نکات مهمی در مورد بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ


بازارهای امروزی برای پیشرفت و پیدا کردن مخاطب به ابزارهای جدید نیاز دارند. به دلیل گسترده شدن تنوع محصولات بعد از انقلاب صنعتی و پیشرفت تکنولوژی، تعداد رقبا و فعالان موثر در بازار صنایع و…

بازارهای امروزی برای پیشرفت و پیدا کردن مخاطب به ابزارهای جدید نیاز دارند. به دلیل گسترده شدن تنوع محصولات بعد از انقلاب صنعتی و پیشرفت تکنولوژی، تعداد رقبا و فعالان موثر در بازار صنایع و خدمات روز به روز بیشتر می‌شوند. به همین دلیل، فرد تولیدکننده محصول یا صاحب خدمت برای اینکه در ذهن مخاطب جایگاه مناسبی به دست بیاورد، باید از شیوه‌های نوین تبلیغات و معرفی محصول یا خدمت استفاده کند. یکی از ابزارهایی که در دنیای تبلیغات بسیار موثر است، بازاریابی نام دارد.

شاخه‌های علم بازاریابی بسیار گسترده هستند. با ورود مارکتینگ به دنیای بازاریابی نوین در سال 2004 روش‌های جدیدی در عرصه و حوزه تبلیغات و معرفی محصول و خدمت به کار گرفته شدند که امروزه هم کاربرد دارند. در این مقاله، به بررسی یکی از این شاخه‌ها تحت عنوان ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی می‌پردازیم. شاید نام این نوع بازاریابی برای شما آشنا نباشد و در وهله اول، از خود بپرسید که ریفرال مارکتینگ چیست؟ یا چه کاربردی دارد؟ برای گرفتن پاسخ این سوال و به دست آوردن دید جامع‌تری نسبت به دنیای بازاریابی ارجاعی، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

بازاریابی چیست؟

پیش از پرداختن به این سوال که ریفرال مارکتینگ چیست، ابتدا باید تعریف مناسبی از بازاریابی داشته باشیم. بنا به تعریف انجمن اساتید بازاریابی آمریکا، در سال 1935 بازاریابی به این شکل تعریف شده است:

مارکتینگ یا بازاریابی، مجموعه‌ای از اقدامات در فضای کسب‌وکار است که جریان کالا و خدمات را از سمت تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند.

حال امروزه به دلیل استفاده گسترده از فضای دیجیتال و اینترنت،  احتمالا می دانید بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست. طی سال‌ها تعاریف بازاریابی بر اساس اقتضای زمان و شرایط، دستخوش تغییرات بسیاری شده است و بنا به نیاز هر دوره، شاخه‌های جدیدی از علم بازاریابی متولد شده‌اند. یکی از این شاخه‌ها، بازاریابی ارجاعی نام دارد. در بخش بعدی به طور کامل به تعریف آن می‌پردازیم.

ریفرال مارکتینگ چیست

ریفرال مارکتینگ چیست؟

اگر شما هم در دنیای مارکتینگ فعال باشید، حتما اصطلاح ریفرال مارکتینگ را شنیده‌اید. شاید دقیقا با کاربرد آن آشنا نباشید اما در ادامه سعی می‌کنیم شما را بیشتر با اهداف این نوع بازاریابی بیشتر آشنا کنیم.

در ابتدا باید بگوییم، ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی یعنی آشنایی با یک محصول یا خدمت به کمک پیشنهاد دیگران. ممکن است این موضوع، برای شما یادآور بازاریابی دهان به دهان باشد؛ اما باید بگوییم این دو بازاریابی با هم یک تفاوت عمده دارند. در ریفرال مارکتینگ؛ برندها یا صاحبین کسب و کار، در قبال دادن تخفیف یا پاداش به مشتریان، آن ها را تشویق می‌کنند تا محصول یا خدمات آن شرکت را به دیگران معرفی کنند. در مقابل، مشتریان در بازاریابی دهان به دهان، بدون اینکه سودی از تبلیغ برای آن برند عایدشان شود، به دلیل رضایت قلبی و حس خوب خود، معرفی محصول را انجام می دهند.

 

حتما بخوانید: بازاریابی برگشتی یا ریتنشن مارکتینگ چیست؟

 

برای اکثر افراد این مساله رخ داده است که براساس نظر یک دوست یا عضوی از خانواده، یک محصول یا خدمت را تهیه کنند. بازاریابی ارجاعی هم دقیقا به همین موضوع اشاره دارد؛ یعنی یک محصول یا خدمت باید به قدری خوب و ایده‌آل باشد تا کاربر و مشتری آن را به افراد دیگر معرفی کند. به این ترتیب، فروش آن تولیدکننده یا صاحب خدمت بیشتر شده و به همان میزان، درآمد و سود حاصل از کسب‌وکار وی هم افزایش می‌یابد. همچنین، بازاریابی ارجاعی روی شناخته شدن برند در بین مردم تاثیر به سزایی دارد. تجربه نشان داده است که مردم نام برندی را که توسط یکی از آشنایان و دوستانشان معرفی شده باشد، بیشتر و بهتر به ذهن می‌سپارند.

ریفرال مارکتینگ چیست

کاربرد ریفرال مارکتینگ چیست؟

استفاده از Referral Marketing  یا ریفرال مارکتینگ براساس اهداف شرکت متفاوت است. مثلا اگر هدف برند آشنایی مخاطبین بیشتری با فضای کسب‌وکار مورد نظر باشد، باید تمام برنامه‌های مارکتینگ خود را در این جهت برنامه‌ریزی کنند. استفاده از قرعه‌کشی و دادن جوایز مختلف به مشتری‌ها در نزدیک شدن کسب‌وکار به اهداف تعیین شده، کمک به سزایی می‌کند. بنابراین، کاربردهای این نوع بازاریابی براساس اهداف شرکت‌ها و کسب‌وکارها تغییر می‌کند.

شاید از خودتان بپرسید که نکات مهم در استفاده از ریفرال مارکتینگ چیست؟ در هنگام اجرای این نوع بازاریابی باید به موارد زیر دقت کنید:

  • حتما به رضایت مشتری اهمیت دهید: این که مشتری بخواهد شما را به دیگران معرفی کند یا نه، به میزان کیفیت و رضایتمندی مشتری از محصولات شما بستگی دارد.
  • توجه به آمار و ارقام دریافتی از اجرای این نوع بازاریابی را در برنامه خود قرار دهید.
  • استفاده از ایده‌های نوین و داشتن خلاقیت، شما را به نتیجه مورد نظر نزدیک‌تر می‌کند.
  • این برنامه هم مانند هر برنامه دیگری هزینه دارد اما باید هزینه‌ها را در جای مناسب و در مسیر مناسب انجام دهید.

دلیل اهمیت ریفرال مارکتینگ چیست؟

از دلایل اهمیت این شاخه از بازاریابی نوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین مخاطب هدف: در بازاریابی ارجاعی، مخاطبین و کاربران شما به دقت انتخاب می‌شوند و در محدوده هدف قرار می‌گیرند.
  • اعتماد و اعتبار: بازاریابی دهان به دهان، شانس استفاده از محصولات و خدمات شما را به شدت افزایش می‌دهد. چون مخاطب هدف با اعتماد زیادی روی برند شما سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

حتما بخوانید: بازاریابی ویروسی چیست و چگونه اجرا می شود؟

 

چه زمانی باید از ریفرال مارکتینگ استفاده کرد؟

هر شرکت و کسب و کاری باتوجه به اهداف بلندمدتی که برای مجموعه خود دارد، می‌تواند از این شیوه بازاریابی استفاده کند. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌ها با هدف افزایش آگاهی از برند، قرعه‌کشی و جوایزی را در نظر می‌گیرند. برخی دیگر به منظور جذب لید و بانک اطلاعاتی، به وسیله ارسال ایمیل دعوت‌نامه، تخفیفات ویژه‌ای برای اولین خرید مشتریان خود، ارائه می‌دهند. از دیگر مثال‌های موفق، می‌توان به جوایزی که مجموعه آسان پرداخت برای دعوت دوستان به نصب اپلیکیشن، اهدا می‌کند نیز اشاره کرد.

نکاتی که در استفاده از بازاریابی ارجاعی باید مدنظر داشته باشید!

برای آن که بتوانید در هر شیوه بازاریابی عملکرد موفقی داشته باشید، لازم است در ابتدا تمامی نکات آن را فرا بگیرید. در ادامه این بخش، مهم‌ترین نکات بازاریابی ارجاعی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

مشتریان خود را راضی نگه دارید

به منظور افزایش سود و بالا بردن تعداد مشتریان وفادار، می‌توانید خدمات ویژه‌ای را به آنان معرفی کنید تا آن‌ها نیز به صورت خودکار معرفین خوبی برای محصولات شما باشند.

به آمار توجه کنید

سعی کنید در طول اجرای این روش بازاریابی، شرایطی را ایجاد کنید تا متوجه شوید که کدامیک از کانال‌های ارتباطی در جذب مخاطبین موثرتر هستند. بدین ترتیب می‌توانید تمرکز خود را بر روی همان کانال‌ها قرار دهید و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. اگر بتوانید آماری از این قبیل به دست آورید، قادر خواهید بود با افراد و سایت‌های معرف و بازدیدکنندگان آن‌ها تعامل بهتری برقرار کنید.

خلاقیت

در روش بازاریابی ارجاعی از روش‌های خلاقانه و گیمیفیکیشن استفاده کنید تا از این طریق مشتریان‌تان به اشتراک‌گذاری برند و معرفی محصولاتتان به دیگران، ترغیب شوند.

محاسبه دقیق هزینه‌ها

اکثر شرکت‌ها درمورد محاسبه و تقسیم‌بندی بودجه خود برای بازاریابی، دچار افراط و تفریط می‌شوند. به عنوان مثال، هزینه‌های گزافی را برای تبلیغات بیلبوردی انجام می‌دهند، در حالی که برای ارسال دعوت‌نامه و جذب مشتری تمایلی به صرف هزینه ندارند! شما باید بتوانید بودجه‌ای که برای تبلیغات کسب و کارتان در نظر گرفته‌اید را در متعادل‌ترین حالت ممکن دسته‌بندی کنید تا این‌گونه به تمام جوانب بازاریابی پرداخته شود.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

جمع بندی پایانی

در این مقاله، به بررسی این سوال پرداختیم که ریفرال مارکتینگ چیست؟ این شاخه از بازاریابی نوین برای کسب‌وکارهای مختلف با اهداف و چشم‌اندازهای متفاوت ایده‌آل است. فقط باید به خوبی در یک چهارچوب و برنامه‌ریزی دقیق قرار گرفته و به بند بند این برنامه‌ها عمل شود. مخاطبان بازاریابی ارجاعی به راحتی در دسترس هستند و مانند گذشته این مورد سخت یا امکان‌ناپذیر نیست. به این نکته دقت داشته باشید که هرچقدر کیفیت محصول و خدمات شما بیشتر باشد، مخاطبان هدف شما هم بیشتر می‌شوند. به نظر شما چه عوامل دیگری باعث می شوند که مشتریان، محصولات و خدمات ما را به دیگران پیشنهاد بدهند؟ نظرات عالی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin