چگونه کارشناس جذب و استخدام شویم؟

Recruitment Specialist

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان اداری-دفتری و دپارتمان منابع انسانی شرکت ها است

احتمالا شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که علاقمندند تا به دیگران برای پیدا کردن شغل دلخواه و رویابی‎شان کمک کنند و اخیرا با این پرسش مواجه شده‌اید که چگونه می‎توانیم کارشناس جذب و استخدام شویم؟

در همین راستا، اگر واقعا به کار در حوزه منابع انسانی یا HR علاقه دارید، جایگاه شغلی کارشناس جذب و استخدام، یکی از گزینه‌‏های بسیار عالی و مناسب‎تان خواهد بود. همانطور که می‎‌دانید منابع انسانی یکی از مهم‏ترین بخش‎های هر سازمان محسوب می‎شود و خوشبختانه امروزه، مدیران بسیار زیادی به آن اهمیت می‎‌دهند. از این رو، بازار کار مشاغلی همچون کارشناس جذب و استخدام این روزها و همینطور در آینده نیز، بسیار پررونق است.

اگر قصد فعالیت در این حوزه کاری را دارید یا به تازگی وارد این شغل شده‌اید، مطالعه این مطلب از رشدانا می‎تواند برایتان مفید و البته، گره گشا باشد. ما در ادامه راجع به وظایف، مهارت‏ها، درآمد، بازار کار، مسیر یادگیری و اشتغال یک کارشناس جذب و استخدام صحبت خواهیم کرد. تا انتها همراه ما باشید.

کارشناس جذب و استخدام

کارشناس جذب و استخدام کیست؟ چه وظایفی دارد؟

کارشناس جذب و استخدام فردی است که در سازمان‏ها و شرکت‌های مختلف، وظیفه جذب و استخدام افراد توانمند در جایگاه‌های شغلی از پیش تعیین شده را برعهده دارد. در واقع این فرد نقش بسیار مهمی در جذب افراد مناسب و مستعد دارد و از این طریق بر رشد و پیشرفت سازمان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

به طور کلی، این فرد موظف است تا برنامه‌های استخدامی سازمان خود را به درستی طراحی و تدوین کند. از سوی دیگر، این کارشناسان باید متقاضیان ورود به موقعیت‌های شغلی را مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و بهترین افراد را گزینش کنند.

بهتر است بدانید که این جایگاه شغلی از آن دسته مشاغلی است که وظایف و مسئولیت‌های  گسترده‌ای دارد. به همین دلیل، در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ، این عنوان شغلی به چندین موقعیت شغلی دیگر تقسیم می‎شود تا از این طریق، توجه به منابع انسانی و حساسیت‌های آن افزایش یابد.

البته، کارشناسان جذب و استخدام در بسیاری از مواقع با سایر همکاران خود در حوزه منابع انسانی در غالب تیم Human Resource، فعالیت کرده و در اموری همچون آموزش پرسنل، روابط کارمندان، جبران خسارت، مزایا و سایر موارد مشابه، انجام وظیفه می‌کنند.

 

حتما بخوانید: چگونه مدیر منابع انسانی HRM شویم؟

 

وظایف کارشناس جذب و استخدام

اگر بخواهیم به طور کلی و اختصاری وظایف این فرد را شرح دهیم باید به ارزیابی رزومه‌های متقاضیان و حضور در مراحل مختلف جذب یک کارمند همچون گزینش، استخدام و استقرار اشاره کنیم. در ادامه با وظایف این کارشناس به صورت دقیق آشنا خواهید شد.

  • طراحی و تدوین امور مربوط به ثبت و اطلاع رسانی آگهی‌های استخدامی
  • ارائه شفاف قوانین و برنامه‌های سازمان به کارمندان
  • انجام امور مربوط به استخدام و هماهنگی‌های لازم برای این کار
  • پیگیری فرایند جذب افراد مستعد و توانمند
  • شبکه سازی و حفظ ارتباط با سایر کسب و کارها، صنایع، انجمن‌ها و شبکه‌های اجتماعی
  • نگهداری سوابق کارمندان
  • ارزیابی متقاضیان استخدام
  • همکاری و ارتباط مستمر با مدیران سازمان جهت اطلاع از میزان کیفیت برنامه‌های استخدامی
  • بررسی و جمع آوری داده‌های لازم برای دستیابی به میزان هزینه‌های مالی و سایر هزینه‌های مرتبط با استخدام هر کارمند

Recruitment

مهارت‌های مورد نیاز کارشناسان جذب و استخدام

یک کارشناس موفق در این حوزه به مجموعه‌ای از مهارت‌های زیر برای پیشرفت در شغل خود نیازمند است:

  1. کار تیمی
  2. مهارت تصمیم گیری
  3. سازماندهی امور و نظم در کارها
  4. توجه و همینطور حساسیت به جزئیات
  5. آشنایی با انواع تست‏های هوش و شخصیت شناسی و تحلیل صحیح آن‌ها
  6. برخورداری از مهارت ارتباط مؤثر و روابط عمومی بالا
  7. تسلط بر هنجارها، قوانین و فرهنگ سازمانی
  8. توانایی در طراحی و اجرای سیستم کارآمد جذب و استخدام
  9. تسلط بر قوانین کار و امور اجتماعی
  10. توانایی تحلیل آزمون‌های استخدامی
  11. احاطه بر کلیه فرایندهای گزینش، جذب و استقرار کارمندان
  12. مهارت در نگارش صحیح (مکاتبات اداری)
  13. آشنایی با امور حسابداری
  14. تسلط بر نرم‎افزارهای آفیس ( ورد، اکسل و…)

 

حتما بخوانید: گام به گام فرآیند جذب منابع انسانی

 

مسیر یادگیری و اشتغال در این موقعیت شغلی چگونه است؟

برای اشتغال در این موقعیت شغلی، ابتدا باید مدرک کارشناسی در رشته منابع انسانی داشته باشید. هر چند برخی از مدیران، داشتن حداقل مدرک کارشناسی را ضروری می‎دانند و بر این موضوع که فرد مورد نظر حتما در رشته منابع انسانی فارغ التحصیل شده باشد؛ چندان سختگیر نیستند.

در هر صورت، اگر واقعا به حوزه منابع انسانی، تیپ شناسی شخصیت‌ها از منظر علم روانشناسی، شناخت نیازهای سازمان و امور جذب و استخدام علاقمند هستید، می‎توانید با گذراندن دوره‌های مرتبط با منابع انسانی، دانش، تجربه و آمادگی کافی برای فعالیت در شغل کارشناسی جذب و استخدام را بدست آورید.

رشدانا، یک پلتفرم توانمندسازی نیروی انسانی است که برای علاقمندان و فعالین حوزه منابع انسانی، دوره‌های آموزشی مختلفی همچون دوره آموزشی منابع انسانی و رویداد منابع انسانی را برگزار نموده و امکان اشتغال افراد توانمند در این زمینه را نیز فراهم آورده است.

کارفرماها، پس از توجه به مدرک، برای میزان تجربه و سوابق کاری‎تان اهمیت زیادی قائل‌اند. به‌ویژه شرکت‌های بزرگ که برای کارشناسان جذب و استخدم خود سابقه کاری بالای 3 سال را در نظر می‎گیرند. از این رو، توصیه می‎کنیم برای شروع، از فرصت کارآموزی در شرکت‌های معتبر و شناخته شده استفاده کنید.

کار در این موقعیت شغلی، به نوعی کار دفتری و اداری محسوب می‎شود اما در مواقع لازم یک کارشناس جذب و استخدام باید جهت مصاحبه با افراد و حتی ملاقات مشتریان، از شرکت و اتاق خود خارج شود. بنابراین، برخورداری از مهارت‏های کلامی و ظاهر آراسته از جمله ضروریات این حرفه به شمار می‏آید.

 

وضعیت بازار کار و درآمد کارشناسان جذب و استخدام

همانطور که در پاراگراف‌های قبلی نیز اشاره کردیم، تیم منابع انسانی متشکل از چندین جایگاه شغلی است که کارشناس جذب و استخدام، یکی از مهره‌های کلیدی این تیم در هر سازمان‌ها می‌باشد. همین امر باعث شده این شغل، بازار کار بسیار خوبی داشته باشد و چشم انداز روشنی برای آینده شغلی در این حرفه متصور باشیم.

طبق آمارها، به دلیل اهمیت این شغل در کسب و کارهای مختلف، تا 10 سال آینده، نیاز به افراد متخصص در زمینه جذب و استخدام، بیش از 5 درصد افزایش خواهد یافت. چرا که سازمان‏ها به افرادی نیاز دارند که از مهارت کافی در استخدام کارمندان شایسته و درک قوانین پیچیده استخدامی بهره مند باشند.

در ایران، این کارشناس تحت عنوان کارشناس منابع انسانی شناخته می‎شود و میزان حقوق دریافتی او به سابقه کاری، تجربه، بزرگی یا کوچیکی سازمان و دیدگاه کارفرما بستگی دارد. اکثر کارفرماها با توجه به میزان دستمزد قانون کار، حقوق کارشناس جذب و استخدام شرکت خود را تعیین می‌کنند و این یعنی رقمی بالای یک میلیون و 800 هزار تومان به ازای 8 ساعت کاری در روز.

البته، هرچقدر تجربه کاری شما در این زمینه بیشتر باشد، طی توافق با کارفرما در زمان انعقاد قرارداد، می‎توانید رقم حقوق خود را افزایش دهید.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۴۶ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin