چگونه یو ایکس رایتر شویم؟

UX Writer

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان فنی شرکت ها است

در دنیای امروز که بسیاری از فعالیت‌های بشر در فضای دیجیتال انجام می‌شود، یک یوایکس رایتر نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. با توجه به ازدیاد کسب و کارهای آنلاین، رقابت زیادی بین برندهای مختلف ایجاد شده و همین امر سبب شده تا هر کسب و کاری با استفاده از متدهای مختلف از رقیبان خود سبقت بگیرد. یکی از راه‌هایی که به صاحبین کسب و کارها کمک می‌کند تا در این مسابقه سربلند شوند و مشتری بیشتری به خود جذب کنند، یو ایکس رایتینگ می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل شما را با شغل یو ایکس رایتر و چگونگی ورود به آن آشنا کنیم. اگر شما هم یکی از علاقمندان مشاغل دیجیتال هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چگونه یوایکس رایتر شویم

شرح وظایف یو ایکس رایتر چیست؟

به طور کلی، منظور از یو ایکس رایتینگ همان نوشته‌هایی است که شما پس از وارد شدن به یک سایت، اپلیکیشن و یا نرم‌افزار مشاهده می‌کنید. این نوشته‌ها که شامل پیام تبریک، موفقیت آمیز بودن عملیات خرید و یا هر پیام دیگری هستند، باید برای مخاطب کاملا قابل فهم باشند و بتوانند او را به هدفش برسانند. کسی که در این حوزه تخصص دارد، تلاش می‌کند تا با حداقل کلمات و به زبانی ساده، رابط کاربری را برای کاربران قابل درک نماید. علاوه بر مشخص کردن مسیر کاربر در یک سایت یا برنامه، وظیفه مشخص کردن استراتژی نیز بر عهده این افراد است.

متخصصین یوایکس رایتینگ برای آن‌که بتوانند بهترین جملات را بنویسند، نیاز به تحقیقات جامعی درمورد پرسونا دارند. این تحقیق را هم می‌توانند خودشان انجام دهند و هم از آنالیزورها یا مارکترها این دیتا را دریافت نمایند. یک یوایکس رایتر موفق، کسی است که در زمان نوشتن جملات و عبارات مورد نظر، به تک تک واژه‌هایی که به کار می‌برد دقت دارد. بدین ترتیب، بهترین نتیجه ممکن حاصل خواهد شد.

برای یو ایکس رایتر شدن، به چه مهارت‌هایی نیاز دارید؟

برای آن‌که بتوانید فعالیت خود را در شغل یوایکس رایتینگ آغاز کنید، لازم است یک‌سری مهارت‌ها را به دست آورید و یا آن‌ها را در خود تقویت نمایید. در ادامه، به معرفی چند مورد از مهم‌ترین این مهارت‌ها خواهیم پرداخت.

توانایی نوشتن با ادبیات مختلف

به منظور موفقیت در عرصه تجربه نویسی، قبل از هر چیز باید یک نویسنده خوب باشید. اما صرفا نویسندگی، در این کار به درد شما نمی‌خورد! چراکه باید بتوانید با انواع و اقسام ادبیات و لحن‌ها ارتباط برقرار کنید.

دایره واژگان گسترده

از آنجایی که در حرفه تجربه نویسی، برقراری ارتباط با مخاطب تنها به واسطه چند کلمه انجام می‌شود، شناخت دقیق لغات و توسعه دایره واژگان می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. زمانی می‌توانید عبارات و جملات مختلف و خلاقانه بنویسید که گنجینه‌ای از لغات در اختیار داشته باشید.

تفکر طراحی

یک یوایکس رایتر خوب باید مهارت شناخت کامل مخاطب را داشته باشد و در حین انجام یک پروژه، رفتار و اقدامات او را متصور شود. تفکر طراحانه به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر نیاز مخاطبتان را درک کرده و متناسب با آن بنویسید. علاوه بر موارد گفته شده، سایر مهارت‌هایی که یک نویسنده تجربه کاربری باید داشته باشد، به شرح زیر است:

  • آشنایی با اصل نگارش و ویرایش
  • درک کامل طراحی تجربه کاربری و شناخت اصول آن
  • ذهن طبقه‌بندی شده
  • مهارت درک استراتژی محتوا و طراحی آن
  • توانایی استفاده از ابزارهای UI و UX
  • توانایی فعالیت در قالب یک تیم
  • آشنایی با اصول بازاریابی

یو ایکس رایتر

مسیر یادگیری و اشتغال یو ایکس رایتر چگونه است؟

یادگیری یو ایکس رایتینگ و حرفه‌ای شدن در این زمینه، نیازمند مهارت‌هایی است که در قسمت قبلی به آن‌ها اشاره کردیم. به غیر از آن دسته از ویژگی‌هایی که به صورت ذاتی ممکن است در برخی افراد وجود داشته باشند، تعداد بیشتری از این توانمندی‌ها به واسطه آموزش و تمرین به دست می‌آیند. برای به دست آوردن این مهارت‌ها، نیاز به شرکت در دوره‌های تخصصی نویسندگی تجربه کاربری دارید. رشدانا می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند و در مسیر یادگیری و اشتغال، شما را همراهی کند.

پس از تکمیل دوره‌های آموزشی، نیاز به تمرین آموخته‌هایتان دارید. بنابراین کارآموزی در یک تیم یا شرکت، به حرفه‌ای شدن هرچه بیشتر شما کمک می‌کند. سعی کنید تمرین‌هایی که در این مسیر تعریف شده‌اند را به طور دقیق انجام دهید، تا از این طریق دانش تجربی شما نیز ارتقا پیدا کند. یکی از بهترین تمرین‌ها برای این شغل، نویسندگی است.

نویسندگی سبب می‌شود که شما به صورت ناخودآگاه به مطالعه وادار شوید و از طرفی، با توسعه دایره لغات می‌تواند لحن‌های گوناگونی برایتان ایجاد کند. در این مسیر، تهیه نمونه کار را از یاد نبرید! انجام این کار، علاوه بر اینکه سبب تکمیل شدن رزومه شما می‌شود، به شما کمک می‌کند تا رفته رفته مهارت خود را نیز ارتقا دهید. پس از تمرین و کارآموزی و زمانی که احساس کردید به درجه قابل قبولی از مهارت رسیده‌اید، می‌توانید به بازار کار وارد شوید.

ابزارها و پیش‌نیازهای یک یو ایکس رایتر چه چیزهای هستند؟

از آنجایی که یک یوایکس رایتر باید مهارت‌های مختلفی به دست آورد، به ابزارهای متنوعی نیز نیاز دارد. این پیش‌نیازها می‌توانند به سادگی نوت تلفن همراهتان و یا پیچیدگی یک برنامه طراحی گرافیک باشند. به هر حال، باید از همان وهله اول به این موضوع دقت کنید که برای کار مورد نظرتان چه ابزاری مفیدتر است و به طرز استفاده از آن مسلط شوید. در ادامه چند مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

فیگما Figma

همان‌طور که گفتیم، هر نویسنده تجربه کاربری لازم است تا حدودی به طراحی رابط کاربری نیز تسلط داشته باشد. فیگما یک برنامه گرافیکی است؛ اما قابلیت نوشتن نیز دارد. به همین دلیل، می‌توانید نوشته‌های خود را در فضای گرافیکی بنویسید و کیفیت آن را ارزیابی کنید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش فیگما به صورت پروژه محور و کاربردی

 

Justinmind

یکی از ابزارهایی که به صورت تخصصی به شما در نوشتن تجربه کاربری کمک می‌کند، جاست این مایند است. ویژگی‌هایی که این برنامه دارد، تا حدودی برای نویسندگان یو ایکس مناسب‌سازی شده و تاثیر بسزایی در کیفیت کار نهایی آنان دارد.

اکسل Excel

یکی دیگر از ابزارهای ساده و شناخته‌شده‌ای که به درد نویسندگان تجربه کاربری می‌خورد، اکسل است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا سیستم یوایکس را تدوین و تنظیم نمایید. علاوه بر این، به نظم‌دهی و سازمان‌دهی نوشته‌های شما نیز کمک می‌کند. چند مورد از ابزارهای مفید دیگر در حرفه یوایکس رایتینگ عبارتند از:

  • Whimsical
  • قلم برتر
  • واژه‌دان
  • Polish و…

بازارکار و درآمد یو ایکس رایتر چگونه است؟

با در نظر گرفتن اینکه روز به روز توجه به کاربر و نیازهای او در سایت‌ها و نرم‌افزارها موضوع مهم‌تری می‌شود، طریقه تعامل با آن‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از راه‌هایی که نشان‌دهنده احترام به حقوق کاربران است، طراحی تجربه کاربری و یوایکس رایتینگ حرفه‌ای می‌باشد. باتوجه به آن‌که این کار، نیاز به مهارت‌ها و استفاده از ابزارهای خاص و البته خلاقیت دارد، امروزه تیم‌های طراحی نیاز به حضور این متخصصان را در کنار خود حس می‌کنند. باتوجه به اهمیت این موضوع، می‌توان به این نتیجه رسید که بازار کار کارشناسان تجربه نویسی رو به داغ شدن است و آینده درخشانی در انتظارشان است. میزان درآمد این افراد باتوجه به مهارت و تجربه‌ای که در این حرفه دارند، متفاوت است.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره طراحی تجربه کاربری UX - آموزش UX

UX Design

با آموزش حرفه ای یو ایکس UX وارد دنیای بزرگ طراحی تجربه کاربری شوید


  • زمان: 10 اردیبهشت 1401
  • مدت زمان دوره : 40 ساعت آموزش تخصصی + 24 ساعت مهارتهای نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin