چگونه یک دیجیتال مارکتر موفق شویم؟


امروزه برندها و شغل‌های زیادی هستند که علاوه بر فعالیت در فضای سنتی، به تبدیل شغل خود به کسب و کار آنلاین نیز روی آورده‌اند. این دسته از کسب و کارها علاوه بر چهارچوب اصلی…

امروزه برندها و شغل‌های زیادی هستند که علاوه بر فعالیت در فضای سنتی، به تبدیل شغل خود به کسب و کار آنلاین نیز روی آورده‌اند. این دسته از کسب و کارها علاوه بر چهارچوب اصلی که برای تبلیغات خود مشخص کرده‌اند، نیازمند دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال نیز هستند. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که این روزها شغل دیجیتال مارکتر بسیار پرطرفدار و پردرآمد شده است. اگر شما فارغ التحصیل دانشگاه هستید و به دنبال یک شغل پردرآمد می‌گردید، درصورت علاقه به حوزه دیجیتال، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. در این مطلب درمی‌یابیم که چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم ؟! پس با رشدانا همراه باشید.

دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟

از آنجایی که بازاریابی دیجیتال در چند سال اخیر و با رشد روزافزون کسب و کارهای آنلاین روی کار آمده، ممکن است هنوز هم بسیاری از افراد به طور دقیق با این شغل آشنایی نداشته باشند. اگر بخواهیم دیجیتال مارکتینگ را به طور ساده تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم که همان روش‌های بازاریابی و تکنیک‌های سنتی است، اما با رویکرد مدرن و همراه با فناوری انجام می‌شود. قبل از اینکه به این حوزه وارد شویم و بدانیم که چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم ، نیاز است تک تک اجزای آن را بشناسیم. درواقع یک دیجیتال مارکتر باید اطلاعات جامعی از انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال و چگونگی موفق شدن در هرکدام از آن‌ها داشته باشد.

 

چگونه به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شویم؟

حال که از اهمیت دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال مارکتر شدن آگاه شدیم، در ادامه خواهیم گفت که دقیقا مهارت‌هایی که برای ورود به عرصه دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید، چه چیزهایی هستند. تا بتوانیم با تکیه بر آن ها به یک مارکتر موفق تبدیل شویم و کسب ‌و کارمان را گسترده‌تر کنیم.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

کاربران در موتورهای جستجو به دنبال مطالب مفید و مورد نیاز خود هستند. موتورهای جستجو در این زمینه به آن‌ها کمک می‌کند و محتواهای ارزشمند را در اختیار کاربران می‌گذارد. اگر می‌خواهید در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت داشته باشید، باید یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین روش‌های آن را بشناسید. روش بازاریابی سئو باعث ارتقا جایگاه سایت در موتورهای جستجو و به دنبال آن افزایش بازدیدکنندگان و رونق کسب و کار می‌شود.

 

حتما بخوانید: سئو، بازوی دیجیتال مارکتینگ

 

مدیریت شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ، مدیریت شبکه‌های اجتماعی مختلف است. در این بخش باید یاد بگیرید که چگونه مخاطبینتان را جذب کنید و به گونه‌ای با آن‌ها ارتباط برقرار کنید که احساس کنند نظرشان برای شما ارزشمند است. این امر موجب موفقیت شما در جذب مشتری و حفظ مشتریان وفادار خواهد شد.

 

حتما بخوانید: ادمین اینستاگرام کیست و چه وظایفی دارد؟

 

بازاریابی محتوایی

یکی از قسمت‌های پرچالش دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا است. یک بازاریاب محتوا باید مهارت خلاقانه فکر کردن و تحلیل دقیق نتایج کار را داشته باشد. دیجیتال مارکترها از این مهارت‌ها برای تولید محتوای مفید استفاده می‌کنند. این فرآیند درنهایت باعث ایجاد لیدهای بیشتر، تعامل با مخاطبین و افزایش فروش می‌شود.

البته لازم نیست یک نفر به عنوان دیجیتال مارکتر تمامی مهارت‌ها و روش‌های بازاریابی را به طور کامل بیاموزد، بلکه آشنایی نسبی و چگونگی تاثیرگذاری هریک از این روش‌ها کافی است. علاوه بر موارد ذکر شده، انجام کارهای زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک دیجیتال مارکتر موفق شوید.

  • پس از کسب مهارت کارآموزی کنید
  • از رهبران فکری پیروی کنید
  • ارتباطات گسترده داشته باشید
  • مهارت‌های خود را ارتقا دهید

چگونه به یک دیجیتال مارکتر موفق تبدیل شویم

همواره به روز بودن 

به‌ عنوان یک دیجیتال مارکتر یا (Digital Marketer) که در زمینه تبلیغ محصولات و خدمات در فضای مجازی فعالیت می کند، باید همیشه به روز باشیم. دنیای دیجیتال یک دنیای بسیار بزرگ است که همواره و در کمترین زمان در حال پیشرفت می باشد. یکی از بزرگترین چالش های دیجیتال مارکتر شدن، تغییرات سریع و با حجم بسیار زیاد است؛ پس باید آماده این تغییرات باشیم و سعی نماییم تا حد امکان از پیشرفت ‌های موجود در این فضا عقب نمانیم.

همچنین برای اینکه بتوانیم دیجیتال مارکتر شویم، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که لازم است با استفاده از نکات به ‌روز شده، محصولات و خدمات و نوع سرویس‌ دهی خودمان را نیز به‌ روز رسانی نماییم تا از رقبای قدرتمند خود در این حوزه جا نمانیم.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ ممکن است در زمینه مشابه کاری خودمان رقبای بسیار زیادی داشته باشیم که هرگونه تعلل و سهل‌انگاری و یا آگاهی نداشتن از تخصص و علوم مارکتینگ می‌تواند ما را فرسخ‌ ها از رقیبانمان دور نموده و برای کسب ‌و کارمان نیز مضر باشد.

استفاده از ابزارهای مورد نیاز دیجیتال مارکتینگ

یکی دیگر از ضرورت ‌های لازم برای اینکه بدانیم چگونه یک دیجیتال مارکتر موفق شویم، این است که تا جایی که می‌توانیم از ابزارها و وسایلی که در این زمینه تولید شده اند استفاده کنیم تا بتوانیم محصولات و خدماتمان را با کیفیت بالاتر و بهتری عرضه کنیم. ابزارهای رایگان بسیاری مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل سرچ کنسول و … برای دیجیتال مارکترها وجود دارد که باید برای هر نوع بازاریابی از آن ها استفاده کنیم. این ابزارها و وسایل، بسیار زیاد و متنوع هستند که می‌توانند کار را راحت‌تر کرده و باعث شوند با استفاده از آن ها حرفه‌ای‌تر دیده شویم.

 

حتما بخوانید: بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ

 

البته باید در زمینه وجود این ابزارها تحقیق نموده تا متوجه شویم کدام ابزار مناسب کار ماست و بعد با مهارت کسب کردن در استفاده از هر کدام از آن ‌ها، روند تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر موفق را طی کنیم.

نکات مهمی که به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ باید بدانیم

به عنوان یک دیجیتال مارکتر، باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که هرگز از شکست خوردن نترسیم و به هیچ عنوان به خاطر شکست ‌ها خودمان را سرزنش نکنیم. بلکه سعی کنیم همواره با بررسی کردن راهکار های جدید و تکیه بر دانش خود، از شکست های قبلی درس گرفته و سریع‌تر سرپا شویم تا از رقبا عقب نمانیم.

همواره خلاقیت را در مرکز کار خود قرار دهیم و با استفاده از خلاقیت و نوآوری، فضا و پلتفرم جذابی را برای مشتریانمان تهیه کنیم. به ‌هر حال برای تبدیل شدن به دیجیتال مارکتر موفق، باید روز و شب خود را وقف این کار کنیم تا بتوانیم در این زمینه به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کنیم.

همان طور که گفتیم در این حوزه باید همیشه در حال ارتقای کار خود باشیم و چیزهای جدیدی یاد بگیریم و دانشمان را افزایش دهیم. همچنین بهتر است با قرار گرفتن در جمع دیگر بازاریابان دیجیتال، از تجربه های آن ها برای بهبود بخشیدن به کار خودمان بهره ببریم.

استفاده از ابزارهای مورد نیاز دیجیتال مارکتینگ

شرح وظایف یک دیجیتال مارکتر چیست؟

مسئولیت‌های یک بازاریاب دیجیتال در هر شرکت یا مجموعه‌ای که فعالیت می‌کند، این است که با طرح استراتژی‌های حرفه‌ای بتواند سبب افزایش فروش، بالا بردن میزان سوددهی و یا افزایش تعامل با مخاطبین شود. اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری درمورد وظایف این متخصصین صحبت کنیم، باید بگوییم که همه چیز بستگی به قراردادی که با کارفرما بسته می‌شود، دارد. به عنوان مثال، ممکن است یک دیجیتال مارکتری را ببینید که وظایف طراحی و عملکرد وبسایت را بر عهده دارد و یا در تیم توسعه‌دهندگان مشغول به کار است.

در واقع از آنجایی که وظیفه اصلی آن‌ها بازاریابی است، باید به تمام جوانب کار نظارت داشته باشند و مطمئن شوند که همه چیز مطابق اهداف مشخص شده پیش می‌رود. علاوه بر موارد گفته شده، ازجمله سایر وظایف دیجیتال مارکترها عبارتند از:

  • نظارت بر محتواهای سایت و تدوین استراتژی محتوا
  • بهینه‌سازی ساختار سایت
  • مسئولیت نام تجاری آنلاین
  • تهیه استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بررسی تاثیرات کمپین‌های بازاریابی بر میزان پیشرفت کسب و کار

مسیر یادگیری و اشتغال در جایگاه دیجیتال مارکتر چگونه است؟

از آنجایی که حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و مسلما یک نفر به تنهایی نمی‌تواند بر تمام جوانب کار مسلط شود، بهتر است از همان ابتدا، حوزه کاری خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، یک نفر تصمیم می‌گیرد که فقط در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند و یا فردی دیگر علاقمند به بازاریابی محتوا است. البته می‌توان چند و یا همه زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کرد، اما در ادامه راه باید در یک زمینه خاص فعالیت کنید.

برای شروع راه، لازم است اطلاعات خود را در این حوزه گسترش دهید و در دوره‌های آموزشی مربوطه شرکت کنید تا با جزئیات بازاریابی آشنا شوید. رشدانا یکی از مجموعه‌هایی است که کارگاه‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ را با بالاترین کیفیت برگزار کرده و به شما در جهت رسیدن به اهدافتان کمک می‌کند. شما در طی مسیر خود بر روی پروژه‌های واقعی کار خواهید کرد و پس از آن در صورت تمایل به شرکت‌های معتبر معرفی و مشغول به کار می‌شوید. البته به طور کلی بهتر است پس از به دست آوردن دانش لازم، در یک یا چند شرکت به کارآموزی بپردازید تا دانش تجربی لازم را نیز به دست آورید.

ابزارها و پیش‌نیازهای یک دیجیتال مارکتر چیست؟

امروزه ابزارهای زیادی برای کمک به دیجیتال مارکترها طراحی شده که با استفاده از آن‌ها می‌توان راحت‌تر با مخاطب ارتباط برقرار کرد، نتیجه کمپین‌ها را تحلیل کرد و به بهترین نتیجه ممکن رسید. از آنجایی که حوزه بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است، ابزارهای آن را در دسته‌های جداگانه‌ای تقسیم‌بندی کرده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

ابزارهای ایمیل مارکتینگ

  • میل چیمپ (Mailchimp)
  • Mailer Lite
  • Emma

ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • Nanigans
  • Buffer
  • Facebook Creator Studio
  • Hootsuite
  • Sendible
  • Biteable
  • Instasize

متخصص دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای تولید محتوا

  • Landscape
  • Canva
  • Feedly

ابزارهای بهینه‌سازی سایت

  • گوگل سرچ کنسول
  • Moz
  • Ahref
  • Semrush
  • Lighthouse و…

ابزارهای تجزیه و تحلیل

  • گوگل تگ منیجر
  • گوگل آنالیتیکس
  • الکسا
  • Hotjar و…

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

  • گوگل کیورد پلنر
  • Google trend
  • Keyword everywher

بازار کار و درآمد یک دیجیتال مارکتر چگونه است؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، بازاریابی دیجیتال شامل حوزه‌های گسترده‌ای می‌شود. به همین دلیل، افراد زیادی می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و بستر مناسبی برای پیشرفت آن‌ها فراهم شده است. باتوجه به اینکه در عصر امروز صاحبین کسب و کارها دریافته‌اند که بازاریابی دیجیتال تا چه حد می‌تواند بر روند کسب و کارشان تاثیر داشته باشد، تقاضا و استخدام دیجیتال مارکتر نیز رو به افزایش است و بازار کار خوبی ایجاد شده است. میزان حقوق متخصصین بازاریابی دیجیتال کاملا وابسته به میزان تخصص و تجربه آن‌ها است و نمی‌توان یک رقم مشخصی را برای آن ذکر کرد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

و اما پایان

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا بگوییم با استفاده از ابزارها و رعایت نکات مختلف، چگونه یک دیجیتال مارکتر شویم. در پایان علاوه بر نکاتی که در بالا گفته شد لازم است در این مسیر دارای روحیه جاه طلبی باشیم و برای رسیدن به اهدافمان با تمام توان تلاش کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و با رعایت مواردی که گفته شد، بتوانید به موفقیت برسید. به نظر شما یک دیجیتال مارکتر برای حرفه ای شدن در کار خود، چه مهارت های دیگری را باید یاد بگیرد؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin