مراحل ساخت موشن گرافیک Motion Graphic و اجزاء آن


اگر از علاقه مندان حوزه گرافیک و دیجیتال آرت باشید، حتما نام موشن گرافیک به گوشتان خورده است. این رشته جذاب و دوست‌داشتنی از دنیای دیجیتال، به ما کمک می‌کند تا پیام مورد نظر خود…

اگر از علاقه مندان حوزه گرافیک و دیجیتال آرت باشید، حتما نام موشن گرافیک به گوشتان خورده است. این رشته جذاب و دوست‌داشتنی از دنیای دیجیتال، به ما کمک می‌کند تا پیام مورد نظر خود را دقیق و کوتاه به مخاطب برسانیم. بازخوردهایی که از این روش به دست می‌آید نسبت به روش‌های سنتی قبلی مانند آگهی‌های تلویزیونی که به تصاویر دو بعدی بدون خلاقیت محدود می‌شد، خیلی بهتر است. در این مطلب، ابتدا به سراغ تعریفی از گرافیک پویا به عنوان یکی از مهارت‌های کاربردی در دنیای دیجیتال می‌رویم؛ سپس، مراحل ساخت موشن گرافیک را به ساده‌ترین روش برای شما توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید.

 

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک یا گرافیک متحرک یعنی تحرک بخشیدن به اجزاء دیجیتالی مانند عکس یا گرافیک که به دنیای انیمیشن شبیه است اما این دو رشته، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارند. در دنیای امروز که همه چیز مبتنی بر برندسازی و تبلیغات است، موشن گرافیک جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند؛ چون هر دو مسیر یعنی برندسازی و تبلیغات بسیار گسترده‌اند و مخاطبان خاص خود را دارند. از این رو، انتخاب بهترین شیوه برای برقراری ارتباط یکی از ضروریات این دو حوزه است.

در کشور ما، Motion Graphic یک مهارت تازه و جدید در بین افراد است. اما با این که مدت زمان کمی از معرفی آن به افراد جامعه می‌گذرد، طرفداران خود را پیدا کرده است. در قسمت بعدی، می‌خواهیم مراحل ساخت موشن گرافیک را به طور خلاصه و پله پله برای شما شرح دهیم.

به یاد داشته باشید، صرفا خواندن توضیحات تئوری مراحل گرافیک پویا باعث یادگیری نمی‌شود. شما باید روی پروژه‌های عملی کار کنید و قبل از همه چیز، آموزش و مهارت مورد نظر را به طور تخصصی یاد بگیرید.

 

حتما بخوانید: موشن گرافیک چیست؟ همه‌چیز درمورد گرافیک متحرک

 

مراحل ساخت موشن گرافیک به زبان ساده

شاید مهم‌ترین ویژگی که باعث می‌شود یک گرافیک متحرک خوب و دیگری عالی باشد، تفاوت در خلاقیت و ایده آن هاست. همان‌طور که می‌دانید، گرافیک متحرک بر پایه خلاقیت و به روز بودن اطلاعات هنری شما است. هر چقدر خلاقیت و ایده‌پردازی بهتری داشته باشید، موشن گرافیک تاثیرگذارتری خلق می‌کنید. در همین راستا، توجه شما را به اولین مرحله از ساخت گرافیک متحرک جلب می‌کنیم:

 

خلاقیت و ایده پردازی 

داشتن خلاقیت و ایده‌پردازی برای ایجاد تمایز بین کار عالی و خوب، تنها در دنیای گرافیک متحرک دیده نمی‌شود و این ویژگی‌ها در تمام کارهای هنری وجود دارد. ولی چون مخاطب ما، محدود نیست و ممکن است هر شخصی با هر خصوصیات اخلاقی و اجتماعی باشد، این دو ویژگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ مخصوصا در دنیای تبلیغات و برندسازی که افراد بیشتر به دنبال فهم سریع و دقیق موضوع هستند.

خلاقیت به شما کمک می‌کند موضوع مورد نظر خود را در توضیحات کوتاه‌تر و کاربرپسندتری ارائه کنید. اگر قرار باشد گرافیک متحرک شما 2 ساعت زمان ببرد، چه تفاوتی بین یک فیلم بلند و موشن گرافیک وجود دارد؟! از برجسته‌ترین خصوصیات یک گرافیک متحرک خوب، کوتاه بودن آن از نظر زمان است. با استفاده از دو ویژگی خلاقیت و ایده‌پردازی سعی کنید ایده مناسبی پیدا کرده و در خلاقانه‌ترین حالت ممکن ارائه کنید تا کاربر با شما همراه شود و پیامتان را دریافت کند.

خلاقیت و ایده پردازی در موشن گرافیک

 

طراحی سناریو و طرح کلی ساخت موشن گرافیک

بعد از رد کردن مرحله اول، یعنی تعیین موضوع به کمک ایده‌پردازی و تصورکردن اجزاء مختلف به طور ذهنی و با استفاده از عنصر خلاقیت، نوبت به سناریو می‌رسد. طرح ذهنی شما شاید کامل و بی‌نقص باشد اما تا آن را ننویسید، قالب مناسب و منظمی پیدا نمی‌کند. در یک برگه یا نوت گوشی و کامپیوتر، ایده و نحوه اجرای آن را به طور کامل یادداشت کنید.

 

حتما بخوانید: مهم ترین مهارت های یک طراح موشن گرافیک

 

داشتن سناریو از انجام کارهای بیهوده جلوگیری کرده و شما را در مسیر مناسبی قرار می‌دهد. بررسی این موضوع از جوانب مختلف و سنجیدن نقاط قوت یا ضعف، کمک زیادی به شما می‌کند. اگر نیاز به اصلاح یا تغییر وجود داشته باشد، این مرحله بهترین زمان است.

طراحی سناریوی موشن گرافیک

 

طراحی کاراکتر و صداگذاری

اگر دو مرحله قبل یعنی ایده‌پردازی و سناریونویسی به درستی انجام شده باشد، کار شما در بخش سوم بسیار راحت خواهد بود. ساخت کاراکتر و ویژگی‌های آن باید مطابق هدف موشن گرافیکی باشد که می‌خواهید بسازید. اگر در ارتباط با موضوعی مانند محیط زیست، گرافیک پویا طراحی می‌کنید؛ باید به بعضی عناصر مانند درخت و گل، افراد مهربان و مسئولیت‌پذیر و همچنین رنگ سبز بیشتر توجه کنید تا تاثیر بیشتری روی بیننده و شنونده بگذارید.

صداگذاری قوانین خاص خودش را دارد. باید نسبت به رعایت این قوانین و در نظر گرفتن بایدها و نبایدهای آن آگاه باشید. هر جنس صدایی برای هر نوع کاراکتری مناسب نیست. در صورتی که نسبت به این موارد آشنایی کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا در دوره‌های آموزشی این رشته دوست‌داشتنی شرکت کنید و سپس برای خلق آثار موشن گرافیکی خود، وارد بازارکار شوید.

پیشنهاد ویژه:  آموزش موشن گرافیک 

 

متحرک سازی تصاویر و صداها در موشن گرافیک

این قسمت، مهم‌ترین بخش طراحی و ساخت گرافیک پویا است. در واقع شما به آن چه ساخته‌اید؛ جان و روح می‌بخشید. اجازه می‌دهید حرکت کند و با مخاطب به شیوه گرافیکی، ارتباط بگیرد. هر چقدر این مرحله دقیق‌تر و اصولی‌تر انجام شود، کیفیت ارتباط و تعامل مخاطب با موشن گرافیک ساخته شده، بیشتر خواهد بود. کوچکترین حرکت و تحرک در ذهن بیننده معنا می‌شود و ماندگاری پیام شما را بالاتر می‌برد. از صداهای باکیفیت در این مرحله غافل نشوید. صدا در کنار حرکت، دو عنصر قدرتمند برای تاثیرگذاری روی مخاطب هدف شما است.

متحرک سازی تصاویر و صداها در موشن گرافیک

 

بررسی نهایی

موشن گرافیک ساخته شده را بعد از اتمام مراحل بالا، یکبار دیگر تست کنید. پیشنهاد می‌کنیم با دقت فراوان تمام عناصر و اجزاء ساخته شده را از نظر بگذرانید. اکثر مشکلات، ایرادها و نواقص طرح در همین مرحله قابل اصلاح هستند. با بررسی دقیق طرح و موشن گرافیک ساخته شده، درصد خطا و اشتباه بسیار کمتر خواهد شد.

نرم افزارهای مورد نیاز در ساخت موشن گرافیک

آیا می‎دانید برای طراحی پروژه های مختلف موشن گرافیک، نیازمند چه ابزارهایی هستید؟ در واقع تمام مراحل ساخت موشن گرافیک که در بالا توضیح دادیم، با استفاده از برخی ابزارهای تخصصی، طراحی و اجرا می‌شوند، پس اگر قصد دارید مانند موشن گرافیست های حرفه ای، عمل کنید باید کار با ابزار خاص این حرفه را به خوبی یاد داشته باشید.

پیش از پرداختن به چند ابزار مفید و کاربردی این حرفه، بهتر است بدانید که در کنار یادگیری مراحل ساخت یک پروژه موشن گرافیک و تسلط بر ابزارهای متنوع آن، نیازمند تقویت ذوق هنری، ایده های خلاقانه و اجرای متفاوت پروژه های خود هستید. در ادامه این مطلب، بهترین نرم افزارهای موجود برای ساخت پروژه های موشن گرافیک را معرفی می‎کنیم. همچنان همراه ما در رشدانا باشید.

 

نرم افزار After Effects

افترافکت، رایج ترین و البته معروف ترین نرم افزار در ساخت پروژه های موشن گرافیک است. یکی از مزایای فوق العاده این ابزار، خلق اشکال و عناصر سه بعدی در کنار عناصر دو بعدی است. از سوی دیگر، افتر افکت دارای پلاگین های مختلفی است که به شما اجازه می‎دهد افکت های بسیار متنوع و زیادی را در پروژه خود پیاده کنید.

علاوه بر اینها افتر افکت، کیفیت بسیار بالایی در ذخیره سازی تصاویر دارد، از مدیریت نویز خوبی در تصاویر برخوردار است، حتی با صداهای 32 بیتی نیز هماهنگ است، از کامل ترین طیف رنگ ها در خلق جلوه ها بهره می‎برد، قابلیت هماهنگ سازی با دیگر نرم افزارهای شرکت ادوبی را داشته و شامل ده ها ویژگی منحصر به فرد دیگر نیز می‌باشد.

 

نرم افزار Photoshop

هرچند فتوشاپ ابتدا با هدف ویرایش عکس ساخته شد اما به تدریج بر قابلیت های آن به طرز وسیعی افزوده شد تا آنجا که پشتیبانی افتر افکت از فایل های فتوشاپ نیز بیشتر شده است. یکی از دلایل پیشنهاد ما در رشدانا برای استفاده از ابزار فتوشاپ در ساخت پروژه های موشن گرافیک این است که افتر افکت نسبت به فتوشاپ از تمرکز کمتری بر ویرایش و طراحی تصاویر برخوردار است. بنابراین، شما می‌توانید به راحتی با استفاده از فتوشاپ لایه های تصاویر را به طور دقیق ایجاد نموده و سپس به ساخت موشن گرافیک خود اقدام کنید.

پیشنهاد ویژه: آموزش صفرتاصد فتوشاپ

سخن پایانی

در این مطلب، درباره مراحل ساخت موشن گرافیک صحبت کردیم و سعی کردیم توضیحات جامعی درمورد هر یک ارائه کنیم. برای ورود به دنیای حرفه‌ای طراحی گرافیک پویا ابتدا باید آموزش ببینید تا بر تک تک مراحل ساخت موشن گرافیک مسلط شوید. در نهایت، تمرین زیاد عامل اصلی نتیجه‌بخش بودن تلاش شما خواهد بود و خلاقیت و ایده‌پردازی کارهایتان، مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. امیدواریم این مقاله به آشنایی بیشتر شما با مراحل ساخت موشن گرافیک کمک کرده باشد. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش موشن گرافیک مقدماتی

Basic Motion Graphic Design

لذت شیرین موشن گرافیک را تجربه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin