درباره تفاوت مدیر محصول و مدیر پروژه صحبت کردیم. شاید چنین مفاهیمی در نظر اکثر افراد چندان تفاوتی نداشته باشند و آن‌ها را به جای یکدیگر به کار ببرند اما این کار درست نیست و پیشنهاد نمی‌شود؛ به ویژه در بحث آگهی‌های استخدامی که ممکن است فرد را به اشتباه بیندازد. بنابراین با کسب آگاهی نسبت به چنین عناوینی می‌توانیم از بروز اشتباه یا سردرگمی مخاطب جلوگیری کنیم.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما اگر برای این دو سمت، تفاوتی قائل نشویم و آن ها را یکسان بدانیم دچار چه مشکلاتی در سازمان یا شرکت خود خواهیم شد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش مدیریت محصول

Product Manager

مدیریت یک محصول را از طراحی تا پیاده سازی در دست بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin