هویت بصری برند یا Brand Visual Identity چیست؟


شاید این سئوال برای شما هم پیش آماده باشد که هویت بصری برند چیست و چه تفاوتی میان لوگو، برند و اینگونه واژه‌ها وجود دارد؟ همانطور که هریک از ما برای معرفی خودمان هویت مخصوص…

شاید این سئوال برای شما هم پیش آماده باشد که هویت بصری برند چیست و چه تفاوتی میان لوگو، برند و اینگونه واژه‌ها وجود دارد؟ همانطور که هریک از ما برای معرفی خودمان هویت مخصوص به خود را داریم، هر برند، کالا و محصول موجود در بازار نیز برای شناساندن خود به مخاطب و مشتری، نیازمند داشتن یک هویت می‌باشد.

هویت بصری همان چیزی است که یک برند به خصوص را از سایر برند های موجود در بازار، متمایز می‌کند و شامل لوگو، رنگ سازمانی، شعار تبلیغاتی، ست اداری و… می‌شود.

به نوعی تمام این بخش ها را می‌توان قطعات یک پازل دانست که اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، هویت معنا پیدا می‌کنند و جدا از هم تاثیری ندارند. در ادامه با رشدانا همراه باشید تا با این موضوع جذاب بیشتر آشنا شویم.

 

هویت بصری برند چیست؟

 

برند، یک مفهوم ذهنی و انتزاعی

امروزه بسیاری از افراد زمانی که کلمه ی برند را می‌شنوند اولین چیزی که به ذهنشان خطور می‌کند، مفهوم لاکچری و گران قیمت بودن یک کالا است در صورتی که این باور صحیح نیست! برند یک کالا نیست، بلکه مجموعه ای از ارتباطات و عملکردهایی است که فروشنده یا صاحب شرکت سعی دارد با مخاطب خود داشته باشد.

درواقع برند برداشت افراد از یک نام است که شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است. همان چیزی که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن، تشویق به خرید محصول می‌شود.

این حاصل و پاداش سال ها تلاش برای کسب و کار و ایجاد ارتباط پر شور و بر پایه ارزش‌ها با مخاطبان است. به همین خاطر است که از برند به عنوان تجربه کلی مشتری تعبیر می‌شود.

به عنوان مثال فرض کنید شما قصد خرید یک نوشیدنی خنک در یک ظهر گرم تابستانی را دارید. پس از رسیدن به سوپر مارکت و باز کردن درب یخچال، مسلما نوشیدنی ای را انتخاب خواهید کرد که از طعم و کیفیت آن خاطره ای خوب و اطمینان خاطر دارید. در صورتی که ممکن است سایر نوشیدنی های موجود در فروشگاه از نظر کیفیت با برند مذکور یکسان باشند! این یعنی نوشیدنی انتخابی شما، برند شناخته شده ای در بین مشتریان خود است و مشتریان از نظر احساسی با این برند ارتباط برقرار کرده اند.

تمام چیزهایی که به بهتر شناخت شدن برند شما کمک میکنند، در مجموعه ی هویت بصری برند قرار می‌گیرند. که نیازمند یک طراح گرافیک توانمند و خلاق هستند تا شما را در این امر یاری کند.

 

هویت بصری برند چیست؟

هویت بصری برند یا Brand Visual Identity عبارت است از مجموعه ای از فعالیت‌های بنیادین تبلیغاتی یک شرکت که کمک می‌کند شرکت برای حضور در میدان رقابت بازار آماده شود. در واقع هویت بصری مجموعه ای از تمام عناصر یک برند مانند: لوگو، رنگ سازمانی، سربرگ های اداری، پوستر، تبلیغات محیطی، شعار تبلیغاتی، بسته بندی و… است که یک شرکت طراحی می‌کند تا تصویر مناسب خود را به مردم معرفی کند.

هر هویت بصری نیازمند دیزاین مخصوص به خود است تا صاحب برند بتواند محصولش را به وسیله ی آن معرفی کند. صاحب برند برای داشتن بهترین هویت بصری به طراحان مراجعه کرده و پس از در اختیار قرار دادن ارزش ها و ویژگی های محصول خود سفارش خود را ثبت می‌کند تا طراحان بتوانند با هنر خود بهترین تصویر را از برند به نمایش بگذارند.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش طراحی گرافیک دیجیتال در مسیر رشد طراح گرافیک دیجیتال

 

هویت چند حسی برند

انسان ها 75 درصد ادراکات خود را از طریق بینایی، 13 درصد از طریق شنوایی و 12 درصد ادراکات را از سایر حواس دریافت می‌کنند. به همین دلیل اکثر صاحبین برند ها، بر روی طراحی هویت بصری برند و جلوه های تصویری آن تمرکز دارند. در صورتی که یک برند می‌تواند چند حسی باشد و علاوه بر بینایی، سایر حواس مخاطبین خود را نیز درگیر کند و در نظر مشتری جذاب تر نمایان شود.

مارتین لیندستروم در کتاب حس برند توضیح می‌دهد که برند هایی که معرفی خود را علاوه بر بینایی از طریق سایر حواس انجام می‌دهند، موفق تر هستند. به عنوان مثال خط هوایی سنگاپور نه تنها از عناصر بصری استفاده کرد، بلکه از طریق حس بویایی نیز به هویت خود شکل داد.

به این صورت که عطری به نام استفان فلوریدیان واترز را به عنوان عطر خدمه پرواز خود و عطر کابین هواپیما و عطر موجود در حوله های گرم پذیرایی به کار برد. این عطر یکی از عناصر هویت برند خطوط هوایی سنگاپور است که باعث کسب اعتبار هویت برند و یادآوری آن از طریق بویایی می شود.

 

چگونه یک هویت بصری قوی بسازیم؟

قبل از هر کار باید ابتدا از ویژگی های محصولات و برند مورد نظر به خوبی آگاه باشیم. به عنوان مثال به طور دقیق بدانیم که:

  • ماموریت برند چیست؟
  • باور شرکت مورد نظر چیست؟
  • تفاوت برند مورد نظر با سایر رقبا چیست؟
  • اگر برند مذکور یک انسان بود چه شخصیت و چه صدایی داشت؟

توجه به پاسخ این سوالات به خوبی یک برند را شفاف سازی میکند؛ بنابراین قبل از شروع به طراحی و ساخت هویت بصری برند باید پاسخ آنها را به طور کامل بدانیم، سپس عناصر سازنده ی هویت بصری را بشناسیم.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش طراحی هویت بصری برند

 

عناصر هویت بصری برند کدامند؟

اولین چیزی که یک برند را معرفی می‌کند نام برند است. انتخاب نام برند به قدری پر اهمیت است که سال هاست شرکت های نامگذاری تاسیس شده اند. پس از آن لوگو یا لوگو تایپ و یا همان علامت تجاری معرف فیزیک و شخصیت برند هست که بدون شک باید توسط طراحی ماهر طراحی شود تا به خوبی معرف برند باشد.

رنگ برند از دیگر شاخصه های آن است که با انتخاب صحیح رنگ میتوانیم برندمان را همیشه در یادها زنده نگه داریم. همینطور داشتن کاراکتر برند نیز به معرفی هرچه بهتر و هویت بخشی به برندمان بسیار کمک خواهد کرد.

عناصر هویت بصری

نقش لوگو در به وجود آمدن هویت

لوگو علامت تجاری یک کسب و کار است و معمولا ماهیت یک شرکت در آن تعریف می‌شود. در واقع وقتی نام لوگو یک شرکت و یا یک کسب و کار گفته می‌شود، منظور همان علامت تجاری است که آن شرکت خود را به دیگران معرفی کرده است.

لوگو شکل های گوناگونی دارد و می تواند به صورت لوگو تایپ، لوگو مارک (استفاده از نشانه و یا تصاویر انتزاعی) و یا به صورت ترکیبی (ترکیب لوگو تایپ و لوگو مارک) طراحی شود.

لوگو می‌تواند در شناساندن نام شما به مشتری ها و مخاطبان و نشان دادن کیفیت کالا ها و خدماتتان بسیار تاثیر گذار باشد. با این که لوگو جزء کوچکی در طراحی بصری هویت یک برند دارد، اما نقش بسیار پررنگی را در این قسمت بازی می‌کند و بر تمامی اجزا تاثیر خواهد گذاشت.

قطعا بعد از انتخاب نام برند، مهم ترین مرحله ای که برای طراحی بصری هویت انجام می‌شود، طراحی لوگو می‌باشد و در ادامه اجزای دیگر بر اساس آن ساخته می‌شوند و مفهوم پیدا می‌کنند. اگر در طراحی لوگو اصول را رعایت کرده باشید و بر اساس اهداف آن سازمان باشد قطعا مسیر هویت بصری و طراحی آن را بسیار ساده تر و هموار تر خواهد کرد.

 

حتما بخوانید: لوگو موشن Logo Motion چیست و چه کاربردی دارد؟

 

اهمیت رنگ سازمانی

انتخاب دقیق و اصولی رنگ در طراحی لوگو بسیار تاثیر دارد و بخش بزرگی از طراحی آن را شامل می‌شود. دلیل آن هم این است که تاثیر گذاری زیادی در مخاطب خواهد داشت و عنصر مهمی است که در نگاه اول مخاطب را جذب می‌کند.

به علاوه رنگ در به یادآوری برندتان موثر است و به طور کلی بخش بسیار وسیعی در هویت بصری را شامل می‌شود. شما ممکن است با تغییر لوگو بتوانید باز هم جایگاه خود را حفظ کنید و یا به آن برگردید ولی تغییر رنگ سازمانی ریسک بسیار بزرگی به حساب می آید و معمولا کسی این کار را انجام نمی‌دهد.

 

اوارق اداری

اوراق اداری از دیگر مواردی است که می تواند در هویت بصری مثبت عمل کند. از آنجایی که خیلی از مکاتبات در این برگه ها انجام می‌شود، این اوراق می‌تواند یک زبان دیداری در تعاملات با سایر شرکت ها و افراد باشد و اعتماد و توجه آن ها را به شما جلب کنند.

شما باید در طراحی ست اداری خود اصولی را نظیر هماهنگی و ارتباط  رنگ ها، الگو ها و… رعابت کنید و به هویت بصری توجه داشته باشید. این نکات می‌تواند هویت بصری یک برند را بی نقص و آن را تکمیل کند. عناصر هویت بصری برند متناسب با ویژگی‌های محصول مورد نظر انتخاب و طراحی می‌گردند و برای تمامی برند ها یکسان نیست.

بنظر شما سایر عناصر هویتی یک برند چه چیز هایی می‌تواند باشد؟ برای داشتن هویت بصری هرچه کارا تر به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟ امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. لطفا نظرات ارزشمند خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید 🙂

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش هویت بصری برند

Visual Identity Workshop

هویت بصری، نمود واقعی ارزش آفرینی برند است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin