چگونه برنامه نویس فول استک Back End شویم؟

Back-End Developer

این شغل، معمولا زیرمجموعه دپارتمان فنی شرکت ها است

حرفه برنامه نویسی به ویژه بک اند، از آن دسته مشاغلی است که در سال‌های گذشته به شدت محبوب شده و طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است. اصولا علاقمندان به کار با دنیای وب و اپلیکیشن‌‏ها که از ذهنی تحلیلگر برخورارند، در برنامه نویسی خوب عمل کرده و در این حرفه موفقیت و همینطور درآمد بسیار خوبی کسب می‌کنند.

برنامه نویس بک اند

از سوی دیگر، صرف راه اندازی یک سایت، باعث پیشرفت کسب و کارها نمی‌شود. از این رو، برنامه نویسان یا بهتر بگوییم، توسعه دهندگان وب، با تکیه بر تجربه و دانش خود، از به روزترین فناوری‌های موجود جهت توسعه و طراحی بهتر سایت‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر به این حرفه علاقمندید و قصد دارید در این مسیر شغلی قدم بگذارید، بهتر است بدانید طراحی و توسعه سایت، توسط 3 دسته از توسعه دهندگان وب انجام می‎شود:

  1. توسعه دهنده بک اند (Backend)
  2. توسعه دهنده فرانت اند (Frontend)
  3. توسعه دهنده فول استک (Full-stack)

البته، مسیر شغلی و یادگیری هر یک از زمینه‌های کاری بالا، متفاوت است و بیان ویژگی‌هایشان در یک مقاله نمی‎گنجد. از این رو، در این مقاله از رشدانا قصد داریم به دسته اول که بک اند می‌باشد، بپردازیم. در واقع، برنامه نویسان بک اند، کدنویسی و توسعه قسمتی از سایت را برعهده دارند که کاربران با آن قسمت، هیچ گونه تعاملی ندارند و اصطلاحا، کار اصلی یک برنامه نویس بک اند مربوط به پشت صحنه طراحی یک سایت است.

تا انتها همراه ما باشید تا به طور کامل توضیح دهیم که چگونه برنامه نویس بک اند شویم؟ برنامه نویس بک اند چه وظایفی دارد؟ چه مهارت‏هایی باید داشته باشد و درآمد او چه میزان است.

 

برنامه نویس بک اند کیست؟ چه وظایفی دارد؟

پیش از توضیح وظایف یرنامه نویسان بک اند، باید به این نکته مهم اشاره کنیم که هر سایت از دو بخش بک اند و فرانت اند تشکیل شده است. به طور خلاصه، در بک اند با هسته یک سایت سر و کار خواهید داشت و در فرانت اند با ظاهر و پوسته آن.

بخش بک اند یا همان هسته سایت، جایی است که توسعه دهندگان بک اند با آن سر و کار دارند و نوشتن کدهای حرفه‌ای برای این بخش مساوی با داشتن یک سایت قوی و حرفه‌ای خواهد بود. بنابر آنچه گفتیم، برنامه نویس بک اند کسی است که مسئول انجام فرآیندهای سایت است که با چشم دیده نمی‌شوند. فرایندها و کارهایی همچون: ایجاد فرم، ثبت فرم، ایجاد پایگاه داده، ثبت اطلاعات کاربران و…

البته، برنامه نویسان بک اند برای ایجاد یک Back end قدرتمند از زبان‌های مختلفی مانند پایتون، php و سایر زبان‌های برنامه نویسی دیگر استفاده می‎‌کنند که در قسمت ابزارهای مورد نیاز برنامه نویسان بک اند به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

به طور کلی، کارفرماها وظایف و مسئولیت‌های برنامه نویسان بک اند را مشخص می‎کنند. به عبارت دیگر، وظایف و مسئولیت‌های این افراد با توجه به نوع پروژه و خواسته‌های کارفرما متفاوت است. اما مهم‌ترین و رایج‌ترین مسئولیت‌های توسعه دهندگان بک اند به شرح زیر است:

  • همکاری با برنامه نویس فرانت اند
  • توسعه الگوریتم‌های سمت سرور جهت انتقال داده‌ها به سمت کاربر
  • ایجاد بستر مناسب و اطمینان از سرعت برنامه، به ویژه در زمان تغییر ترافیک کاربر
  • هماهنگی با مسئول پروژه
  • تضمین نمودن کیفیت برنامه نویسی جهت تسهیل و بهبود بخش UX
  • درک نیازهای مشتریان و ارائه راه حل برای رفع خواسته‌های آنان
  • توجه به ساختارهای امنیتی سایت و اراده راه حل‌های کارآمد برای آن
  • برقراری ارتباط با پایگاه داده جهت ذخیره داده‌ها
  • معماری وب‎سایت
  • و…

back-end-developer

مهارت‎های مورد نیاز برنامه نویسان بک اند

توسعه دهندگان بک اند مانند همه افراد شاغل، نیازمند داشتن مجموعه ای از مهارت‌های سخت و نرم هستند. مهارت‌های نرمی همچون کار تیمی، توانایی حل مسأله، خلاقیت برای این دسته از افراد بسیار ضروری است. سایر مهارت‌های سخت یا فنی لازم برای موفقیت در این شغل، به شرح زیر می‌باشد:

 

تسلط به زبان برنامه نویسی سمت سرور

اولین گام برای ورود به این حرفه، آشنایی با یکی از زبان‎های برنامه نویسی سمت سرور است که مهم‎ترین آن، زبان php می باشد.

سایر زبان‌های برنامه نویسی سمت سرور عبارتند از: java، nodejs،  python و…

 

حتما بخوانید: بهترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

 

آشنایی با پایگاه داده (Database)

پایگاه داده یا دیتابیس، مجموعه‌ای سازمان یافته از داده‏‌های الکترونیکی و ذخیره شده در یک سیستم رایانه‌ای است که برنامه نویسان بک اند، پس از یادگیری زبان‌های سمت سرور باید کار با دیتابیس را بیاموزند.

بهتر است بدانید که وظیفه اصلی زبان‌های سمت سرور همچون php، توانایی برقراری ارتباط با دیتابیس است. پایگاه‌های داده متعددی وجود دارند که برنامه نویسان بک اند، حداقل با یکی از آن‏ها باید اشنا باشند. این دیتابیس‌ها شاملMysql ،MariaDB ،MongoDB ، Posgresql  و غیره می‌باشند.

 

توانایی حل مسأله و تجزیه و تحلیل داده‌‏ها

توانمندی و مهارت در حل مسأله، یکی از مهمترین ویژگی‏‌هایی است که پیش از ورود به شغل برنامه نویسی بک اند، باید آن را در خود تقویت کنید. طراحی الگوریتم‌های مختلف، شناخت نیازهای اصلی کاربران، مواجهه با چالش‏های دشوار در طول کار و بسیاری از مسائل دیگر که در حین انجام کار با آن‏ها برخورد خواهید داشت؛ تنها گوشه‌‏ای از یک روز کاری برنامه نویس این حوزه است که برای موفقیت در آن نیازمند داشتن ذهنی تحلیلگر هستید.

 

حتما بخوانید: چگونه می‌توان مانند یک برنامه نویس موفق فکر کرد؟

 

آشنایی با الگوریتم‏

در برنامه نویسی بک اند، موظفید تا بخش منطقی سایت یا نرم افزارها را کدنویسی کنید. این بخش‌ها از مسائل مختلفی تشکیل شده‎اند. الگوریتم نیز مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که برای حل این مسائل به کار می‎روند. مثلا الگوریتم‏‌های گوگل، عبارت‏‌های کلیدی مورد نظرتان را دریافت کرده، آن‎ها را در دیتابیس دنبال نموده و در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

مسیر یادگیری و اشتغال در Back end

کافی است نگاهی به آگهی‏‌های استخدام این حوزه بیاندازید؛ اغلب کارفرمایان به دنبال استخدام برنامه نویسانی هستند که دارای مهارت‌ها و ویژگی‌های شاخصی که در بالا اشاره کردیم، باشند. هرچند داشتن تحصیلات در حوزه علوم کامپیوتر و IT برای اشتغال در بک اند، مزیت به شمار می‎آید اما این تنها شرط ورود به حرفه نیست.

از این رو، حتی اگر مدرک تحصیلی یا دانشگاهی در زمینه‌های گفته شده ندارید، در صورت علاقمندی به برنامه نویسی، می‏توانید با یادگیری زبان‌های برنامه نویسی و آموزش مهارت‌های لازم، در این حرفه جذاب مشغول به کار شوید.

ما در رشدانا، مسیر رشد متخصص Back-End را دقیقا به همین منظور طراحی کرده‌ایم تا با گذراندن مباحث تخصصی و مورد نیاز، به یک برنامه نویس بک اند کاملا حرفه‌ای تبدیل شوید.

 

ابزارهای لازم برای برنامه نویسان بک اند

از جمله ابزارهایی که برنامه نویسان بک اند، باید بر آن تسلط داشته باشند می‏توان به زبان‌های مختلفی همچون: جاوا (Java)، روبی (Ruby)، جاوا اسکریپت (JavaScript)، پرل (Prel)، ویژوال بیسیک دات‌نت (Visual Basic.NET)، سی شارپ (C#) و 2 زبانی که در ادامه توضیح داده‎ایم، اشاره کرد.

 

زبان برنامه نویسی PHP

پی اچ پی، یکی از محبوب‏ترین و البته قدرتمندترین زبان‌های برنامه نویسی در دنیا است که حدود 79 درصد سایت‌های جهان نیز توسط آن، طراحی شده‌‎اند. PHP، زبانی است که یادگیری آن در ابتدای ورود به بک اند، بسیار توصیه می‎شود. چرا که این زبان، دارای منابع آموزشی فراوان و انجمن‌های پشتیبانی بسیار زیاد می‌باشد و این امر باعث تسهیل در یادگیری و رفع اشکال در آن شده است.

زبان PHP، یک زبان اسکریپت نویسی و اپن سورس است که کدهای آن پس از اجرا شدن روی سرور، به سمت کاربر ارسال می‌شوند. از آنجایی که کدهای PHP برای کاربران قابل مشاهده نیستند، اغلب برنامه نویسان بک اند علاقه فراوانی به این زبان داشته و در آن تسلط کافی دارند.

 

حتما بخوانید: php چیست؟ همه آن چیزی که باید درباره زبان php بدانید.

 

زبان برنامه نویسی پایتون (Python)

پایتون از جمله زبان‌های جدید در برنامه نویسی می‌باشد که یادگیری آن نسبت به سایر زبان‌های گفته شده، ساده‌تر است و در توسعه و طراحی وب نیز کاربرد فراوانی دارد. شرکت‌های معتبر و پرطرفداری همچون موزیلا، پینترست، نت فیلیکس و اوبر از این زبان در طراحی سایت خود استفاده کرده‌اند.

 

بازار کار و درآمد برنامه نویسان بک اند چگونه است؟

در پاراگراف‌های قبلی اشاره کردیم که شغل برنامه نویسی Back-End، به دلیل نیاز فراوان صاحبان کسب و کارهای مختلف به طراحی سایت و نرم افزار جهت معرفی محصول و افزایش درآمد، از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است.

میزان درآمد در این شغل نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلا یک برنامه نویس بک اند که به صورت فریلنسری کار می‌کند؛ با یک برنامه نویس تمام وقت که با یک شرکت قرارداد منعقد کرده است؛ درآمد متفاوتی دارد.

شهری که برنامه نویس در آن سکونت دارد و تسلط بر زبان‏های مختلف همچون پایتون، سی شارپ و پی اچ پی نیز، در میزان درآمد برنامه نویسان بک اند تأثیرگذارند. یعنی تسلط بر زبان‌های بیشتر مساوی با درآمد بیشتر خواهد بود. مورد بعدی، مربوط به میزان مهارت در کار است. در واقع برنامه نویسان تازه کار (جونیور) درآمد کمتری نسبت به برنامه نویسان ارشد (سنیور) دارند.

در انتها باید به این مورد اشاره کنیم که اگر مهارت‌ها و ابزار لازم در بک اند را به خوبی بیاموزید و تلاش کافی نیز در این زمینه داشته باشید، آینده شغلی درخشانی در انتظارتان خواهد بود. متخصصان برنامه نویس بک اند رشدانا نیز، برای پاسخگویی به سؤالات و راهنمایی شما عزیزان، در کنارتان هستند. سؤالات خود را با ما در میان بگذارید.

برخی از آموزشهای مورد نیاز

کارآموزی

دوره جامع پیشنهادی

دوره آموزش برنامه نویسی بک اند Back-End

Back-end

مسیر برنامه نویس شدن را به صورت اصولی طی کنید و برنامه نویس شوید


  • زمان: 15 آذر 1401
  • مدت زمان دوره : ۶۰ ساعت آموزش تخصصی + ۲۱ ساعت آموزش مهارت‌های نرم
مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin