چگونه توسعه دهنده اینترنت اشیا شویم؟

IOT Developer

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان فنی شرکت ها است

همان‌طور که می‌دانید، امروزه دنیای تکنولوژی تغییرات زیادی پیدا کرده است. یکی از این تغییرات شگفت‌انگیز، به روی کار آمدن اینترنت اشیا و استفاده از آن در اکثر نقاط دنیا است. به کسانی که به این تکنولوژی تسلط دارند، توسعه دهنده اینترنت اشیا IOT  گفته می‌شود. در این مقاله، قصد داریم به طور کامل در مورد این جایگاه شغلی و راه‌های رسیدن به آن صحبت کنیم. پس اگر شما هم جزو علاقمندان به شغل‌های دیجیتال هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

iot developer

شرح وظایف یک توسعه‌دهنده اینترنت اشیا چیست؟

بر اساس نظریه کارشناسان این حوزه، مفهوم توسعه دهنده اینترنت اشیا بسیار گسترده‌تر از آن است که بخواهیم وظایف این متخصصین را به صورت خلاصه شرح دهیم. در واقع مفاهیمی مانند امنیت، برنامه‌نویسی سخت‌افزاری، برنامه‌نویسی ابری، شبکه‌سازی و مهندسی سیستم در این مفهوم جای دارند. مسلم است که به دلیل پیچیدگی موضوع اینترنت اشیا، فعالیت در این حوزه، کار یک نفر نیست و معمولا افراد شاغل در این زمینه به صورت تیمی با یکدیگر همکاری می‌کنند. از جمله اموری که بر عهده توسعه‌دهندگان IOT است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌نویسی دستگاه
  • مونتاژ سخت‌افزار فیزیکی
  • انجام اقدامات لازم برای نمایش داده‌ها در دستگاه کاربران
  • برنامه‌نویسی سروری دریافت‌کننده داده از دستگاه

مهارت‌های مورد نیاز توسعه‌دهنده اینترنت اشیا کدامند؟

وظایفی که در قسمت قبل در مورد آن‌ها صحبت کردیم، می‌توانند بسیار پیچیده باشند و مسلما هرکسی قادر به انجام آن‌ها نیست. اما جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که با شناخت مهارت‌های لازم و پرورش آن‌ها، می‌توانید خیلی راحت‌تر به این جایگاه شغلی دست پیدا کنید. در ادامه، مهم‌ترین توانمندی‌هایی که در این شغل به آن نیاز دارید را معرفی خواهیم کرد.

تمرکز بر روی UI و UX

قبل از هر چیز باید به اندازه کافی با رابط کاربری و مباحث پیرامون آن آشنایی داشته باشید. در واقع شما باید بتوانید برای ارائه بهترین محصول IOT، رابط کاربری و تجربه کاربری استاندارد و باکیفیتی را به کاربران خود ارائه دهید. در واقع مشتریان کسب و کار شما ممکن است انسان‌های کاملا معمولی و بدون دانش فناوری باشند که برای امور روزمره خود از دستگاه‌های اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. بنابراین باید به ساده‌ترین حالت ممکن طریقه استفاده از دستگاه را در قالب رابط کاربری مطلوب در اختیار آن‌ها بگذارید.

به دست آوردن درک عمیق از سنسورها

شغل توسعه دهنده اینترنت اشیا با سایر کسانی که در حوزه توسعه فعالیت می‌کنند کاملا متفاوت است. افراد شاغل در این کار باید درک کاملی از ارتباطات بی‌سیم و سنسورها داشته باشند. همچنین مهارت‌های مقدماتی و پیش‌زمینه‌ای در مورد مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر نیز می‌تواند در انجام وظایف، به متخصصان مربوطه کمک کنند. علاوه بر آنچه که گفته شد، شناخت کامل سنسورها با دنیای مهندسی عمران و مکانیک هم بی‌ارتباط نیست.

مهارت برنامه‌نویسی با استفاده از جاوا اسکریپت و پایتون

یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی که در حوزه اینترنت اشیا بسیار کارآمد است، جاوا اسکریپت می‌باشد. یک توسعه‌دهنده IOT باید بتواند با استفاده از یک زبان مبتنی بر وب، برای بخش‌های پردازش اطلاعات و بک اند برنامه‌نویسی کند و جاوا اسکریپت می‌تواند گزینه خوبی برای این کار باشد. علاوه بر این، بسیاری از متخصصان با استفاده از زبان پایتون نیز وظایف شغلی خود را انجام می‌دهند. بنابراین کسب مهارت لازم در این زمینه، می‌تواند به رسیدن به این جایگاه شغلی کمک کند.

مهارت برقراری ارتباط

کسانی که در حوزه اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند، خواسته یا ناخواسته به دنیای مخترعین و کارآفرین‌ها پیوند می‌خورند. چنین افرادی پر از ایده‌های ناب هستند و برای آن‌که بتوانند این ایده‌ها را برای سایرین نیز شرح دهند، نیاز به مهارت بالای ارتباطی دارند. همچنین شرکت در جمع‌ها و نشست‌های علمی می‌تواند در پیشرفت هرچه بیشتر آن‌ها نقش پررنگی داشته باشد.

توانایی کار با رزبری پای

منظور از رزبری پای، کامپیوترهایی هستند که معمولا در پروژه‌های مفهومی اینترنت اشیا کاربرد دارند. توانایی در استفاده از از دستگاه‌های Tessel 2 یا Particle Photon می‌تواند در کشف هرچه بهتر سخت‌افزارها و کسب مهارت‌های تازه تاثیرگذار باشد.

مسیر یادگیری و اشتغال در جایگاه توسعه‌دهنده اینترنت اشیا چگونه است؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم گفتیم، تحصیل در رشته‌های دانشگاهی مربوط به علوم کامپیوتر، برنامه‌نویسی و حتی مکانیک و عمران می‌تواند شما را یک قدم به شغل توسعه‌دهنده IOT نزدیک کند. اما این همه ماجرا نیست؛ چراکه برای تبدیل شدن به یک متخصص در این حوزه، نیاز به دانش و مهارت‌های گسترده‌تری دارید. بدین منظور می‌توانید در کلاس‌هایی که به صورت آزاد در آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شوند، شرکت کنید.

به یاد داشته باشید که در مشاغل مربوط به تکنولوژی، همه چیز به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند. بنابراین باید به صورت منظم دانش خود را به‌روزرسانی کنید تا از پیشرفت علم عقب نمانید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از ورود به بازار کار، مدتی را کارآموزی کنید تا هم تجربه کافی به دست آورید و هم تا زمان پیدا کردن یک شغل خوب، دانش و مهارتتان آپدیت شود.

ابزارها و پیش‌نیازهای توسعه دهنده اینترنت اشیا چه چیزهایی هستند؟

در توسعه IOT هم مانند هر شغل دیگری، یک‌سری ابزارها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا فرد را به هدف خود برسانند. یکی از ابزارهای مهم در این شغل، زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و پایتون هستند. علاوه بر این، دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بالا جزو پیش‌نیازهایی است که برای ورود به این عرصه به آن احتیاج دارید. واضح است که یک نفر بدون آشنایی با علوم کامپیوتری قادر به درک مسائل مربوط به IOT نخواهد بود.

از دیگر پیش‌نیازهای این شغل، آشنایی کامل با مبحث رابط و تجربه کاربری است. از آنجایی که کاربران شما افراد غیرمتخصص هستند، طراحی و توسعه اینترنت اشیا یک دستگاه، باید به اندازه کافی ساده و کاربرپسند باشد. برای انجام چنین طراحی، تسلط به استانداردهای UI و UX بسیار مهم است.

بازار کار و درآمد توسعه دهنده اینترنت اشیا چگونه است؟

از آنجایی که امروزه اینترنت اشیا و مشاغل وابسته به آن تقریبا نوظهور هستند، متخصصان زیادی در این زمینه وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید، در هر حوزه‌ای اگر بتوانید جزو اولین افراد حرفه‌ای باشید، مسلما آینده درخشانی در انتظارتان خواهد بود. در حوزه IOT نیز بازار کار خوبی برای افراد کاربلد وجود دارد. با توجه به آن‌که روز به روز استفاده از این فناوری در حال گسترش است و متخصصان کمی در این زمینه مشغول به کار هستند، اگر به اندازه کافی حرفه‌ای باشید و دانش خود را به‌روز نگه دارید، درآمد بالایی نیز نصیبتان خواهد شد.

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی بک اند Back-End

Back-end

مسیر برنامه نویس شدن را به صورت اصولی طی کنید و برنامه نویس شوید


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۶۰ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin