کارورزی چیست؟ برای کارورزی باید از کجا شروع کنیم؟

امروزه اگر در آغاز مسیر شغلی خود باشید، بدون شک بارها واژه کارورزی به گوشتان خورده است! البته به قدری در جایگاه‌های نادرست این واژه استفاده شده است که برای برخی از تازه کاران این سوال پیش می‌آید که دقیقا منظور از کارورزی چیست؟ اگر شما هم به دنبال این هستید که همه چیز را درمورد کارورزی بدانید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه رشدانا باشید.

کارورزی

کارورزی چیست؟

به طور خلاصه هر تجربه آموزشی که همراه شغل باشد، کارورزی نام دارد. درواقع این ترکیب، کارورزی را به عنوان ابزاری فوق العاده برای کنکاش شغلی تبدیل کرده است. کارورزی می‌تواند برای کارکنان یک مجموعه به صورت اجباری یا اختیاری باشد. یک فرد ممکن است برای گذراندن چند واحد درسی به کارورزی روی آورد و یا اینکه به صورت داوطلبانه در شرکتی که پذیرش کارورز دارد، مشغول به کار شود. این دوره فرصت مناسبی برای آشنایی تمامی افراد با فضای کار است که نه تنها سبب بالا رفتن قابلیت‌های آنان برای اشتغال در آینده می‌شود، بلکه به کارورزان قدرت انتخاب بیشتری برای انجام وظایف محوله می‌دهد. بدین ترتیب داوطلبین این حوزه بهتر می‌توانند به علاقه مندی‌ها و گرایشات خود در زمینه‌های مختلف، پی ببرند و نقاط قوت کارشان را  بشناسند.

هدف از کارورزی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد جویای کار با آن روبرو هستند، کمبود تجربه عملی و به عبارت دیگر کم بار بودن رزومه کاری آنان است!‌ همان طور که می دانید امروزه اکثر کارفرمایان اقدام به جذب نیرویی می‌کنند که سابقه کار به همراه رزومه حرفه‌ای داشته باشد. بنابراین افرادی با سابقه کاری کم یا کسانی که رزومه مناسبی ندارند، به راحتی نمی‌توانند شغل موردنظر خود را بیابند. به همین دلیل دوره‌های کارورزی و کارآموزی پدید آمده‌اند تا فرصتی طلایی را برای حضور در محیط‌های صنعتی، تجاری و خدماتی برای این گونه افراد فراهم کنند.

درواقع کارورزی نوعی نظام آموزشی است که هدف از پایه گذاری آن، آموزش مهارت‌های لازم به نیروهای انسانی یک مجموعه و یا دانش آموختگان دانشگاه است. بدین ترتیب افراد جویای کارنیز می توانند بدون دغدغه، مسئولیت‌های شغلی را بشناسند و تجارب ارزشمندی را کسب کنند که در آینده به پیشرفتشان کمک شایانی خواهد کرد.

به چه کسی کارورز می‌گویند؟

کارورز کسی است که به صورت داوطلبانه برحسب توانمندی‌های خود و با استفاده از دانش مقدماتی، برای ارتقا مهارت‌ به واحد صنعتی، خدماتی و… مراجعه می‌کند. یک فرد کارورز با داشتن دانش و تخصص تئوری در رابطه با یک شغل، اقدام به شرکت دردوره‌های کارورزی می‌کند. به بیانی دیگر هیچ فردی بدون داشتن دانش مقدماتی، نمی‌تواند به عنوان یک کارورز شروع به کار کند. مهارتی که در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود، بیشتر به صورت عملی و مهارتی است.

به چه کسی کارورز می‌گویند

یک کارورز چه وظایفی دارد؟

به طور معمول کارورزان طیف وسیعی از وظایف را در سطوح پایین‌تر، نسبت به کارمندان آن مجموعه به عهده دارند. وظایف مشخص یک کارورز با توجه به نوع انتظار کارفرما، نوع صنعت و یا خدمت و نوع کارورزی کاملا متفاوت می‌باشد. برخلاف استخدام، کارورزی بیشتر در زمینه آموزشی تاکید دارد و نه اشتغال به وظایف مشخص شده!

به بیانی بهتر در این دوره نباید انتظار این را داشت که کارهای با اهمیت یک سازمان یا شرکت مانند: مدیریت حساب‌ها، امور نظارتی و بازرسی شرکت و سایر کارهای مهم به کارورز واگذار شود. این دوره می‌تواند برای افراد شرکت کننده، فرصت بی‌نظیری را ایجاد کند تا  یاد بگیرند که چگونه می‌توانند در آینده در شغل مورد نظرشان فعالیت داشته باشند.

تفاوت کارآموزی و کارورزی چیست؟

پیش از این، دوره‌های کارورزی مختص افرادی بوده است که در زمینه ساخت و ساز و برنامه ریزی، تحصیل کرده بودند. در صورتی که این روزها زمینه‌های شغلی مختلف، از جمله حسابداری و بازاریابی نیز نیاز به کارورزی دارند. کارورزی همواره یکی از ساده‌ترین کارها برای ارتقا مهارت شغلی بوده است. معمولا بیشتر کارورزان پس از پایان دوره آموزشی خود در همان مرکز مشغول به کار می‌شوند.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، مهم‌ترین تفاوتی که کارآموزی و کارورزی دارند، پرداخت یا عدم پرداخت حقوق است. به عبارت دیگر کارورزی در هر زمینه‌ای که باشد، با پرداخت حقوق همراه است. مدت زمان کارورزی معمولا بین 12 تا 18 ماه زمان می‌برد. لازم به ذکر است که مدت زمان این دوره، به درجه گواهینامه دریافتی توسط کارورز نیز بستگی دارد. برخلاف کارورزی، کارآموزان در انتهای دوره خود هیچ گواهی رسمی دریافت نمی‌کنند. همچنین دوره‌های کارآموزی در مدت زمان کمتری اجرا می‌شوند. این دوره‌ها بنا بر تصمیم کارفرما، بدون پرداخت حقوق صورت می‌گیرد.

تفاوت کارآموزی و کارورزی | رشدانا

از دیگر تفاوت‌هایی که این دو دوره آموزشی با یکدیگر دارند، میزان تعهدی است که در هرکدام از آن‌ها وجود دارد. درواقع کارورزان مدت زمان بیشتری را متعهد می‌شوند تا در واحد شغلی مشخص مشغول به کار باشند، در صورتی که این شرایط برای کارآموزان وجود ندارد. مدت زمانی که یک کارآموز موظف به همکاری با یک مجموعه است، کاملا متغیر می‌باشد. این شرایط فرصت خوبی را برای کارآموز ایجاد می‌کند تا بتواند با مجموعه‌های مختلف همکاری کند و تجربیات جدیدی را به دست آورد. این فرصت زمانی ارزشمندتر می‌شود که فرد حوزه شغلی مناسب خود را پیدا نکرده باشد و با شرکت در کارآموزی‌های مختلف، قصد یافتن بهترین شغل را داشته باشد.

مزایای گذراندن دوره‌های کارورزی چیست؟

مزایایی که افراد مختلف با شرکت در دوره‌های کارورزی یا (Apprenticeship) به دست می‌آورند، به اختصار عبارتند از:

  • آشنایی با محیط‌های کاری
  • آشنایی با اصول و قوانین فضای کار
  • امکان تبادل تجربیات با سایر کارورزان
  • محک زدن علاقه مندی‌ها
  • به کارگیری خلاقیت در حل مسائلی که در حین آموزش به وجود می‌آید
  • افزایش خودباوری کارورزان
  • زمینه ساز فرصت‌های شغلی در آینده

مزایای گذراندن دوره های کارورزی

مسیر شغلی و کارورزی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

همان طور که می‌دانید شرکت‌ها با اهداف مختلفی اقدام به پذیرش کارورز می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه‌ها از پذیرش کارورز، آموزش نیروی متخصص موردنیاز خود است. در واقع این دسته از سازمان‌ها برای اینکه نیروی انسانی مورد نظرشان را با تخصص مورد نیاز تربیت کنند، اقدام به پذیرش کارورز می‌کنند. اتفاق خوبی که در این مجموعه‌ها برای کارورزان رقم می‌خورد، استخدام در جایگاه شغلی مشخص شده است. درواقع هراندازه آموزش‌های این دوره‌ها حرفه‌ای تر باشد، مسیر شغلی درخشان‌تری در انتظار افراد است!

جمع بندی نهایی

در این مقاله سعی کردیم شرح دهیم که کارورزی چیست و چه تاثیری در آینده شغلی افراد دارد. اگر شما هم به دنبال یافتن شغل مورد نظرتان هستید، می‌توانید درخواست شغلی خود را به مجموعه‌هایی که پذیرش کارورز دارند، ارائه دهید. در این مراکز می‌توانید ابتدا مهارت‌های خود را ارتقا دهید و سپس در شغل مورد نظرتان مشغول به کار شوید.

سوالات متداول

+کارورزی چیست؟

– کارورزی یک فرصت بسیار مناسب برای آشنایی افراد با محیط کار محسوب می شود که کارجویان با فراگیری مهارت های شغلی مورد نیاز می توانند موجبات پیشرفت خود را فراهم کنند.

+ تفاوت کارآموزی و کارورزی چیست؟

– مهم ترین تفاوت کارآموزی با کارورزی در پرداخت و عدم پرداخت حقوق است. تفاوت دیگر این دو نیز در میزان تعهدی است که .هرکدام از آن ها دارند.

+ مزایای گذراندن دوره های کارورزی چیست؟

– آشنایی با محیط های کاری

توسعه مهارت ها

محک زدن علاقه مندی ها

و … از جمله مزایای گذراندن دوره های کارورزی است.

آمارهایی از کالج کارآموزی رشدانا

  • تعداد دوره های برگزار شده : 29
  • تعداد درخواست ها : 13000 درخواست
  • تعداد پذیرفته شدگان مرحله اول : 2100
  • تعداد پذیرفته شدگان نهایی : +1500
  • درصد اشتغال بکار (شخصی/استخدام): 75%

فرصت های شغلی مختص کارآموزان رشدانا

  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  • طراح رابط کاربری
  • گرافیست و طراح
  • کارشناس سئو
  • برنامه نویس و کدنویس
  • کارشناس روابط عمومی
  • متخصص تولید محتوا
  • مدیر وبسایت و وبمستر
  • کارشناس شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin