بهترین ابزارهای طراحی UI یا طراحی رابط کاربری را بشناسید


یکی از راه‌هایی که یک وبسایت می‌تواند توجه کاربران را در نگاه اول به خود جلب نماید، طراحی اصولی و چشم نواز رابط کاربری (UI) است. در حال حاضر ابزارهای زیادی وجود دارند تا با…

یکی از راه‌هایی که یک وبسایت می‌تواند توجه کاربران را در نگاه اول به خود جلب نماید، طراحی اصولی و چشم نواز رابط کاربری (UI) است. در حال حاضر ابزارهای زیادی وجود دارند تا با کمک آن‌ها بتوانید آن چیزی که در ذهن خود دارید را طراحی کنید. اگر شما هم به طراحی UI علاقه مندید و یا در این زمینه فعال هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید؛ چرا که قصد داریم بهترین ابزارهای طراحی UI را معرفی کنیم.

تعریفی کوتاه از رابط کاربری (UI)

به طور کلی UI یا همان User Interface Design  فضایی است که تعامل بین انسان و ماشین را برقرار می‌کند. جالب است بدانید که این موضوع تنها مربوط به دنیای دیجیتال نیست، بلکه از زمان‌های پیشین وجود دارد. امروزه با رواج کامپیوترها موضوع طراحی کاربری بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. زیرا در این دوره افرادی که تخصص چندانی درمورد کامپیوتر ندارند، ملزم به استفاده از کامپیوتر و برقراری ارتباط با ماشین شده‌اند. بنابراین طراحان با بهره گیری از قدرت خلاقیت خود به دنبال راهی هستند که بتوانند این ارتباط را ساده‌تر کنند و این گونه شد که طراحی رابط کاربری در حوزه دیجیتال پدید آمد.

یک طراح UI باید به این فکر کند که المان‌های مورد نیاز کجا قرار بگیرند؟ چه فرم‌هایی موردنیاز هستند؟ دکمه ارسال فرم باید کجا باشد؟ خطاها به چه شکل هستند و بسیاری از موارد دیگر که طراحی تک تک این بخش‌ها نیاز به خلاقیت و به کارگیری ابزارهای مربوطه دارند.

 

حتما بخوانید: UI چیست و اصول و مراحل طراحی آن به چه صورت است؟

 

با بهترین ابزارهای طراحی UI آشنا شوید

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، ابزارهای زیادی برای طراحی کاربری وجود دارد. اما سوالی که معمولا طراحان UI با آن روبرو می‌شوند این است که با کدام یک از ابزارهای موجود می‌توانند حرفه‌ای تر طراحی‌های خود را ارائه دهند. در ادامه چند مورد از بهترین ابزارهای طراحی UI یا (The Best UI Design Tools) را معرفی می‌کنیم تا بتوانید به راحتی نرم افزار مورد نیاز خود را برگزینید.

بهترین ابزارهای طراحی UI

ادوبی ایکس دی (Adobe XD)

نرم افزار حرفه‌ای Adobe XD از سال 2016 عرضه شده است. پس از ارائه آزمایشی، این نرم افزار به سرعت مورد پسند طراحان قرار گرفت. این استقبال به صورتی بود که بلافاصله پس از عرضه، توانست مخاطبین ثابت خود را به دست آورد. دلیل رشد و محبوبیت فراوان ادوبی ایکس دی در همان ابتدای کار، سهولت در استفاده، دقت و کارآیی آن است.

با استفاده از Adobe XD می‌توانید یک نسخه اولیه از طرح موردنظر خود را آماده کنید و آن را به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید برای نمایش بهتر طراحی خود مراحل استفاده از اپلیکیشن یا وبسایت، مسیرهای مختلف سایت و… را به کارفرما یا کاربران نشان دهید. طراحی‌های صورت گرفته با استفاده از این ابزار به راحتی توسط برنامه نویس‌ها قابل استفاده می‌باشد.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش ادوبی ایکس دی (Adobe XD)

 

اسکچ (Sketch)

قبل از اینکه ادوبی ایکس دی بتواند بازار طراحی UI را به دست بگیرد، نرم افزار اسکچ یکه تاز بازار بوده است. یک ایراد اساسی که بر این نرم افزار وارد است، غیرقابل نصب بودن آن بر روی ویندوز می‌باشد. درواقع تنها کاربران مک می‌توانند از این نرم افزار استفاده کنند. نرم افزار طراحی اسکچ از نظر امکانات و عملکرد کامل است. مهم‌ترین نقطه قوت این نرم افزار، وجود افزونه‌های کاربردی و سهولت استفاده از آن‌ها است.

فیگما Figma

فیگما هم یکی دیگر از بهترین ابزارهای طراحی UI است. این نرم افزار برخلاف دو ابزار قبلی، به صورت آنلاین و تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی بارز نرم افزار فیگما که سبب تمایز آن از سایر ابزارها می‌شود، امکان تعامل چند طراح به صورت همزمان بر روی یک طرح است.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش جماع نرم افزار فیگما Figma

 

اکشر (Axure RP)

اکشر یک ابزار چندکاره برای ساخت و طراحی وایرفریم، نمونه‌های اولیه، انواع دیاگرام، نقشه سفر مشتری و از همه مهم‌تر رابط کاربری وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است. طراحی‌های صورت گرفته با استفاده از اکشر کاملا سازگار با سایر ابزارها مانند اسکچ و… می‌باشد. لازم به ذکر است که این نرم افزار به منظور انجام کار تیمی بر روی پروژه‌ها، بهینه سازی شده است.

ابزارهای طراحی UI

Invision Studio

نرم افزار دیگری که با قابلیت‌های مختلف مورد استفاده طراحان قرار می‌گیرد، Invision Studio است. از ویژگی‌های جالب این نرم افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی ریسپانسیو بدون کدنویسی
  • طراحی آسان اینتراکشن
  • تغییر سایز و ابعاد هوشمند تصاویر
  • پنل طراحی انیمیشن پیشرفته
  • جابجایی سریع بین حالت تاریک و روشن

اپلیکیشن مارول (Marvel)

این اپلیکیشن تنها دارای نسخه تحت وب است. ویژگی اصلی این ابزار طراحی رابط کاربری، سادگی و آماده بودن بسیاری از المان‌های موردنیاز می‌باشد. البته شما می‌توانید بدون داشتن دانش فنی، از قالب‌های آماده نیز استفاده کنید. یک ویژگی جالب نرم افزار مارول، امکان اجرای تست مستقیم با حضور کاربران است. بدین معنا که خروجی پروژه را با کاربران موردنظر خود به اشتراک بگذارید و پس از آن عملکرد و کارآیی طرح را به صورت زنده تست نمایید.

نرم‌افزار Framer X

Framer X  از جمله نرم افزارهای است که در طراحی حرفه‌ای UI، کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. این ابزار دارای نمونه سازی آسان است و ایجاد تعامل با آن نیز کار چندان پیچیده ای نخواهد بود. طراحانی که با React کار می‌کنند می‎دانند که به دنبال کد و همگام سازی بیشتر نباید باشند.

اپلیکیشن Framer X ، یک نرم افزار تحت وب است. از این رو، می‎توانید در هر نقطه ای که حضور دارید و بر روی هر کامپیوتری که در اختیارتان قرار دارد، طراحی پروژه های UI خود را انجام داده و حتی نسبت به ویرایش و اصلاح ایرادات پروژه نیز، در همان لحظه اقدام کنید.

اگر درمورد هزینه این نرم افزار بپرسید باید بگوییم که پس از عضو شدن در این اپلیکیشن، یک پنل کاربری در اختیارتان قرار می‌گیرد که شما به عنوان طراح  UI، می‎توانید نهایتا تا 3 پروژه رایگان را با استفاده از این نرم افزار انجام دهید. پس از انجام 3 پروژه مذکور، بایستی نسبت به خرید اشتراک این اپلیکیشن اقدام کنید که هزینه آن از حدود 14 یورو در ماه و بالاتر، برای شما محاسبه خواهد شد.

 

نرم افزار ماک‌آپ پلاس (Mockplus)

ماک آپ پلاس از آن دسته نرم افزارهایی است انجام پروژه های مختلف طراحان UI را ساده و آسان می‌کند، بر روی سیستم عامل‌های ویندوز و مک قابل استفاده است، هرچند که لایسنس این اپلیکیشن، تجاری بوده و طراحان رابط کاربری برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنند.

بنابراین اگر به دنبال یک نرم افزار خوب برای ایجاد وایر فریم ها ( طرح های اولیه) خود هستید، ماک آپ پلاس یک پیشنهاد عالی برای این کار است. علیرغم اینکه این اپلیکیشن، تماما بصری است و سیستم طراحی در آن نیز با کمترین زحمت ممکن انجام می‌شود، باید گفت که با انجام اتود طرح های UI خود را در ایلاستریتور یا فتوشاپ و انتقال بر روی این نرم افزار، حجم زیادی از زمان خود را ذخیره کرده و خستگی کمتری را تجربه می‌کنید.

جالب تر از موارد بالا این است که شما با بکارگیری Mockplus ، نیازمند کدنویسی نبوده و با گذشت مدت زمانی کوتاه، می‎توانید به طور کامل با آن کار کنید و حتی از امکان پریویوی سریع آن نیز بهره مند شوید.

 

Zeplin

زپ لاین درحالی برای طراحان رابط کاربری مفید است که علیرغم معروفیت نه چندان زیادش، در سئو وب سایت تان نیز تأثیرات مثبتی بر جای می‌گذارد. البته زپ لاین، نرم افزاری رایگان نیست اما شما می‎توانید از نسخه وب آن که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است، استفاده کنید. بنابراین، زپ لاین بیشتر از آنکه یک نرم افزار محسوب شود، شبیه به یک پلاگین است.

با استفاده از این اپلیکیشن می‎توانید  عناصر ظاهری سایت همچون فونت ها، فضاهای سایت، هدر ها و رنگ های صفحه را به خوبی طراحی کنید. این ابزار از هوش مصنوعی بالایی برخوردار است، به این صورت که تنها با یک کلیک بر روی طرح، به طور کامل پروژه UI را ارزیابی نموده و کلیه مشخصات آن را در یک لیست، ارائه می‌کند.

از این رو، کافی است که طرح خود را روی این ابزار آپلود کرده و منتظر اتمام طراحی خود باشید. خبر خوب این است که این ابزار کمتر شناخته شده، سازگاری بالایی با اپلیکیشن های اسکچ، ادوبی اکس دی و فیگما دارد.

 

حتما بخوانید: چگونه یک طراح UI موفق باشیم؟

 

و اما پایان

طراحی رابط کاربری یک از بحث‌های مهم طراحی سایت است. یافتن بهترین ابزارهای طراحی UI همواره یکی از چالش‌هایی بوده است که متخصصین این حوزه با آن دست به گریبان اند. به همین دلیل در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا بهترین نرم افزارهای موجود را معرفی کنیم. علاوه برمواردی که گفته شد، ابزارهای زیاد دیگری به منظور طراحی رابط کاربری وجود دارند که با بررسی ویژگی هریک از آن‌ها می‌توانید بهترین مورد را برای انجام پروژه‌های خود برگزینید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما چه ابزارهای دیگری را برای طراحی UI می شناسید؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی رابط کاربری UI

UI Design

یک طراح رابط کاربری حرفه ای شوید و پروژه های یو آی انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin