نقش روابط عمومی در موفقیت استارتاپ ها  


در فضای فعلی اقتصادی، راه اندازی یک استارتاپ نیازمند داشتن جسارت و درصد بالای ریسک پذیری در تأمین منابع مالی، جذب سرمایه، بکارگیری نیروی انسانی متخصص و برنامه ریزی فوق العاده دقیق است. این مؤلفه…

در فضای فعلی اقتصادی، راه اندازی یک استارتاپ نیازمند داشتن جسارت و درصد بالای ریسک پذیری در تأمین منابع مالی، جذب سرمایه، بکارگیری نیروی انسانی متخصص و برنامه ریزی فوق العاده دقیق است. این مؤلفه ها در حقیقت یک سوی ماجرای چالش های شرکت های نوپا هستند و در سمت دیگر، روابط عمومی استارتاپ ها قرار دارد که نقش پررنگی در شکست یا موفقیت استارتاپ برعهده دارد.

 

این موضوعی بدیهی است که استارتاپ ها در رقابتی فشرده با رقبای بی‌شمار خود قرار دارند، بر همین اساس، ضعف در روابط عمومی و به تبع آن ضعف در تبلیغات شرکت نوپای شما، منجر به بی اطلاعی مشتریان از ایده ها و محصولات تان خواهد شد و این بی اطلاعی، آینده ای جز ضرردهی و شکست شرکت نخواهد داشت.

 

بنابراین، ما در این مطلب از مجموعه مقالات استارتاپی رشدانا، قصد داریم به 2 سؤال اساسی زیر در رابطه با اهمیت روابط عمومی در استارتاپ ها، پاسخ دهیم. تا انتها همراه ما باشید:

  • آیا استارتاپ ها واقعا نیاز به خدمات روابط عمومی و تبلیغات دارند؟
  • چه نوعی از خدمات روابط عمومی و همینطور تبلیغات، برای یک استارتاپ مناسب است؟

 

چرا روابط عمومی برای استارتاپ ها ضروری است؟

شرکت های نوپا بویژه آن هایی که به تازگی شروع به فعالیت کرده اند ، به دلیل محدودیت در بودجه و زمان، بایستی بر روی توسعه و بهبود روابط عمومی خود، بسیار با دقت و تیزبینانه عمل کنند. شناختن مشتری، نیازها، علائق و انتظارات او در رشد و پیشرفت استارتاپ ها اهمیت بسزایی دارد.

پس از شناخت همه جانبه مشتری، پای تبلیغات به میان می‎آید. تبلیغاتی که بر دو عنصر محتوا و رسانه استوار است و قسمت بزرگی از سوددهی شرکت ها وابسته به استراتژی های تبلیغاتی آن ها است که اطلاعات مورد نیازش توسط بخش روابط عمومی بدست می‎آید.

 

کارکرد بخش روابط عمومی در استارتاپ ها

اصولا روابط عمومی به تبادل اطلاعات میان هر سازمان با مخاطبینش، گفته می‌شود. در واقع، بخش روابط عمومی موظف است که با برقراری ارتباط هدفمند و مؤثر با مخاطبین شرکت اعم از مشتریان، شرکاء سرمایه گذاران، مدیران و کارکنان، پیام های خود را به آن ها منتقل کرده و همچنین، اطلاعات لازم برای ادامه ارتباط را از آن ها نیز، دریافت کند.

 

هرچند در سازمان ها این ارتباط از طریق برگزاری همایش ها و یا از طریق رسانه ها انجام می‌شود اما در استارتاپ ها، این ارتباط گیری در شبکه سازی معنا می‎یابد. به عبارت دیگر، روابط عمومی استارتاپ ها، به منزله چهره و صدای آن ها است. بنابراین، بایستی با تمام توان، صدای خود را به گوش سایرین برسانند و علاوه بر آن چهره ای ماندگار در اذهان، از خود بر جای بگذارند.

 

راهکارهایی برای افزایش پتانسیل روابط عمومی

همانطور که گفتیم، روابط عمومی در شرکت نوپای شما وظیفه اطلاع رسانی در مورد خدمات و محصولات تولیدی تان را برعهده دارد و از آن مهم تر باید بر روی افکار عمومی و سایر سرمایه گذاران تأثیر مثبتی بگذارد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

 

امروزه روش هایی که در پیشبرد روابط عمومی بکار گرفته می‌شود با روش های روابط عمومی سنتی تفاوت های بسیاری دارد. بنابراین در ادامه بهترین و کاربردی ترین روش هایی که موجب افزایش اثربخشی روابط عمومی شرکت تان خواهند شد را معرفی می‌کنیم.

  • ایجاد شبکه ارتباطی با اهالی رسانه
  • شناسایی نمایشگاه ها، همایش ها، کنگره ها و به طور کلی مکان های گردهمایی فعالین حوزه کاری تان
  • استفاده از بازاریابی محتوایی و انواع آن مانند رپورتاژ آگهی
  • یادگیری مهارت های نرمی همچون فن مذاکره حرفه ای
  • فعالیت مداوم و صد البته منظم در وب سایت استارتاپ و صفحات مجازی
  • استفاده از بستر سوشال مدیا جهت حفظ تعامل با مشتریان و همینطور ارائه شرح خدمات و محصولات
  • مشارکت در طرح های فرهنگی و اجتماعی کشور

 

آیا برای بخش روابط عمومی استارتاپ نیاز به استخدام نیروی انسانی داریم؟

چه بخواهید، چه نخواهید، همانطور که گفتیم روابط عمومی، مانند صدا و چهره ی شرکت شما است. یا بهتر بگوییم، ویترین شرکت و فعالیت های اقتصادی و کارآفرینانه هر استاپ، روابط عمومی آن است. بنابراین، سعی نکنید خودتان به تنهایی بار این مسئولیت سنگین را به دوش بکشید.

 

بهتر است که برای این بخش یک مدیر و در صورت لزوم چند کارمند را در نظر گرفته و از مهارت آن ها در پیشبرد امور ارتباطی و تبلیغاتی تان بهره مند شوید. البته توصیه ما این است که برای این بخش افرادی با ویژگی هایی همچون: توانمند در تحلیل رویدادها، دارای هوش اجتماعی بالا، توانمند در برنامه ریزی، دارای مهارت نویسندگی و همینطور جذاب نویسی، مسئولیت پذیر و پیگیر، آشنا به فضای مجازی و اینترنت، خوش گفتار و در نهایت برونگرا را استخدام نمایید.

 

و اما جمع بندی

در این مطلب اشاره کردیم که روابط عمومی در استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا، دارای نقشی برجسته و پراهمیت است. تا آنجا که روابط عمومی را همچون چهره و صدای شرکت های نوپا دانستیم و گفتیم که برای رساندن پیام خود به گوش افکار عمومی و همچنین، سرمایه گذاران بایستی از ظرفیت های موجود در فضای مجازی و استفاده از نیروهای متخصص، بهره کافی را ببرید.

 

قدیمی:

با روابط عمومی مناسب می توانید بدون هزینه های هنگفت برای تبلیغات، تعداد مشتریان و مخاطبان خود را افزایش دهید که این خود موجب رشد و پیشرفت کسب و کارتان می شود. اگر شما هم دارای یک استارتاپ جدید هستید یا تازه کسب‌ و کار خود را راه‌اندازی کرده اید ادامه ی این مطلب را دنبال کنید.

 

چرا روابط عمومی در استارتاپ ها مهم است؟

روابط عمومی معانی مختلف و گوناگونی از نظر های مختلف دارد اما در کل روابط عمومی به عنوان تصویری از کسب و کار و نام تجاری شما، تبلیغات شما، نوع برقراری ارتباط با مشتریان، مخاطبان، رسانه ها و سرمایه گذاران است. همین روابط عمومی در نهایت می‌تواند موجب افزایش فروش، جذب مشتریان و سرمایه ‌گذاران شود.

در کسب و کار های نوپا و استارتاپ ها روابط عمومی و ارتباط با مشتریان نقش اساسی در توسعه و پیشرفت کسب و کار دارد. در استارتاپ ها به دلیل معرفی اندک در بازار و کمتر شناخته شدن در بین مردم ممکن است که در اوایل کار مشتریان و مخاطبان کمی با کسب و کار شما در ارتباط باشند به همین خاطر ارتباط موثر با همین مخاطبان کم می تواند در ماندگار کردن همان مشتریان کم و معرفی شدن شما به بقیه توسط همان مخاطبان بسیار تاثیرگزار باشد.

 آیا باید برای روابط عمومی هزینه ای جداگانه کرد؟

شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ معمولا از کارشناسان و متخصصان برای بخش روابط عمومی خود استفاده می کنند و معمولا هزینه ی زیادی نیز برای این بخش مصرف می کنند، اما با توجه به این که اکثر استارتاپ ها و کسب و کار های نوپا با محدودیت بودجه سر و کار دارند، باید تمامی افراد و کارکنان با نکات مربوط به روبط عمومی آشنا باشند و از این طریق این بخش را پیش ببرند.

امروزه با پیدایش شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها، استراتژی های مربوط به روابط عمومی و بازاریابی که قبلا توسط کسب و کار ها به کار گرفته می شد تغییر پیدا کرده و با توجه به همین موضوع سرمایه گذاری بر روی بخش روابط عمومی شبکه های اجتماعی می تواند خیلی در جذب مشتریان و یا حتی نیروی انسانی جدید تاثیر گذار باشد، هم تاثیر خوب و هم تاثیر بد.

اگر شما به این حوزه علاقه مندید و می خواهید به عنوان منشی یا مدیر روابط عمومی استخدام شوید پیشنهاد می کنیم که در دوره آموزش روابط عمومی رشدانا شرکت کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی استارتاپ و کسب و کار نوپا

Startup Launch Specialist

استارتاپ خود را حرفه ای راه اندازی کنید

آموزش استارتاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin