مهم ترین مزایا و معایب فریلنسینگ یا آزادکاری


وقتی نام فریلنسینگ یا آزادکاری را می‌شنوید چه تصویری در ذهن شما تشکیل می‌شود؟ به احتمال زیاد یک شخص آرام را تصور می‌کنید که رو به روی لپ تاپش نشسته و همانطور که فنجان چای…

وقتی نام فریلنسینگ یا آزادکاری را می‌شنوید چه تصویری در ذهن شما تشکیل می‌شود؟ به احتمال زیاد یک شخص آرام را تصور می‌کنید که رو به روی لپ تاپش نشسته و همانطور که فنجان چای خود را می‌نوشد، در حال انجام کارهایش است. تصور قشنگی است اما فریلنسینگ فراتر از یک تصور آرامش بخش و دلنشین است!

آزادکاری جز آن موارد است که افراد را به اختلاف می‌کشاند؛ عده ای فریلنسینگ را شغل رویایی خود می‌دانند و اصرار دارند که بسیار پولساز بوده و در آن آزادی عمل دارند. در مقابل افرادی نیز هستند که آن را جز مشاغل استرس زا تلقی می‌کنند و به هیچ عنوان حاضر نیستند سمت فریلنسینگ بروند. قطعا نشستن با لباس راحتی پشت لپ تاپ و نوشیدن یک فنجان چای گرم در کمال آرامش، یک روی سکه است و این موضوع می‌تواند وجه دیگری هم داشته باشد. در ادامه با رشدانا همراه باشید تا برخی از مهم ترین مزایا و معایب فریلنسینگ را باهم بررسی کنیم. اینکه چه مسائلی باعث می‌شود تا افراد بخواهند جایگاه امن و موقعیت طلایی خود را در شرکت ترک کرده و به سمت مشاغل فریلنسینگ روی بیاورند.

 

فریلنسرینگ

مزایا و معایب فریلنسینگ

نکته مهمی که در رابطه با مزایای فریلنسری وجود دارد این است که شما هرچقدر پیشرفت کنید، به همان اندازه پولدارتر خواهید شد. بنابراین شما برای خودتان کار می‌کنید و رئیس ندارید البته این بدین معنا نیست که کار شما مورد ارزیابی قرار نگیرد. شما در فریلنسینگ کاری روی هر پروژه‌ای که دوست داشته باشید کار می‌کنید و بدلیل بکر بودن و خلاقانه بودن کار می‌توانید مرزهای کاری‌تان را بی‌نهایت کنید. همچنین شما مدیریت زمان را خودتان برعهده دارید و این مساله به شما کمک می‌کند تا وقت آزادتری نسبت به بقیه داشته باشید.

در رابطه با معایب فریلنسری معمولا کمتر حرف زده شده است اما می‌توان گفت که بزرگترین چالشی که فریلنسرها این است که به دلیل این که اکثرا در خانه کار می‌کنند، کار امروزشان را به فردا میاندازند. این مساله باعث شکست یک فریلنسر است. نکته دیگر که جزو سختی‌های آزاد کاری است این است که شما براساس کارتان سنجیده می‌شوید و اگر پروژه درست و به موقع انجام نشود، مبلغی هم دریافت نمی‌کنید.

اگر فکر می‌کنید به این حوزه کاری تمایل دارید، توصیه می‌کنیم به سایت‌های فریلنسینگ سربزنید. در ادامه تعدادی ازسایت‌های فریلنسینگ منتخب ایرانی را مشاهده می‌کنید:

  1. سایت پونیشا
  2. سایت پارسکدرز
  3. سایت پارس فریلَنسر
  4. سایت تایپایران
  5. سایت انجام میدم

تفاوت‌های فریلنسینگ و کار سازمانی

اکنون در یک نگاهی تامل برانگیز تفاوت‌های موجود بین فریلنسری و کار سازمانی و همچنین مزایا و معایب فریلنسینگ را بررسی می‌کنیم:

  • در کارهای فریلنسری زمان کاری شما منعطف تر است لزومی ندارد که راس ساعت هشت صبح در محل کار حاضر باشید، هدف تحویل به موقع پروژه است و می‌توانید هر زمانی که تمایل دارید روی پروژه کار کنید.
  • در فریلنسرینگ در واقع برای خود کار می‌کنید، هیچ ناظری بر کار شما نظارت نمی‌کند و می‌توانید مطابق میل خود بر روی هر پروژه‌ای که بخواهید کار کنید.
  • آزادکارها درآمد ثابتی ندارند، این نکته هم می‌تواند مثبت باشد هم منفی. مثبت از این جهت که هرچقدر که بیشتر کار کنند و مهارت و تخصصی بیشتری داشته باشند می‌توانند قیمت بالاتری بر روی خدمات خود بگذارند اما گاهی اوقات ممکن است نتوانند پروژه بگیرند و طبیعتا دستمزدی هم دریافت نخواهند کرد.
  • اگر شما فریلنسر شوید می‌توانید در منزل کار کنید هر زمانی که تمایل داشته باشید استراحت کنید یا ناهار میل کنید اما فرصت تعامل با دیگر افراد یا همکاران که در محیط های کار سازمانی فراهم است برای شما فراهم نحواهد بود.
  • در مشاغل آزادکاری یکی از بارز ترین معایب نبود مزایای شغلی است، به این معنا که حق بازنشستگی ندارد، مرخصی ماهیانه ای در کار نیست، حق بیمه ای نیز دریافت نمی‌کنید و به طور کلی از مزیت‌های مشاغل سازمانی بی بهره خواهید ماند
  • گرفتن یک شغل فریلنسری نیازمند توانایی ارتباط موثر با مشتری، توانایی حل مسئله و تعهد شغلی به منظور انجام پروژه در زمان معین است، در حالی که کارهای سازمانی نیازمند ویژگی‌های بیشتری همانند سابقه ی کار، کسب نمره ی لازم در آزمون های استخدامی یا مصاحبه های شغلی و غیره خواهید بود.

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره فریلنسینگ یا آزادکاری

 

چگونه یک فریلنسر شوم؟

باید بگویم که ازهمین الان هم می‌توانیم یک فریلنسرشویم اما باید چند نکته رابه یاد داشته باشیم:

  1. بزرگترین دغدغه برای یک فریلنسر چک و چانه زدن برای تعیین مقدارحقوقی است که با طرف قرارداد به نتیجه می‌رسد. پس یکی ازمهم‌ترین کار یک فریلنسر این است که بدون مذاکره کاری را انجام ندهند و بتوانند طرف قرارداد خود را متقاعد سازند و اگر در این زمینه قوی نباشند نمی‌توانند موفق شود.
  2. زمان خود راکنترل کنیم
  3. می‌توانیم برپایه ی قرارداد و یا اعتماد کارکنیم که پیشنهاد می‌کنیم تا می‌توانید قرارداد تنظیم کنید.
  4. برای شناخته شدن می‌توانیم رایگان کارکنیم

مزیت های فریلنسری

مزیت‌های فریلنسرشدن چیست؟

  1. رئیس کار خود هستید
  2. تنظیم زمان دست شما است
  3. نیازی به پرداخت اجاره و مالیات نیست
  4. پروژه‌های دلخواه خود را میتوانید انتخاب کنید

معایب فریلنسرشدن چیست؟

  1. کارکردن به صورت انفرادی
  2. چانه زدن باطرف قرارداد

برای فریلنسرشدن باید چه کارکرد؟

برای اینکه بتوانیم درکارخود تخصص داشته باشیم باید مهارت گزارش نویسی خود را افزایش دهیم و همچنین بتوانیم کار خود را مدیریت کنیم تا بتوانیم در کار خود موفق شویم و هم نظر مشتریان را به کار خود جلب کنیم.

 

حتما بخوانید: نکات طلایی که تنها فریلنسر های موفق از آن با خبرند

 

پس هریک از ما می‌توانیم در چارچوب نکات زیریک فریلنسر توانمند شویم

  1. در تخصص خود رشد کنیم تا بتوانیم با شبکه‌های مختلف ارتباط برقرار کنیم
  2. خودرا دست کم نگیرید
  3. زمان بندی داشته باشیم

پس نتیجه ای که می‌توانیم بگیریم این است که ما می‌توانیم در راستای مهارت‌هایی خاص تخصص پیدا کرده و با زمان‌بندی مناسب در کار خود رشد کنیم.

و کلام آخر

اگر ریسک پذیری و ماجراجویی جزو روحیات شماست و میتوانید شرایط سخت روزهای بی پروژه‌ای را مدیریت کنید یا وجود مزایای شغلی برایتان اهمیت چندانی ندارد و حتی اگر به دنبال کار پاره وقت هستید، به فریلنسرینگ فکر کنید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

پکیج توانمندسازی اشتغال رشدانا

Empowerment package

با فراگرفتن این مجموعه آموزشی، چند گام از دیگر افراد جلوتر باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin