اهمال کاری چیست؟ مروری بر داستان زندگی اهمال کاران


/

من اصلا آدم اهمال کاری نیستم، اهمال کار که نیستم هیچ، تازه از صبح تا شب، حتی موقع خوابیدن هم در حال برنامه ریزی و انجام کارامم! اینا به کنار، من همیشه سرم شلوغه و…

من اصلا آدم اهمال کاری نیستم، اهمال کار که نیستم هیچ، تازه از صبح تا شب، حتی موقع خوابیدن هم در حال برنامه ریزی و انجام کارامم! اینا به کنار، من همیشه سرم شلوغه و خودمو آدم پر مشغله و هدفمندی می‌دونم. اونقدری سرم شلوغه که هنوز بعد از دو سال، پایان نامه ارشدم رو تکمیل نکردم، آخه باید بهترین پایان نامه دنیا باشه و هنوز کلی وقت دیگه برای انجامش دارم. حتی پروژه های کاریم رو هم با چند روز تأخیر تحویل می‌دهم که بی نقص ترین پروژه های شرکت به حساب بیان، اما مدیرم دائم از من شاکیه و تلاش هامو نمی‌بینه!!

درد اینجا است که همه به من پر از مشغله می‌گن: تنبل! آخه من فقط، می‌گم زمان زیاده، چه اشکال داره قبل انجام پروژه برم به دوست قدیمی ام زنگ بزنم که مدت ها است از حالش بی‌خبرم یا غذای مورد علاقم رو بپزم بعد بیام کارمو به بهترین شکل انجام بدم؟

مثال بالا یک برش از زندگی روزمره افراد اهمال کار است که حتی خودشان هم از آن مطلع نیستند. به همین دلیل، دائم در حال تهیه لیستی از کارهای روزانه شان هستند که در انتهای روز، هیچ کدام را تمام نکرده یا نهایتا چند تای آن را انجام داده اند و دائما درگیر معضلی به نام به تعویق انداختن کارها هستند. اگر شما هم دوست دارید بدانید اهمال کاری چیست در این مقاله، همراه رشدانا باشید.

 

شما هم اهمال کاری را مساوی با تنبلی می‎‌دانید؟

Procrastination یا به تعویق انداختن کارها، که اصطلاح مرسوم و رایج برای آن، اهمال کاری است؛ امروزه افراد زیادی را درگیر خود کرده است. در واقع نوعی مقاومت درونی نسبت به انجام کارها، باعث می‌شود تا افراد انجام کارهای مهم خود را به تأخیر و تعویق بیاندازند. به مثال هایی که در ادامه می‌آوریم، خوب دقت کنید و به خودتان پاسخ دهید که آیا شما هم فردی به تعویق انداز هستید یا نه؟ و اینکه می‌توانید تفاوت بین تنبلی و اهمال کاری را تشخیص دهید؟

  • دقیقا زمان انجام کارهای ضروری و مهمی مثل تحویل پروژه بیمار می‌شوید؟
  • ماه ها است که از میزان حقوق دریافتی تان ناراضی هستید، اما هر بار که برای رفتن به اتاق مدیرتان تلاش می‌کنید، در نهایت از انجامش طفره می‌روید؟
  • شنبه های زیادی آمده و رفته اند اما هنوز هیچ اقدام به یادگیری زبان انگلیسی، کاهش وزن، مطالعه برای کنکور و… نکرده اید.
  • دائما در حال سرزنش و انتقاد از خودتان هستید؟

به تمام موارد بالا ده ها مورد دیگر هم می‎توانیم اضافه کنیم، اما یقینا متوجه شدید که اهمال کاری چطور باعث عدم رضایت از خودتان می‌شود و دائم در حال طفره رفتن و روبرو نشدن با موقعیت های مختلف هستید. یعنی شما فردی تنبل نیستید که هیچ کاری انجام نمی‌دهد، بلکه به تعویق انداز خوبی هستید.

اهمال کاری چیست

عوامل موثر بر اهمال کاری چیست؟

اهمال کاری، یک طیف است که درجات مختلفی از آن در افراد مشاهده می‌شود. هرچند با توجه به ویژگی های شخصیتی، نوع تربیت، محیط پیرامون فرد، موقعیت اجتماعی، جایگاه شغلی و میزان آگاهی فرد می‎توان علل و ریشه های مختلفی را برای پشت گوش انداختن امور معرفی کرد که به آن ها اشاره می‌کنیم.

 

ترس از شکست

اخیرا پژوهشی بر روی 179 پسر مقطع متوسطه شهر کرج، با هدف شناخت اینکه رابطه بین ترس و اهمال کاری چیست، انجام شد که نتیجه آن کاملا جالب توجه است. دانش آموزانی که عزت نفس پایین تری داشتند، ترس بیشتری را نیز، تجربه می‎‌کردند. آن ها تصوری منفی نسبت به کارآمدی خود داشتند و این باعث می‌شد برای انجام تکالیف و یا رفتن به سمت اهداف شان، تعلل کنند.

حالا کمی بیاندیشید که، چند کار مهم زندگی را فقط به دلیل ترس از شکست خوردن، دائما به تعویق انداختید و این تصویر ذهنی را با کم کاری محقق کردید؟

 

کمال طلبی

کمال طلبی که حدودا یک پنجم جمعیت بزرگسالان را مبتلا کرده است، یعنی خواستن هر چیز به طور تمام و کمال. به نحوی که فرد برای خواسته هایش استانداردی دارد که حتی یک پله پایین تر از آن را نمی‌پذیرد. این نوع دیدگاه باعث شکل گیری تفکر صفر و یکی می‌شود. یعنی یا خواسته من باید بدون نقص، آماده شود یا اصلا آن را نمی‎خواهم.

پس روشن شد که چطور افراد کمال طلب، ناخواسته و حتی آگاهانه، با استانداردهای بالایی که برای خود و دیگران تعریف می‎کنند، از انجام کارهای شان طفره می‎روند، با این استدلال که چون وقت کافی برای آزمون تافل ندارم، نمی‌توانم قبول شوم، پس این کار را به سال آینده موکول می‎کنم.

 

ترجیح لذت های کوچک بر دستاوردهای بزرگ

اگر نتوانید لذت های کوچک را برای رسیدن به موفقیت و رسیدن به اهداف تان کنار بگذارید، همچنان در چرخه اهمال کاری خواهید ماند. به گفته نشریه Psychology Today یکی از دلایل اهمال کاری این است که انسان ها کارهای لذت آفرین لحظه ای را بر کارهایی که اثرات بلند مدت دارند، ترجیح می دهند.

 

نداشتن مهارت تصمیم گیری

ابهامات و تردیدهایی که برای انجام دادن یا انجام ندادن کارهایتان دارید، یکی از ریشه های اهمال کاری شما هستند. اکثرا ممکن است زمان زیادی را صرف گرفتن تصمیمی کنید که مدت ها است باعث ایجاد استرس و حس بی کفایتی در شما شده است. تصمیم گیری درست و آگاهانه یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که در دسته بندی مهارت های نرم جای می گیرد. شما با یادگیری این مهارت می توانید بهترین تصمیم را با کمترین درصد خطا در بهترین زمان ممکن بگیرید.

 

حتما بخوانید: مهارت‌های نرم چیست و چرا باید مهارت‌های نرم را بیاموزیم؟

 

هراس از نه گفتن

اگر به دیگران بگویم که از پس این کار بر نمی‎آیم، خودم را فردی بی عرضه جلوه می‌دهم.

اگر تمام کارهای پیشنهادی را قبول کنم آدم پر مشغله و هدفمندی به نظر می‌رسم.

دو مثال واضح برای روبرو نشدن با این واقعیت که: موفقیت من در آزمون استخدامی بسیار مهم تر از کارهای کوچکی است که فقط با نه گفتن می‌توانم از انجام آن ها اجتناب کنم و به اهدافم برسم.

 

توهم داشتن وقت زیاد

وقت زیاده، حالا کو تا سه روز بعد که امتحان دارم؟ حالا کو تا… باعث می‌شود، فشار روانی انبوهی از فعالیت های انجام نشده را همه جا و در همه حال، با خود حمل کنید.

توهم داشتن وقت زیاد

بیماری ها

برایتان پیش آمده که دقیقا هنگام انجام کارهای مهمی مثل ورزش کردن دچار یک بیماری یا کسالت جسمی شوید؟ نوعی فرار برای انجام کاری که دوستش ندارید یا به هر دلیلی نمی‌خواهید در این زمان آن را به پایان برسانید. نمونه دیگر، اوقاتی است که بیمارید اما نه آن چنان که، بیش از یک ماه رفتن نزد رئیس و ارائه گزارشات مالی شرکت را به تعویق بیاندازید.

پیشنهاد ویژه: آموزش مهارت های نرم

راهکارهای اصولی رفع اهمال کاری چیست؟

 اهمال کاری یکی از بزرگترین موانع بر سر راه موفقیت و رسیدن به زندگی رویاییمان است. تحقیقات حاکی از آن است که بیشتر انسان ها به خاطر کارهایی که انجام نداده اند حسرت می خورند نه انجام کارهای اشتباه. در ادامه مقاله می خواهیم شما را با راهکارهایی برای غلبه بر اهمال کاری آشنا کرده و یک قدم به رشد و توسعه فردی تان نزدیک تر کنیم.

 

اهمال کاری را بپذیرید و سپس به خودتان متعهد شده و قورباغه را قورت دهید

تا زمانی که قبول نکنید چنین ویژگی را دارید و خودتان را پرمشغله خطاب کنید، همچنان در حال انکار این موضوع خواهید بود و استرس همراه همیشگی تان است. شروع هر کاری، سخت ترین قسمت آن کار است اما شدنی است. بپذیرید و متعهد شوید که همین امروز به مطالعه دروس کنکورتان بپردازید یا هرکار دیگری که مدت ها است برای انجامش بهانه تراشی کرده اید.

قورباغه شما، سخت ترین و مهم ترین کار امروزتان است، قورتش بدهید و لذت رها شدن از فشارهای ذهنی و روانی فراوانی که بخاطر تعویق اندازی متحمل شدید را حس کنید.

 

آسیب های اهمال کاری در زندگی تان را بنویسید

حداقل سه مورد را مشخص کنید و روی برگه بیاورید. هنگامی که بدانید ورزش نکردن باعث دردهای عضلانی بیشتر، افزایش وزن و کسالت مداوم تان شده است، دیگر طفره رفتن های پی در پی در کار نخواهد بود.

 

 آن چیزی که باعث می‌شود کارها را به تعویق بیاندازید را شناسایی کنید

یکی از بزرگ ترین عوامل تعویق انداختن امور که این روزها، به طرز عجیبی انسان ها را درگیر کرده است، شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام است. اگر قبل از انجام کارها یا در میان فعالیت ها، مدام به چک کردن سوشال مدیا مشغول هستید، هرچه سریع تر باید نسبت به مدیریت زمان استفاده، یا حذف آن اقدام کنید.

جدای از موضوع سوشال مدیا، بازهم به علل بالا نگاهی بیاندازید و ببینید کدام مورد در شما قوی تر عمل می‌کند و موجب به تأخیر انداختن کارهای تان می‍شود. آگاهی، شروعی برای تغییر است.

 

اولویت بندی در کارها را بیاموزید

با کمک ماتریس آیزنهاور و شناخت دو قید فوریت و اهمیت کارها، به خوبی می‌توانید در اولویت بندی های تان موفق عمل کنید. ما در مقاله چگونه کارهایمان را اولویت بندی کنیم؟ برای بهبود مهارت اولویت بندی کارها، به طور مفصل به این ماتریس پرداختیم.

 

حتما بخوانید: اولویت بندی کارها با ماتریس آیزنهاور

 

اولویت بندی

و اما جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم بگوییم اهمال کاری چیست و ابعاد مختلف اهمال کاری و عوامل متععدی که باعث به وجود آمدن آن می شوند، کدامند. ریشه یابی به تعویق انداختن کارها، از اهمیت فوق العاده ای برای جلوگیری از ادامه دادن به آن برخوردار است. به همین دلیل با بیان 7 علت مهم در بروز این موضوع، که در صورت تداوم، فرد را دچار بحران های فراوانی می‌کند؛ 4 راهکار اصلی درمانی را نیز، معرفی نمودیم تا اثری مفید در رابطه با این موضوع شایع و آزاردهنده به جا بگذاریم.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که غلبه بر اهمال کاری بسیار مشکل است و به صورت مطلق اتفاق نمی افتد. اما با کمک روش هایی که گفته شد و تلاش بیشتر خواهید توانست به صورت نسبی بر آن پیروز شوید. به نظر شما اهمال کاری تا چه حد بر روند زندگی ما انسان ها تاثیر می گذارد و تاثیرات آن چیست؟ نطرات ارزشمندتان را با ما مطرح کنید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin