از معایب بازاریابی شبکه ای چه می‌‎دانید؟


قدمت و عمر بازاریابی شبکه ای در جهان به 70 سال قبل برمی‌گردد، هرچند در ایران پس از سال 1390 که وزارت صنعت و معدن، مجوز فعالیت را به شرکت های بازاریابی شبکه ای اعطا…

قدمت و عمر بازاریابی شبکه ای در جهان به 70 سال قبل برمی‌گردد، هرچند در ایران پس از سال 1390 که وزارت صنعت و معدن، مجوز فعالیت را به شرکت های بازاریابی شبکه ای اعطا کرد، میزان سرمایه گذاری و توجه افراد نسبت به این شرکت ها افزایش یافت. در بازاریابی شبکه ای، به افرادی که جذب این شرکت ها می‎شوند، قول ها و امیدهای فراوانی مانند کسب درآمدهای هنگفت داده می‌شود و عده زیادی از افراد در تردید به پیوستن یا انصراف از این شرکت ها به سر می‌برند. بنابراین، ما قصد داریم در این مقاله به معایب بازاریابی شبکه ای بپردازیم تا با شناخت بیشتر نسبت به این نوع کسب وکار، اقدام به تصمیم گیری کنید. با رشدانا همراه باشید.

از معایب بازاریابی شبکه ای چه می‌‎دانید؟

 

بزرگترین معایب بازاریابی شبکه ای

هرچند بازاریابی شبکه ای یا Network Marketing یکی از روش های معمول بازاریابی در قرن اخیر است و عده زیادی از مردم آن را با شرکت های هرمی یا Gould Quist یکی می‎دانند اما واقعیت این است که این دو تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند.

در گلد کوئست، هیچ محصول یا کالایی میان طرفین رد و بدل نمی‌شود اما در نقطه مقابل، در نتورک مارکتینگ، افراد محصولی را خریداری می‌کنند و همان محصول را به دیگران نیز معرفی می‎کنند و الباقی ماجرا. بنابراین در فرآیند این نوع از بازاریابی معایب و ریسک هایی وجود دارد که به توضیح آن ها می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: بازاریابی شبکه ای چیست؟ آیا وارد بازاریابی شبکه ای بشوم؟

 

رؤیای ثروتمند شدن و آسیب های روانی

یکی از بزرگ ترین معایب بازاریابی شبکه ای ترویج این تفکر جذاب و در عین حال گمراه کننده که قرار است با معرفی چند نفر و طی چندماه به درآمدهای بالا و حتی میلیاردی برسید، می‌باشد. این در حالی است که بسیاری از افراد، نمی‌توانند همان تعداد مشتری را به شرکت بیافزایند. در نتیجه، پس از مدتی که با واقعیت روبرو می‌شوند و می‌فهمند که خبری از ثروتمند شدن نیست، دچار افسردگی می‌شوند.

 

محصولات بی کیفیت، بلای جان شما است

محصولاتی که این شرکت ها به شما می‌فروشند، محصولات بی کیفیتی هستند که برندهای معروف و کالاهای مشابه آن ها در بازار، به وفور وجود دارد. صاحبان این شرکت ها از شما می‎خواهند که محصولات شان را بفروشید در حالیکه کسی جز اعضاء خانواده و دوستان تان که به شما اعتماد دارند این محصولات را نمی‎خرند. متأسفانه در مقابل خریدی که نزدیکان تان از شما انجام می‌دهند، به دلیل بی کیفیت بودن کالاها، اعتمادی که نسبت به شما دارند نیز، از بین می‌رود.

فروش محصولات در بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای، اصلا بازاریابی نیست

بازاریابی فرآیندی است که پیش از فروش و با هدف خلق ارزش، تأمین نیازهای موجود در بازار و البته کسب سود، صورت می‎گیرد. در حالیکه، بازاریابی شبکه ای در شکل معمول و مرسوم، فعالیتی است که به صورت محدود و ناقص در حوزه فروش کالا انجام می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

کسب ثروت از تلاش دیگران

اگر به افرادی که جذب این شرکت ها شده اند، توجه کرده باشید همگی در رؤیای سرشاخه شدن هستند. هیچ کس تمایلی به زیر شاخه بودن ندارد زیرا، تنها در سرشاخه است که میتوان کسب ثروت داشت و زیرشاخه ها، با تمام قوا مشغول به فعالیت و جذب اعضاء بیشتر هستند در حالیکه، درآمد و سود حاصل به جیب سرشاخه ها سرازیر می‎شود.

 

حتما بخوانید: چرا بازاریابی چریکی انقدر موفق می‌باشد؟

 

و اما جمع بندی

با توجه به نواقص و معایبی که شرکت های نتورک مارکتینگ در سیستم های اقتصادی و برای افراد عادی جامعه به وجود می‌آورند؛ در این مقاله به 4 مورد از این معایب اشاره کرده و گفتیم که حدود 10 درصد از کالاهایی که این گونه شرکت ها در معرض فروش قرار می‌دهند تولید داخل بوده و بیش از 90 درصد آن، تولیدات سایر کشورها مانند بلاروس،امارات و ترکیه و… است.

این امر باعث می‌شود که کالاهای وارداتی با قیمت بالا اما کیفیت پایین در بازار ایران به فروش برسد. مسأله اینجا است که اگر در اینترنت قیمت این محصولات که هیچ تکنولوژی خاصی هم ندارند و شامل دستمال کاغذی، چای و.. هستند را سرچ کنید، متوجه می‌شوید سود سرشار این کالاها روانه حساب های بانکی صاحبان شرکت ها می‎شود و نت ورکرها یا همان افراد عادی در بازی برد_ باخت، بازنده اصلی خواهند بود.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin