چگونه مدیر روابط عمومی PR شویم؟

Digital Public Relations Manager

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان روابط عمومی شرکت ها است

روابط عمومی و مشاغل دیگری که در این حوزه وجود دارد، همچنان برای بسیاری از افراد مبهم و حتی ناشناخته است. به طور کلی، بخش روابط عمومی چه در سازمان‌های دولتی و چه در شرکت‌های خصوصی، تلاش می‌کند تا محصول، مشتری و برند شرکت را به بهترین شکل به سایرین معرفی کند.

مدیر روابط عمومی بر خلاف مدیر بازاریابی، برای تأثیرگذاری بر مخاطبان از روش‌های غیر مستقیم استفاده می‌کند و عمدتا هدف بخش روابط عمومی در هر سازمان، اعتمادسازی است. در واقع، یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی می‌داند که چطور با شرکت در جلسات عمومی، نظارت بر ارتباطات شرکت، ارزیابی کمپین‌های تبلیغاتی و… نام شرکت را برای سرمایه گذاران و مشتریان، ارزشمند جلوه دهد.

در ادامه این مطلب از رشدانا، خواهیم گفت که روابط عمومی چیست؟ مدیر روابط عمومی چه کسی است و چگونه می‏توانید یک مدیر روابط عمومی موفق و حرفه‏ای شوید؟ تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید.

چگونه مدیر روابط عمومی شویم

مدیر روابط عمومی PR کیست؟ چه وظایفی دارد؟

مدیر روابط عمومی (Director of Public Relations)، عنوانی سازمانی است که فرد شاغل در آن، باید بتواند تصویری مطلوب از شرکت را به مشتریان ارائه دهد. او با نظارت مستقیم مدیر شرکت و با استفاده از تکنیک‏‌های علمی، فعالیت‏‌های مختلفی همچون انجام مصاحبه، اجرای جلسات عمومی، تدوین برنامه‌‏ها و اهداف سازمان، همفکری در خصوص مطالب شبکه‌های اجتماعی و نشریات مربوط به سازمان و در نهایت، بررسی و آنالیز افکار عمومی را برعهده دارد.

دیگر وظایف مدیر روابط عمومی عبارتند از:

  • تعیین هدف برای تیم روابط عمومی و ارزیابی و کنترل عملکرد تیم
  • افزایش حضور برند در کانال های مختلف ارتباطی
  • ایجاد و حفظ روابط با رسانه ها و متخصصان با نفوذ
  • برنامه ریزی و ترتیب مصاحبه و گفتگو های رسانه ای برای پروموت شرکت و محصولات آن
  • ایجاد اطمینان از ثبات برند در تمام برنامه های تبلیغاتی سازمان
  • تعیین تسک و پروژه برای تیم روابط عمومی
  • ثبت گزارش های نتایج کمپین های روابط عمومی
  • مدیریت مسائل و مشکلات حساس جهت حفظ نام و شهرت سازمان

 

مهارت های لازم برای اشتغال در مدیریت روابط عمومی

یک مدیر PR حرفه‌ای، به دلیل وسعت ارتباطاتی که با اشخاص و سازمان‌های مختلف دارد؛ باید از مهارت‌های ارتباطی قوی همچون ارتباط مؤثر، مذاکره و فن بیان برخوردار باشد. این فرد نیازمند داشتن مجموعه‌‏ای‎ وسیع از مهارت‌های مختلف است. مهارت‌هایی همچون:

 

مهارت‏ نوشتاری

نوشتن، یکی از ابتدایی‏‌ترین و مهم‏ترین کارهایی است هر مدیر روابط عمومی باید از پس آن بربیاید. او باید هر روز متون تبلیغاتی، رسانه‌ای، گزارشی و نامه‌های رسمی بسیار زیادی بنویسد تا علیرغم جلب توجه مشتریان و همکاران سازمان، پیام شرکت را نیز به درستی به سایرین منتقل کند.

 

مهارت کلامی

مدیر روابط عمومی، دائم در حال صحبت، سخنرانی و رایزنی با سایرین است؛ از مشتریان بگیرید تا کلیه اعضاء درون شرکت. در واقع، برخورداری از مهارت‌های کلامی همچون فن بیان و مذاکره باعث می‎شود مدیر روابط عمومی روز به روز در کارش موفق‌تر شده و در انتقال نظرات و برنامه‌های سازمان به سایرین، به خوبی عمل کند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش فن بیان و سخنرانی

 

 مهارت حل مسأله

بهتر است بدانید، مدیریت روابط عمومی یکی از پرچالش‌ترین مشاغل موجود در سازمان‌ها به شمار می‌آید. از این رو، توانایی حل مسئله در بحران‌ها و موقعیت‌های پرچالش سازمان، یکی از مهم‏ترین و البته سخت‌ترین کارهایی است که این فرد باید انجام دهد.

 

حتما بخوانید: مهارت حل مسئله چیست؟ + تکنیک‌ها و چگونگی تقویت آن

 

مهارت سازمان‏دهی و نظم دهی به امور

مدیر PR به ویژه در شرکت‌های بزرگ، پروژه‌ها و تسک‌های کاری متعددی در هر روز برعهده دارد. بنابراین، در این تعدد وظایف، باید بتواند میان پروژه‏های مختلف، کارمندان، مشتریان، دستورات مدیر و سایر کارهای دیگر به خوبی هماهنگی ایجاد نموده و با برنامه ریزی کارهای خود را به اتمام برساند.

مدیر pr

مسیر یادگیری و اشتغال مدیر روابط عمومی چگونه است؟

همانطور که در پاراگراف‌های قبلی توضیح دادیم، مسئول روابط عمومی باید به خوبی پاسخگوی مشتریان و سایر سازمان‌های همکار باشد. او با تلاش برای جلب رضایت حداکثری مشتریان، باید روابط برون سازمانی قدرتمندی نیز داشته باشد. بنابراین، پست مدیریت روابط عمومی نیازمند سال‌‏ها سابقه کار مرتبط است. برای رسیدن به این جایگاه شغلی، می‏توانید با تحصیل در رشته‌‏های دانشگاهی مختلف همچون مدیریت، علوم بازرگانی، علوم ارتباطات، روزنامه نگاری و کسب مدرک تحصیلی از دانشگاه‏‌های معتبر، شروع به کار کنید.

روش دیگری که برای اشتغال در این حوزه وجود دارد، ثبت نام در دوره‌های آموزشی معتبر و کسب مدرک آزاد است. اینگونه دوره‌های آموزشی می‏توانند علیرغم افزایش دانش، رزومه‌‏ای قوی برایتان فراهم آورند.

دوره آموزشی مهارت های نرم (Soft Skills Expert) رشدانا یکی از پیش نیازهای ضروری برای استخدام در جایگاه شغلی مدیریت روابط عمومی است که در آن نکات کمتر گفته شده در این حوزه را می‌آموزید.

 

ابزارهای لازم برای مدیران روابط عمومی

مسئول روابط عمومی همانطور که وظایف شغلی گسترده‌ای دارد، باید ابزارهای متنوع و کاربردی متعددی نیز در اختیار داشته باشد. ابزارهای مورد نیاز این دسته از افراد عبارتند از:

 

ابزارهای مدیریت پروژه

نرم افزارهایی همچون ترلو، مزیتو و رایک، امکان اولویت بندی و سازماندهی امور را به مدیران روابط عمومی می‌دهند.

 

حتما بخوانید: بهترین ابزارهای مدیریت پروژه را بشناسید.

 

ابزار مانیتورینگ و آنالیز سایت و شبکه‌های اجتماعی

تحلیل رقبا، بررسی سایت شرکت، ارتباط با خبرگزاری‌ها و اطلاع از نحوه فعالیت‏ شبکه‌های اجتماعی شرکت، مستلزم مهارت در کار با ابزارهایی همچون ابزار منشن (Mention Tool)  و کانترمدیا Kanter Media  می‌باشد.

 

مجموعه نرم افزارهای آفیس

واضح است که مدیر روابط عمومی، برای نوشتن نامه‏‌های متعدد اداری، ارسال ایمیل به افراد، ارائه یک موضوع در جلسات یا همایش‌های شرکت، جدول‌بندی اسامی مشتریان و ده‌ها کار روزانه دیگر، باید بر ابزارهایی همچون ورد، اکسل، پاورپوینت و… نیز تسلط کافی داشته باشد.

 

وضعیت بازار کار و حقوق مدیر روابط عمومی

هر چند در شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک، نقش مدیر روابط ممکن است بر عهده مدیر عامل شرکت باشد اما با توجه به اعتبار و اندازه هر سازمان، کارشناسان و مدیران روابط عمومی می‏توانند در این جایگاه شغلی استخدام شوند. در همین راستا، امروزه سازمان‌ها برای معرفی بهتر برند خود به افراد توانمند و مستعد در این حوزه کاری، نیاز مبرم دارند.

در مورد میزان حقوق دریافتی مسئول روابط عمومی نیز باید گفت که این امر کاملا بستگی به بزرگی و اعتبار شرکتی دارد که در آن استخدام می‌شوید. در سازمان‌های دولتی که مسئولین روابط عمومی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق خود را دریافت می‌کنند. در شرکت‌های خصوصی نیز، عدد ثابتی را نمی‎توان ارائه کرد. چرا که، در صورت استخدام شدن در یک کمپانی بزرگ بین المللی، وظایف و مهارت‌های پیچیده‌تری برای موفقیت لازم دارید و بدون تردید، حقوق دریافتی شما بالای 10 میلیون تومان در ماه خواهد بود. از سوی دیگر، اگر در یک شرکت معمولی مشغول به کار شوید، با توجه به ساعات کاری و حجم فعالیت‌ها، حداقل میزان حقوق ماهانه‌‏تان براساس قانون کار تعریف خواهد شد.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزشی مهارت های نرم

Soft Skills Expert

مهارتهای نرم، مقدمه و لازمه ورود به دنیای توسعه فردی و کسب و کار


  • زمان: طبق نظر سازمان ها
  • مدت زمان دوره : 30 ساعت
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin