استعداد پنهان چیست؟ و چگونه آن را کشف کنیم؟


آیا آخرین باری که در حال انجام کاری بودید و گذر زمان را از یاد بردید، به خاطر دارید؟ به نظر شما چه دلایلی سبب بروز این اتفاقات می‌شود؟ آیا در این مسئله موضوعاتی مانند…

آیا آخرین باری که در حال انجام کاری بودید و گذر زمان را از یاد بردید، به خاطر دارید؟ به نظر شما چه دلایلی سبب بروز این اتفاقات می‌شود؟ آیا در این مسئله موضوعاتی مانند استعداد پنهان مطرح است؟ همان‌طور که می‌دانید، یکی از موهبت‌هایی که هر انسان دارد، استعداد است. توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی که به صورت طبیعی هر کدام از ما داریم، در واقع همان استعدادهای ما هستند. دایره توانمندی‌های یک انسان ممکن است از خلاقیت‌های شغلی تا توانایی‌های ورزشی گسترده باشد. هر فرد در انجام یک کاری استعداد دارد، اما معمولا بسیاری از ما تا آخر عمرمان نمی‌توانیم استعداد واقعی خود را شناسایی کنیم! کشف استعداد پنهان به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در مسیری که به آن تعلق داریم، گام برداریم.

استعداد پنهان

سوالی که در این زمینه پیش می‌آید این است که چگونه می‌توانیم استعدادهای پنهانی خود را کشف کنیم و آن‌ها را رشد دهیم؟ اگر بتوانیم استعدادهای نهان خود را شناسایی کنیم، قادر خواهیم بود به منبع ارزشمندی دست پیدا کنیم و در تمام مراحل زندگی از آن‌ها استفاده کنیم. شما برای انجام هر کاری، مانند رشد یک مهارت جدید یا یافتن یک شغل مناسب، در مرحله اول نیاز به شناسایی استعدادهای خود دارید. برای آن که بتوانید به استعدادهای درونی خود پی ببرید، از ده نفر از دوستان و آشنایانتان بپرسید که استعدادهای آن‌ها چیست. همان‌طور که انتظار دارید، از این افراد جواب‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد.

در این بین، حتی تعداد زیادی از افراد هیچ اطلاعی از توانایی‌های خود ندارند. پس این سوال ایجاد می‌شود که با این شرایط، چطور می‌توان به کشف استعداد پنهان رسید؟ امروزه اکثر اطرافیان ما به حدی درگیر زندگی روزمره خود هستند که فرصتی برای اندیشیدن به توانایی‌های خود پیدا نمی‌کنند. بدین ترتیب، در این بین شاهد بلااستفاده و پنهان ماندن استعدادهای زیادی خواهیم بود. درست است که سال‌های زیادی زمان نیاز است تا پی به توانایی‌هایمان ببریم، اما این موضوع بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که درموردش فکر می‌کنیم. در ادامه پنج راه بسیار آسان کشف استعداد پنهان را با شما درمیان خواهیم گذاشت؛ پس با رشدانا همراه شوید.

 

حتما بخوانید: خودشناسی چیست؟ چگونه خودمان را بشناسیم؟

 

به حرف دیگران گوش کنید

جالب است بدانید که اطرافیان هر یک از ما بسیار بیشتر از خودمان از توانایی‌هایمان اطلاع دارند. ممکن است شما برای شناسایی یک ویژگی خود مدت‌ها زمان بگذارید، در حالی که آن‌ها مدت‌ها قبل، از وجود یک استعداد در وجود شما باخبر هستند! اگر تا امروز از نظرات اطرافیان درمورد توانایی‌هایتان غافل بوده‌اید، اکنون زمان آن رسیده که بیشتر به حرف‌هایشان دقت کنید. بدین منظور می‌توانید بررسی کنید که دوستانتان شما را با چه صفاتی می‌شناسند؟ در انجام چه اموری از شما کمک می‌خواهند؟ شک نکنید که پس از شنیدن پاسخ‌ها، شگفت زده خواهید شد!

شناسایی کارهایی که انجام آن‌ها برایتان ساده و پیش پا افتاده است

اگر دقت کرده باشید، احتمالا برای شما هم یک سری از کارها خیلی آسان است. در حالی که انجام همان کارها برای گروهی دیگر بسیار دشوار می‌باشد. اگر فکر می‌کنید برخی امور پیش پا افتاده هستند و از طرفی دیگر سایر افراد نظر مخالف شما را دارند، واقعیت این است که شما در انجام این امور توانایی خاصی دارید. به بیانی بهتر، یکی از استعدادهای پنهان شما انجام همان کاری است که برایتان آسان به نظر می‌رسد. بنابراین برای پیدا کردن استعدادهای درونیتان، بیشتر به این دسته از کارها دقت کنید.

کار مورد علاقه

کارهایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید

استعدادهای پنهانی در وجود هرکس به گونه‌ای متفاوت بروز می‌کند. آیا برای شما هم پیش آمده که از انجام یک کار احساس خستگی نکنید؟ انجام چه اموری برایتان لذت‌بخش است؟ چه کارهایی را برای سپری شدن اوقات فراغتتان انجام می‌دهید؟ تصور کنید امروز همان روزی است که تمام شرایط بر وفق مرادتان می‌باشد! برای گذراندن این روز به سراغ چه کاری می‌روید؟ نواختن ساز، باغبانی، نوشتن یا سرودن یک شعر؟ به هر کاری که تمایل بیشتری داشته باشید، در انجام همان کار استعداد دارید. بنابراین اگر به دنبال کشف استعداد پنهان خود هستید، بهتر است لیستی از کارهایی که برایتان لذت‌بخش است، تهیه کنید.

علاقه و توانایی که در طول زمان نادیده گرفته شده است

آیا در گذشته شما، کاری وجود دارد که به انجام آن علاقمند بوده‌اید، اما به دلایل گوناگون از آن صرف‌نظر کرده باشید؟ وجود چنین علاقه‌هایی که از گذشته با شما است و نمی‌توانید بیخیال آن شوید، احتمالا نشان دهنده یک استعداد نهان در وجود شماست.

تست شخصیت شناسی بدهید

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تست‌های شخصیتی این است که شما را از ویژگی‌ها و خصوصیات درونی که از آن‌ها غافل بودید، آگاه می‌کند. یکی از بهترین تست‌ها که در کشف استعداد پنهان شما را یاری می‌کند، تست MBTI می‌باشد. باتوجه به نتایج این آزمون، با استعدادهای پنهان، توانمندی‌ها و مهارت‌هایتان آشنا می‌شوید و می‌توانید آن‌ها را رشد دهید. انجام چنین آزمون‌هایی شما را به شناخت عمیقی از خود رسانده و اطلاعاتی درمورد دنیای پیرامون و زمینه‌های پیشرفتتان در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش و تست MBTI

 

از اطرافیان خود درمورد استعدادها و توانایی‎هایتان پرس و جو کنید

برای کشف استعداد پنهان می‌توانید از دوستان و آشنایانتان بخواهید تا نظرشان را درمورد استعدادهای شما صادقانه بیان کنند. بدین منظور، از آن‌ها بخواهید تا با صرف‌نظر از عادات بد و نقاط ضعف شما، یک یا دو مهارتی که به نظر می‌رسد به آن‌ها مسلط هستید را به شما معرفی کنند. این کار باید به صورت فرد به فرد انجام شود. در ادامه، پاسخ افراد را به طور دقیق یادداشت کنید و آن‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید. تجزیه و تحلیل پاسخ‌هایی که دریافت کردید، سبب شناسایی بسیاری از توانمندی‌های درونی شما می‌شود.

جمع بندی

آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده‌اید که توانایی‌های درونی و پنهان شما در چه زمینه‌هایی است؟ همان‌طور که می‌دانید، هر یک از ما استعدادی درونی داریم که درصورت شکوفا شدن آن‌ها، می‌توانیم به موفقیت برسیم. تمامی کسانی که امروزه به عنوان هنرمندان جهان یا معروف‌ترین ایده‌پردازها و… می‌شناسیم، تنها کاری که کرده‌اند این بوده که استعدادهای نهفته و ذاتی خود را شناخته‌اند.

کشف استعداد پنهان به شما کمک می‌کند تا با آگاهی از توانمندی‌های خود، اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها کنید. این کار باعث می‌شود تا شما احساس خستگی و دلزدگی از انجام وظایف شغلیتان نداشته باشید. به عبارتی دیگر، زمانی که با اطلاع از استعدادهایتان شغل آینده خود را انتخاب می‌کنید، کار شما جزئی از زندگیتان خواهد شد و از انجام وظایف شغلیتان، نهایت لذت را می‌برید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin