کمپین تبلیغاتی چیست و چه مزایایی دارد؟


کسب‌وکارها برای دیده شدن توسط مخاطب و مشتری، نیاز به تبلیغات گسترده دارند. امروزه، صنعت تبلیغات هر روز وارد جریان جدیدی می‌شود و روند آن نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. برای داشتن…

کسب‌وکارها برای دیده شدن توسط مخاطب و مشتری، نیاز به تبلیغات گسترده دارند. امروزه، صنعت تبلیغات هر روز وارد جریان جدیدی می‌شود و روند آن نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. برای داشتن یک تبلیغ خوب و ماندگار، اصول مختلفی وجود دارد؛ یکی از اصولی که به تازگی به دنیای تبلیغات اضافه شده و ترکیب آن را تغییر داده، کمپین تبلیغاتی است. در این کمپین‌ها اتفاقات جالبی رخ می‌دهد که همگی در راستای هدف اصلی کسب‌وکار یا برند است.

این هدف می‌تواند ابعاد مختلفی را در بر داشته باشد. در این مطلب، درباره این سوال اساسی یعنی کمپین تبلیغاتی چیست؟ توضیحاتی ارائه می‌دهیم؛ اکثر مدیران کسب‌وکار و برند ممکن است با آن روبرو شوند و به دنبال پاسخ کاملی باشند. اگر شما هم در این دسته قرار دارید، تا انتهای نوشته با ما همراه باشید.

 

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی، مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقدامات خاصی است که در ابزارهای مختلف منتشر می‌شود و اهداف ویژه‌ای را دنبال می‌کند. این اهداف، در راستای استراتژی برند و کمپین تبلیغاتی تعریف می‌شوند؛ برای مثال، هدف از راه‌اندازی یک کمپین می‌تواند افزایش فروش و سود خالص برند یا ارتباط بیشتر برند با مخاطبان خود باشد.

اگر فکر می‌کنید اجرای کمپین تبلیغاتی راحت و آسان است، باید بگوییم که اصلا این طور نیست. برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی موثر ابتدا باید به تعریف مناسبی از این سوال برسید که کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ برای دریافت بهترین پاسخ، پیشنهاد می‌کنیم با متخصصین حوزه تبلیغات مشورت کنید.

آژانس‌های تبلیغاتی به شکل ویژه و تخصصی روی راه‌اندازی کمپین فعالیت می‌کنند؛ بنابراین برای اجرای یک کمپین موفق نیاز به مشاوران متخصص دارید تا از هدررفتن منابع مالی و همچنین، زمان جلوگیری شود. این افراد با اجرای کمپین‌های متنوع و مختلف تمام موارد را ارزیابی کرده‌اند و همین مساله، درصد آزمون و خطا را بسیار کاهش می‌دهد.

 

مراحل و گام های یک کمپین تبلیغاتی چیست؟

بعد از پاسخ به سوال کمپین تبلیغاتی چیست؟ باید به بررسی مراحل مختلف آن بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد هر مرحله اطلاعات مناسبی به دست آورید:

تعیین هدف برند از راه اندازی کمپین

هدف کسب‌وکار از راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی چیست؟ معمولا اهداف برند در فروش بیشتر خلاصه می‌شود اما مقصود دیگری هم در بین برندها رایج است؛ مانند تبلیغ محصولات و خدمات فعلی برند یا معرفی محصولات یا خدماتی که به زودی به برند اضافه می‌شود.

از دیگر اهداف راه‌اندازی کمپین می‌توان به احیای تعریف کسب‌وکار در ذهن مشتری و مخاطبان اشاره کرد؛ در این صورت، مشتری ارتباط جدیدی با برند برقرار می‌کند و در ذهن وی شعار و نام برند ماندگار می‌شود.

 

بازار هدف در کمپین تبلیغاتی چیست؟

برای رسیدن به اهدافتان در کمپین تبلیغاتی، ابتدا باید مشتریان و مخاطبان هدف خود را به خوبی شناسایی کنید. این مساله باید همراه با تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات مستند باشد. در صورتی که این مرحله به خوبی انجام شود، مراحل بعدی باسرعت بیشتری انجام می‌گیرد. برای این که دقیق‌تر مخاطبان خود را مشخص کنید، این ویژگی‌ها را در مورد هر کدام بشناسید:

  • سن
  • جنسیت
  • منطقه جغرافیایی
  • وضعیت تاهل
  • سطح تحصیلات
  • علایق و عادت‌ها
  • طبقه اجتماعی

 

دسته بندی مخاطب ها

خودتان را جای مشتری بگذارید و فکر کنید محصولات و خدمات برندتان چقدر با انتظارات مشتری هماهنگ است؟ کدام دسته از مشتری‌ها چه نوع خدمات و محصولاتی نیاز دارند؟ و سوالات مشابه به شما کمک می‌کنند تا بفهمید دقیقا انتظارتان از کمپین تبلیغاتی چیست؟ و به چه فرآیندی برای رسیدن به مشتری و مخاطبان بالقوه نیاز دارید؟ تقسیم‌بندی مشتری‌ها در طول مسیر راه‌ها و اهداف جدیدی را جلوی پای برندتان می‌گذارد.

 

شناخت انواع ابزارهای تبلیغاتی

ابزارهای تبلیغاتی در دنیای اینترنت بسیار گسترده هستند و هر یک مخاطبان خاص خود را دارند. برای ورود به دنیای تبلیغات نیاز است که بعد از مشخص کردن اهداف برند و مخاطبان خود، ابزارهای رسیدن به مخاطبان هدف خود را بشناسید. هر کدام از این ابزارها در دسته‌بندی‌های خاصی گردآوری می‌شوند:

 

شبکه‌های اجتماعی

از جمله ابزارهای تبلیغاتی در این حوزه می‌توان به اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک اشاره کرد. در این شبکه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی از سراسر دنیا گرد هم آمده‌اند و پلتفرم بسیار مناسبی برای دیده‌شدن کمپین شما فراهم می‌شود.

 

ایمیل مارکتینگ

این نوع ابزار باعث ارتباط مستقیم برند و مشتریان شما خواهد بود. این روش باعث می‌شود مشتریان بالقوه شما افزایش پیدا کنند و نتایج جالبی را برای کسب‌وکار به همراه دارد.

 

بازاریابی محتوایی

در این روش شما به سوالات احتمالی مشتریانتان درباره انواع محصولات و خدمات پاسخ می‌دهید و تعامل خوبی بین شما و مشتری برقرار می‌شود. مخاطب با خواندن محتواهای برندتان در راستای محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید، بیشتر با مسیر کسب‌وکار شما آشنا می‌شود و همین مساله به ماندگاری بیشتر نام برند در ذهن مشتری کمک می‌کند؛ مثلا هر بار که مشتری نیاز به خدمات و محصولات مشابه برند شما داشته باشد، اولین گزینه برای خرید یا مراجعه، کسب‌وکار شما است.

 

سخن پایانی

در این مطلب، به پاسخ این سوال پرداختیم که کمپین تبلیغاتی چیست؟ حوزه تبلیغات، راه‌ها و روش‌های مختلفی برای درگیر کردن مشتری و مخاطب دارد اما باید نسبت به هر کدام آگاهی مناسبی داشته باشید. این مساله که کمپین تبلیغاتی باعث افزایش مشتری می‌شود، درست است اما برای همه کسب‌وکارها صادق نیست؛ چون روند هر کسب‌وکاری نسبت به دیگری متفاوت است. برای اجرای کمپین موفق، حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

فاطمه اکبری

سرپرست تیم تولید محتوای رشدانا هستم و حدودا دو سالی میشه که در حوزه سئو و محتوا فعالیت دارم. تمام تلاشم اینه که با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، یه تجربه خوب از بازدید سایت رو براتون رقم بزنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش طراحی و راه اندازی کمپین تبلیغاتی

Marketing Campaign Planning

بهترین آهنربا را برای خود بسازید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin