اساسی ترین مشکلات کسب و کار‌ اینترنتی در ایران


دنیای اینترنت و ورود به بازارهای مجازی و آنلاین مزایای بسیار زیادی دارند و این موضوع برای افراد فعال در حوزه اینترنت، پوشیده نیست اما همین بازارها دارای معایبی هستند که باید نسبت به آن‌ها…

دنیای اینترنت و ورود به بازارهای مجازی و آنلاین مزایای بسیار زیادی دارند و این موضوع برای افراد فعال در حوزه اینترنت، پوشیده نیست اما همین بازارها دارای معایبی هستند که باید نسبت به آن‌ها آگاه باشیم. مشکلات کسب و کار اینترنتی در ایران از جمله مواردی است که پیش از ورود به دنیای آنلاین و تجارت الکترونیک باید ارزیابی دقیقی نسبت به آن‌ها داشته باشیم تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود. یادمان باشد، اینترنت قابل پیش‌بینی نیست و هر اتفاقی در آن قابل وقوع است.

در این مقاله از رشدانا به بررسی تعدادی از مشکلات کسب و کار اینترنتی در ایران می‌پردازیم و این مقاله به طور ویژه برای آن دسته از عزیزانی تهیه شده که می‌خواهند کسب‌وکار آنلاین خود را راه بیاندازند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید تا چشم‌انداز مناسبی از دنیای برخط و تجارت آنلاین در ایران به دست آورید.

معایب کسب و کار اینترنتی

همان طور که پیشتر گفتیم، مزایای بازارهای آنلاین بسیار زیاد هستند؛ در یک مطلب مجزا در بلاگ رشدانا به این موضوع پرداختیم اما حالا باید به بخش‌های نه چندان دوست‌داشتنی این موضوع بپردازیم. راه‌اندازی کسب‌وکار تا قبل از این هیچ‌وقت به سادگی امروز نبوده و در طی سال‌های آینده قرار است به شدت آسان‌تر شود اما این راحتی جنبه‌های تاریکی هم دارد. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تاریک این بخش، نداشتن زیرساخت لازم برای همراهی با این پیشرفت است که تا حد زیادی به اینترنت برمی‌گردد.

 

حتما بخوانید: مهم ترین مزایای راه اندازی کسب و کار و شغل اینترنتی

 

اینترنت یکی از مشکلات کسب و کار اینترنتی در ایران

اینترنت در حقیقت بستر اصلی دنیای مجازی و شکل‌گیری تجارت الکترونیک است اما در ایران گاهی با اختلالات و مشکلات زیادی همراه می‌شود؛ اولین مشکل این است که مدیران حوزه‌های مختلف اطلاعات کافی و کاملی درباره اینترنت ندارند. آن‌ها دقیقا با سازوکار وب‌سایت‌ها، سرور، هاست، دامنه و بسیاری موارد دیگر آشنا نیستند و نمی‌دانند که هر بخش نیازمند یک متخصص و فرد حرفه‌ای مجزا است.

کند شدن اینترنت، قطعی غیرقابل‌پیش‌بینی و هک شدن یا از کار افتادن سرور از جمله معمول‌ترین دلایل وارد نشدن کسب‌وکارها به دنیای مجازی است. زمانی که کسب‌وکار شما الکترونیکی و وابسته به اینترنت باشد، مشتریان اصلی شما از دنیای مجازی تامین می‌شود؛ پس لازم است همواره به این قسمت متصل باشید. اگر به هر دلیلی اینترنت قطع شود، ضرر زیادی به بخش‌های مختلف کسب‌وکار وارد می‌آید و با طولانی شدن مدت زمان قطعی اینترنت، این مبالغ افزایش می‌یابند.

نداشتن اطلاعات کافی درباره جرایم رایانه ای و مشکلات حقوقی

در دنیای اینترنتی هم مانند دنیای حقیقی، نهادهای مختلفی برای جلوگیری از وقوع جرم و تخلفات رایانه‌ای وجود دارد که فعالیت غیرقانونی کاربران یا مدیران سایت‌ها را رصد می‌کنند. در صورتی که مدیران سایت از این قوانین بی‌اطلاع باشند و تخلفی مرتکب شوند، باید جرایم آن را بپذیرند چون این قوانین در همه جا در دسترس هستند. تفاوتی نمی‌کند که مدیر در جریان بوده یا خیر. قانون برای همه یکسان عمل می‌کند.

نداشتن برنامه و هدف

یکی دیگر از مشکلات کسب و کار اینترنتی در ایران نداشتن هدف و چشم‌انداز واضح در وبسایت‌های تجاری است. اگر شما هم صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی هستید، باید در ابتدا حوزه مورد نظر خود را مشخص کنید و طبق همان جلو بروید. همه محصولات و خدمات موجود در بازار نباید در وبسایت شما حاضر باشند. هدف شما از فروش در اینترنت چیست؟ چه محصول یا خدمتی در اولویت است؟ چه مزایا و ارزشی می‌توانید برای مشتریان خود ایجاد کنید؟ ابتدا به این سوالات به خوبی پاسخ دهید و سپس طبق پاسخ خودتان، چشم‌انداز تعریف کنید.

نداشتن بازاریابی مناسب

مشتریان شما علم غیب ندارند و نمی‌دانند شما کجا فعال هستید یا چه مزایایی برای مشتریان خود در نظر می‌گیرید. هر چیزی که می‌خواهید به مشتری ارائه دهید، باید در یک قالب و فرمت مناسب در سایت خود بگذارید تا مشتری در نگاه اول آن را ببیند و بتواند با آن ارتباط برقرار کند. تبلیغات و بازاریابی مناسب در این قسمت بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد پس تاثیر بازاریابی و تبلیغات را دست کم نگیرید.

پیشنهاد ویژه: دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار اینترنتی از 0 تا 100

استفاده از خدمات رایگان و ارزان در اینترنت

همه ی افراد به دنبال روشی برای کاهش هزینه های خود در زمینه های مختلف هستند، کارآفرینان کسب و کار اینترنتی نیز از این موضوع مستثنا نیستند؛ آنها با مشاهده تعدادی خدمات رایگان در فضای اینترنت به این باور می رسند که همه خدمات باید رایگان و یا ارزان باشد، پس تصمیم می گیرند به دنبال شرکت هایی باشند که وب سایتی با هزینه اندک برای آنها راه اندازی کند.

نا امیدی از این نوع کسب و کار

در بسیاری از موارد کسب و کار اینترنتی بعد از مدت زمان حدودا یکسال با شکست رو به رو می شود. یکی از مهم ترین مسائل در کسب و کار آنلاین داشتن صبر و تلاش پیوسته در جهت موفقیت است. خیلی از مدیران این ریسک را قبول نمی کنند و از فعالیت خود دست می کشند.

شکست کسب و کار اینترنتی

 

نظام مالیاتی

نبود دستورالعمل خاصی برای کسب و کارهای اینترنتی در سازمان امور مالیاتی کشور، سبب شده است تا از قوانین موجود تجارت های سنتی، برای کسب و کارهای آنلاین استفاده شود؛ که این امر موجب شده تا بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا اقدامی برای دریافت مجوز نکنند؛ زیرا برای اخذ مجوز تشکیل پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی نیاز است.

 

حتما بخوانید: رفتار‌های مضر و اشتباهات رایج در کسب و کار‌های اینترنتی

 

وجود تحریم های ظالمانه

با وجود تحریم هایی که این روزها کشور درگیر آن ها است، شرکت ها برای فعالیت هایی نظیر تبلیغات در سایت های خارجی دچار مشکل می شوند. چرا که با هویت ایرانی قادر به انجام این کار نیستند و مجبورند از شخص سومی در این باره استفاده کنند که هزینه بسیار زیادی دارد.

نبود قانون حمایتی از کسب و کار آنلاین

قانون تجارت الکترونیک سال 1382 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و تا کنون هیچ تغییراتی در این قانون اعمال نشده است. با توجه به گسترش و پیشرفت فضای مجازی، این قانون نیاز به بازنگری و اصلاحاتی دارد.

 نوسانات نرخ ارز

یکی دیگر از مشکلاتی که این روزها دامن گیر کسب و کارها می باشد تغییرات ارزی است. این تغییرات موجب تغییر قیمت می شود. اصلاح قیمت در فروش های اینترنتی به مراتب دشوارتر از تجارت های سنتی است.

کسب و کار آنلاین و نرخ ارز

بیمه اجباری

سازمان تامین اجتماعی، برای فعالان شاغل در حوزه کسب و کار مجازی اصرار دارد تا از سوی شرکت ها بیمه شوند. این موضوع برای کسب و کارهای آنلاین که معمولا افراد پروژه ای همکاری می کنند، مشکل ساز می شود. البته بیمه تامین اجتماعی در این زمینه مساعده هایی انجام داده که شاغلان این حوزه از بیمه خویش فرما استفاده کنند.

جمع بندی پایانی

در این مقاله به بررسی مشکلات کسب و کار اینترنتی در ایران پرداختیم. همان طور که مزایای کسب و کار اینترنتی برای پیدا کردن مشتری بیشتر و افزایش سود شرکت بسیار زیاد و قابل توجه است، معایب این بازارها هم باید مورد توجه صاحبین کسب‌وکار قرار بگیرد. هر گونه ضرر یا سود احتمالی را می‌توانید با در نظر گرفتن این موارد تعیین کنید. این ها بخشی از مشکلات و موانع موجود برای کسب و کار های آنلاین و تجارت های اینترنتی است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از ورود به دنیای اینترنت برای بازاریابی و فروش حتما با افراد آگاه مشورت کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی وجود دارند؟ نظرات خوبتان را با ما در میان بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

Online Business Starter Guide

کسب درآمد اینترنتی و دیجیتالی با رویکرد بازار ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin