کارخانه نوآوری مشهد و زندگی نوآورانه

كارخانه نوآوری مشهد در سال 1397 طی تفاهم نامه‌ای سه جانبه بین شهرداری مشهد (دکتر محمدرضا کلایی) و معاونت علمی ریاست جمهوری (دکتر سورنا ستاری) و همچنین با همکاری شتابدهنده فردوسی، پایه ریزی شد. این کارخانه با هدف دریافت ایده ها، نوآوری ها و خلاقیت های افراد مستعد و توانمند در استان خراسان و بخصوص شمال شرق کشور شکل اجرایی گرفت و مراحل راه اندازی آن آغاز شد.

طبق تفاهم نامه، شهرداری مشهد به عنوان طرف اول، وظیفه تهیه زیرساخت‌هایی مانند: فضای مناسب، دریافت مجوزهای لازم و تقبل بخشی از هزینه ساخت و ساز را بر عهده دارد. شتابدهنده فردوسی که طرف دوم این تفاهم نامه می‌باشد، وظایفی مانند: طراحی و پیاده سازی محتوایی، در هم افزایی و کنار هم قرار دادن زیست بوم شرق کشور در این بستر و طراحی مدل‌ها و فرآیندهای این مجموعه را عهده دار است. کارخانه نوآوری در شهر مقدس مشهد، پس از گذشت بیش از یک سال از شروع پروژه عمرانی، در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

 

كارخانه نوآوری مشهد چیست؟

این مرکز با ایجاد ارتباطات و تعاملات قوی برای اکوسیستم نوآوری شهر مشهد، فضا را برای رشد و بالندگی و توسعه کسب ‌و کارهای این شهر فراهم می نماید، تجربیات کسب و کارهای بزرگ و افراد صاحب نظر را در اختیار کسب و کارهایی که در ابتدای مسیر رشد خود هستند قرار می‌دهد و تمامی الزامات برای حضور در مسیر کارآفرینی و شهر کارآفرین ارائه می‌دهد تا نقشی موثر در شکل گیری یک شهر خلاق و نوآور داشته باشد.

فراهم آوردن یک فضای مناسب و درخور برای حضور متخصصین و افراد حرفه ای و خلاق و ساعی یکی از مهم‌ترین عوامل شکل گیری کارخانه نوآوری مشهد است. کسب و کارها، جوانان، ریش سفیدان و افراد خبره و خوش فکر و کاربلد در کنار یکدیگر الگویی برای پیشرفت شهر مشهد و منطقه را تدوین خواهند نمود.

كارخانه نوآوری مشهد، حدود ۱۰ هزار متر مربع فضای زیربنای فیزیکی دارد. و نیز امکانات رفاهی حمایتی و خدماتی مانند کافی‌شاپ، سالن غذاخوری، سالن نمایش و کلاس آموزشی نیز در این فضا پیش بینی شده است.

کارخانه نوآوری مشهد

حال شاید این سوال پیش بیاید که Innovation Factory یا کارخانه نوآوری چیست و چه هدفی را دنبال می کند؟ خیلی ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم کارخانه نوآوری بستری را فراهم می کند که در آن صاحبان ایده و کسب و کارهای جدید و نوآورانه با استفاده از فضاها، وسایل، ابزار و ساز و کاری که برای آنها تهیه شده است به راحتی می توانند به رشد و پیشرفت کسب و کار و سیستم خود کمک کنند. کارخانه نوآوری در واقع فضایی برای فعالان کارآفرینی با ایده های نو می باشد که در جهت تسهیل و رشد آنها فراهم شده تا با شتاب بیشتری مسیر توسعه را طی کنند.

 

با ویژگی‌های كارخانه نوآوری مشهد آشنا شوید

با شکل گیری كارخانه نوآوری مشهد، فضایی مناسب برای حضور بازیگران اصلی زیست بوم نوآوری و فعالیت‌های آنان، پدید آمد. این فضا بستر مناسبی برای گردآوری منابعی قدرتمند نظیر: سرمایه گذاران خطرپذیر، شتابدهنده‌ه‌ها، استارتاپ ها، تامین کنندگان خدمات و… می‌باشد. این مجموعه غیرانتفاعی منطقه‌ای، با هدف کمک به راه اندازی و توسعه کسب و کارها و شکل گیری اجتماع نوآوری، تشکیل شده است. در ادامه با چند مورد از ویژگی‌های این فضا آشنا خواهید شد:

 

تغییر کاربری کارخانه قدیمی به نماد نوآوری

کارخانه نوشابه سازی قدیم (کوکا) شهر مشهد، که زمانی یکی از مشکلات بافت شهری محسوب می‌شد، امروزه با طراحی کارخانه نوآوری، تبدیل به مکانی برای بال و پر گرفتن ایده‌های نوین شده است. این فضا که با وسعت زیادی طراحی شده است، علاوه بر کاربری کارخانه نوآوری، به عنوان فضای سبز و پارک محلی برای ساکنین محله کوثر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختمان این بنا بر روی اسکلت قدیمی کارخانه نوشابه سازی سابق قرار گرفته است و البته اقدامات لازم جهت مستحکم سازی بنا لحاظ شده است.

طراحی هدفمند و همه جانبه

همانطور که از نام این محیط پیداست، این کارخانه محل پدید آمدن فکرها و ایده‌های نوآورانه است و به همین دلیل تا حد امکان سعی شده است در ساختار این بنا نیز از نوآوری‌ها و فناوری‌های روز استفاده شود. یکی از فناوری‌هایی که در این فضا استفاده شده است، به کار گیری پنل‌های خورشیدی با ظرفیت تولید 150 کیلو وات برق می‌باشد.

از طرفی دیگر، در زمینه فرهنگی و اجتماعی تلاش شده است تا علاوه بر حفظ هویت صنعتی این میدان در منظر شهری، چشم اندازی اجتماعی و فرهنگی نیز داشته باشد.

 

حضور در كارخانه نوآوری مشهد چه مزایایی دارد؟

بدون شک جوانان شهر مشهد با حضور خود در این مجموعه و با به کارگیری ایده‌های نوین و خلاقانه خود، به راحتی می‌توانند پله‌های ترقی را طی کنند و آینده خود را به اوج برسانند. مزایای حضور در کارخانه نوآوری شهر مشهد به صورت مختصر، به شرح زیر است:

  • شبکه سازی که منجر به هم‌صدایی و همراهی اکوسیستم کارآفرینی مشهد می‌شود.
  • کشف سرمایه گذار خطر پذیر و رفع نگرانی مالی در رشد و پرورش ایده
  • شتاب گیری کسب و کارهای نوپا به وسیله خدماتی که از جانب شتابدهنده‌ها ارائه می‌شود.
  • برگزاری رویدادهای آموزشی در حوزه‌های مختلف

 

آدرس كارخانه نوآوری مشهد

محل این مجموعه در سه راه کوکا سابق یا بعد از میدان کوثر، روبروی کوثر 29 است. همچنین اگر بخواهید از سمت هاشمیه وارد شوید، باید هاشمیه 26 وارد شوید و انتهای آن کارخانه نوآوری را مشاهده خواهید کرد. همچنین از طرف خیابان پیروزی (میدان حر) نیز می توانید وارد بلوار صارمی شده و از میدان کوثر خروجی سمت چپ را وارد شوید.

آدرس کارخانه نوآوری

نمای ورودی به بلوار کوثر به سمت کارخانه :

نمای ورودی از سمت بلوار هاشمیه به سمت صارمی (دور میدان کوثر) :

کارخانه نوآوری مشهد

از جمله گروه هایی که از کارخانه نوآوری سود و نفع می برند می توان به استارتاپ ها، پارک های علم و فناوری، سرمایه گذاران، شتاب دهنده ها، مراکز رشد و به طور کلی ارائه دهندگان خدمات به استارتاپ ها و کسب و کارهای جدید اشاره کرد. در واقع هدف کلی از راه اندازی کارخانه نوآوری، استفاده از منابع تجمیع شده برای تسهیل رشد و توسعه بیشتر کسب و کارها در جهت افزایش شانس موفقیت می باشد.

به همین دلیل اولین کارخانه نوآوری شرق کشور در محل کارخانه کوکاکولای مشهد آغاز به کار خواهد کرد که روند برنامه ریزی و اجرای این طرح با همکاری شتاب دهنده فردوسی و شهرداری مشهد انجام می شود. همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز با بیان اینکه راه اندازی کارخانه نوآوری مشهد امر بسیار مهم و بزرگی است، گفت راه‌اندازی این مجموعه بزرگ در کشورمان یک ایده نوآورانه و جدید می باشد و مطمئنم با اجرا و شروع بکار این کارخانه نوآوری، بسیاری از شهر‌های دیگر کشور نیز الگو خواهند گرفت. ایده خلاقانه استفاده از فضا‌های کهنه و قدیمی و بدون کاربری و فرسوده شهر و تبدیل به مجموعه‌هایی این گونه، می‌تواند در شکوفایی کسب ‌و کار‌های فناورانه و نوآورانه کشور راهگشا باشد.

اقدام خوب شهردار مشهد در راه‌ اندازی کارخانه نوآوری، الگوی خوبی برای شهرداران دیگر کشور است. حرکت مشهد به سوی نوآوری و هوشمندسازی و بهره گیری از جوانان برای مدیریت شهر اثرگذاری خوبی در آینده مشهد خواهد داشت.

در این مقاله درمورد كارخانه نوآوری مشهد، که در سال 97 تفاهم نامه آن با پیگیری‌های شتابدهنده فردوسی بسته شد، صحبت کردیم. این فضا که در مکان کارخانه نوشابه سازی سابق شهر مشهد واقع در محله کوثر راه اندازی شده است، با هدف رشد و پرورش ایده‌های نو و مبتکرانه و ایجاد بستری برای کارآفرینی پدید آمده است.

 

 

رشدانا در کارخانه نوآوری چه کمکی به شما می‌کند؟

آیا مدت‌ها است با این سؤال که “چطور و کجا مشغول به کار بشم؟” به دنبال یک کار خوب می‌گردید؟ حق با شما است و این موضوع امروزه تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه افراد شده است.

اما برای دستیابی به شغلی که در راستای علائق و استعدادهای‎تان باشد، گاهی اوقات لازم است که در یک بستر مهارت آموزی مناسب، مسیر رشد و اشتغال خود را بگذارنید. بستری که علیرغم آموزش مباحث عمومی و تخصصی شغل مورد نظر، با واگذاری پروژه‌های مختلف، توانایی شما را به چالش بکشد و در این مسیر، یک کوچ حرفه‌ای را نیز برای رشد همه جانبه و هر چه سریع‌تر، در کنارتان قرار دهد و در نهایت قابلیت معرفی شما به کسب و کارهای معتبر را داشته باشد.

مهم نیست که در کدام شهر زندگی می‌کنید و یا در کدام رشته، تحصیل کرده‌اید؛ رشدانا، پلتفرم توانمندسازی نیروی انسانی و بستری مناسب برای مهارت آموزی، شاغل شدن و کسب درآمد است.

ما در راستای اهداف و چشم اندازهای ترسیم شده و جهت تحقق رسالت اجتماعی خود، فعایت هایمان را توسط بخش‌های زیر به انجام می‌رسانیم:


5 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. محمدرضا

    سلام چرا کسی جواب سوالات رو نمیده
    الان ک ظرفیت پر شده دوباره کی ثبت نام مجدد هست .

    • مهری نیشابوری

      سلام و عرض ادب
      در این خصوص باید با دفتر کارخانه نوآوری مشهد در ارتباط باشید.

  2. احمد

    همی سوال که چگونه آدمی خوش فکر با شما همکاری کند؟

  3. دانوش روحاني

    سلام من نميدونم چطوري ميتوانيم با كارخانه همكاري داشته باشيم؟

  4. سمانه

    سلام از شما برای اقدام بی نظیرتون سپاسگزارم چه طور می شه با این مجموعه همکاری کرد و یا در جلسات اگر برگزار می شه شرکت کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin