چگونه یک طراح UI موفق شویم؟| 7 گام اساسی


اگر با طراحی وب و دنیای مربوط به آن آشنایی داشته باشید، بدون شک حداقل یک بار اسم طراحی UI به گوشتان خورده است. این روزها کسب و کارهای زیادی برای معرفی خود، از وبسایت‌ها…

اگر با طراحی وب و دنیای مربوط به آن آشنایی داشته باشید، بدون شک حداقل یک بار اسم طراحی UI به گوشتان خورده است. این روزها کسب و کارهای زیادی برای معرفی خود، از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. تحقیقات و آنالیزهای صورت گرفته ثابت کرده‌اند هرچه وبسایت شما از نظر طراحی و شکل ظاهری کاربرپسندتر باشد، تعداد مشتریان نیز بیشتر است. به همین دلیل بازار کار طراحان رابط کاربری بسیار داغ است. اگر شما هم به فعالیت در زمینه طراحی UI علاقه مند هستید، تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید تا یاد بگیریم چگونه طراح UI شویم؟

منظور از طراحی UI چیست؟

اگر به تازگی با حرفه طراحی رابط کاربری آشنا شده‌اید، نیاز است تا در ابتدا به طور کامل مفهوم طراحی UI را دریابید. به صورت کلی UI همان رابط کاربری است. در این حرفه، طراح به طراحی ظاهر سایت، اپلیکیشن و هر قسمت دیگری که کاربر مشاهده می‌کند، می‌پردازد. برای ورود به این عرصه، در ابتدا باید با هنر طراحی آشنا باشید و در مرحله بعدی باید بتوانید به خوبی با ابزارهای موجود در این زمینه کار کنید.

 

حتما بخوانید: UI چیست و اصول و مراحل طراحی آن به چه صورت است؟

 

وظایف یک طراح رابط کاربری را بشناسید

اگر بخواهیم به طور خلاصه وظایف یک طراح رابط کاربری را نام ببریم، این موارد عبارتند از:

  • بررسی پروژه و نیازسنجی
  • طراحی بصری
  • توسعه گرافیکی سایت، اپلیکیشن یا محصول
  • برندسازی
  • پژوهش درمورد طراحی، تعامل با کاربران و ریسپانسیو بودن
  • چیدمان حرفه‌ای المان‌ها
  • استفاده حرفه‌ای از پالت رنگ و تایپوگرافی
  • نمونه سازی و ارائه طرح اولیه

وظایف یک طراح رابط کاربری

یک طراح UI چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

خوب است بدانید که قرار نیست طراحان با استعداد ذاتی به دنیا بیایند تا بتوانند عملکرد حرفه‌ای داشته باشند! واقعیت این است که متخصصان خبره این عرصه، قبل از یادگیری هیچ چیز بلد نبودند و همه چیز را از صفر شروع کردند. بنابراین طراحی آموختنی است و با تمرین و تکرار قابل یادگیری می‌باشد.

هرچند که وظایف طراح رابط کاربری با طراح گرافیک متفاوت است، اما باز هم باید مسائل زیبایی شناسی و حل مسئله را یاد داشته باشد. در نتیجه، در ابتدا باید با چند مفهوم ساده مانند علم رنگ‌ها، فونت، کانتراست و به طور کلی دنیای طراحی آشنا باشد. طراحی نهایی UI نیازمند آشنایی با ابزارهای طراحی گرافیک مانند فتوشاپ، ایلاستریتور یا نرم افزارهای ویژه UI و UX است. از آنجایی که طراحی رابط کاربری برای نرم افزارها و سایت‌ها انجام می‌شود، نیاز به کدنویسی هم وجود دارد. البته نیاز نیست کدنویسی را در حد یک برنامه نویس حرفه‌ای بیاموزید، اما تا حدی باید با آن آشنایی داشته باشید. درست است که طراحی UI بخشی جداگانه در طراحی سایت و اپلیکیشن است، اما یک طراح کاربلد باید کمی درمورد UX و کمی از برنامه نویسی هم بداند.

معرفی 7 گام اساسی برای اینکه بتوانید طراح UI باشید

حال که مفهوم طراحی UI و وظایف یک طراح رابط کاربری را بیان کردیم، نوبت به آن می‌رسد که بدانیم (How To Become A UI Designer) یا چگونه طراح UI شویم؟ در ادامه 7 گام اساسی طراح UI شدن را شرح خواهیم داد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره طراحی رابط کاربری

 

یادگیری اصول طراحی

به طور کلی در فرآیند طراحی، دو موضوع بسیار اهمیت دارد: اول امکانات و بعد جزئیات! امکانات سبب جلب توجه کاربران به سایت می‌شود و جزئیات و ظاهر مطلوب سایت، باعث جذب و حفظ مخاطبین خواهد شد. برای اینکه بتوانید در زمینه طراحی رابط کاربری خبره شوید، نیازمند دانستن اصول طراحی هستید. اصولی که باید با آن‌ها آشنا شوید عبارتند از:

  • طراحی ساختار ثابت، هدفمند و کاربردی سایت
  • سادگی و قابلیت دیده شدن
  • آشنایی با اصول رنگ، کنتراست و تایپوگرافی

یادگیری اصول تجربه کاربری (UX)

برای اینکه یک رابط کاربری حرفه‌ای طراحی کنید، در مرحله اول باید با اصول UX آشنا باشید و بدانید UX چیست. معمولا هرجا نامی از UI برده می‌شود، UX نیز به دنبال آن می‌آید و این دو موضوع جدایی ناپذیر هستند. برای آشنایی با اصول UX، باید در شروع هر پروژه به تحقیق درمورد کاربران، رقبا، نیاز بازار و چالش‌ها بپردازید. همچنین نیاز است تا بارها طراحی‌های خود را اتود بزنید و درمورد کارآیی آن اطمینان حاصل کنید. پس از آماده شدن طرح‌ها باید مرحله تست انجام شود. در این مرحله تست کاربردپذیری، بررسی متریک‌ها، تهیه گزارش و نظرسنجی کاربران انجام می‌شود. پس همواره به یاد داشته باشد که UI و UX دو موضوع جدانشدنی از یکدیگر هستند.

حتما به مفهموم الماس دوگانه توجه داشته باشید. الماس دوگانه (Double diamond) یک دسته‌ بصری ساده طراحی است که شامل چهار مرحله زیر می‌شود:

  • کشف: در این بخش طراحان، تحقیق و پژوهش می‌کنند و به جمع‌آوری ایده می‌پردازند.
  • تعریف: طراحان کشفیات استخراج شده از مرحله قبل را به صورت یک ایده تعریف می‌کنند.
  • توسعه: در این مرحله راه حل‌ها ساخته می‌شوند. همچنین فرآیند آزمون و خطا شکل می‌گیرد که در بهبود و تصحیح ایده موثر است.
  • تحویل: آخرین مرحله تحویل است که در آن طرح نهایی به دست می‌آید و به بازار یا کارفرما عرضه می‌شود.

یادگیری نرم افزارهای طراحی

در دنیای پیشرفته تکنولوژی، ابزارهای زیادی برای طراحی وجود دارد. اما نیازی نیست شما به عنوان یک طراح رابط کاربری همه آن‌ها را بشناسید. بدین منظور می‌توانید بهترین و کارآمدترین آن‌ها را انتخاب کرده، آن را به خوبی یاد بگیرید و همواره آخرین ویژگی‌ها و اخبار درمورد آن را پیگیری کنید. چند مورد از نرم افزارهای محبوب طراحی UI عبارتند از:

  • Sketch
  • Figma
  • Balsamiq
  • Adobe XD
  • Marvel App
  • Invision App

 

حتما بخوانید: با استفاده از چه ابزارهایی سایتمان را زیبا کنیم؟!

 

تمرین و توسعه سلیقه طراحی

علاوه بر آشنایی با اصول طراحی، نیاز است تا این توانایی را نیز به دست آورید که با دیدن یک طراحی، بتوانید نقاط ضعف و قوت آن را بازگو کنید. برای به دست آوردن این مهارت، باید تمرین کنید تا از راه الهام، طراحی‌های خود را انجام دهید. یعنی خلاق باشید و پس از تحقیق و بررسی، ایده‌های خود را پیاده سازی کنید.

مهارت های لازم برای یک طراح رابط کاربری

مطالعه مقالات و کتاب‌های آموزشی

یکی از بهترین راه‌های آشنایی با طراحی UI مطالعه هر روزه مقاله‌های کاربردی و ارزشمند این حوزه است. مطالعه اخبار و وبلاگ‌های مربوط به طراحی رابط کاربری و استفاده از تجربیات طراحان خبره را در عادات روزمره خود بگنجانید. هزاران مقاله در اینترنت درمورد روش‌های جدید طراحی، آموزش و… وجود دارد. هیچ راهی بهتر از یادگیری از طریق تجربیات دیگران وجود ندارد؛ بنابراین این فرصت را از خود دریغ نکنید!

برای مطالعه بهتر و موثرتر، پیشنهاد می‌کنیم در طول روز به ذهن خود استراحت دهید. مهم‌ترین فاکتور برای افزایش خلاقیت، مخصوصا زمانی که درگیری ذهنی دارید و یا خواب‌آلود هستید، استراحت ذهن است. برای دستیابی راحت‌تر به سایت‌هایی که به موضوعات و مقالات آن علاقمند هستید، می‌توانید در مرورگر خود آن‌ها را نشانه‌گذاری کرده و یا اشتراک مجلات طراحی را تهیه نمایید. در ادامه چند مورد از سایت‌هایی که اخبار و مقالات طراحی را منتشر می‌کنند، معرفی می‌کنیم:

  • marvelapp
  • medium
  • smashingmagazine
  • webdesignernews
  • sitepoint

تقویت مهارت‌های ارتباطی

افزایش مهارت‌های ارتباطی، به شما کمک می‌کند تا بتوانید نیازهای کاربر را درک کنید. مهارت‌هایی مانند حس همدردی، خوب گوش دادن، توانایی به چالش کشیدن و سایر مهارت‌های ارتباطی مطلوب، سبب برقراری ارتباط بهتر با کارفرما می‌شود.

پروژه‌های فرضی اجرا کنید

اگر فرد صبوری هستید و به کار طراحی نیز علاقه مندید، با انجام کارهایی که در بخش‌های قبل معرفی شد، به مهارت خوبی در طراحی UI دست پیدا می‌کنید. اما طراحی فعالیتی است که هیچ نقطه پایانی ندارد و شما باید خود را برای هر روز بیشتر یاد گرفتن آماده کنید. یکی از تمرین‌هایی که به بهبود کیفیت طراحی‌های شما در ابتدای کار بسیار کمک می‌کند، کپی کردن پروژه‌های طراحان حرفه‌ای است. با انجام این کار اطلاعات زیادی درمورد اصول طراحی، افزایش خلاقیت و… به دست می‌آورید. البته این کار تنها باید به عنوان تمرین انجام شود و نه به عنوان پروژه‌های واقعی!

با سایر طراحان حوزه  UI همکاری کنید

توصیه ما در رشدانا این است که از فرصت همکاری با سایر طراحان UI به هیچ وجه غافل نشوید. مزیت این نوع همکاری در این است که اگر در این حوزه مبتدی باشید، می‎توانید بیشتر و بهتر یاد بگیرید و علاوه بر آن بر میزان مهارت های خود با سرعت بیشتری بیفزایید.

ممکن است بگویید که برای فرد مبتدی مثل من، آشنایی و یافتن هم صنفی هایم کار دشواری است، زیرا آن ها با سال ها تجربه در طراحی رابط کاربری، فرد تازه کاری مانند من را نمی‌شناسند. نگران نباشید! اینترنت، بسترساز بسیاری از آشنایی‌ها، ارتباطات و همکاری‌ها است.

شما با یک سرچ ساده در گوگل و یا عضویت در شبکه های اجتماعی (در پاراگراف بعدی به جزئیات آن می‎پردازیم) می‎توانید طراحان رابط کاربری ایرانی و حتی خارجی بسیاری را مشاهده کنید و با داشتن مهارت های نرمی همچون مهارت ارتباط مؤثر و مهارت مذاکره، جهت همکاری با آن ها در پروژه های مختلف، همکاری کنید.

همکاری در پروژه یو آی

کار تیمی را از یاد نبرید

UI فقط بخشی از طراحی برای خواسته های مشتریان است و این طور نیست که بتوانید به تنهایی کل پروژه را انجام دهید، آن هم بدون کوچکترین ایراد یا نقص! هنگامی که در این حرفه مشغول به انجام فعالیت می‎شوید باید با مهارت های کار تیمی و البته چالش ها آن هم آشنا باشید.

خوشبختانه کار تیمی دارای فواید بسیاری است که یکی از آن ها، مشورت گرفتن از دیگر اعضاء تیم در زمان برخورد با یک مشکل یا مسأله است و از سوی دیگر، می‎تواند موجب صرفه جویی در وقت نیز بشود. تصور کنید یک طراح UI و همینطور طراح UX یک شرکت که در ارتباط تنگاتنگ کاری با یکدیگر هستند، هیچ گونه تعاملی با هم و با طراح سایت نداشته باشند. مطمئنا نتیجه و خروجی کار غیر قابل پذیرش خواهد بود و مشتری دیگر سراغ شما نخواهد آمد.

 

حتما بخوانید: اهمیت و ضرورت کار تیمی و تیم سازی چیست؟

 

در فضای مجازی حضور داشته باشید

همانطور که در پاراگراف قبلی نیز اشاره کردیم، برای گسترش ارتباطات و تعاملات خود با سایر طراحان رابط کاربری موفق، نیازمند شبکه سازی هستید. البته اگر به صورت فریلنسر نیز کار می‎کنید؛ باید از بستر فضای مجازی برای یافتن مشتری و تنظیم قرارداد کاری با او بهره ببرید.

فضای مجازی و شبکه های موجود در آن همچون لینکدین به شما کمک می‎کنند تا رزومه، تجربیات و نمونه کارهای متعدد خود را با سایرین به اشتراک گذاشته و برای معرفی هر چه بیشتر خود، حتی آن ها را  بروزرسانی کنید. عضویت در پلتفرمی مانند لینکدین که تعداد بی شماری از متخصصین داخلی، خارجی و حتی مشتریان نیز در آن حضور دارند، برای فردی که به تازگی وارد حرفه UI شده است، بسیار ضروری است.

 

و اما جمع بندی

یکی از کارهایی که امروزه بازارکار خوبی را به خود اختصاص داده، طراحی رابط کاربری است. کارفرماهای زیادی در حال حاضر به دنبال استخدام یک طراح رابط کاربری حرفه‌ای هستند.برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چگونه طراح UI شویم و آینده شغلی خوبی را برای خود رقم بزنیم؟ به همین دلیل برای پاسخ به این پرسش، در این مقاله 7 گام اساسی تبدیل شدن به یک طراح حرفه‌ای را معرفی کردیم.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. به نظر شما یادگیری چه مهارت ها و ابزارهای دیگری کمک می کند تا طراح موفقی در این حوزه باشیم؟ نظرات عالی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی رابط کاربری UI

UI Design

یک طراح رابط کاربری حرفه ای شوید و پروژه های یو آی انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin