برترین تکنیک های خلاقیت در ایده پردازی


/

اکثر افراد تصور می‌کنند که ایده پردازی، یک امر شانسی است و افراد باهوش صرفا با ایجاد یک جرقه در ذهن شان، توانسته‌اند تبدیل به ایده پردازانی شوند که همان ایده را در یک کسب…

اکثر افراد تصور می‌کنند که ایده پردازی، یک امر شانسی است و افراد باهوش صرفا با ایجاد یک جرقه در ذهن شان، توانسته‌اند تبدیل به ایده پردازانی شوند که همان ایده را در یک کسب و کار پیاده کرده و اکنون جزء افراد موفق جامعه محسوب می‌شوند.

هر چند ایده پردازی، یک فعالیت ذهنی به شمار می‌رود و در برخی اوقات به صورت ناخودآگاه، شکل می‌گیرد اما به طور کلی، مجموعه‌ای از محرک‌های درونی و بیرونی (مثل برخورداری ازتفکر نقاد و حضور در میان افراد جامعه جهت شناسایی نیازهای مرتفع نشده مردم) منجر به تولید یک ایده در ذهن افراد می‌شود، این در حالی است که خلاقیت منحصر به تعداد کمی از افراد نبوده و همه مردم در صورت آشنایی با مراحل و چگونگی ایده پردازی می‌‎توانند، به خلق یک ایده ناب دست یابند.

در همین راستا، خلق ایده‌های نو برای پیشرفت هر جامعه و کسب و کارهای آن، یک امر الزامی است. زیرا افراد با استفاده از این فرآیند می‌توانند با ایجاد تغییرات اساسی در شرایط فعلی، موجبات رشد و توسعه جامعه را فراهم کنند.

البته، همیشه خلق ایده‌های جدید الزاما باعث موفقیت کسب و کارها و یا استارتاپ‌ها، نمی‌شود. در این میان، استارتاپ‌ها و مجموعه‌هایی به موفقیت دست می‌یابند که ایده اصلی‌شان بر شناخت صحیح مشکلات جامعه متمرکز باشد و سپس فرآیند ایده پردازی را به درستی انجام داده باشند. در اینجا باید به کسب و کارهای سنتی نیز هشدار داد که در صورت عدم خلق ایده‌های جدید، آن‌ها هم با شکست زودهنگام مواجه خواهند شد.

بنابر آنجه تا کنون بیان کردیم، در این مقاله از رشدانا قصد داریم شما را با ایده پردازی آشنا کرده و کمک کنیم تا مراحل تولید یک ایده، معیارهای خلاقانه بودن ایده و همینطور موانع ایجاد یک ایده ناب را به خوبی بشناسید. پس تا انتها همراه ما باشید.

ایده پردازی

ایده پردازی چیست؟

اگر در گوگل عبارت ایده پردازی چیست را سرچ کنید، قطعا با تعاریف متعددی مواجه خواهید شد که هر یک به ابعاد گوناگون این موضوع می‌پردازند. اما به طور مختصر و ساده، ایده یک تصور ذهنی است که با پشت سر گذاشتن برخی مراحل و شرایط، قابلیت تولید و گسترش یک محصول، خدمات، کالا و… را پیدا می‌کند. بنابراین، در فرآیند ایده پردازی، فکر یا اندیشه‌ای نو خلق می‌‎شود که در نهایت منجر به تولید و کسب موفقیت خواهد شد.

به یاد داشته باشید که خلق ایده‌ها، نیازمند تقویت ذهن در شرایط حساس است. زیرا ایده‌های کاربردی و خلاقانه، حاصل محدودیت‌های موجود در زندگی و کشف راه برون رفت از این محدودیت‌ها است. از این رو، اگر همه امکانات در اختیارتان باشند و با هیچ کمبودی مواجه نباشید؛ عملا ایده‌ای هم خلق نخواهد شد.

 

ایده پردازی چگونه و طی چه مراحلی انجام می‌شود؟

اگر ذهن فعالی دارید و به دنبال کشف ایده‌های نو هستید، توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان، فشارهای زیادی را بر خود تحمیل نکنید. کافی است به محیط اطراف خود خوب نگاه کنید، اعتماد به نفس داشته باشید و با بکارگیری مهارت‌هایی همچون تفکر خلاق و تفکر انتقادی، شاهد سرازیر شدن ایده‌های بسیاری باشید که در نهایت، باید بهترین آن‌ها را برای اجرایی کردن، انتخاب کنید.

همانطور که اشاره کردیم، ایده پردازی مفید و کاربردی راهی بدون هزینه برای حل مشکلات موجود در پیرامون افراد است. بنابراین، در ادامه مراحل مختلف ایده پردازی را برای شما شرح می‌دهیم.

 

خلق ایده

زمانی که از خلق ایده صحبت می‌شود؛ همه ما فکر می‌کنیم که باید ایده‌ای طراحی کنیم که تا کنون به ذهن کسی خطور نکرده باشد. در واقع، تولید و طراحی ایده شامل ترکیب ایده‌های قبلی یا تطبیق دادن آنها با شرایط کنونی است. امروزه با توجه موقعیت خاص کشور، خیلی از ایده‌های جهانی را به درستی می‌توان در ایران اجرایی کرد.

سؤالی که ذهن بسیاری از مردم را گرفتار می‌کند این است که چرا ایده پردازی تا این حد اهمیت دارد؟ در جواب این پرسش می‌توان گفت: ایده پردازی، روشی کارآمد جهت حل مشکلات می‌‎باشد و درکسب و کارها نقطه بسیار مناسبی برای شروع است. هرچند، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای مختلف، می‌‎توانند مشکلات را به خوبی درک و سپس، شناسایی کنند. اما صرفا شناسایی درد اهمیت چندانی ندارد زیرا  مجموعه‌های فعال در کسب و کارهای مختلف، باید شرایط درمان درد را نیز، فراهم کنند.

خلق ایده

انتخاب

امروزه این پرسش در بین مردم رواج پیدا کرده است که چه ایده‌ای، پتانسیل شکوفا کردن کسب و کار آن‌ها را دارد؟ در پاسخ بهتر است به این مورد اشاره کنیم که برای موفق شدن در کسب و کار، ابتدا باید نیازهای برآورده نشده مردم را شناسایی کنید. به عبارت دیگر، مشکلاتی که مردم در طول روز آن‌ها را تجربه می‌کنند و به دنبال حل شان هستند را باید کشف کنید.

در گام بعدی، به جای آنکه به دنبال ایده‌های جدید باشید سعی کنید ایده‌های ضعیفی که پیش از این خلق شده را بشناسید؛ سپس، با جستجوی مشکلات و راه حل آن‌ها شروع کنید. سعی کنید همیشه از کارآفرینان مشتاق، جلوتر باشید. به یاد داشته باشید که نه تنها باید مشکلات مشتریان را کاهش دهید بلکه حل کردن مشکلات مشتریان نیز باید موجب افزایش درآمدتان شود.

 

شناسایی مشکلات مردم

سعی کنید مشکلات مردم را به درستی شناسایی کنید، بفهمید دقیقا به چه چیزی نیاز دارند و در نهایت، حل کدام مشکل می‌تواند باعث خوشنودی آن‌ها شود. در اینصورت می‌توانید بر روی ایده هایتان سرمایه گذاری کنید، بدون اینکه کوچکترین ترسی از شکست داشته باشید.

 

پیاده سازی ایده

پیاده سازی ایده کار چندان دشواری نیست. برای انجام چنین کاری نیاز به یادگیری و تقویت برخی مهارت‌های ضروری دارید که در ادامه مقاله به آنها می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: اعتبار سنجی ایده چیست؟ چطور ایده‌ خود را اعتبارسنجی کنیم؟

 

راهکارهایی برای اجرایی کردن ایده‌ها

پس از گذراندن مراحل خلق یک ایده، باید به دنبال اجرا یا پیاده کردن ایده برتر خود باشید. در این قسمت، به معرفی چند راهکار ساده می‌پردازیم تا به کمک آن‌ها ایده‌های خود را عملی کنید.

 

توسعه فردی

اولین گامی که برای اجرایی کردن یک ایده باید بردارید، توسعه و رشد شخصی خودتان است. ایده پردازی کاری دشوار است اما پیاده سازی یک ایده به مراتب دشوارتر! برای این کار باید به مهارت های کلیدی متعددی همچون مدیریت زمان، رهبری، مذاکره، شبکه سازی، بازاریابی و…. مسلط باشید.

یادگیری چنین مهارت‌هایی نیز زمان بر است و نیاز به تمرین، تجربه و بردباری دارد. بنابراین، اگر به عنوان مثال ایده شما استخراج یک سوخت جدید از مواد بازیافتی است، باید بتوانید چنین ایده‌ای را عملی کرده و سپس آن را بفروشید. آیا از دانش، اطلاعات و مهارت‌های مورد نیاز برای تمام این کارها برخوردار هستید؟

فراموش نکنید که برای تبدیل شدن به یک شخص جدید، باید کارهایی را انجام دهید که تاکنون انجام نداده‌اید.

 

حتما بخوانید: رشد و توسعه فردی؛ بزرگترین هدف از سفر زندگی انسان 

 

آموزش و مشاوره

پس از اینکه توانسنتید مهارت های نرم را در خود تقویت کنید و به سطح مطلوبی از توسعه فردی برسید، اینک نوبت به گذراندن آموزش‌های تخصصی مرتبط با موضوع ایده می‌رسد. در همان مثال بالا، شما نیازمند گذراندن آموزش‌های تخصصی راجع به مواد بازیافتی، فرآیندهای شیمیایی و امثال آن هستید.

نکته مهمی که اکثر ایده پردازان برای اجرایی کردن ایده‌شان به آن دقت نمی‌کنند؛ عدم ارتباط با افراد حرفه ای همچون لایف کوچ‌ها (مربیان سبک زندگی) و یا بیزنس کوچ‌ها (مربیان کسب ‌و کار) است. هرچند مشورت گرفتن از این افراد، هزینه‌های مالی زیادی برای ایده پردازان دربردارد اما باید اینگونه هزینه‌ها را نوعی سرمایه گذاری پربازده در نظر گرفت. زیرا این افراد با راهنمایی به موقع، مانع شکست ایده‌های ناب خواهند شد.

 

تشکیل تیم

سومین گام جهت عملی کردن یک ایده، تشکیل تیم است. بطور خلاصه، برای یافتن بهترین هم تیمی‌ها، باید از فرصت‌های موجود در همایش‌ها، رویدادهای فناورانه، سمینارها، وبینارها و حتی برخی شبکه های اجتماعی همچون لینکدین استفاده کنید.

 

حتما بخوانید: تیم سازی چیست؟ چگونه تیم موفق داشته باشیم؟

 

بهترین تکنیک‌ها در ایده پردازی موفق

  1. تکنیک اسکمپر (SCAMPER)
  2. تکنیک طراحی استوری‌بورد (storyboard)
  3. تکنیک نقشه‌ی ذهنی (Mind Mapping)
  4. تکنیک طوفان فکری (Brain Storming)

 

مواردی که برای پیاده سازی ایده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود

 

احساسی عمل کردن

برای رسیدن به بهترین‌ها باید احساسات خود را رها کنید در این صورت قدرتی برای موفق شدن کسب می‌کنید.

 

نا امیدی

بارها این جمله را شنیده اید که بهترین زمان برای پیدا کردن شغل زمانی است که هنوز شاغلید. هرگز برای کسب موفقیت، دست از تلاش برندارید؛ چرا که در اینصورت، پیشرفت‌تان متوقف خواهد شد پس امیدوار باشید و به  گسترش ایده‌هایتان بیندیشید.

نا‌ امیدی

بی هدف بودن

بسیاری از ایده‌هایی که با شکست مواجه شده‌اند، ریشه در همین مورد دارند؛ یعنی افراد زیادی هستند که ایده‌هایی را مطرح کرده، بدون آنکه بدانند قرار است چه مشکلی توسط ایده مورد نظر آنان حل شود. به همین دلیل پیاده سازی ایده با موفقیت انجام نمی‌شود و از طرفی، این امر باعث می‌شود که دیگر مسیر پیش رو را ادامه ندهند.

 

بی تحرکی

تلاش کنید که در یک جا ثابت نمانده و همیشه در تکاپو باشید. یک فرد توانمند دائماً خودش را تطبیق نمی‌دهد بلکه به سرعت پیش می رود، تمام منابع پیش روی خود را شناسایی می‌کند و با بهره بردن از روابط گسترده خویش، می‌تواند ایده‌هایش را عملی کند.

توجه داشته باشید که زمان را باید عاقلانه مدیریت کنید هرگز، هرگز، برای فرصت‌های جدیدی که از ایده‌هایتان به وجود می‌آیند؛ هیجان زده نشوید.

 

و اما جمع بندی

همه ما تجربه ایده پردازی را در ابعاد مختلف زندگی داشته‌ایم و در طول روز با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در محیط اطراف مان وجود دارد و یا حتی هنگام برخورد با برخی مشکلات شخصی، غرق در تصویرهای ذهنی می‌شویم که به زعم خودمان به حل آن مشکل، کمک می‌کنند.

بنابراین، ایده پردازی به هیچ عنوان منحصر به افرادی با ضریب هوشی بسیار بالا نیست و این همان نکته‌ای است که ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. سپس، تلاش کردیم پس از تعریف ایده پردازی، مراحل خلق ایده، گام‌هایی که برای اجرایی کردن ایده‌ها باید برداشته شوند، مواردی که مانع موفقیت یک ایده می‌شوند و در انتها، بهترین تکنیک‌ها در ایده پردازی موفق را توضیح دهیم. به نظر شما، خلق یک ایده نیازمند چه چیزهایی است؟ آیا تجربه ای در این زمینه دارید تا آن را با ما و سایر دوستان تان به اشتراک بگذارید؟

 

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی استارتاپ و کسب و کار نوپا

Startup Launch Specialist

استارتاپ خود را حرفه ای راه اندازی کنید

آموزش استارتاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin