شغل ایده آل می‎خواهید؟ کارآموزی کنید


استخدام کارآموز میتواند زمینه ای برای افراد بااستعداد وخلاق فراهم کند تابتوانند درکنار افراد متخصص به ایده های خود بپردازند و از تجربیات این افراد استفاده کنند

آیا شما هم به عنوان دانشجو دغدغه پیدا کردن شغل خوب و با درآمد بالا دارید؟ یا اینکه فارغ التحصیل شده اید و مدت ها است که به دنبال شغلی متناسب با رشته دانشگاهی و علائق‌تان هستید؟ در هر صورت، این روزها، شما تنها فردی نیستید که در وضعیت نامطلوب بازار کار کشور، در حال تلاش برای رسیدن به شغلی ایده آل هستید. در اینکه کار نیست و از میزان استخدامی شرکت ها و سازمان های دولتی، به طرز چشمگیری کاسته شده، هیچ حرفی نیست.

اما یکی از اصلی ترین دلایل بیکاری در کشورمان، نداشتن مهارت و توانایی کافی در انجام وظایف شغلی است. موضوعی که راه حل های مفیدی برای آن وجود دارد و کارآموزی برای دانشجویان، یکی از همین راه حل های کارآمد است.

در این مقاله، توضیح می‎دهیم که برای ورود به شغل موردنظرتان، بایستی به صورت جدی، پیگیر دوره کارآموزی باشید. زیرا در کارآموزی چیزهایی می‎آموزید که با پول و هیچ واحد درسی، بدست نمی‌آورید. در ادامه با رشدانا همراه باشید.

کارآموزی به عنوان یک واحد درسی

هرچند برخی از رشته های فنی در دانشگاه ها، دارای واحد درسی کارآموزی هستند اما مشکل اینجا است که این واحد درسی تا چه اندازه به یادگیری و افزایش مهارت های دانشجویان کمک کرده است؟ متأسفانه، اغلب دانشجویان تمایلی به گذراندن این واحد درسی ندارند و با ارائه برگه آن واحد، نمره را از استاد می‎‌گیرند.

در آن سوی ماجرا، اکثر دانشگاه ها نیز، هیچ اهمیتی به توانمندشدن دانشجو و درکل توانمندسازی نیروی انسانی نمی‎‌دهند و بستر ورود دانشجو به محیط های کاری مناسب را به منظور مهارت آموزی، ایجاد نمی‌کنند. هرچند، شرکت ها، کارخانجات و تعداد زیادی از سازمان ها نیز، اهمیتی به واحد آموزشی کارآموزی برای دانشجویان، نمی‌‎دهند.

چاره کار، چیزی جز کارآموزی نیست

اما واقعا چاره چیست؟ باید منتظر فارغ التحصیل شدن بمانید و بعد هم، ماه ها و حتی سال ها به دنبال استخدام شدن، مصاحبه های متعددی را پشت سر بگذارید که نتیجه ای جز افزایش استرس و حس منفی ناکارآمدی ندارد؟ راه حل، همانطور که در مقدمه گفتیم، گذراندن دوران کارآموزی است.

اگر فارغ التحصیل یا دانشجوی روانشناسی باشید یا عمران یا هر رشته دیگر، بی هیچ چون و چرایی باید در محیط کاری مورد علاقه تان به کسب مهارت و دانش، مشغول شوید. ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد و بگویید که کدام کلینیک روانشناختی یا کدام واحد صنعتی، به یک دانشجو اجازه کسب تجربه می‎دهد؟ بله، حق با شما است اما باید از نقطه صفر شروع کنید تا روز به روز رزومه خود را بهبود دهید و سرانجام به خواسته اصلی تان برسید. در ادامه به شما می‎گوییم که چطور فرصت های کارآموزی را پیدا کنید.

کارآموزی را از کجا شروع کنیم؟

از کجا شروع کنم؟ اصلا چطور محیط های کاری خوبی برای گذراندن کارآموزی پیدا کنم؟ من که هیچ تجربه ای ندارم!  نگران نباشید و به این نکات توجه کنید:

سایت های کاریابی

وب سایت های زیادی مانند رشدانا، کاربوم، همکارجو و… وجود دارند که هدف شان کاریابی است. البته مجموعه رشدانا، پلتفرم تخصصی توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه دیجیتال است که برای شرکت در دوره های کارآموزی این مجموعه، می‌توانید به صفحه سیستم کاربری رشدآموزی رشدانا و برای ارسال رزومه و ثبت درخواست اشتغال، به صفحه سامانه اشتغال هوشمند رشدانا مراجعه کنید.

در هر صورت با مراجعه و عضویت در این سایت ها، عده زیادی از کارفرماها مشخصات شما را می‌بینند و در صورتی که بیشترین تطابق را با انتظارات شان داشته باشید، ایمیلی برای درخواست همکاری به شما ارسال می‌کنند. وب سایت دانشگاه ها معمولا فرصت های شغلی و کارآموزی موجود را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. پس مرتبا به سایت دانشگاه تان سر بزنید.

شبکه سازی کنید

یعنی از اساتید، افراد فامیل و دوستانی که در زمینه شغل دلخواه تان مشغول به فعالیت هستند، برای کسب فرصت های کاراموزی کمک بگیرید. علاوه براین ها، در فضای مجازی و در جهت آموخته های خود، به انتشار مطلب و محتوا بپردازید تا بیشتر شناخته شوید.

دست به کار شوید و فرصت سازی کنید

خودتان به شرکت ها و مراکزی که دوست دارید در آن ها مشغول به کار باشید، ایمیل بزنید. ضمن اشاره به دانش و مهارت های فردی تان مانند روحیه کار تیمی، مدیریت زمان، حل مسأله و… به میزان علاقه خود برای همکاری با آن ها در قالب دوره کارآموزی، اشاره کنید.

این شیوه کمی زمان بر است اما مدیران خوش فکر، به داشتن نیروی کار مشتاق و با انگیزه، اهمیت زیادی می‎دهند.

6 دلیل انجام کارآموزی برای دانشجویان

  1. آشنا شدن با محیط کاری و چالش های کار
  2. کسب تجربه و مهارت اندوزی
  3. تقویت رزومه کاری برای ورود به شرکت ها و سازمان های معتبر
  4. کاراموزی بهترین فرصت است برای اینکه بدانید به شغل تان علاقمند هستید یا باید برای همیشه آن را کنار بگذارید.
  5. بهترین موقعیت برای آشنایی با موضوعات حقوقی مهمی همچون: نحوه انعقاد قرارداد، مالیات، بیمه، دستمزد و…
  6. افزایش اعتماد به نفس. زیرا توانایی های بالقوه شما، به مرحله اجرا می‎رسند.

مقررات اخذ واحد کارآموزی برای دانشجویان

  1. در صورت مشخص نبودن زمان اجرای کارآموزی در سرفصل ها برای گذراندن دوره کارآموزی 1 و کارآموزی 2 حداقل تغداد واحد گذرانده شده مورد نیاز به ترتیب 80 و 100 واحد می‌باشد. لازم به ذکر است که حداقل دروس تخصصی مورد نیاز در دوره های کارآموزی با توجه به مکان مورد نظر نیز باید گذرانده شده باشند و در رشته هایی که تنها یک دوره کارآموزی دارند نیز حداقل واحد گذرانده شده مورد نیاز نیز 100 واحد می باشد.
    دانشجویان دارای شرایط ذکر شده با تایید مسئولین مرتبط با صنعت و مسئول مربوطه در گروه می‌توانند این واحد را اخذ کنند. (برای اخذ واحد کارآموزی در دوره های کاردانی نیز حداقل واحد گذرانده شده مورد نیاز 60 واحد می‌باشد.)
  2. در ترم های عادی دانشجویان به غیر از دوره های کارآموزی، درصورتی که در ترم گذشته معدل الف شده باشند (معدل بالای 16 در گروه های فنی و مهندسی و معدل بالای 17 در سایر گروه ها) مجاز به اخذ 16 واحد درسی و در غیر اینصورت مجاز به اخذ 14 واحد درسی می‌باشند.
  3. در ترم تابستان کل واحدهای اخذ شده (شامل کارآموزی) 6 واحد و برای دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی 7 واحد می‌باشد.
  4. دانشجو پس از معرفی به واحدهای صنعتی توسط دانشگاه موظف است تا حداکثر 10 روز به واحد صنعتی مراجعه کرده و در غیر این صورت، تمام مسئولیت های بعدی از جمله عدم ثبت نام مجدد در همان دوره به عهده ی دانشجو می‌باشد.
  5. تنظیم بازه های تعطیلی واحد صنعتی با دوره کارآموزی وی به عهده ی دانشجو می‌باشد و در صورت بروز اختلال دانشجو موظف است با ارایه نامه معتبر، از واحد صنعتی اقدام به حذف یا تغییر محل کارآموزی کند.

 مقررات انضباطی كارآموزی

  1. رعايت دقيق كليه قوانين، مقررات وضوابط محيط كار
  2. استفاده از وسايل ايمني وبهداشتي واحد صنعتی/شركت مربوطه
  3. حضور مرتب درمحل كار
  4. در صورت وجود هرگونه نظر و انتقاد دانشجو می بایست نظرات خود را کتبا به مسئول مرتبط در واحد صنعتی ارجاع داده و از هرگونه اقدام مستقیم خودداری کند.
  5. حفظ اطلاعات محرمانه درزمينه توليد و يا تكنولوژی وساير امور واحد صنعتی
  6. انجام كارآموزی درتاريخي زودتر از موعد قيد شده در نامه ای كه با تاييد دفتر ارتباط با صنعت رسيده، برخلاف مقررات آموزشي بوده و درصورت انجام آن دفتر هيچ گونه مسئوليتی در برابر عواقب متوجه دانشجو نخواهد داشت.

و اما جمع بندی

در این مطلب اشاره کردیم که کارآموزی، دوره ای است که در آن آموزش هایی در جهت افزایش مهارت های مورد نیاز، به فرد کارآموز داده می‌شود. هرچند کارآموزی یکی از واحدهای درسی اغلب رشته های دانشگاهی است، اما به دلایلی که در مقاله بیان کردیم؛ متأسفانه به آن بها داده نمی‎‌شود. بنابراین برای بدست آوردن فرصت های شغلی، کارآموزی برای دانشجویان امری ضروری است که شرایط و مزایای آن را به طور کامل در این مقاله توضیح دادیم.

راضیه حبیبی

کارشناس حقوقی که علاقه ش به حوزه دیجیتال باعث آشناییش با رشدانا شد، دوره هفدهم رشدآموزی و مسیر رشد سئو رو گذرونده، خوشحاله از بودن کنار تیم حرفه ای تولید محتوا رشدانا و هدفش گره خورده با افزایش سطح آگاهی خودش و دیگران.

آمارهایی از کالج کارآموزی رشدانا

  • تعداد دوره های برگزار شده : 29
  • تعداد درخواست ها : 13000 درخواست
  • تعداد پذیرفته شدگان مرحله اول : 2100
  • تعداد پذیرفته شدگان نهایی : +1500
  • درصد اشتغال بکار (شخصی/استخدام): 75%

فرصت های شغلی مختص کارآموزان رشدانا

  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  • طراح رابط کاربری
  • گرافیست و طراح
  • کارشناس سئو
  • برنامه نویس و کدنویس
  • کارشناس روابط عمومی
  • متخصص تولید محتوا
  • مدیر وبسایت و وبمستر
  • کارشناس شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin