چگونه ادمین شبکه های اجتماعی شویم؟

Social Media Administrator

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان فنی شرکت ها است

همان‌طور که می‌دانید، با توجه به افزایش فعالیت کسب و کارهای مختلف در فضای مجازی، نیاز به تخصص ادمین شبکه‌های اجتماعی نیز روز به روز در حال افزایش است. کسب و کارهایی که در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام و امثال آن‌ها، کانال و یا پیج کاری دارند، مسلما نمی‌توانند تمام وقت خود را صرف پاسخگویی به مخاطبین‌شان کنند. علاوه بر این، نحوه صحبت کردن با مشتری و اصول آن نیز نیاز به تخصص  و آموزش دارد. به همین دلیل است که اکثر مشاغل آنلاین به همچین متخصصی در کنار خود نیازمندند. امروزه یکی از شغل‌های پرطرفدار دنیای دیجیتال، ادمین شبکه اجتماعی است که در این مطلب به طور کامل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

چگونه ادمین شبکه اجتماعی شویم

شرح وظایف ادمین شبکه‌های اجتماعی چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که برای موفقیت در این حوزه، باید تقریبا در تمامی مواقع آنلاین باشید و توانایی پاسخگویی به پیام‌ها و مدیریت صفحات را داشته باشید. علاوه بر این، لازم است از همان ابتدای کار، به طور کامل با مسئولیت‌هایی که در این جایگاه بر دوشتان است نیز آشنا شوید و قبل از ورود به آن، موقعیت را بسنجید. از جمله وظایفی که شما به عنوان ادمین یک پیج یا کانال یا… باید انجام دهید، به شرح زیر است:

  • پاسخ دادن به تمامی کامنت‌ها و دایرکت‌های پیج، پیام‌های صفحه شخصی ادمین کانال تلگرام و یا گروه تلگرامی و هر جای دیگری که مخاطب به شما پیام می‌دهد.
  • بارگذاری منظم محتوایی که برای انتشار آماده شده و درج دقیق تمام مطالب مشخص شده
  • انتشار منظم استوری و پاسخ به تک تک واکنش‌های مخاطبین، به منظور بهبود تعامل
  • حذف پیام‌های توهین‌آمیز از کامنت‌ها و یا پیام‌های گروه
  • برقراری امنیت پیج در برابر حملات هکرها با کمک دانش خود و یا سایر متخصصین مربوطه
  • ارتقا تعامل با جامعه هدف در صفحه اینستاگرام، کانال تلگرامی و یا هر رسانه دیگری که در آن فعالیت می‌کنید.
  • اعمال تغییرات دوره‌ای در عکس پروفایل، متن بیو و به روز نگه داشتن صفحه کسب و کار مورد نظر

یک ادمین شبکه‌های اجتماعی نیاز به چه مهارت‌هایی دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای ادمین شدن، نیاز به مهارت خاصی ندارند و تنها با داشتن یک تلفن همراه هوشمند می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند. در صورتی که اینطور نیست و شما برای فعالیت به صورت حرفه‌ای در این حوزه، لازم است مهارت‌های مختلفی را داشته باشید. در این بخش قصد داریم مهارت‌هایی که برای ورود به این عرصه نیاز دارید را معرفی کنیم.

شناخت روش‌های تبلیغات حرفه‌ای

شما به عنوان یک ادمین باید بتوانید به گونه‌ای محصول یا خدمات مورد نظر را تبلیغ کنید که مشتری ترغیب به خرید و یا استفاده از آن خدمات شود. همان‌طور که می‌دانید، بخش اعظمی از موفقیت شرکت‌ها در افزایش فروش، در گرو تبلیغات خلاقانه آن‌ها است. بنابراین یک ادمین به عنوان کسی که به صورت مستقیم با جامعه هدف در ارتباط است باید به خوبی به این مهارت مسلط باشد.

روانشناسی

منظور از مهارت روانشناسی در اینجا، به این معنا نیست که لزوما باید مدرک دانشگاهی در این زمینه داشته باشید. در واقع آشنایی با اصول جذب مشتری با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی، برای این شغل کفایت می‌کند. دلیل نیاز به این مهارت این است که یک ادمین باید توانایی این را داشته باشد که ویژگی‌های مشتریانش را بشناسد و براساس خصوصیات رفتاری هریک از آن‌ها محصولات و یا خدماتش را عرضه کند.

وقت‌شناسی و زمان‌بندی

مهارت وقت‌شناسی در شغل ادمین شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود، زمان فعالیت مخاطبین پیج یا کانالتان را شناسایی کنید و در همان ساعات، پست و یا استوری‌های خود را منتشر کنید. زمان‌بندی و برنامه‌ریزی کارها به شما کمک می‌کند تا تمام وظایف خود را سر وقت انجام داده و هیچ مسئولیتی را از قلم نیندازید.

شناخت دقیق نیاز مشتری

زمانی که یک مشتری برای خرید محصولی به شما پیام می‌دهد، باید به نحوی نیاز آن را شناسایی کرده و همان را هدف قرار دهید. در این شرایط، مخاطب تصور می‌کند با خرید نکردن آن محصول، خطای بزرگی را مرتکب می‌شود و متقاعد به خرید خواهد شد.

 

حتما بخوانید: چگونه نیاز مشتری را پیدا کنیم و به آن پاسخ درست دهیم؟

 

انعطاف‌پذیری

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، این شغل نیاز به این دارد که در اکثر ساعات شبانه روز و حتی روزهای تعطیل آنلاین باشید و در تمام شرایط به مخاطبین پاسخ دهید. فعالیت در این عرصه، نیازمند شخصیت انعطاف‌پذیر و توانمند است که بتواند این حجم از کار را تحمل کند. علاوه بر موارد گفته شده، سایر مهارت‌هایی که در شغل ادمین شبکه‌های اجتماعی مورد نیازتان است، عبارتند از:

  • روابط عمومی بالا
  • فن بیان و نوشتار در سطح عالی
  • شناخت کامل شبکه‌های اجتماعی
  • هوش بصری

ادمین شبکه اجتماعی

مسیر یادگیری و فعالیت در حوزه ادمین شبکه‌های اجتماعی چیست؟

برای آن‌که تبدیل به ادمین حرفه‌ای شوید، نیاز به آموزش و شناخت دقیق ابزارهای موجود دارید. در این زمینه دوره‌های آموزشی زیادی وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. مجموعه رشدانا کارگاه‌های آموزشی مربوط به این شغل را به صورت کامل و جامع برگزار می‌کند که با شرکت در این کارگاه‌ها و پیمودن مسیر مشخص شده، خیلی راحت مهارت لازم را کسب خواهید کرد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

لازم به ذکر است که پس از شرکت در کلاس‌های آموزشی و دریافت مدرک‌های مربوطه، نباید انتظار این را داشته باشید که به صورت مستقیم وارد بازار کار شوید! چراکه به عنوان یک فرد مبتدی نیاز به تمرین و شناخت بیشتر استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارید. کارآموزی به شما کمک می‌کند تا مطالبی که به صورت تجربی به دست می‌آیند را دریافت کرده و به صورت یک فرد متخصص وارد بازار کار شوید. شما می‌توانید کارتان را از شبکه‌های اجتماعی شخصی خود و تبدیل آن‌ها به یک بیزنس کوچک آغاز کنید و از این طریق دانش خود را محک بزنید. در فضای مجازی با دنبال کردن برندهای موفق نیز می‌توانید از آن‌ها الگوبرداری کرده و در کار خود از آن‌ها استفاده نمایید. رشدانا در مسیر اشتغال و پیدا کردن شغل دلخواه‌تان همراه شما است.

ابزارها و پیش نیازهای ادمین شبکه‌های اجتماعی

ابزارهای زیادی وجود دارند که شما به عنوان یک ادمین باید به خوبی آن‌ها را بشناسید و با طرز استفاده از آن‌ها آشنا باشید. البته نیازی نیست تمامی این ابزارها را به کار بگیرید، بلکه در هر زمینه، شناخت و تسلط کامل به یک یا دو مورد از آن‌ها کافی است. در ادامه، چند نمونه از مهم‌ترین ابزارهایی که در این شغل به دردتان می‌خورند را معرفی کرده‌ایم.

Sprout social

این ابزار بر مبنای سیستم‌های زمان‌بندی و تجزیه و تحلیل طراحی شده و به عنوان یک برنامه گزارش‌دهی عملکرد بی‌نظیری دارد. استفاده از آن در انواع پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر و… امکان‌پذیر است. به منظور به‌کارگیری Sprout Social می‌توانید هرکدام از انواع اشتراک‌هایی که مورد نیازتان است را تهیه کنید و متناسب با مسئولیتی که دارید، از آن استفاده نمایید.

Zoho

Zoho این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده که بتوانند علاوه بر مدیریت شبکه‌های اجتماعی، پروژه‌ها، امور حسابداری و ایمیل‌های خود را نیز تحت نظارت داشته باشند. اگر بخواهید به صورت تیمی بر روی یک شبکه فعالیت کنید، می‌توانید نسخه تیمی Zoho را تهیه نمایید. علاوه بر مواردی که معرفی کردیم، چندین ابزار دیگر وجود دارند که معرفی و توضیح تک تک آن‌ها در این مطلب نمی‌گنجد. در ادامه تعدادی از آن‌ها را نام برده‌ایم:

  • MeetEdgar
  • Loomly
  • Buffer
  • و…

بازار کار و حقوق ادمین شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟

باتوجه به اینکه امروزه کسب و کارهای زیادی در دنیای مجازی در حال شکل‌گیری هستند؛ مسلما تمام آن‌ها حداقل به یک ادمین برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود نیاز دارند. علاوه بر این، حتی کسب و کارهای سنتی هم در شبکه‌های مجازی فعالیت خود را شروع کرده‌اند و باتوجه به اینکه مدیریت شبکه‌ها یک کار تخصصی است، این دسته از مشاغل هم به افراد کاربلد در این حرفه نیازمندند. بنابراین به طور کلی می‌توان به این نتیجه رسید که بازار کار ادمین شبکه‌های اجتماعی بسیار داغ است و در آینده نیز پرطرفدارتر خواهد شد!

سطح درآمد و مزایای کسی که در این شغل فعالیت می‌کند، کاملا بستگی به میزان تجربه و تخصص او دارد. بدون شک کسی که سال‌هاست در این زمینه فعالیت کرده و تخصص بالاتری نسبت به یک کارآموز مبتدی دارد، دستمزد بیشتری دریافت می‌کند. همچنین حقوق کسانی که به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند، با افرادی که به شکل حضوری شاغل هستند، متفاوت است. حداقل دستمزد در این شغل  تقریبا از حدود 1/500/000 تومان شروع می‌شود و باتوجه به شرایط، بیشتر می‌شود.

و در پایان…

امروزه، یکی از مشاغل دیجیتال پرطرفدار، ادمین شبکه‌های اجتماعی است. در این شغل، وظایفی مانند مدیریت شبکه‌های مجازی یک برند، پاسخگویی به پیام‌های مخاطبین، انتشار محتوا و کارهایی از این قبیل به عهده متخصص این حوزه می‌باشد. برای ورود به این عرصه، نیاز به مهارت‌هایی خاص و کسب دانش مربوطه دارید. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی و کارآموزی، به یک فرد کاربلد در این حرفه تبدیل شوید.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزش ادمین حرفه ای اینستاگرام

Instagram Admin Course

رشد کسب و کارهای اینترنتی را با مدیریتی متفاوت در دست بگیرید


  • زمان: این دوره برگزار نخواهد شد
  • مدت زمان دوره : 6 جلسه آموزش تخصصی ویدیویی + 7 جلسه آنلاین 3 ساعته آموزش مهارت های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin