چگونه معمار ابر و متخصص فضای ابری شویم؟

Cloud Architect

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان فنی شرکت ها است

همان‌طور که می‌دانید، در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات بسیار سریع شده و این امر باعث پدید آمدن مشاغل جدید شده است. کسانی که آشنایی کافی با فناوری اطلاعات ندارند، ممکن است حتی اسم بعضی از این مشاغل را نشنیده باشند! یکی از این شغل‌های نوظهور معمار ابر یا همان Cloud Architect می‌باشد. با به روی کار آمدن این جایگاه شغلی و پرطرفدار شدن استفاده از فضای ابری در سازمان‌ها، مدیران ناچار به استخدام متخصصین این حوزه شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که یک معمار ابر چه کاری انجام می‌دهد و برای رسیدن به این جایگاه شغلی چه مسیری را باید طی کند. با رشدانا همراه باشید.

معمار ابر

شرح وظایف معمار ابر چیست؟

احتمالا نام شغل معمار ابر برای شما هم جدید است و این موضوع کاملا طبیعی می‌باشد؛ چراکه از به وجود آمدن این شغل سال‌های زیادی نگذشته است! مرجع اصلی این جایگاه مربوط به توسعه نرم‌افزار است و وظیفه اصلی کسی که در این زمینه تخصص دارد، برنامه‌ریزی و طراحی محیط‌ های ابری می‌باشد. مشاوره در مورد توسعه یا اجرای یک پروژه ابری نیز از دیگر وظایف این افراد است. اگر می‌خواهید در این زمینه فعالیت داشته باشید، لازم است به درک صحیحی از مفاهیم یکپارچه سازی مداوم و عرضه پیوسته در ابر برسید. علاوه بر این، تخصص در حوزه‌ زیرساخت‌های مبتنی بر ابر و استراتژی‌های ساخت و عرضه نیز از دیگر وظایفی است که یک معمار ابر دارد.

البته علاوه بر وظایفی که تا اینجا معرفی کردیم، مدیریت سازمان‌ها یا محیط های مرتبط نیز بر عهده معمارهای ابر است. این متخصصان باید بتوانند با در نظر گرفتن اهداف و تجزیه و تحلیل آن‌ها، زمان درست از رده خارج کردن و جایگزین کردن سامانه تحت نظارتشان را پیش‌بینی کنند و در زمان مناسب بهترین عملکرد را از خود بروز دهند. متخصصین این حوزه همواره در پی آن هستند که عملکردهای مورد نیاز سازمان را بشناسند و بدانند که چه اقداماتی برای رسیدن به آن عملکردها باید در دستور کار قرار بگیرند.

مهارت‌های مورد نیاز برای معمار ابر شدن کدامند؟

یک معمار ابر به دلیل شغلی که دارد، باید به کلکسیونی از مهارت‌ها تبدیل شود! در این شغل همان اندازه که مهارت‌های فنی اهمیت دارند، مهارت‌های نرم نیز از ارزش ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین این مهارت‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مهارت‌های فنی در زمینه رایانش سازمانی
  • توانایی برقراری ارتباط
  • برنامه‌ریزی و سازماندهی
  • طرح پرسش‌های منطقی در مکان درست
  • درک استراتژی یا بازار کار
  • مهارت راهبری

مسیر یادگیری و اشتغال در جایگاه شغلی معمار ابر چگونه است؟

اگر می‌خواهید به عنوان یک معمار ابر در بازار کار امروز فعالیت داشته باشید، می‌توانید در دانشگاه، در رشته‌های فناوری اطلاعات یا رشته‌های مربوط به کامپیوتر تحصیل کنید. اما به غیر از آن، لازم است دانش و تخصص کاملی درباره رایانش ابری و کاربردهای آن نیز به دست آورید. برای رسیدن به این دانش، لازم است در دوره‌هایی که در آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شوند، شرکت کنید یا کورس های به روز را مشاهده بفرمایید.

لازم به ذکر است که برای ورود به بازار کار در حرفه معماری ابر، باید تجربه کاری بالایی داشته باشید تا مدیران و کارفرماها به مهارت‌های شما اطمینان کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم مدتی را به عنوان کارآموز در کنار کارشناسان خبره این شغل فعالیت کنید تا دانش تجربی و مهارت‌های نرم لازم را به دست آورید.

ابزارها و پیش‌نیازهای یک معمار ابر چه چیزهایی هستند؟

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ورود به عرصه معماری ابر، شناخت کامل رایانش ابری و نقش‌های آن است. بدین منظور باید دانش لازم در زمینه فناوری‌های زیر را به دست آورید:

  • ذخیره‌سازی فیزیکی و مجازی
  • مجازی‌سازی
  • زیرساخت‌های شبکه
  • رایانش مبتنی بر مراکز داده
  • بازیابی فاجعه
  • استمرار کسب و کار
  • شبکه‌های نرم‌افزار محور
  • فناوری‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی

بازار کار و درآمد معمار ابر چگونه است؟

با توجه به آنچه که تا این قسمت از مطلب گفتیم، دریافتید که معماران ابر نیاز به دانش، مهارت و تجربه بالایی برای فعالیت در این عرصه دارند. به همین دلیل به عنوان کارمندان ارشد شناخته می‌شوند و از آنجایی که هنوز تعداد متخصصین این حوزه کم‌تر از حد نیاز است، بازار کار خوبی برای آن وجود دارد. درآمد این افراد، باتوجه به دانش و مهارت بالایی که دارند، مبلغ قابل توجهی است. به طوری که در برخی از کشورها حاضرند برای استخدام این کارشناسان، حقوق سالانه 150 هزار دلار پرداخت کنند.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی بک اند Back-End

Back-end

مسیر برنامه نویس شدن را به صورت اصولی طی کنید و برنامه نویس شوید


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۶۰ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin