با ۹ روش دیجیتال مارکتینگ موثر و مهم آشنا شوید


اگر مانند اغلب مردم در دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مختلف، فعال باشید احتمالا عبارت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به گوشتان خورده است. در این نوع بازاریابی از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ و افزایش…

اگر مانند اغلب مردم در دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مختلف، فعال باشید احتمالا عبارت دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به گوشتان خورده است. در این نوع بازاریابی از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ و افزایش نرخ فروش استفاده می‌شود اما این نوع مارکتینگ هم مانند نوع سنتی از روش‌های خاصی پیروی می‌کند. شاید از خودتان بپرسید چه تفاوتی بین روش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی و غیردیجیتال وجود دارد؟

اگر می‌خواهید درباره این سوال و همچنین انواع روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید. پیش از ورود به مبحث اصلی چند ثانیه تامل کنید و به این سوال پاسخ دهید؛ به نظر شما، دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟

معنی دیجیتال مارکتینگ

بسیاری از فعالان اینترنت و دنیای دیجیتال تعاریف مختلفی درباره این نوع بازاریابی ارائه داده‌اند که ممکن است برای برخی افراد کمی گیج‌کننده به نظر برسد. واقعیت این است که مرزی برای بازاریابی وجود ندارد اما شیوه‌های هر نوع آن متفاوت است و براساس همان روش‌های مختلف، تعاریف متفاوتی از کلمه بازاریابی استخراج می‌شود؛ پس روش های دیجیتال مارکتینگ متنوع هستند.

یکی از تعاریفی که تقریبا همه بازاریابان دنیای دیجیتال روی آن تفاهم دارند این است که دیجیتال مارکتینگ یا Digital Marketing در حقیقت نوعی بازاریابی برای معرفی و فروش محصولات و خدمات گوناگون به شمار می‌رود. برای انجام این نوع بازاریابی، از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌شود. جالب است بدانید اغلب این شیوه‌ها در اینترنت کاربرد دارند.

افرادی که در حوزه بازاریابی دیجیتال فعال هستند، برای پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی کسب‌وکار از روش‌ها و رویکردهای مختلف استفاده می‌کنند تا تحلیل دیجیتال مارکتینگ دقیق‌تر اتفاق بیفتد. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که روش های دیجیتال مارکتینگ دقیقا چگونه‌اند؟ برای پاسخ این سوال، از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه همراه ما باشید.

معنی دیجیتال مارکتینگ

شاخه و روش های بازاریابی دیجیتال

در دنیای دیجیتالی امروز شاخه‌ها و انواع دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده و متنوع هستند؛ بنابراین، براساس نیاز و اهداف تعیین شده مانند افزایش فروش یا شناخت مشتریان بیشتر با برند، این رویکردها فرق می‌کنند و در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. به طور کلی، روش های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

بهینه سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتور جستجو یا Search Engine Optimization که به اختصار SEO نیز خوانده می‌شود. سئو به فرآیندی می‌گویند که یک وبسایت به کمک روش‌های ارگانیک و طبیعی به شکل رایگان در نتایج بالاتری در موتور جستجو نمایش داده می‌شود. در یک جستجوی ارگانیک که کاربر کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو می‌کند، اگر وبسایت شما برای این کلمه کلیدی به خوبی بهینه شده باشد، در بین سایر نتایج SERPs رتبه بهتری کسب کرده و در جایگاه بهتری در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید هر کاربر براساس موقعیت جغرافیایی و تاریخچه جستجوهای اخیر خود، نتایج متفاوتی را در SERPs مشاهده می‌کند. هر چقدر رتبه شما توسط موتور جستجو بهتر ارزیابی شود، سایت شما با جایگاه بهتر، به کاربران بیشتری نمایش داده می‌شود.

بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو یا Search Engine Marketing که به اختصار SEM خوانده می‌شود، یکی از مواردی که معمولا در سئو نادیده گرفته می‌شود را می‌پوشاند. یعنی خریدن ترافیک اختصاصی برای سایت. به کمک SEM می‌توانید کاربران و مخاطبان بیشتری را به سمت وبسایت خود هدایت کنید. برای این کار باید از Google Ads و Bing Ads استفاده کنید.

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ، یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که در دنیای شبکه‌های مجازی اتفاق می‌افتد. اغلب مردم امروزه در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام به شدت فعال هستند و خرید و فروش کالا یا خدمات در چنین شبکه‌هایی بسیار محبوب و مرسوم است. بنابراین، اگر به موقع به دنیای شبکه‌های اجتماعی ورود نکنید، بخش عظیمی از بازار را از دست خواهید داد.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا Content Marketing یعنی تولید محتوای باکیفیت برای مخاطب هدفمند که امکان تبدیل به مشتری واقعی و دائمی را داشته باشد. شما باید در وبسایت خود محتوای یونیک و منحصر به فرد تولید و منتشر کنید تا مخاطبان بیشتری به سمت سایتتان هدایت شوند. به مرور زمان، این روش نتایج شگفت‌انگیزی برای شما به همراه خواهد داشت؛ چون گوگل به محتوای کاربرپسند توجهی ویژه دارد و هر چقدر کاربران با محتواهای سایت شما ارتباط بیشتری بگیرند، رتبه سایت هم بهتر می‌شود.

بازاریابی پورسانتی

افیلیت مارکتینگ ، بازاریابی پورسانتی یا همکاری در فروش که با عبارت لاتین Affiliate Marketing هم شناخته می‌شود یکی دیگر از روش های بازاریابی دیجیتال است. در این روش، تعدادی کارمند برای فروش محصول یا خدمت استخدام و به ازای هر فروش مبلغی به عنوان پورسانت به آن ها تعلق می‌گیرد. از جمله گروه‌هایی که به این شکل در بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند، عبارتند از وبلاگ‌نویسان یا وب‌سایت‌های فروش اینترنتی که امروزه بسیار پرطرفدار هستند.

دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی تأثیرگذار یا Influencer Marketing یکی دیگر از روش‌های بازاریابی دیجیتال است که اخیرا در ایران نیز رواج فراوانی یافته است. به زبان ساده در اینفلوئنسر مارکتینگ، کسب‌وکارهای مختلف در هر صنفی که فکرش را بکنید با افراد تأثیرگذار و شناخته‌شده در میان مشتریان قرارداد می‌بندند.

افراد مشهور مورد اشاره، آن‌قدر بر مشتریان احاطه دارند که قادرند بر رفتارها و تصمیمات مخاطبان تأثیر بگذارند. درواقع کسب‌وکارها با پرداخت پول به اینفلوئنسرها، از آن‌ها می‌خواهند که پیام موردنظر خود را به مشتریان ارسال کنند. حال این پیام می‌تواند تبلیغ خرید یک محصول باشد یا ثبت‌نام در یک کمپین و….

مردم ایران، اینفلوئنسر مارکتینگ را بیشتر به فضای مجازی محدود می‌دانند. در میان رسانه‌های اجتماعی نیز، اغلب افراد اینفلوئنسرهای اینستاگرام را نسبت به سایر اینفلونسرها بهتر می‌شناسند. مثلا اینفلوئنسرهای آشپزی، سبک زندگی، سلامتی و…. را محدود به اینستاگرام می‌دانند و به عنوان مثال کمتر کسی یک اینفلوئنسر بلاگ‌نویس را می‌شناسد. افراد فعال در این شیوه بازاریابی دیجیتال، روش‌های زیر را برای کسب درآمد دنبال می‌کنند:

  1. درمقابل تبلیغاتی که برای فروش محصول انجام می‌دهد، درصدی از فروش که به آن کمیسیون گفته می‌شود را دریافت می‌کنند.
  2. تبلیغات به صورت متقابل. احتمالا بارها سخنرانانی را دیده‌اید که در میان صحبت‌هایشان نام یک یا دو همکار برجسته خود را می‌برند. آن‌ها نیز متقابلا در سمینارهای خود نام آن سخنران را آورده و دوره‌های او را تبلیغ می‌کنند.
  3. اینفلونسر موردنظر در ازای تبلیغ محصول، می‌تواند آن محصول را به صورت رایگان تا مدت معینی استفاده کند یا اینکه برای استفاده از آن محصول، تخفیف های خوبی خواهد داشت. (مثلا اینفلوئنسر حوزه مد و لباس، تبلیغ یک برند کیف را انجام می‌دهد و به جای دریافت پول، تا یک سال به صورت رایگان می‌تواند از آن برند خرید کند)

 

حتما بخوانید: اینفلوئنسر مارکتین یک روش نوین در دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های بازریابی دیجیتال به شمار می‌آید. در این شیوه، با استفاده از ایمیل و سایر ابزارهای ارسال پیام، می‌توانید با مشتریان قدیمی خود در ارتباط باشید و از سوی دیگر، مشتریان جدیدی را نیز جذب کنید. البته این کار چندان ساده و آسان نیست اما در هر مرحله‌ از قیف فروش مانند آگاهی از برند، حفظ مشتری و… می‌توانید از این تکنیک استفاده کنید.

ایمیل مارکتینگ، این امکان را به شما می‌دهد که با طراحی یک ایمیل جذاب و قرار دادن یک کال تو اکشن (CTA) مناسب در آن، مشتریان بالقوه فراوانی را جذب کرده و مشتریان فعلی خود را حفظ کنید. ایمیل مارکتینگ از کاربردهای متعددی مانند موارد زیر برخوردار است:

  • اطلاع‌رسانی درمورد محصولات جدید
  • ارتباط با مخاطبان جدید و خوشامد گفتن به آن‌ها
  • اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها و فروش ویژه
  • ارسال خبرنامه ایمیلی
  • ارسال اطلاعات خرید

 

بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یا Viral Marketing چیزی شبیه به شیوه تکثیر ویروس است. یعنی پیام تبلیغی خود را به گونه‌ای به مخاطبان ارسال کنید که آن پیام به افراد بی‌شماری برسد. این روش در مرحله آگاهی از برند بسیار مؤثر واقع می‌شود و تأثیر بیشتری نیز بر تبلیغ موردنظر خواهد شد. احتمالا بازاریابی ویروسی را شبیه بازاریابی دهان به دهان بدانید؛ اما درواقع این دو با هم متفاوت هستند.

هرچند وایرال مارکتینگ یکی از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال است؛ اما خودش نیز چندین روش مختلف دارد. انواع روش‌های بازاریابی ویروسی عبارت‌اند از:

  1. ویروسی ناخوشایند: در اینجا صرفا از خاطرات و تجربه‌های منفی مشتریان استفاده میشود. یعنی افرادی که خاطره ناخوشایند از یک محصول دارند آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.
  2. ویروسی مارپیچی: افراد تجربه‌های خود را در رابطه با یک محصول یا خدمت با دیگران به اشتراک می‌گذارند.
  3. ویروسی ارزشی: کسب‌وکارها از مشتریان خود می‌خواهند که محصول موردنظر را به سایرین معرفی کنند. دراینجا محصول باید کیفیت بالایی داشته باشد که مشتری نسبت به تبلیغ اقدام کند.
  4. ویروسی حیله‌ای: این روش ریسک بالایی دارد. با این حال فرد تبلیغ‌کننده در ازای معرفی محصول یا خدمت به دیگران، پاداش دریافت می‌کند.

 

تبلیغات کلیکی

Pay Per Click که به صورت مخفف به آن PPC گفته می‌شود، همان تبلیغات کلیکی است که این روزها طرفداران فراوانی پیدا کرده است. در این شیوه، شما قادر هستید تبلیغ محصول خود را در بسترهای مختلفی مانند وب و موبایل به نمایش بگذارید و فقط در مقابل تعداد کلیک کاربر پول بپردازید. فرض کنید که کار اصلی کسب‌وکار شما تولید و فروش لباس نوزاد است. سایت شما هم ترافیک پایینی دارد. ازاین‌رو، پس از شناسایی چند سایت پرترافیک از آن‌ها می‌خواهید که تبلیغ یکی از محصولاتتان را روی سایتشان بارگذاری کنند. به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ شما صورت بگیرد، یک کاربر وارد سایتتان خواهد شد؛ بنابراین شما باید به اندازه کلیک‌های که روی تبلیغ می‌شود به تبلیغ کننده پول بپردازید.

در نوع دیگری از تبلیغات کلیکی، این گوگل است که با استفاده از کلمات کلیدی کسب‌وکارتان، تبلیغ محصول شما را به کاربرانی که آن کلمات را جستجو می‌کنند، نمایش می‌دهد. در اینجا تبلیغ کننده، جناب گوگل است. در همان مثال بالا، کلمه کلیدی کسب‌وکار شما، فروش لباس نوزاد است. این در حالی است که با پرداخت هزینه به گوگل، تبلیغ محصول شما دقیقا برای کسانی به نمایش گذاشته می‌شود که در وب دنبال لباس نوزاد هستند. پس گوگل توسط هوش مصنوعی خود تشخیص می‌دهد که فقط کاربرانی را به سمت وب‌سایتتان بکشاند که لباس نوزاد می‌خواهند!

جمع بندی نهایی

در این مقاله درباره روش های دیجیتال مارکتینگ صحبت کردیم و به تعریف این عبارت پرداختیم. رویکرد و برنامه دیجیتال مارکتینگ، یک مسیر تخصصی و پرچالش است؛ به همین دلیل، به متخصص و برنامه‌ریز ماهر نیاز دارد. هر استراتژی و رویکردی در بازاریابی دیجیتال قاعده و باید و نبایدهای خاص خودش را دارد. با کمک گرفتن از بازاریابان ماهر این حوزه، می‌توانید کسب‌وکار خود را بیش از پیش رونق ببخشید و مشتریان بیشتری داشته باشید.

 

پیشنهاد ویژه: دوره دیجیتال مارکتینگ

 

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. در دنیای دیجیتالی امروز، شما چه روش هایی دیگری را می شناسید یا به کار می برید که باعث پیشرفت کسب وکار و عقب نماندن از رقبا می شود؟ نظرات ارزشمندتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. digitalfly.ir

    سپاس از شما. بد نیست در این مقاله به موضوع اتوماسیون بازاریابی یا مارکتینگ اتومیشن هم اشاره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin