چگونه مدیر منابع انسانی HRM شویم؟

Human Resource Manager

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان منابع انسانی شرکت ها است

امروزه یکی از بخش‌های مهم هر سازمانی، واحد منابع انسانی آن می‌باشد. در این بخش، متخصصانی مانند مدیران منابع انسانی و کارشناسان مربوطه فعالیت می‌کنند. تیم HR، باتوجه به تعداد کارکنان کل سازمان، می‌تواند بزرگ یا کوچک باشد. در این مطلب، قصد داریم درمورد شغل کارشناس و مدیر منابع انسانی صحبت کنیم. اگر شما هم علاقمند به مشاغل مربوط به این حوزه هستید، تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

در هر سازمانی، راس واحد منابع انسانی، مدیریت قرار دارد. وظیفه اصلی این متخصصان، مدیریت این بخش و نظارت بر عملکرد سایر پرسنل فعال در قسمت منابع انسانی می‌باشد. در ادامه، بیشتر درباره این شغل و راه‌های رسیدن به آن توضیح می‌دهیم.

مدیر منابع انسانی

شرح وظایف مدیر منابع انسانی HRM چیست؟

از جمله وظایف مهم تیم منابع انسانی، جذب نیروی متخصص، آموزش، مصاحبه، حفظ کارکنان و… است. مدیران این بخش بر تمامی کارها نظارت دارند و تلاش می‌کنند تا امور به نحو احسن انجام شوند. از دیگر وظایف این افراد، ارائه مشاوره به مدیران عالی سازمان می‌باشد. همچنین این مدیران وظایف زیر را نیز بر عهده دارند:

  • سیاست‌گذاری واحد منابع انسانی
  • تعیین تکلیف نیاز سازمان به نیروی جدید
  • بررسی دوره‌ای تمام اقدامات صورت گرفته در سازمان
  • مدیریت حقوق و دستمزد کارمندان شرکت
  • برنامه‌ریزی برای افزایش انگیزه کارکنان

 

حتما بخوانید: شرح وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟

 

یک مدیر منابع انسانی باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای رسیدن به جایگاه مدیریت منابع انسانی به آن نیاز دارید، مهارت بالا در تصمیم‌گیری است. این توانمندی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین روش‌ها، کارکنان و سیاست‌ها را انتخاب کنید. همچنین قدرت مدیریت برای نظارت بر تک تک عملکردها، از دیگر مهارت‌های مورد نیاز است. علاوه بر آنچه که گفته شد، سایر مهارت‌های مهم این شغل عبارتند از:

  • روابط عمومی بالا برای برقراری ارتباط با کارکنان و مدیران سایر بخش‌ها
  • توانایی کار گروهی
  • توجه به جزئیات

مسیر یادگیری و اشتغال در جایگاه مدیریت منابع انسانی چگونه است؟

یکی از راه‌های ورود به حوزه مدیریت منابع انسانی، تحصیل در رشته‌های مربوطه دانشگاهی است. اما در کشور ما بسیاری از افراد هستند که بدون مدرک دانشگاهی در این بخش مشغول به کار شده‌اند. دلیل وقوع این امر این است که تاکید سازمان‌ها بیشتر بر میزان تجربه افراد در مدیریت می‌باشد. به عبارتی دیگر، تجربه می‌تواند جایگزین مدرک دانشگاهی شود. آشنایی با اموری مانند ارزیابی عملکرد کارکنان، نحوه جذب نیروی جدید، حفظ کارکنان قدیمی، آموزش، سیستم‌های حقوق و… از مواردی هستند که یک مدیر منابع انسانی باید به اندازه کافی به آن‌ها اشراف داشته باشد.

یکی از راه‌های به دست آوردن این اطلاعات، ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی است. علاقمندان این جایگاه شغلی می‌توانند با شرکت در کلاس‌های مربوط به منابع انسانی و مدیریت آن، دانش و مهارت لازم برای ورود به این عرصه را به دست آورند. شما می‌توانید با شرکت در دوره مدیریت منابع انسانی رشدانا در کنار اساتید خبره در این حوزه، به جایگاه دلخواه خود دست پیدا کنید. کسب دانش و تجربه در این حوزه از طریق کارآموزی، دوره‌های آموزشی و یا مطالعات، به نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر شما به شغل دلخواهتان کمک می‌کند.

ابزارها و پیش‌نیازهای مورد استفاده مدیر منابع انسانی کدامند؟

استفاده از ابزارهای مدیریت در بخش منابع انسانی، مانند سایر قسمت‌ها، می‌تواند تاثیرات شگرفی در روند کارها داشته باشد. یکی از ابزارهایی که نظارت بر عملکرد کارکنان را راحت‌تر می‌کند، دستگاه حضور و غیاب است که می‌تواند ساعت ورود و خروج آن‌ها را ثبت نماید. علاوه بر این، یک‌سری نرم‌افزارهای مدیریتی نیز وجود دارند که در پیشبرد هرچه بهتر کارها تاثیرگذار هستند.

  • Zoho People
  • فضای ابری Kissflow
  • Breezy HR

 

حتما بخوانید: چگونه کارشناس منابع انسانی شویم؟

 

بازار کار و حقوق مدیر منابع انسانی چگونه است؟

از آنجایی که جایگاه‌های مدیریتی در هر سازمان و واحدی، یکی از مهم‌ترین مشاغل هستند، کم‌تر پیش می‌آید که در آگهی‌های استخدام با آن‌ها روبرو شوید. در واقع عاملی که باعث استخدام یک فرد در جایگاه مدیریت منابع انسانی می‌شود، شایستگی و میزان تجربه افراد می‌باشد. بنابراین برای آن‌که بتوانید به اهداف خود در این عرصه دست پیدا کنید، لازم است در ابتدا در رده‌های پایین‌تر، تجربه و دانش خود را ارتقا دهید تا به هدفتان برسید. حقوق سالانه یک مدیر منابع انسانی در دنیا، مبلغی حدود 105000 دلار می‌باشد. این رقم در ایران از حداقل 4میلیون تومان در ماه شروع شده و تا ماهی 20 میلیون تومان قابل افزایش است.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره حرفه ای آموزش مدیریت منابع انسانی

Human Resource Generalist

استخدام موفق با مدیر منابع انسانی محقق می شود


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۴۶ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin