چگونه استراتژیست محتوا شویم؟

Content Strategist

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان فروش و بازاریابی شرکت ها است

این روزها یکی از مهم‌ترین اهدافی که هر برندی به دنبال آن است، موفقیت در استراتژی محتوا می‌باشد. موفق شدن در این عرصه، به معنای نزدیک شدن به اهداف بازاریابی و در نتیجه افزایش فروش است. برخی از کسب و کارها، حضور استراتژیست را در تیم خود ضروری نمی‌دانند! این در حالی است که حضور چنین متخصصانی در یک مجموعه، به منزله وجود یک رهبر و مدیر برای فرآیند تولید محتوا است. زمانی که یک تیم رهبر متخصص داشته باشد، بدون شک موفقیت آن‌ها تضمینی است. در این مطلب، قصد داریم شما را با جایگاه شغلی استراتژیست محتوا و راه‌های اشتغال در آن آشنا کنیم.

چگونه استراتژیست محتوا شویم

شرح وظایف استراتژیست محتوا چیست؟

به طور کلی، یک استراتژیست ممکن است در سازمان‌های مختلف وظایف متفاوتی به عهده داشته باشد. این وظایف بنا بر سیاست‌های سازمان مورد نظر تعریف می‌شوند. اما یک‌سری وظایف میان تمام کسانی که در این جایگاه فعالیت می‌کنند، وجود دارد که در این قسمت به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

  • پشتیبانی از استراتژی محتوای سازمان و رفع ایرادات موجود
  • آنالیز و تجزیه و تحلیل محتواهای خروجی باتوجه به اصول
  • تعیین کردن مشخصات مربوط به یک محتوای استاندارد بر مبنای ویژگی‌های مخاطبان
  • تهیه و تدوین دستورالعمل برای تمام محتواها
  • برنامه‌ریزی استراتژی محتوا
  • اصلاح محتواهایی که توسط کارشناسان مربوطه تولید شده‌اند.

یک استراتژیست محتوا به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

برای آن‌که بتوانید یک استراتژیست موفق شوید، نیاز به مهارت‌های خاصی دارید. این مهارت‌ها به شرح زیر می‌باشند.

ارائه محتوا

پس از آن‌که مطلبی درمورد کلیدواژه موردنظر نوشته شد، باید درمورد چگونگی انتشار آن تصمیم‌گیری شود. انواع محتوا، اعم از: ویدئویی، متنی، صوتی و… مخاطبین ویژه خود را دارند و شما برای آن‌که بتوانید رضایت جمع کثیری از کاربرانتان را جلب کنید، باید بتوانید انواع محتوا را در بسترهای مختلف تولید کنید.

مهارت‌های مربوط به کپی رایتینگ

زمانی می‌توانید در تهیه استراتژی و برنامه‌ریزی محتوا عملکرد موفقی داشته باشید که  خودتان هم تا حدودی با مهارت نوشتن و تولید محتوا آشنا باشید. مرحله نوشتن یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند بازاریابی است. بنابراین باید به خوبی از کسی که تولید محتوا می‌کند و توانایی‌های او آگاه باشید. آشنایی با اصول کسب و کار، یکی از شرایطی است که یک نویسنده محتوا باید داشته باشد و شما به عنوان استراتژیست باید از این توانمندی مطمئن شوید. مهارت کپی رایتینگ به شما کمک می‌کند تا بر فرآیند تولید، ویراستاری و برنامه‌ریزی محتوا نظارت داشته باشید. البته در اینجا منظور از این مهارت این نیست که به صورت روزانه بنویسید، بلکه شناخت و آشنایی با آن کافی است.

 

حتما بخوانید: چگونه کپی رایتر شویم؟

 

انتشار محتوا

شناخت و تشخیص بهترین کانال انتشار، یکی دیگر از توانمندی‌هایی است که یک استراتژیست باید داشته باشد. انتشار محتوا در هر بستری، شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد که برای فعالیت در این عرصه باید آن‌ها را به خوبی بشناسید. علاوه بر موارد گفته شده، سایر توانمندی‌های موردنیاز برای یک متخصص استراتژی محتوا، عبارتست از:

  • شناخت راه‌های کسب درآمد از محتوا
  • توانایی راه‌اندازی و مدیریت کمپین تبلیغاتی
  • مدیریت قوی
  • ذهن تحلیل‌گر
  • مهارت ویراستاری

مسیر یادگیری و اشتغال استراتژیست محتوا چیست؟

به منظور دستیابی به جایگاه شغلی استراتژیست محتوا، مدرک کارشناسی رشته‌هایی مانند انگلیسی، بازاریابی، نوشتن فنی، مدیریت اطلاعات، روزنامه‌نگاری و… می‌تواند در این زمینه کمک کند. برای آن‌که نسبت به رقبای خود توانایی بیشتری کسب کنید، باید به دنبال کسب تجربیات عملی باشید. شناخت اصول و استانداردهای لازم از طریق شرکت در کارگاه‌های آموزشی و کارآموزی در شرکت‌های مختلف، دانش و تجربه شما را افزایش خواهد داد. یکی از مجموعه‌هایی که می‌توانید برای آموزش اصول از آن کمک بگیرید، رشدانا است. رشدانا از صفر تا صد مهارت‌های لازم را آموزش داده و شما را برای ورود به بازار کار توانمند می‌کند. پس از شناخت اصول اولیه، می‌توانید از طریق کارآموزی، تجربه لازم برای شروع کار حرفه‌ای را به دست آورید.

ابزارها و پیش‌نیازهای استراتژیست محتوا چیست؟

برای آن‌که بتوانید به عنوان یک متخصص استراتژی محتوا بهترین عملکرد را داشته باشید، نیاز به ابزارها و پیش‌نیازهای ویژه‌ای دارید. در ادامه شما را با مهم‌ترین آن‌ها که در ایده‌پردازی تاثیر بسزایی دارند، آشنا می‌کنیم.

Blog About

این ابزار قابلیت دسته‌بندی قالب‌های سرفصل را ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از آن، موضوعات گوناگونی که به ذهنتان خطور می‌کنند را گروه‌بندی کرده و از این طریق به کارهای خود نظم دهید.

Feedly

Feedly به شما کمک می‌کند تا بهترین موضوعات مرتبط با بازار کارتان را بیابید و با استفاده از ایده‌های برتر، استراتژی‌های کارآمدتری را تدوین کنید.

Blog Post Headline Analyzer

اگر می‌خواهید عنوان‌ها و سرفصل‌های وبلاگ را تجزیه و تحلیل کنید، بهتر است که این ابزار را انتخاب نمایید. این گزینه باعث می‌شود تا بازخوردهایی درباره دستور زبان، انتخاب کلمات، حجم جستجوی کلمات کلیدی و طول محتوا را به دست آورید. از دیگر گزینه‌هایی که می‌توانند در طراحی استراتژی موثر واقع شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • HubSpots Website Grader
  • HubSpots Blog Ideas Generator
  • BuzzSumo

بازار کار و درآمد استراتژیست محتوا چگونه است؟

امروزه اکثر سازمان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که حضور یک متخصص استراتژی محتوا تاثیر بسزایی در موفقیت بازاریابی محتوا دارد. بنابراین به منظور اثربخش بودن تمام تلاش‌های تیم تولید محتوا، یک رهبر باید حضور داشته باشد که استراتژی‌های لازم را طراحی و پیاده‌سازی کند. واضح است که هر تیم تولید محتوایی به یک استراتژیست نیاز دارد و این موضوع نشان‌دهنده نیاز بازار به این تخصص می‌باشد.

طبق آمار به دست آمده، حقوقی که یک استراتژیست در آمریکا دریافت می‌کند، به صورت سالانه مبلغی حدود 85000 دلار است. این مبلغ در ایران بنا بر میزان تجربه و دانش فرد مشخص می‌شود. مسلما هرچه میزان مهارت شما در این حرفه بیشتر شود، میزان حقوق دریافتی نیز افزایش خواهد یافت.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۴۶ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin