چگونه تولید کننده محتوای متنی شویم؟

Content Creator

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان فروش و بازاریابی شرکت ها است

تولید محتوای متنی از آن دسته مشاغلی است که در سال‏‌های اخیر به واسطه گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و جالب اینجا است که در نگاه اغلب افراد و از دور، شغلی آسان و ساده به نظر می‎رسد. پایه و اساس این شغل بر شناخت کافی نسبت به هنر نویسندگی، رسانه و دیجیتال مارکتینگ استوار است. این در حالی است که تولید محتوای متنی، مانند فرمت‏های دیگر تولید محتوا کاری پیچیده، تخصصی و نیازمند برخورداری از تجربه کافی است.

اما خبر خوش اینکه برای موفق شدن در این شغل محبوب، کافی است مهارت‌‏هایی همچون خلاقیت و نویسندگی را در خود پرورش دهید. از سوی دیگر، با استفاده از ابزار مناسب این کار و تلاش مستمر، می‏توانید به یک کارشناس تولید محتوا و یا بازایاب حر‏فه‌ای تولید محتوا تبدیل شوید؛ کافی است که در یادگیری و کسب تجربه، استمرار داشته و دلسرد نشوید.

شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارهای بسیار زیادی به افراد مشتاق در زمینه تولید محتوای متنی نیاز دارند. از این رو ، اگر مقدمات این شغل را بیاموزید، قلم و خلاقیت خود را به کار گرفته و در دوره‌های کارآموزی شرکت‌هایی همچون رشدانا شرکت کنید، خواهید توانست در مدت زمانی نه چندان طولانی به درآمد و تخصص مورد انتظار خود دست پیدا کنید.

در ادامه این مطلب، به رایج‏‌ترین پرسش‌های علاقمندان شغل تولید محتوای متنی پاسخ می‏دهیم و خواهیم گفت که چگونه می‏توانید یک تولیدکننده محتوای موفق باشید؟ تا انتها همراه رشدانا باشید.

چگونه تولیدکننده محتوا متنی شویم

تولید کننده محتوای متنی کیست؟ چه وظایفی دارد؟

تولید کننده محتوای متنی یا کارشناس تولید محتوا (Content Writer) در واقع نویسنده محتوا است که برحسب وظایف محوله، ممکن است ویرایش، مدیریت و انتشار محتوا را نیز برعهده بگیرد. کارشناسان تولید محتوای متنی، به صورت تخصصی بر تولید محتوای سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی متمرکز هستند.

برای آشنایی بیشتر با این شغل، بهتر است سری به سایت‌های معتبر در حوزه‌های مورد علاقه خود بزنید. در واقع همین مقاله‌ای که در حال مطالعه آن هستید و ‎تمام مقالات موجود در سایت‌های مختلف از جمله سایت‌های خبری، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و… توسط افراد باتجربه در حوزه تولید محتوا نوشته شده‏‌اند.

بهتر است بدانید، نوشتن برای سایت‌ها، کاری زمان‏‌بر و دشوار است. چرا که برای نوشتن باید به الگوریتم‌های گوگل مانند مرغ مگس خوار، سئوی محتوا، پرسونای مخاطب، کاربرپسند بودن محتوا و رضایت کاربران توجه بالایی داشته باشید. البته، پیش از رعایت همه این موارد پراهمیت، بایستی از تسلط کافی نسبت به موضوع مورد نظر برخوردار باشید.

تصور کنید پروژه شما در مورد سئوی محتوا است درحالی که هیچ اطلاعاتی راجع به این موضوع ندارید. اینجا است که نوشتن یک محتوای خوب و باکیفیت، امری کاملا دشوار خواهد بود. از این رو، تمام کانتنت رایترهای حرفه‌‏ای، زمان قابل توجهی را برای جمع آوری مطالب و داده‌های معتبر، صرف می‏‌کنند تا بتوانند مطلبی غنی و کاربرپسند ارائه دهند.

وظایف کارشناس تولید محتوا به صورت مختصر شامل موارد زیر است:

  1. پیدا کردن موضوعات مناسب براساس کلمات کلیدی کسب و کار
  2. کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی
  3. یافتن منابع معتبر برای نوشتن مطلب
  4. بهینه سازی محتوا براساس اصول سئو
  5. در صورت لزوم، استفاده از تصاویر و یا فرمت‌‏های دیگر محتوا جهت افزایش کیفیت محتوا
  6. به روزرسانی محتواهای گذشته
  7. پاسخگویی به پیام‌ها و کامنت‌های کاربران

 

مهارت های لازم برای اشتغال در زمینه تولید محتوای متنی

اگر قصد دارید در این حرفه قدم بگذارید، بایستی با مهارت‌های چندگانه‌ای که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم؛ به طور کامل آشنا باشید. این‏ مهارت‌ها عبارتند از:

 

نویسندگی و ویرایش متن

مهم‏ترین و ابتدایی‌‎ترین مهارت برای شروع به کار در تولید محتوای متنی، نویسندگی است. شما با استفاده از تکنیک‌ها و قواعدی که در هنر نویسندگی وجود دارد، قادر هستید یک متن روان، ساده، پربار و قابل فهم برای مخاطبان مختلف، تولید کنید.

برای موفقیت در این شغل، باید علیرغم آموختن هنر نویسندگی خلاقانه، ویرایش متن را نیز بیاموزید. هر چند برخی از شرکت‌ها، ویراستار متن دارند اما هیچ کس جز خود شما بهترین ویراستار متن‌تان نخواهد بود.

تولید کننده محتوا متنی

توانایی سرچ در اینترنت

علاقمندی به تحقیق و توانایی سرچ در اینترنت، از دیگر مؤلفه‌هایی است که کارشناسان تولید محتوا از آن برخوردارند. انتخاب موضوع مناسب و آشنایی با اصول سرچ در اینترنت، به شما کمک می‌کند تا منابع معتبری برای مطالعه انتخاب کرده و محتوایی با کیفیت بنویسید.

 

 آشنایی با اصول سئوی محتوا

یکی از اهداف تولید محتوا، دیده شدن آن توسط گوگل است. به عبارت دیگر، برای اینکه محتوای تولید شده شما در صدر نتایج گوگل قرار بگیرد و بازدید بالایی داشته باشد، بایستی اصول سئوی محتوا مانند استفاده از کلمات کلیدی، پرهیز از کیورد استافینگ و… را به درستی رعایت کنید.

این در حالی است که هر چقدر تسلط بیشتری بر سئوی محتوا داشته باشید، در این حرفه نیز موفق‌‎تر خواهید بود.

 

حتما بخوانید: آموزش تولید محتوا بهینه و روند آن در بهینه سازی سایت

 

آشنایی با زبان انگلیسی

همه ما می‎دانیم که مقالات مرجع و جدیدترین مطالب حوزه‌های علمی مختلف در سراسر دنیا ابتدا به زبان انگلیسی چاپ و منتشر می‏‏‌شوند. از این رو برای نوشتن مطالب با کیفیت، دارای اعتبار و همچنین به روز، باید با زبان انگلیسی و ترجمه متون نیز آشنا باشید.

 

آشنایی با نرم افزارهای مجموعه آفیس

مهارت در کار با ورد و پاورپوینت، در میان تمام نرم افزارهای مجموعه آفیس برای یک کارشناس تولید محتوای متنی، از اهمیت بیشتری برخوردارند. بنابراین، در سریع‏ترین زمان ممکن باید روش کار با این دو نرم افزار را بیاموزید.

 

آشنایی با وردپرس

جالب است بدانید که اغلب سایت‏‌های امروزی، با قالب وردپرس طراحی شده‌‏اند. وردپرس، دارای امکانات بسیار متنوع و کاربردی است که طرفداران فراوانی دارد. این امر باعث شده تا وردپرس، به سیستم مدیریت محتوای محبوب اکثر صاحبان سایت‌ها تبدیل شود و انتشار بخش عمده‏ محتواهای موجود در وب از طریق این ابزار صورت گیرد. بنابراین، بهتر است به عنوان کارشناس تولید محتوا، کار با وردپرس و انتشار محتوا از طریق آن را بیاموزید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش وردپرس و راه اندازی سایت

 

مسیر یادگیری و اشتغال در تولید محتوای متنی

برای اشتغال در حرفه تولید محتوا، ابتدا باید مهارت‌های گفته شده را بیاموزید. سپس یا به صورت خودآموز و یا به صورت کارآموز، به تولید محتوا بپردازید. اگر قصد دارید به صورت خودآموز این حرفه را یاد بگیرید، باید مطالعه فراوان داشته باشید، فیلم‏های آموزشی موجود در اینترنت را ببینید و همین امروز شروع به نوشتن در زمینه‏های مورد علاقه‏تان کنید.

روش دوم، کارآموزی است که فواید بیشتری نسبت به روش قبلی دارد. چرا که در کارآموزی، پروژه‎ه‏هایی واقعی برای کارفرما می‏نویسید و به صورت عملی نیز مهارت‏های لازم را کسب می‎کنید. البته ممکن است دوران کارآموزی بنا به نظر کارفرما، پاره وقت یا تمام وقت، بدون دستمزد و یا با دستمزدی اندک باشد که در هر صورت، از روش خودآموزی به مراتب بهتر است.

برای یادگیری مهارت‏‌های بالا و استفاده از تجربیات مفید دوره کارآموزی، توصیه می‎کنیم حتما ویژگی‌‏های دوره آموزش بازاریابی محتوا (Content Marketing) رشدانا را مطالعه کرده و به مسیر شغلی خود سرعت ببخشید.

 

کارشناس تولید محتوا چه ابزارهایی نیاز دارد؟

در اینجا دو ابزار کلیدی و شاخص که هر تولید کننده محتوای متنی به آن نیاز دارد را توضیح می‌دهیم.

 

word، اولین ابزار برای تولید محتوای متنی

ورد برای یک کانتنت رایتر، درست مثل چرخ خیاطی برای یک خیاط، وسایل جراحی برای یک جراح و  جعبه ابزار برای یک تعمیرکار است. حتی اگر به قلم و کاغذ عادت دارید، برای نوشتن در وب، نیازمند توانایی کار با ورد هستید.

 

ابزارهای تحلیل محتوا و مدیریت کلمات کلیدی

به منظور تحلیل محتوا و مدیریت کلمات کلیدی، ابزارهای متعددی همچون Google Keywoard Planner، گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول وجود دارد که می‎توانید با استفاده از آن‌‏ها، کلیدواژه‏‌های مرتبط با محتوا را پیدا کنید. همچنین قادر خواهید بود محتوایی که در سایت یا شبکه‏‌های اجتماعی منتشر کرده‌‏اید را از جهات مختلف آنالیز کنید.

 

بازار کار و درآمد شغل تولید محتوای متنی

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، این روزها به موازات افزایش حضور کسب و کارهای مختلف در وب سایت‌‏ها و شبکه‌های اجتماعی، نیاز به استخدام کارشناس تولید محتوا و بازاریاب تولید محتوا به شدت گسترش یافته است. در واقع، بازار کار این حرفه بسیار پررونق است. چرا که صاحبان کسب و کارها به این موضوع پی برده‌اند که “محتوا پادشاه است.” از این رو، تلاش می‏‌کنند تا با استخدام یک کارشناس تولید محتوای با استعداد و پرانگیزه، فروش خود را افزایش دهند، برند خود را به کاربران معرفی کنند و مشتریانی وفادار بدست آورند.

احتمالا پس از شناخت بازار کار این شغل، سؤال بعدی‏تان این است که درآمد تولید محتوای متنی چقدر است؟ اصلا ارزش دارد که برای کسب درآمد در این حوزه، مدت‏‌ها زمان بگذاریم و بابت آموزش مهارت‌های گفته شده هزینه بپردازیم؟

واقعیت این است که نمی‏توان یک رقم کلی برای این شغل ارائه کرد. زیرا، درآمدی که از این طریق کسب می‌‏کنید، درست مثل بسیاری از مشاغل دیگر همچون وکالت، پزشکی، مهندسی و… بستگی به عوامل متعددی دارد. این عوامل عبارتند از: میزان تجربه، مهارت، سابقه کار، تبحر، اعتبار شرکت یا کسب و کاری که در آن مشغول به کار خواهید شد و…

در واقع، میزان درآمد شما در ابتدای ورود به بازار کار، چندان بالا نیست و پس از کسب تجربه و افزایش توانمندی‏، به مرور درآمد بیشتری خواهید داشت. از سوی دیگر، انتخاب نحوه کار نیز در میزان درآمدتان اثرگذار است. یعنی اگر به صورت پروژه‏ای یا فریلنسری کار کنید اصولا دستمزد دریافتی‏ براساس تعداد کلمات نوشته شده، متفاوت خواهد بود. اگر در یک شرکت یا سازمان استخدام شوید، ممکن است براساس تعداد ساعات کاری، مطابق با قانون کار و یا توافق اولیه با کارفرما دستمزدی مشخص به صورت ماهانه دریافت نمایید.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۴۶ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin