4 استراتژی ضروری در کار تیمی و رهبری تیم برای موفقیت


رهبری یک تیم یا گروه از ابتدا تا زمانی که می خواهند به هدفشان برسند، مانند هدایت یک گروه کوهنوردی که می خواهند از کوهپایه به قله برسند، سخت و دشوار است. اما اگر بدانید…

رهبری یک تیم یا گروه از ابتدا تا زمانی که می خواهند به هدفشان برسند، مانند هدایت یک گروه کوهنوردی که می خواهند از کوهپایه به قله برسند، سخت و دشوار است. اما اگر بدانید چطور باید از استراتژی کار تیمی استفاده کنید و چه چیزهایی به رهبری تیمی شما انگیزه می دهد طبیعتا رهبری بهتری خواهید داشت.  بدانید که اگر بخواهید به قله کوه برسید باید مرحله به مرحله از صخره ها بالا بروید. پس هدف های یک سال خود را به برنامه های سه ماهه تقسیم کنید و نقش هر گروه را مشخص کنید.

به این کامنت ها دقت کنید:

” من مدتیه که توی یک تیم کاری قوی، شروع به کار کردم اما یک مشکل بزرگ دارم و اونم وجود اختلاف نظرهایی است که به کارمون صدمه زده و باعث شده کارمون بعضی روزا خیلی کند پیش بره.”

“من به تازگی وارد یک تیم دیجیتال مارکتنیگ شدم، همه چیز خوبه اما توی برقراری ارتباط با همکارام مشکل دارم و این باعث میشه سؤالات، دغدغه هام و حتی درخواست هام رو به اونا نگم. چه کاری باید بکنم تا تیم خوب مون حفظ بشه؟”

این ها فقط دو مورد از موارد شایعی است که در اکثر تیم ها مشاهده می‌شود. احتمالا شما هم تجربیات مشابهی دارید؛ از طرفی نگران پیشرفت تیم هستید و از سوی دیگر، نمی‎ دانید که چطور مشکلات مربوط به تیم را مرتفع کنید. پاسخ این نگرانی ها در شناخت مفهوم استراتژی کار تیمی است که در ادامه این مقاله از رشدانا به مهم ترین آن ها می‌پردازیم.

استراتژی کار تیمی | رشدانا

 استراتژی‌های لازم برای بهبود کار تیمی

اینکه چرا برخی از تیم ها موفق هستند و با وجود اختلافات بسیار میان اعضاء، باز هم وحدت و انسجام خود را حفظ می‎ کنند، به عوامل بسیاری مربوط است. مثلا فرهنگ سازمانی آن ها که تعیین کننده اهداف، انتظارات، ارزش ها و هنجارهای تیم است و یا استراتژی های تیمی که از سوی رهبران ایجاد می‌شود اما اعضا نیز، به آن پایبند هستند. ما در ادامه، به 4 نمونه از اساسی ترین استراتژی های کار تیمی یا (Teamwork Strategy) اشاره کرده ایم.

 

توجه به کارمندان تازه وارد و آموزش آنها

مدیران و کارکنان با سابقه باید برای آموزش، انگیزه بخشیدن و راهنمایی کارمندان تازه وارد، زمان کافی در نظر بگیرند. افرادی که به تازگی به تیم ملحق شده اند، هیچ گونه شناختی از قوانین و محیط کاری ندارند و این عدم شناخت و آگاهی است که منجر به بروز اختلاف و سردرگمی می‌شود.

 

تعیین اهداف مشترک

هدف مشترک آن چیزی است که شما و تمام اعضاء تیم را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. اگر در حال اختراع یک روبات هستید، هدف شما و هم تیمی هایتان ، احتمالا کمک به آتش نشان هایی است که جانشان را در آتش سوزی های گسترده، حفظ کنند. تصور کنید که این هدف مشترک نباشد، آیا پیروزی محقق می ‎شود؟

 

داشتن شرح وظایف کاری

آیا می ‎دانید آشفتگی امور کاری روزانه، تا حد زیادی مربوط به واضح نبودن تکالیف و نقش فرد در تیم است؟ همیشه این گونه نیست که وظایف شما در تیم ثابت بماند، بلکه با تغییر اهداف، چشم اندازها و پروژه های سازمان، تغییراتی در نقش ها ایجاد می‌شود. بنابراین باید با هم فکری و همکاری مدیران و کارکنان، شرح وظایف هر فرد، شفاف و بدون ابهام مشخص شود.

داشتن شرح وظایف کاری | رشدانا

توجه به ضریب اتوبوس یا Bus Factor

ضریب اتوبوس به این مورد اشاره می‎ کند که در یک پروژه، در صورت ایجاد یک موقعیت ناگهانی برای یک یا چند نفر از اعضاء (مانند بیماری، فوت، مرخصی طولانی مدت و…) و نبود آن ها، پروژه کلا متوقف می‌شود. هرچقدر ضریب اتوبوس بالاتر باشد یعنی تعداد افراد مطلع از پروژه بیشتر باشد، ریسک توقف کار کمتر است. به همبن دلیل، تأکید می‎ کنیم که اعضاء تیم، اطلاعات کار و آموخته های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا در صورت نبودن یک نفر، کل تیم با مشکل مواجه نشود.

 

وظایف هر تیم و اعضای آن ها را مشخص کنید

رهبر یک تیم برای رشد و ارتقا و توان تصمیم گیری باید منابع، ابزار، آموزش و تکنولوژی لازم را در اختیار تیم قرار دهد. وظایف هرکس را مشخص کند و تیم ها را کنار یکدیگر قرار دهد و بدون مدیریت و دخالت در امور جزئی همه اعضای شرکت را در راه رسیدن به اهداف هماهنگ کند. با این استراتژی اعضای شرکت می دانند باید بابت چه وظیفه هایی پاسخگو باشند. هرچه بیشتر در مسیر صعود به سمت اهداف کار تیمی و رهبر تیمی پیش روید، راهنمایی های قوی و روشن شما در مورد نقش کارکنان در خلق پروسه کار ها بسیار مهم است.

 

تیم خود را روی یک نتیجه مشترک متمرکز نگه دارید

یک تیم قوی شامل افرادی است که هر یک دارای تخصص های منحصر به فردی هستند و  در هنگام همکاری با دیگران تقویت می شوند. پس طبیعتا اعضای تیم با کار تیمی رشد می کنند. برای ترویج یک کار تیمی و رهبری تیمی باید مقصد نهایی را به کارمندان خود نشان دهید. هرچه احساس مشترک بیشتری در محیط کار خود به وجود بیاورید کارمندانتان بیشتر روی هدف متمرکز می شوند و نتیجه کار تیمی بهتری دارند.

 

با ارتباطات دائمی تیم خود را هدایت کنید

رهبر برای رسیدن به هدف و پیشرفت کارکنان باید جلسات منظم برگزار کند تا در کنار بررسی هدف مورد بحث، یک ارزیابی از این موضوع داشته باشد که پیشرفت این اهداف با شاخص های قابل اندازه گیری برای رسیدن به اهداف بلند مدت و بزرگ شرکت چه ارزشی دارند. پس می توان گفت اهداف تا زمانی که یک خط مشخص برای حرکت به جلو وجود داشته باشد بهترین روش برای رسیدن یک کار تیمی به هدف نهایی است.

پیشنهاد ویژه: تیم سازی و کار تیمی

و اما جمع بندی

مدیریت یک تیم، کاری دشوار است و از آن سخت تر، مدیریت یک تیم مجازی که این روزها به دلیل افزایش میزان دورکاری، شدت یافته است. بنابراین در این مقاله به استراتژی هایی در مورد کار تیمی اشاره کردیم که با اطلاع از آن ها روند کاری بهتر و موفق تری را طی خواهید کرد. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. شما در تیم خود از چه استراتژی ها و ابزارهایی برای پیشبرد کار تیمی بهره می برید؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

دوره آموزشی پیشنهادی

تیم سازی و کار تیمی

Teamwork for Success

ایده های ناب، زمانی به وجود می‌آیند که افراد در یک گروه فعالیت کنند

2 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. رضایی

    مطالب جمع اوری شده فقط مختص ۱۰ درصد گروهاست بنده تجربه شرکت در چندین گروه مختلف شغلی رو دارم متاسفانه هیچکدوم از موارد در گروههایی که بنده در ان شرکت داشتم کارایی نداشت با توجه به اینکه گروه ها کاملا متفاوت بودند

    • مهری نیشابوری

      سلام و عرض ادب
      مشکلات مربوط به تیم ها عموما باهم بسیار متفاوتند و میتوانند ریشه در مشکلات مختلفی در سازمان داشته باشد. در این مقاله در واقع سعی شد چند سرنخ مطرح شود که در ریشه یابی این مسائل به رهبران یا مدیران تیم ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin