اینفلوئنسر کیست؟ تعریفی از یک سبک زندگی تبلیغاتی


پیشرفت تکنولوژی باعث به‌روز شدن صنعت و لوازم زندگی ما شده است. البته این تغییرات و رشد فقط در حوزه صنعتی نیست؛ بلکه نحوه فکر کردن و زندگی ما هم تحت تاثیر جریانات تکنولوژی و…

پیشرفت تکنولوژی باعث به‌روز شدن صنعت و لوازم زندگی ما شده است. البته این تغییرات و رشد فقط در حوزه صنعتی نیست؛ بلکه نحوه فکر کردن و زندگی ما هم تحت تاثیر جریانات تکنولوژی و پیشرفت‌های آن قرار دارد. یکی از مواردی که در چند سال اخیر، به شدت دگرگون شده تبلیغات و بازاریابی است. به واسطه اینترنت و دنیای مجازی دیگر افراد تمایلی به تماشای تلویزیون و مطالعه مجله و بروشورهای تبلیغاتی ندارند.

امروزه تبلیغات درون گوشی موبایل و به واسطه شبکه‌های مجازی پررنگ‌تر از قبل انجام می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام سبک خاصی از تبلیغات تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ بسیار رایج شده و طرفداران زیادی دارد. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که اینفلوئنسر کیست؟ و اینفلوئنسر مارکتینگ چه ابعادی دارد؟ تا انتهای این نوشته با رشدانا همراه باشید.

اینفلوئنسر

اینفلوئنسر کیست؟

همان طور که می دانید امروزه، هر شخصی با داشتن یک اکانت و ادمین اینستاگرام می تواند در حوزه مورد نظرش فعالیت و یا حتی تبلیغات انجام دهد. اما یکی از بهترین راه ها برای تبلیغ محصول یا خدمات شما، تبلیغ آن توسط فردی است که مخاطبانتان، تا حد زیادی سلیقه او را می پسندند. اینفلوئنسر یا Influencer شخصی موثر و تاثیرگذار است که به واسطه یک ویژگی خاص در دنیای مجازی محبوب شده و دنبال‌کنندگان زیادی دارد. شاخص‌های زیر از اصلی‌ترین مشخصات اینفلوئنسرها است. اگر می‌خواهید بدانید اینفلوئنسر دقیقا کیست، باید به این موارد دقت کنید:

  • این افراد روی قدرت فکر و تصمیمات افراد دیگر موثر هستند؛ به ویژه در بحث خرید و استفاده از محصول یا خدمات موجود در بازار. این ویژگی به دلیل اقتدار، دانش، موقعیت یا رابطه آن‌ها با مخاطبانشان است.
  • تعداد مخاطبان آن‌ها زیاد است و این میزان به موقعیت اینفلوئنسر و نوع روابط او با دنبال‌کنندگانش بستگی دارد. همچنین، سبک زندگی یا ویژگی‌های فردی اینفلوئنسرها در میزان رغبت مخاطبان برای دنبال کردن آن‌ها تاثیر دارد؛ مثلا ممکن است یک فرد آرایشگر نسبت به یک پزشک دنبال‌کنندگان بیشتری داشته باشد.

دقت داشته باشید که تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی، لزوما بازاریاب و فروشنده نیستند؛ آن‌ها در دنیای مجازی دنبال‌کنندگان زیادی دارند و همین وجه تمایز آن‌ها است. شاید اغلب اینفلوئنسرها از ابتدا به هدف بازاریابی یا فروش وارد شبکه‌های مجازی نشده‌اند. در هر صورت، شما اگر صاحب برند یا کسب‌وکاری هستید می‌توانید با یکی از تاثیرگذاران شبکه‌های مجازی برای افزایش فروش و کسب درآمد همکاری کوتاه مدت یا بلند مدت داشته باشید.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

حال که با شخص اینفلوئنسر و انواع آن آشنا شدید، نوبت به توضیح راجع به یکی از مباحث مهم در حوزه فعالیت اینفلوئنسرها به نام اینفلوئنسر مارکتینگ، می‌‎رسد. اینفلوئنسر مارکتینگ همان بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها است. به عبارت دیگر، اینفلوئنسر مارکتینگ، معرفی و نمایش محصولات و خدمات کسب و کارها از طریق افراد مشهور و تأثیرگذار سوشال مدیا می‌باشد.

از مهم ترین دلایل موفقیت این شیوه بازاریابی، اعتماد حداکثری مردم به افراد مشهور و شناخته شده‌ای است، که سال‌ها است آن‌ها را دنبال می‌کنند و به همین دلیل، مردم به سرعت با تبلیغات اینفلوئنسرها همراه می‌شوند و حتی در اکثر مواقع، به دلیل اعتماد فراوان به اینفلوئنسرها، با شتاب بسیار، به خرید کالای تبلیغ شده، اقدام می‌کنند!

از آنجایی که اینفلوئنسرها توانسته‌اند با استفاده از توانایی‌هایی که در طول زمان بدست آورده‌اند، بر نحوه انتخاب و تصمیمات مخاطبان خود تأثیر بسزایی بگذارند؛ می‎توان گفت که اینفلوئنسر مارکتینگ شیوه مناسبی برای کمک به کسب و کارها در جهت افزایش آگاهی از برند، جذب مخاطبان جدید و در نهایت، افزایش بازدهی کسب و کار از طریق بازاریابی می‌باشد.

 

حتما بخوانید: اینفلوئنسر مارکتینگ روشی نوین در بازاریابی دیجیتال

 

چرا اینفلونسر مارکتینگ در دنیای تبلیغات مهم است؟

در طول یک دهه گذشته، بخش عظیمی از جمعیت جهان وارد دنیای مجازی شدند و مشغول فعالیت هستند. به گزارش یکی از سازمان‌های رسمی و مورد اعتماد، در ژانویه سال 2019 تعداد فعالان شبکه‌های اجتماعی به 3 میلیارد و 484 میلیون نفر رسید. این تعداد 45 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دادند. امروز و در سال 2020 این تعداد قطعا بیشتر شده است و فضا برای بازاریابی و اینفلوئنسر مارکتینگ در وضعیت بهتری قرار دارد.

45 درصد از جمعیت جهان طبق آمار سال 2019 در دنیای اینترنت فعال هستند اما چرا؟ چرا این افراد، اشخاص خاصی مانند تاثیرگذاران اجتماعی را دنبال کرده و از آن‌ها الگو می‌گیرند؟ از نظر این افراد اینفلوئنسر کیست؟

دیدگاه اغلب مردم درباره این سوال به این شکل است که تاثیرگذاران اجتماعی اشخاصی هستند که می‌توانند به آن‌ها در گرفتن تصمیمات مناسب‌تر و داشتن زندگی مجازی بهتر کمک کنند. به طور کلی، اینفلوئنسرها به واسطه کار یا ویژگی خاصی در چشم مخاطبانشان پررنگ شده‌اند و مشهور هستند. تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی خالق مسیر و روند هستند.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای تبلیغات مهم است؟

انواع اینفلوئنسرها

حال نوبت آن رسیده که انواع اینفلوئنسرها را بشناسیم. اولین دسته‌بندی بین تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی، تعداد دنبال‌کنندگان و میزان تاثیرگذاری آن‌ها روی مخاطبانشان است. گروه‌بندی دیگری هم بین اینفلوئنسرها رایج است؛ دسته‌بندی براساس موضوع فعالیت و سبک تولید محتوا. در ادامه دسته‌بندی اینفلوئنسرها را براساس تعداد دنبال‌کنندگان بررسی می‌کنیم:

مگا اینفلوئنسر کیست؟

  • حداقل 1 میلیون دنبال‌کننده دارند.
  • ستارگان سینما، ورزشکاران، نوازندگان و افراد مشهور در تلویزیون و دنیای رسانه جمعی در این دسته قرار دارند؛ چون بخشی از شهرت خود را به واسطه دنیای آفلاین کسب کرده‌اند.
  • طبق آمارهای اعلام شده، این افراد برای هر پست اینستاگرام تا حداکثر 1 میلیون دلار پول دریافت می‌کنند.
  • فقط کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ که بودجه مناسبی برای تبلیغات دارند می‌توانند با آن‌ها کار کنند.

میکرو اینفلوئنسر کیست؟

  • بین 40 هزار نفر تا 1 میلیون دنبال‌کننده دارند.
  • به دو دسته افراد مشهور آفلاین و مشهور آنلاین تقسیم می‌شوند. افراد مشهور آفلاین متخصصانی هستند که در دنیای واقعی طرفداران زیادی دارند اما در دنیای مجازی هنوز شناخته شده نیستند؛ مانند فوتبالیست‌های قدیمی. مشهور آنلاین، کسانی هستند که در طول زمان و با فعالیت در دنیای مجازی، شهرت کسب کرده‌اند.
  • برندهای متوسط رو به بالا می‌توانند با این دسته از تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی وارد مذاکره و همکاری شوند.

اینفلوئنسرها براساس نوع محتوا

حال در دسته بندی دوم، اینفلوئنسرها از نظر محتوایی که تولید می‌کنند به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

پیشنهاد ویژه: آموزش ادمین اینستاگرام

وبلاگ‌نویسان (Bloggers) 

این نوع اینفلوئنسرها وبلاگ‌نویسی می‌کنند و با نوشتن یک پست نقد مثبت یا منفی می‌توانند روی سلیقه خوانندگان و دنبال‌کنندگان خود تاثیر بگذارند. سازمان‌هایی که با این دسته از تاثیرگذاران حوزه شبکه‌های اجتماعی همکاری می‌کنند، یک محصول یا خدمت را در اختیار اینفلوئنسر قرار داده و از وی می‌خواهند تا درباره تجربه خود از آن خدمت یا محصول یک پست تهیه کند و با مخاطبانش به اشتراک بگذارد. به این صورت، اگر تجربه مثبت باشد، سیل هواداران اینفلوئنسر به سمت آن برند، روانه می‌شوند.

پادکسترها (Podcasters)

در این نوع محتوا، اینفلوئنسر پادکست‌های خاص و محتواهای تاثیرگذار تولید می‌کند که از نظر مخاطب جذاب و ارزشمند هستند. سازمان‌ها با این دسته اینفلوئنسرها قرارداد می‌بندند و به صورت اسپانسرینگ از پادکستر حمایت مالی می‌کنند. سازنده پادکست هم در هر اپیزود، از سازمان مورد نظر نام می‌برد و به مخاطبان خود معرفی می‌کند.

 

فعالان اینستاگرام 

این دسته از اینفلوئنسرها نامحدود هستند. از هر قشر جامعه با هر شغل و سبک زندگی یا هنری در دنیای اینستاگرام حضور دارند و به تبلیغات و بازاریابی مشغول‌اند.

فعالان اینستاگرام

 

یوتیوبرها (Youtubers)

این دسته از تاثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی با ساخت ویدیوهای خاص تحت عنوان ولاگر معروف‌اند. مانند دو اینفلوئنسر قبلی این افراد هم تبلیغات خاص خود را دارند.

واینرها (viners)

واینرها، افرادی هستند که به نوعی کمدین ها و بازیگران فضای مجازی محسوب شده و با انتشار ویدئوهای سرگرم کننده و اصطلاحا فان، به شهرت می‎رسند. این افراد از زیر مجموعه اینفلوئنسرها به شمار می‌روند و به دلیل استقبال فراوانی که از آن ها می‌‎شود، می‎توانند پیام برندها را به سرعت به مخاطبان منتقل کنند.

البته آنچه مخاطبان از ویدئوهای کوتاه واینرها می‎بینند، با آنچه در پشت صحنه اتفاق می‌افتد کاملا متفاوت است. ویدئوهای واینرهایی که هر روز در تلگرام، اینستاگرام و… می‎بینید، حاصل کار یک تیم حرفه ای شامل صدابردار، نویسنده، طراح لباس، کارگردان، فیلمبردار و… است. در واقع واینرها، بر خلاف تصور عموم که به تنهایی ویدئوهای خود را می‎سازند؛ دارای یک تیم تخصصی هستند که در پشت صحنه آنچه شما می‎بینید، فعالیت می‌کنند.

حتما بخوانید: جذاب ترین ایده برای اینفلوئنسر شدن محبوب

 

سخن پایانی

در این مطلب درباره این موضوع صحبت کردیم که اینفلوئنسر کیست و انواع آن کدام است؟ اگر دوست دارید به دنیای اینفلوئنسری و تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی وارد شوید ابتدا باید حوزه مورد علاقه خود را مشخص کنید. بهتر است سبک زندگی یا هنر خاصی داشته باشید تا در چشم مخاطب پررنگ شوید. اگر صاحب کسب‌وکار و برند هستید و می خواهید با اینفلوئنسری همکاری کنید، پیشنهاد می‌کنیم با تیم بازاریابی خود یا یک تیم دیجیتال مارکتینگ مشورت کنید.

این مسیر، به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد اما اغلب نتیجه مطلوبی به همراه دارد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. شما هم دوست دارید در اینستاگرام مشهور شوید و از طریق اینفلوئنسری به درآمد بالایی دست پیدا کنید؟ چقدر این سبک زندگی تبلیغاتی برایتان جذاب است؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش اینستاگرام مارکتینگ و کسب درآمد از اینستاگرام

Earn money with Instagram

اینستاگرام، ابزار درآمدزایی رایگان

آموزش کسب و کار اینستاگرامی و بازاریابی در اینستاگرام | رشدانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin