با مدیریت معکوس به ناکجا آباد سفر کنید!


آیا تا به حال مطلبی درمورد مدیریت معکوس شنیده‌اید؟! به احتمال زیاد جواب شما به این سوال منفی خواهد بود. اما شک نکنید که نمونه آن را بارها در اطرافتان مشاهده کرده‌اید! مدیرانی که به…

آیا تا به حال مطلبی درمورد مدیریت معکوس شنیده‌اید؟! به احتمال زیاد جواب شما به این سوال منفی خواهد بود. اما شک نکنید که نمونه آن را بارها در اطرافتان مشاهده کرده‌اید! مدیرانی که به شکل معکوس سعی در اداره مجموعه تحت نظارت خود دارند، تمام تلاش خود را می‌کنند تا زحمات خود و کارکنانشان را هدر دهند! البته لازم به ذکر است که مدیریت معکوس تنها درمورد یک مدیر سازمان نیست، بلکه ممکن است هرکسی در زندگی خود این شیوه را پیش بگیرد و رو به ناکجا آباد در حرکت باشد! در این مقاله از مجموعه مقالات اصول مدیریت منابع انسانی به بررسی کامل مفهوم مدیریت معکوس و تاثیر آن بر عملکرد یک سازمان خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید بدانید که منظور از مدیریت معکوس دقیقا چیست، تا انتهای این مطلب از رشدانا ما را همراهی کنید.

 

مدیریت معکوس چیست؟

واقعیتی که در تمامی سازمان‌ها وجود دارد، این است که یکی از اصلی‌ترین عوامل شکست یا موفقیت سیستم، نحوه مدیریت آن است. بدین منظور مسئولیت مدیر در یک مجموعه، پیاده سازی، اجرا و پیگیری اهداف سیستم است. یک مدیر توانمند باید با درایتی که دارد، تمام توان سازمان را در راستای دستیابی به موفقیت به کار بگیرد. نکته مهم این است که کوچک‌ترین اشتباه از جانب مدیریت، باعث آسیب‌های جبران ناپذیر به بدنه سیستم می‌شود.

 

همانطور که می‌دانید، در جامعه ما روش‌های مدیریتی مختلفی وجود دارد. اما اکثر این شیوه‌ها، در پیشرفت سازمان‌ها بی تاثیراند. به روش‌های مدیریتی که توانایی رساندن سازمان به اهداف و دستیابی به موفقیت را ندارند، مدیریت معکوس و یا مدیریت آسیب رسان می‌گویند. لازم به ذکر است که این مدیران نه تنها باعث عدم رسیدن مجموعه به هدف و هدر دادن وقت و انرژی می‌شوند، بلکه آسیب‌های جبران ناپذیری نیز به سیستم وارد می‌کنند. این آسیب‌ها به صورتی است که تا سال‌ها پس از تغییر شیوه مدیریتی، جبران نخواهند شد.

مدیریت معکوس چیست

 

مدیر آسیب رسان به چه کسی می‌گویند؟!

همانطور که در بخش قبل بیان کردیم، در جامعه امروز نوعی از نامدیریتی به اسم مدیریت معکوس شناخته شده است. در این روش که معمولا به صورت آگاهانه انجام می‌شود، نقش و جایگاه مدیران با وظایف کارکنان رده پایین عوض می‌شود. شاید این جمله برایتان عجیب باشد ولی در سازمانی که نامدیریتی حاکم است، دقیقا همین اتفاق رخ می‌دهد!

این مدیران از بخش‌های زیردست خود تقاضای ارایه استراتژی‌های سازمانی را دارند. در صورتی که یک مدیر لایق باید بتواند با استفاده از تخصص خود این کار را خودش انجام دهد. یک مدیر آسیب رسان کسی است که خود را در کوچک‌ترین و جزئی‌ترین کارها دخالت می‌دهد. این در حالی است که از انجام وظایف خود بازمی‌مانند. از دیگر ویژگی‌هایی این نوع مدیران، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اهداف کلان را با کمک مجموعه‌های پایین دستشان مشخص می‌کنند.
  • تک تک فعالیت‌های مجموعه را به صورت روزانه کنترل می‌کنند.
  • اعتقادی به سلسله مراتب سازمانی ندارند.
  • بدون رعایت مراتب مدیریتی، دستور صادر می‌کنند.
  • در زمان وقوع مشکل، مدیران بخش‌های مختلف را مقصر می‌دانند.
  • عدم اطلاع کارکنان از دستورات را به حساب کم کاری آنان می‌گذارند.
  • به صورت مداوم در حال به رخ کشیدن فعالیت‌هایی که انجام داده‌اند، هستند.
  • در تصمیم گیری‌های مهم، اصول کارشناسی را زیر پا می‌گذارند.
  • به جای همه تصمیم می‌گیرند.
  • نسبت به کارکنان تحت نظارت خود بی اعتماد هستند.
  • همه پیروزی‌های احتمالی را حاصل زحمات خود می‌دانند!

 

انواع مدیریت معکوس کدامند؟

به طور کلی مدیریت معکوس به روش‌های مختلف صورت می‌پذیرد و دارای انواع گوناگونی است. در ادامه سه مورد از آن‌ها را شرح خواهیم داد.

مدیریت دیکتاتوری

مدیرانی که شیوه دیکتاتوری را در پیش می‌گیرند، تلاش می‌کنند با برخوردهای خشک خود در میان کارمندانشان شناخته شوند. مدیریت این دسته از نامدیران تنها باتوجه به علایق و سلایق شخصی خودشان است و در تصمیم گیری‌ها به نظر هیچ‌کس اهمیت نمی‌دهند. شیوه مدیریتی آنان معمولا به صورت سنتی و براساس تجربه شخصی خودشان می‌باشد و به همین دلیل است که معمولا در کارهایشان شکست می‌خورند. این دسته از افراد معمولا از مقبولیت چندانی در میان کارمندان خود برخوردار نیستند و دارای شخصیتی با ویژگی‌های عصبی، تنها و تن پرور هستند. جالب است بدانید که در سیستم این مدیران، حتی کارهای شخصی او نیز توسط دیگران انجام می‌شود. سایر ویژگی‌های مدیرهای دیکتاتور عبارتند از:

  • روابط اجتماعی این مدیران به ظاهر عمیق است اما در واقعیت افرادی تنها هستند.
  • در مدت زمان کوتاهی مقبولیت خود را از دست می‌دهند.
  • موفقیت‌های کوتاه مدت به دست می‌آورند.
  • شکست و نزول دائمی شرکت را رقم می‌زنند.

 

حتما بخوانید: نظریه مدیریت میمون| چگونه از شر میمون‌ها خلاص شویم؟!

 

دلایل شکست مدیران دیکتاتور

چند مورد از مهم‌ترین دلایل شکست مدیرانی که شیوه دیکتاتوری را در پیش گرفته‌اند، عبارتند از:

  • مدیران دیکتاتور افرادی خود رای و خود شیفته هستند که این موضوع باعث گرفتن تصمیمات اشتباه می‌شود.
  • دیکتاتوری در هر سازمانی باعث افول و به نقطه صفر رسیدن روابط با سایر سازمان‌ها می‌شود.
  • مدیریت این گونه نامدیران باعث تشکیل گروه‌های مخرب داخل سازمانی بر علیه مدیریت و سازمان می‌شود.
  • مدیران دیکتاتور انرژی مثبت و مفید کارکنان را از آنان سلب کرده و فضایی خشک را در سیستم حاکم می‌کنند.
  • مدیران دیکتاتور ایده‌های نو و سازنده را نابود می‌کنند.

مدیران دیکتاتور

 

مدیریت غیرمتمرکز

باتوجه به نام این شیوه از مدیریت معکوس، به وضوح می‌توانیم متوجه شویم که این دسته از مدیران تمرکز کافی بر روی کار خود ندارد. به عبارتی دیگر دسته‌ای از مدیرها که در چندین سازمان غیرمرتبط مشغول به کار هستند، هریک از سیستم‌های تحت نظارت خود را با درصد کمی از تمرکز اداره می‌کنند. مسئولیت مدیریت بسیار مهم می‌باشد که نیازمند تمرکز کافی و تلاش است. مسلما مدیری که وقت کافی ندارد، قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود. مدیران غیرمتمرکز مسئولیت‌های خود را به موقع انجام نمی‌دهند، در تصمیم‌گیری‌ها کند عمل می‌کنند و در مواقع ضروری قادر به عملکرد صحیح نیستند. از دیگر ویژگی‌های مدیریت غیرمتمرکز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حضور کمرنگ به دلیل مشغله کاری زیاد
  • عدم آگاهی از روند کارها
  • افزایش ضریب شکست در سازمان‌های تحت مدیریت

 

حتما بخوانید: ۷ راهکار مهم برای افزایش بهره وری در سازمان

 

مدیریت نابجا

این شیوه مدیریتی، زمانی ایجاد می‌شود که افرادی در جایگاه غلط به عنوان مدیر برگزیده شوند. درواقع این مدیران در شرایطی قرار می‌گیرند که هیچ‌گونه آشنایی و تخصصی در رابطه با سیستم موردنظر ندارند. ویژگی‌های این مدیران و سیستم‌های تحت نظارت آنان به شرح زیر است:

  • این مدیران همواره سردرگم هستند.
  • به دلیل عدم آشنایی با شرایط، تصمیم‌های اشتباه می‌گیرند.
  • این مدیران معمولا سفارش شده دیگران هستند و یا با قدرت اجرایی و پول به این جایگاه می‌رسند.

 

جمع بندی

همه ما تا به امروز در سازمان‌های مختلف، شاهد نامدیریتی افراد زیادی در جایگاهشان بوده‌ایم. همانطور که می‌دانید یک مدیر لایق باید بتواند سازمان را به ارزش‌ها و اهداف خود نزدیک کند. اما مدیریت معکوس زمانی ایجاد می‌شود که مدیر مجموعه اقداماتی انجام دهد که سازمان از اهداف خود فاصله بگیرد. در چنین سازمان‌هایی نه تنها اهداف مجموعه محقق نمی‌شود، بلکه سیستم دچار افول زودهنگام نیز می‌گردد.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin