چگونه برنامه نویس وب شویم؟

Web Developer

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان فنی شرکت ها است

همان‌طور که می‌دانید، یکی از شغل‌های دیجیتال پرطرفدار در بازار کار امروز، برنامه‌نویسی وب است. در واقع اکثر کسانی که در دانشگاه به سراغ رشته‌های مرتبط با کامپیوتر می‌روند، با هدف اینکه یک روز یک طراح وب حرفه‌ای شوند، این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند. برای رسیدن به این جایگاه شغلی، نیاز به پیمودن مراحل و به دست آوردن مهارت‌های خاصی دارید که در این مقاله به طور کامل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به این شغل هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

برنامه نویس وب

شرح وظایف یک برنامه‌نویس وب چیست؟

به طور کلی، یک برنامه‌نویس وب باید به وسیله برنامه‌نویسی فرانت اند و یا بک اند، یک سایت را طراحی و راه‌اندازی کند. منظور از فرانت اند، همان بخشی از سایت است که کاربر می‌تواند آن را ببیند و درک کند. در مقابل، بک اند شامل همان قسمت‌هایی از سایت می‌شود که برای مخاطبین قابل دیدن نیست و ساختار و شالوده اصلی وبسایت را تشکیل می‌دهد. در ادامه با جزئیات بیشتری درمورد وظایف کسی که برنامه‌نویسی وب انجام می‌دهد، صحبت خواهیم کرد:

  • تحلیل و ارزیابی نظرات و پیشنهادات کاربران به منظور رفع خطاهای احتمالی
  • فهم دقیق آنچه که صاحب سایت در نظر دارد.
  • بهبود رابط کاربری و ظاهر سایت
  • کنترل مستمر سایت به وسیله ابزارهای موجود
  • تضمین امنیت سایت و جلوگیری از ورود هکرها
  • به‌روزرسانی برنامه‌ها

 

حتما بخوانید: چگونه برنامه نویس موبایل شویم؟

 

مهارت‌های مورد نیاز برای برنامه‌نویس وب شدن چیست؟

اگر شما هم جزو طرفداران شغل برنامه‌نویسی وب هستید، باید مهارت‌های فنی، اخلاقی و معاشرتی را در خود تقویت نمایید. این توانمندی‌ها به شما کمک می‌کنند تا بازدهی بیشتری داشته باشید. در ادامه، چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

مهارت‌های ارتباطی

تعامل و درک متقابل، یکی از ویژگی‌هایی است که یک برنامه‌نویس وب باید داشته باشد تا بتواند با اعضای تیم و مشتریانش همراهی کند. علاوه بر این، با استفاده از این مهارت باید بتوانند مسائل فنی و تخصصی را به سادگی برای مشتریان خود توضیح دهند و به بهترین حالت منظور خود را بیان کنند.

مهارت‌های فنی

از جمله مهارت‌های تخصصی یک برنامه‌نویس وب، می‌توان به تسلط کامل به PHP ،HTML5 و جاوا اسکریپت اشاره کرد. علاوه بر این، آشنایی با زبان‌هایی مانند CSS ،AngularJS و ASP.NET نیز می‌تواند در بهبود عملکرد این متخصصان موثر باشد. از دیگر مهارت‌های فنی، شناخت ابزارهای Oracle و SQL Server می‌باشد.

مدیریت زمان

در طول فعالیت حرفه‌ای، برای هر طراح سایتی پیش می‌آید که در یک دوره مشخص، به صورت هم‌زمان بر روی چند سایت کار کند. در چنین شرایطی، اگر نتواند به خوبی زمان خود را مدیریت کند، ممکن است وظایف محوله به درستی و با کیفیت لازم انجام نشوند. به همین دلیل، یکی از توانایی‌های مهم این افراد، مدیریت و زمان‌بندی کارها است.

توجه به جزئیات

یکی از کارهایی که یک برنامه‌نویس باید به خوبی بیاموزد، جزئی‌نگری و توجه به چیزهایی است که از چشم دور می‌مانند! زمانی که کدهای مربوط به یک سایت نوشته می‌شوند، در مرحله دوم باید تک تک خطوط کدنویسی شده بررسی شوند و اشکالات آن رفع گردند. به همین دلیل، مهم است که چنین افرادی به جزئیات، دقت لازم را داشته باشند.

مهارت‌های خودآموزی

از آنجایی که دنیای وب مدام در حال تغییر و پیشرفت است، متخصصین این حوزه هم باید دانش خود را آپدیت کرده و بتوانند با مطالعه و بررسی، اطلاعات لازم را به دست آورند.

 

حتما بخوانید: چگونه برنامه نویس فرانت اند شویم؟

 

مسیر یادگیری و اشتغال در جایگاه برنامه‌نویس وب چگونه است؟

در بازار کار حرفه‌ای، معمولا صاحبین شرکت‌ها به دنبال کسانی هستند که تحصیلات آکادمیک در حوزه علوم کامپیوتر داشته باشند. بنابراین یکی از راه‌های ورود به این شغل، تحصیلات دانشگاهی است. اما اگر رشته تحصیلی شما چیز دیگری است و به فعالیت در این حوزه علاقه‌مندید، نگران نباشید؛ چراکه می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌های آزاد، دانش لازم را به دست آورید. رشدانا یکی از مجموعه‌هایی است که شما را در جهت رسیدن به اهدافتان در حوزه برنامه‌نویسی وب، یاری می‌دهد.

پس از به دست آوردن مهارت‌ها و دانش اولیه، نوبت به کارآموزی و کسب تجربه می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید، دانش تئوری، هیچ‌کس را به موفقیت نمی‌رساند؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از شروع کار حرفه‌ای خود، حتما مدتی را در شرکت‌های متقاضی به کارآموزی بپردازید. پس از عبور از این مراحل، شما به یک برنامه‌نویس وب توانمند تبدیل شده‌اید و قادر هستید کار حرفه‌ای خود را آغاز کنید.

ابزارها و پیش‌نیازهای یک برنامه‌نویس وب چه چیزهایی هستند؟

همان‌طور که در قسمت‌های پیشین هم اشاره کردیم، از مهم‌ترین ابزارهای کار یک برنامه‌نویس، زبان‌های کدنویسی هستند که باید به اندازه کافی به آن‌ها تسلط داشته باشند. در نتیجه، از جمله مهم‌ترین پیش‌نیازهای ورود به این حرفه، تسلط به زبان‌های موردنظر است. علاوه بر گزینه‌های گفته شده در قسمت‌های قبل، این زبان‌ها می‌توانند موارد زیر هم باشند:

  • Ruby
  • Python
  • JavaScript
  • C++
  • Swift و…

لازم به ذکر است که قرار نیست یک برنامه‌نویس تمام زبان‌های موجود را بلد باشد، بلکه تنها کافیست چند مورد از آن‌هایی که تشخیص دهد بیشتر از همه کاربرد دارند را انتخاب کرده و بیاموزد. به غیر از زبان‌های برنامه‌نویسی، داشتن تفکر تحلیلی نیز یکی دیگر از پیش‌نیازهای این شغل می‌باشد. درواقع شما باید بتوانید با مهارت‌ خود، کدهایی بنویسید که برای کامپیوتر قابل درک باشند و این امر به قدرت بالای تحلیل ذهن نیاز دارد.

 

حتما بخوانید: چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟

 

بازار کار و درآمد برنامه‌نویس وب چگونه است؟

از آنجایی که این روزها اکثر کسب و کارها تمایل به داشتن یک وب‌سایت دارند، معمولا بازار کار برنامه‌نویسان وب نیز همیشه داغ است. در واقع اگر بتوانید مهارت و تجربه خود را در این بازار ثابت کنید، هیچ‌گاه بی‌کار نمی‌مانید! البته باتوجه به پیش‌بینی‌ها، این بازار روز به روز نیز در حال توسعه و پیشرفت است و شما می‌توانید با خاطری آسوده این شغل را برای خود انتخاب کنید. درمورد درآمد این متخصصان، نمی‌توان یک رقم مشخص را ذکر کرد؛ چراکه نوع زبان برنامه‌نویسی، متخصص فرانت اند یا بک اند بودن، فریلنسری یا دائمی کار کردن و مواردی از این قبیل، بر روی آن تاثیر دارد. اما به طور کلی، کسی که مهارت کافی را داشته باشد، بدون شک درآمد خوبی هم نصیبش می‌شود.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی بک اند Back-End

Back-end

مسیر برنامه نویس شدن را به صورت اصولی طی کنید و برنامه نویس شوید


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۶۰ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin