بیت کوین به چه زبانی برنامه نویسی شده است؟


بیت کوین (bitcoin) در واقع نام یک شبکه بلاک چین و رمزارزی غیر متمرکز است که در سال 2009 میلادی توسط یک توسعه دهنده مرموز و ناشناخته به اسم ساتوشی ناکاموتو توسعه یافت. وی این…

بیت کوین (bitcoin) در واقع نام یک شبکه بلاک چین و رمزارزی غیر متمرکز است که در سال 2009 میلادی توسط یک توسعه دهنده مرموز و ناشناخته به اسم ساتوشی ناکاموتو توسعه یافت. وی این رمزارز (ارز دیجیتال) را در یک سپیدنامه (وایت پیپر) به جهانیان معرفی نمود و هدف اصلی این رمزارز را عدم تمرکز در نظر گرفت. 

عدم تمرکز یا غیر متمرکز بودن به این معناست که BTC بدون دخالت سازمان و مقام مرکزی خاصی (مانند یک بانک) مسئول، کار می‌کند. بنابراین با خرید ارز دیجیتال که شاخصه‌ی اصلی آن غیرمتمرکز بودن است، می‌توانید از مشکلات زیادی مثل کارمزد بالای نقل و انتقالات مالی، رهایی یابید.

بیت کوین برای دستیابی به این هدف، از یک فناوری همتا به همتای (peer-to-peer) خاص با نام بلاک چین (blockchain) استفاده می‌کند. علاوه بر این، بیت‌کوین یک نرم‌افزار متن‌باز (رایگان) است، یعنی طراحی و توسعه آن کاملا عمومی است و کسی مالک بیتکوین نیست؛ بنابراین هر کسی (حتی شما!) می‌تواند توسعه‌دهنده بیت کوین شود.

در این مقاله به طور کلی راجع به چگونگی برنامه نویسی رمزارزها صحبت خواهیم کرد و سپس محبوب ترین زبان های برنامه نویسی جهان که از آنها با هدف توسعه و ساخت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین در پایان این مطلب خواهید آموخت که بیت کوین به چه زبانی برنامه نویسی شده است.

برنامه نویسی بیت کوین

 

نحوه برنامه نویسی رمزارزها و بلاک چین

رمزارز (cryptocurrency) در واقع یک نرم افزار محسوب می‌شود که با استفاده از یک یا چند زبان برنامه نویسی می‌تواند نوشته شود. به عبارت دیگر انواع مختلفی از زبان های برنامه نویسی وجود دارند که می توان از آنها به هدف ایجاد یک رمزارز بهره برد.

انتخاب این زبان تا حد زیادی به نوع کوینی که می خواهید ایجاد کنید، ویژگی هایی که باید داشته باشد، عملکردها و اهداف آن و همچنین نوع الگوریتم رمزنگاری که برایش استفاده می کنید بستگی خواهد داشت (الگوریتم هایی مانند اثبات کار یا proof of work، اثبات سهام یا proof of stake، ترکیبی از هر دو الگورتیم نام برده و…).

از لحاظ تئوری، شما می توانید از هر زبان برنامه نویسی که دلتان می‌خواهد برای ایجاد یک ارز دیجیتال استفاده کنید. با این حال، رایج ترین زبان های دنیا برای ایجاد رمزارزها شامل C، C++، جاوا، پایتون و پرل می‌شوند.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم کریپتوکارنسی ها نرم افزارهای منبع باز هستند، به این معنی که هر کسی می تواند به اسکریپت های برنامه نویسی آن‌ها دسترسی داشته باشد. این موضوع به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از کدهای موجود استفاده کنند و سکه‌های جایگزین خودشان را (altcoins) بسازند.

البته باید بدانید که توسعه و نگهداری یک بلاک چین عمومی کار آسانی نخواهد بود، به چند دلیل:

 

  • امنیت: بلاک چین باید بسیار ایمن باشد؛ در غیر این صورت، هر هکری می تواند دفتر کل را هک کند و میلیون ها دلار را به تاراج ببرد. پس برای جلوگیری از این اتفاق و بالا بردن امنیت شبکه، توسعه بلاک چین زمان زیادی را می‌طلبد.
  • مدیریت منابع: شما باید تمام درخواست هایی که در شبکه وجود خواهد داشت را مدیریت کنید.
  • عملکرد: برای اینکه بلاک چین شما بالاترین انعطاف، مقیاس پذیری، سرعت و به طور کلی بیشترین توانایی ممکن را داشته باشد، باید زبان برنامه نویسی مناسبی را انتخاب کنید.
  • جداسازی: در توسعه بلاک چین، تمامی عملیات‌ها و تراکنش‌ها باید قطعی باشد. در نتیجه شما نمی توانید تراکنشی داشته باشید که در یک نمونه، یک رفتار و در نمونه دوم رفتار دیگری داشته باشد. برای حل این مشکل، توسعه دهندگان باید یک مکانیزم ایزوله به دست آورند، یعنی مکانیزمی که امکان جداسازی تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند را از عناصر غیر قطعی فراهم کند.

بنابراین جنبه‌های کلیدی و مهمی که شبکه شما باید داشته باشد به صورت زیر خواهد بود:

  1. بلاک چین شما باید ایمن و برای هر کسی در دسترس باشد.
  2. شما باید منابع لازم را برای رسیدگی به درخواست‌ها و پیگیری‌ها مورد نیاز جهت تعمیر و نگهداری شبکه ارز دیجیتال خود به دست آورید.
  3. شما باید بتوانید وظایفی مانند تأیید امضای دیجیتال را انجام دهید، پس برای ایجاد یک پلتفرم کارآمد، باید به خوبی فکر کنید.
  4. شما باید به عملکرد پلتفرم و رمزارزی که ایجاد می‌کنید، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اکنون اجازه دهید تا به بررسی بهترین زبان های برنامه نویسی که می‌توانید برای ایجاد ارزهای دیجیتال و شبکه بلاک‌چین آنها انتخاب کنید، بپردازیم.

 

نحوه برنامه نویسی بلاک چین ها و رمز ارزها

بهترین زبان های برنامه نویسی ارزهای دیجیتال و بلاک چین کدامند؟

همانطور که گفتیم یک رمزارز با چند یا حتی یک زبان برنامه نویسی می‌تواند ایجاد شود. بیایید نگاهی به برخی از بهترین زبان های برنامه نویسی جهت نوشتن ارزهای دیجیتال و ساخت یک شبکه بلاک چین بیندازیم:

زبان محبوب و قدیمی ++C

یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در صنعت بلاک چین ++C است. این زبان یک زبان شیگرا است و به همین دلیل برای توسعه بلاک چین فوق العاده ایده‌آل محسوب می‌شود. ++C از اصولی مانند انتزاع، پنهان کردن داده‌ها، چند ریختی (پلی مورفیزم) و کپسوله سازی جهت جلوگیری از ویرایش ناخواسته داده‌ها در بلاک چین بهره می‌برد.

قابلیت‌های کنترل حافظه آن یکی از مهمترین مواردی است که توسعه دهندگان بلاک چین را به استفاده از ++C ترغیب می‌کند.

این زبان به حفظ امنیت بلوک‌ها کمک و در عین حال تعداد زیادی از درخواست‌های منبع را مدیریت می‌کند و به هر گره از شبکه اجازه می‌دهد بلوک‌های جداگانه را رد کند یا بپذیرد. زبان ++C یک راه آسان برای رسیدگی به وظایف موازی و چندین معامله پیشرفته را ارائه می دهد. به همین دلیل است که بیت کوین، ریپل، لایت کوین، EOS و… همگی به زبان سی پلاس پلاس توسعه داده شده‌اند.

زبان منعطف پایتون

مانند سی پلاس پلاس، پایتون نیز یک زبان شی‌گرا است. برخی از مزایا و قابلیت های پایتون عبارتند از:

  • منحنی یادگیری تند ندارد.
  • دسترسی به معماری پویا را ارائه می دهد.
  • این زبان برای هر دو رویکرد پایه‌ای و اسکریپت عالی است.
  • پشتیبانی از منبع باز دارد.
  • برای نمونه سازی و… کارآمد است.

تنها مشکل پایتون این است که یک زبان تفسیر شده است و نه یک زبان کامپایل شده که این موضوع می تواند هنگام طراحی عملیات رمزنگاری پیچیده روی بلاک چین مشکلاتی را ایجاد کند. بلاک چین هایی مانند اتریوم، استیم و NEO با استفاده از پایتون توسعه یافته اند.

زبان قدرتمند جاوا

زبان توسعه نرم افزار جاوا از خانواده زبان سی به حساب می‌آید که از C-syntax مشتق شده است و به طور گسترده برای توسعه قراردادهای هوشمند پیچیده انتخاب می‌شود. جاوا دارای یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) است که برای توسعه یک برنامه بدون اطلاع از اجرای داخلی به کار می‌آید. برنامه‌های توسعه‌یافته در جاوا را می‌توان بر روی پلتفرم‌های دیگر منتقل کرد یا روی هر رایانه‌ای اجرا کرد البته تا زمانی که Java Runtime Environment (JRE) را نصب کرده باشید. برخی از بلاک چین های محبوبی که از جاوا استفاده می کنند عبارتند از: اتریوم، IOTA و NEO.

زبان بلاک چینی سالیدیتی

Solidity یک زبان برنامه نویسی برای بلاک چین و قراردادهای هوشمند است که توسط توسعه دهندگان اتریوم (ethereum.org) با هدف توسعه راه حل‌های مبتنی بر اتریوم طراحی شده است. این زبان از بسیاری از دستورات و اصول مشابه جاوا اسکریپت، پاورشل و سی پلاس پلاس استفاده می‌کند تا برنامه‌های کاربردی با کیفیت بالا و غیرمتمرکز را توسعه دهد.

در واقع سالیدیتی به هدف نوشتن قراردادهای هوشمندی که بر روی ماشین مجازی اتریوم (EVM) اجرا می شوند، ایجاد شده است.

برخی از ویژگی‌های Solidity عبارتند از:

  • مناسب توسعه
  • زبان برنامه نویسی ایستا
  • زبان با دقت بالا
  • امکان ارث بری در قراردادهای هوشمند
  • دسترسی به اشکال زدایی جاوا اسکریپت، زیرساخت ها و ابزارهای دیگر

شاید یکی از بزرگترین مزیت‌های زبان سالیدیتی همین است که این زبان مخصوص بلاک چین ساخته شده است.  

زبان جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت در میان برنامه نویسان بلاک چین محبوبیت بسیاری دارد زیرا به آنها اجازه می دهد تا برنامه های بلاک چینی بسیار توانمند و خلاقانه‌ای را بسازند. این واقعیت که هر سیستم مبتنی بر وب هم اکنون از جاوا اسکریپت در برخی از ظرفیت‌ها استفاده می کند، مزیت بزرگی به حساب می‌آید که زبان جاوا اسکریپت را نسبت به سایر زبان ها متمایز کرده است. به این ترتیب، توسعه‌دهندگان نیازی به نگرانی در مورد یکپارچه‌سازی زبان ندارند و می‌توانند به جای آن بر منطق برنامه‌های بلاک چین تمرکز کنند.

 

حتما بخوانید: برنامه نویسی جاوا اسکریپت Javascript چیست و چه کاربردی دارد؟

 

زبان برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسی PHP برای ایجاد و توسعه راه حل های بلاک چین توصیه می شود. PHP دارای یک جامعه منبع باز و ویژگی های شی‌گرا است.

 

زبان گولنگ

Golang یا زبان GO یک زبان برنامه نویسی جدید است که توسط گوگل توسعه یافته. این زبان یک زبان برنامه نویسی عمومی منبع باز به حساب می‌آید که بر اساس سینتکس زبان برنامه نویسی C کار می‌کند. برخی از بلاک چین های محبوب توسعه یافته با استفاده از GO عبارتند از: بلاک چین اتریوم، Dero، Hyperledger Fabric و GoChain.

بهترین زبان های برنامه نویسی بلاک چین

 

هسته بیت کوین به چه زبانی نوشته شده است؟

هسته بیت کوین (Bitcoin-Qt) یک نرم افزار امنیتی و به نوعی برنامه نویسی شده است که تراکنش‌های معتبر را تشخیص می‌دهد. این نرم‌افزار به محافظت از دارایی‌های با ارزش دیجیتال کمک شایانی را می‌کند؛ بنابراین هر تغییر کد در آن باید توسط توسعه‌دهندگان با تجربه مجدد بررسی شود.

کاربران بیت کوین Core فقط تراکنش های معتبر را برای ورود به بلاک چین می پذیرند. به دلیل امکان‌سنجی سیستم، کاربران و حتی سازندگان رمزارزهای جدید اغلب ترجیح می دهند تا از بلاک چین بیت کوین به عنوان پایه‌ای جهت ساخت یک شبکه جدید استفاده کنند.

 

حتما بخوانید: برنامه نویسی چیست؟ آنچه از برنامه نویسی نمی دانید

 

مهمترین ویژگی های هسته بیت کوین عبارتند از:

اعتبار سنجی کامل: هسته بیت کوین تضمین می کند که هر بلوک و هر تراکنشی که می پذیرد معتبر است.

حفظ بهتر حریم خصوصی: هسته بیت کوین ویژگی‌های انحصاری حریم خصوصی را ارائه می دهد که ردیابی تراکنش‌های شما را برای هر کسی سخت تر می‌کند.

پشتیبانی از شبکه: هسته بیت کوین از سایر همتایان پشتیبانی می کند و می تواند پهنای باند را به کاربرانی که ارتباط خوبی با شبکه ندارند اهدا کند.

جالب است بدانید پیاده سازی هسته بیت کوین بیشتر به زبان ++C و توسط ساتوشی ناکاموتو نوشته شده است. سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی است که در سال 1985 توسط Bjarne Stroustrup معرفی شد و به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی جهت توسعه ارزهای دیجیتال شناخته می شود.

با این حال، مخترع این زبان از اینکه بیت کوین با استفاده از زبان برنامه نویسی او نوشته شده است، راضی نیست. نارضایتی وی بیشتر به این خاطر است که او اعتقاد دارد استخراج بیت کوین انرژی زیادی را مصرف می‌کند و به نوعی برای محیط زیست مضر است. همچنین او می‌ترسد که ارزهای دیجیتال برای اهداف و فعالیت‌های مجرمانه استفاده شوند.

اما اینکه چرا ساتوشی ناکاموتو برای نوشتن کد هسته بیت کوین، ++C را برگزید دلایل مختلفی وجود دارد:

  1. زبان سی پلاس پلاس امکان بهینه سازی بسیار زیادی را فراهم می کند.
  2. سیستمی مانند بیت کوین الزامات بسیار قوی و محکمی را در مورد ثبات در رفتار نیاز دارد.
  3. سی پلاس پلاس مدت زیادی است که وجود داشته و به طور مداوم در حال ارتقا بوده است؛ پس یک زبان قابل اعتماد و آزمایش شده است.
  4. سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی نسبتا سطح پایین با انتزاع کمی از سخت افزار محسوب می‌شود، به این معنا که مدیریت حافظه بر عهده‌ی خود برنامه‌نویس است. این موضوع به برنامه‌نویس کنترل بسیار بالایی را می‌دهد.

البته که در پیاده‌سازی‌ها و توسعه‌های بعدی که در کد Bitcoin Core رخ داد از زبان‌های برنامه نویسی دیگری نیز مانند پایتون، جاوا و GO بهره برده شد.

 

زبان برنامه نویسی هسته بیت کوین

بلاک چین بیت کوین به چه زبانی نوشته شده است؟

بلاک چین (زنجیره بلوکی) در واقع ساختار داده بنیادی پشت بیت کوین است. به عبارت دیگر بلاک چین زنجیره ای از داده های ثبت شده است که آنها را بلوک می‌نامند. در شبکه بیت کوین، هر بلوک حاوی چندین تراکنش بیت کوین است و همه آنها با استفاده از یک تکنیک رمزنگاری به نام هش کردن، به هم متصل شده اند. این تکنیک تضمین می‌کند که هر بلاک پس از اضافه شدن به بلاک های پیشین، قابل تغییر یا سفارشی سازی نخواهد بود.

بلاک چین بیت کوین سه ویژگی مهم دارد:

شفافیت

بلاک چین بیت کوین یک دفتر کل کاملا عمومی است. یعنی هر کسی با اتصال به اینترنت می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و ببیند چه ولت هایی یا چه آدرس‌هایی بیت کوین دارند (البته بدون مشخص شدن هویت افراد صاحب آن آدرس‌ها).

شفافیت بلاک چین بیت کوین امری ضروری است زیرا بدون آن، تأیید عرضه در گردش بیت کوین یا ممیزی اعتبار تراکنش‌های بیت کوین در شبکه‌اش غیرممکن خواهد بود.

عدم تمرکز

بلاک چین بیت کوین توزیع می شود و متمرکز نیست. این بدان معناست که بلاک چین بر روی ده‌ها هزار کامپیوتر در سراسر جهان نگهداری و ذخیره می شود. به همین دلیل است که پایگاه کد بیت کوین منبع باز است و هر کسی می تواند یک کپی از آن را از گیت هاب دانلود کند.

تغییر ناپذیری

این مورد بدان معناست که بلاک چین بیت کوین این توانایی را دارد که بدون تغییر باقی بماند و از تغییرات توسط افراد سودجو در امان باشد.

به طور کلی بلاک چین‌هایی که بر پایه زنجیره بلوکی بیت کوین ساخته شده‌اند را می توان با زبان‌های برنامه نویسی مختلفی مانند سی پلاس پلاس، جاوا و پایتون ایجاد کرد و توسعه داد. بنابراین شما گزینه‌های متعددی از زبان های برنامه نویسی برای توسعه بلاک چین خود دارید؛ این به شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید.

 

زبان بلاک چین بیت کوین

بیت کوین اسکریپت

امروزه قراردادهای هوشمند به بخش بزرگی از اکوسیستم‌های ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. برخلاف اتریوم، بلاک چین بیت کوین نمی تواند به تنهایی قراردادهای هوشمند ایجاد کند، بنابراین ساتوشی ناکاموتو زبان برنامه نویسی دیگری را فقط برای این منظور به نام بیت کوین اسکریپت توسعه داد.

بسیاری از مردم فکر می کنند که بیت کوین قادر به اجرای قراردادهای هوشمند نیست، اما به لطف بیت کوین اسکریپت، این عقیده دیگر درست نیست! البته که قابلیت های آن در مقایسه با آنچه که می توانید در اتریوم انجام دهید محدود است.

بیت کوین اسکریپت یک زبان برنامه نویسی ساده است که برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می شود. این زبان بر اساس یک سری ساختارهای خطی به نام پشته است و تورینگ کامل به حساب نمی‌آید زیرا عملکرد آن محدود است و حلقه ندارد.

هدف اصلی از توسعه زبان بیت کوین اسکریپت ارائه مجموعه‌ای از پارامترهای انعطاف پذیر و آسان برای امکان پذیر کردن تراکنش‌ها است. در طول توسعه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو بسیاری از توابع عددی موجود را غیرفعال کرد که یکی از آنها ضرب است. بنابراین، این زبان برنامه نویسی اسکریپت تصمیم می گیرد که آیا یک عملیات می تواند انجام شود یا نه. بیت کوین اسکریپت از ایجاد خطا در سیستم و استفاده غیر ضروری از تراکنش های بسیار پیچیده جلوگیری می‌کند.

 

نکته‌ای پیش از پایان

در نظر داشته باشید که معامله ارزهای دیجیتال در ایران به راحتی امکان پذیر است. پس اگر به معامله، خرید و فروش ارز دیجیتال مثل خرید بیت کوین، خرید اتریوم، خرید تتر و… هم علاقه مند بودید می‌توانید از طریق صرافی معتبر و با سابقه‌ی اوکی اکسچنج به معامله‌ی بیش از ۷۰۰ رمزارز و توکن گوناگون بپردازید.

سپاس از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید؛ امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم تا اطلاعات مفیدی را به شما در جهت شناخت زبان های برنامه نویسی بلاک چین، به ویژه زبان استفاده شده در برنامه نویسی بیت کوین، منتقل کنیم. خدا را چه دیده‌اید شاید همین مقاله باعث شد تا شما به برنامه نویسی بلاک چین علاقه مند شده و شروع به نوشتن شبکه بلاک چین و رمزارز خود کنید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش کدنویسی HTML5 و CSS3

HTML5 & CSS3 Markup

اولین گام برای ورود به دنیای برنامه نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin