طراحی سایت با php | راهنمای قدم به قدم


/

در این مقاله با آموزش طراحی وب سایت با PHP با شما همراه خواهیم بود. php یک زبان برنامه نویسی سمت سرور شبیه ASP است. PHP یک زبان قدرتمند برای ساخت وب سایت های پویا…

در این مقاله با آموزش طراحی وب سایت با PHP با شما همراه خواهیم بود. php یک زبان برنامه نویسی سمت سرور شبیه ASP است. PHP یک زبان قدرتمند برای ساخت وب سایت های پویا است. این زبان اسکریپتی می تواند با HTML ادغام شود، کدهای PHP روی سرور تعریف می شوند و خروجی HTML و یا خروجی های دیگری تولید می کنند که کاربر می تواند ببیند. اینجا به مطالبی درباره طراحی سایت با PHP می پردازیم.

حتما بخوانید: چگونه برنامه نویسی را اصولی آغاز کنیم؟

php چیست؟

php یکی از زبان های برنامه نویسی  در سمت سرور است. به این معنی که کدهای این زبان روی سرور ترجمه می شود که از اصلی ترین کاربرد های آن می توان به طراحی وبسایت های دینامیکی (فعال) اشاره کرد.

دوباره نوشتن هسته ی این زبان و به وجود آوردن موتور پردازشی زند (Zend Engine) در راستای تاریخچه زبان برنامه نویسی php تحول بزرگی را ایجاد کرده است. این زبان برنامه نویسی در طول 10 سال به مهم ترین وسیله برای پیاده سازی پروژه های وبسایت های دینامیکی تبدیل شده است. این زبان میتواند با HTML ترکیب شود و کارایی بالاتری را پیدا کند. برنامه نویسی php معمولا به این صورت انجام می شود که فرد برنامه نویس توسط یک کامپیوتر (یعنی می توان هنگامی را مثال زد که به اینترنت دسترسی ندارد) برنامه را بنویسد، اقدامات اولیه خود را روی آن انجام بدهد و پس از آن هنگام دسترسی به سرور این زبان را انتقال دهد.

طراحی سایت با php

php شامل چه قسمت هایی می باشد؟

1- هسته زبان

همانگونه که از اسم آن پیداست هسته زبان بر روی کدها و زبان کار می کند که در ابتدا بر روی کدها کار می شود و آن ها را ترجمه می‌کند و سپس خط به خط به اجرای کدها می‌پردازد.

2- واسط سرویس دهنده وب

بعد از آن که کدها توسط هسته ترجمه و اجرا شد، واسط سرویس دهنده، رابطه بین php و سرویس دهنده اینترنتی را برقرار می‌کند.

3- ماژول های تابع

کدها و ابزار هایی است که از قبل نوشته شده‌اند و بر روی نرم‌افزار php قرار گرفته است به ما کمک بسیاری در جهت کد نویسی سریع و بهتر می کند، در صورتی که نوشتن این کدها خود به تنهایی زمان بسیاری را از ما خواهد گرفت.

طراحی سایت با PHP یا CMS؟

اکثر نیازهای طراحی سایت با استفاده از CMS‌ها انجام می‌شوند. با این حال در برخی موارد که نیازهای پروژه خارج از محدوده توانایی و ویژگی‌های سیستم های مدیریت محتوا باشد، نیاز به برنامه نویسی اختصاصی سایت با یکی از زبان های برنامه نویسی حل می شود.

 

حتما بخوانید: سیستم مدیریت محتوا CMS چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در حال حاضر بیش از 80 درصد سایت‌های طراحی شده با زبان PHP طراحی شده‌اند. این درصد بالا بدون شک به دلیل مزیت‌های این زبان به سایر زبان های دیگر است.

php در طراحی وب چه کاربردی دارد؟

php بیش‌ترین تاثیر را برای خلاصه کردن کدهای صفحات وب دارا می‌باشد. ما تابع‌ها و متدهایی را توسط این زبان در طراحی سایت تعریف می‌کنیم و در هر موقع که احساس نیاز به آن‌ها پیدا کردیم در برنامه مورد نظر از آن‌ها استفاده می‌کنیم و یا به فراخوانی آن متد یا تابع می‌پردازیم. همچنین این زبان برای اداره سیستم‌های پایگاه داده استفاده می‌شود. به وسیله این زبان می‌توان از پایگاه داده خویش به طور سودمند و بهینه استفاده کرد و از اتلاف اضافی فضای پایگاه داده جلوگیری کنیم. به طور کلی php در اسکریپت نویسی سرور یک وبسایت تمرکز دارد. به همین منظور شما می‌توانید از قابلیت‌هایی که برنامه‌های CGI انجام می‌هد بهره‌مند شوید. به طور نمونه تولید محتوا برای صفحات پویا یک وبسایت، جمع آوری فرم داده‌ها و یا دریافت و ارسال آنلاین را می‌توان در نظر گرفت.

با استفاده از این زبان شما به خروجی HTML محدود نخواهید شد. از قابلیت‌های آن می‌توان به خروجی فایل‌های pdf، تصاویر و حتی فیلم‌های فلش (به وسیله libswf و مینگ) اشاره کرد؛ همچنین شما می‌توانید به آسانی از انواع متون مانند XHTML و سایر فایل XML نیز خروجی بگیرید.

 

طراحی سایت php چیست و چگونه آغاز می‌شود؟

با استفاده از زبان php، که یک زبان اسکریپت جاسازی شده html است، می‌توانید انواع سایت‎‌های داینامیک را طراحی کرد. صفحاتی که با استفاده از این زبان ایجاد می‎‌شوند، همگی دارای پسوند php. هستند. نه تنها در مدیریت محتوا می‎توان از این زبان استفاده کرد، بلکه در تجارت الکترونیک، ایجاد وبلاگ و بولت‌های صفحه نیز کارآیی دارد. طراحی سایت با استفاده از php بسیار آسان است و به دلیل منبع باز بودن آن، به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد. به منظور طراحی سایت با استفاده از زبان php لازم است گام‎‌های زیادی را قبل از آغاز طراحی طی کنید.

 

حتما بخوانید: تمام آن چیزی که باید درمورد PHP بدانید

 

طراحی سایت php را از پایه شروع کنید

قبل از آن که کار خود را با زبان php شروع کنید، بهتر است اطلاعات لازم درمورد OOP (Object Oriented Programming) که نوعی برنامه‌نویسی شی‌گرا است را به دست آورید. بدین ترتیب به درک خوبی از php می‌رسید و می‌توانید در سطح پیشرفته‌تری کار خود را پیش ببرید.

php را نصب کنید

در ابتدا لازم است به این اطمینان برسید که شرکت میزبانی مورد نظرتان اجازه دسترسی به php را به شما می‌دهد یا خیر؟ معمولا آخرین ورژن php بر روی هاستی که خریده‌اید، نصب شده تا بتوانید نرم‌افزارهایی مانند وردپرس را بر روی آن نصب کرده و کار خود را آغاز نمایید. اگر به هر دلیلی php بر روی هاست شما نصب نشده، لازم است ابتدا این کار را انجام دهید.

دستورالعمل‌‎ها را دنبال کنید

زمانی که پلتفرم مورد نظرتان را نصب کردید، لازم است به بعضی از دستورالعمل‌های php مسلط باشید تا بتوانید آن چیزی که نیاز دارید را در صفحات، فراخوانی کنید. دستورات php را در داکیومنت html بگذارید.

فایل پیکربندی اصلی را فراموش نکنید!

بهتر است به جای تنظیماتی که به منظور اتصال به پایگاه داده انجام می‌دهید، یک فایل پیکربندی مستقل بسازید و به صورت مداوم آن را به روزرسانی کنید، سپس در اسکریپت php خود قرار دهید. بدین ترتیب هر زمانی که بخواهید تغییراتی بر روی آن اعمال کنید، کارتان راحت‎‌تر خواهد بود. طراحی  و کدنویسی یک سایت از ابتدا کار چندان راحتی نیست. همچنین بخشی از زمان شما برای چک کردن کدها و برطرف کردن خطاها صرف می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‎‌کنیم که در قالب یک چارچوب یا پلتفرم این کار را آغاز نمایید. سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی مانند وردپرس وجود دارند که کار توسعه دهندگان را بسیار راحت کرده‌اند.

مراحل طراحی سایت با php

حال که تا این قسمت از مطلب با فریمورک‌ها و مراحل ابتدایی طراحی سایت با استفاده از php آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که به شما بگوییم چگونه می‌توانید با به کارگیری زبان php سایت موردنظرتان را راه‎‌اندازی کنید. برای شروع کار، بهتر است طرحی که در ذهن دارید را با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی طراحی کنید و ساختار کلی سایت را مشخص نمایید. همچنین محتوا و صفحاتی که به هم مرتبط هستند را نیز تعیین کنید. در ادامه، مراحل نمونه‌ای از صفحه مجزا که با به کارگیری php نوشته شده را توضیح می‌دهیم. این صفحات با محتوای html نوشته شده و در نهایت پس از ایجاد فایل index.php می‌توانید آن را بهینه‌سازی کنید.

هدر سایت

در ابتدای طراحی قرار است سه صفحه بسازیم که براساس ساختار هدر، متن و فوتر ایجاد می‎شود. همان‌طور که می‌دانید هدر، اطلاعات عنوان سایت است که به همراه اطلاعات پایه‌ای، html و ارجاعات css نیز در آن درج می‎شود. نام این فایل را header.html می‌گذاریم.

بدنه سایت

قسمت Body یا همان بدنه سایت، بخش محتوایی سایت است که اطلاعات مورد نظر کاربر در آن قرار می‌گیرد. این صفحه با عنوان body.html ایجاد شده و اطلاعاتی که قرار است در دید کاربر قرار بگیرد را در این بخش ذکر می‌کنیم.

فوتر سایت

در مرحله کدنویسی فوتر سایت، نام فایل را footer.html می‎‌گذاریم و محتوای مدنظرمان را به آن اضافه می‌‎کنیم. شما می‎‌توانید اطلاعاتی مانند تماس با ما، اطلاعات کپی رایت و یا لینک‌‎های مهم را در این قسمت قرار دهید. در انتها، سه فایلی که تا این قسمت کدنویسی کرده‎‌اید را در دایرکتوری html قرار دهید. تا این بخش شما یک سایت ابتدایی طراحی کرده‌اید و به وسیله آن می‌توانید نتایج اسکریپت php را ببینید.

ایجاد اسکریپت مقدماتی echo

به منظور کامپایل کردن کدهای نوشته شده در یک صفحه، باید از دستور echo استفاده کنید. echo یک تابع ابتدایی php است که نحوه فرمت سینتکس php را به شما نمایش می‌‎دهد. همان‎طور که در زیر می‌بینید، تمامی اسکریپت‎‌های php با ?>  آغاز و با <? به پایان می‎‌رسند. همچنین عبارات با علامت ؛ بسته می‎‌شوند.

<?php echo file_get_contents(“html/header.html”);?>

<?php echo file_get_contents(“html/body.html”);?>

<?php echo file_get_contents(“html/footer.html”);?>

پس از انجام این مرحله، فایل را ذخیره کرده و بر روی سرور بارگذاری نمایید. حال در مرورگر خود آدرس فایل index.php را وارد کنید. همچنین با قرار دادن کد زیر، اعلان کپی‎رایت و به روزرسانی خودکار فعال خواهد شد.

<p>Copyright © CM Cawley <?php echo date(“Y”);?></p>

چند نکته مهم!

طراحی سایت با استفاده از php نکات ریز و درشت فراوانی دارد که برای توضیح تک تک آن‎‌ها نیاز به نوشتن چندین مقاله و شرح همه بخش‏‌ها می‎‌باشد. اما در اینجا قرار است چند مورد از مهم‎ترین این نکات را بازگو کنیم.

نکته اول: یادگیری نکات امنیتی در زمان استفاده از بانک اطلاعاتی

زمانی که قرار است از بانک اطلاعاتی استفاده نمایید، باید بدانید که خطرات امنیتی مانند انواع حملات سایبری، امنیت سایت شما را تهدید می‎‌کند. به منظور جلوگیری از این حملات و آسیب‌‎های احتمالی، پس از یادگیری کلیه دستورات php، به سراغ فراگیری کدنویسی امن بروید. البته این مرحله پس از تسلط کامل شما به زبان php است.

نکته دوم: انتخاب یک ویرایشگر کد (Code Editor)

شما به یک ویرایشگر کد نیاز دارید که به شما در یادگیری کدگذاری کمک کرده و اشتباهات را مشخص می‌کند.

نکته سوم: از فریمورک استفاده کنید

در بخش‌‎های قبلی درمورد فریمورک‎های php و انواع آن صحبت کردیم. نوشتن کد از ابتدا، کار را بسیار سخت و طولانی می‎کند. بنابراین از فریمورک‌ها استفاده کنید تا بخش‎هایی از کدها را در اختیار داشته باشید و بتوانید آن‌ها را با نیاز خود تطبیق دهید. سایر نکات مهم در طراحی سایت با استفاده از php را در ادامه آورده‎ایم:

  • فعال کردن گزارش خطاها یا log گیری
  • از توابع داخلی استفاده نمایید.
  • یک php Exception Handler اضافه کنید.
  • با سایر توسعه دهندگان در ارتباط باشید.

 

فریم ورک های برنامه نویسی PHP

برای بهبود کیفیت، امنیت، سرعت و کارایی برنامه‌ها و سایت‌های نوشته شده با PHP، ابزارهایی با نام فریم ورک ایجاد شده‌اند که کاربران را در رسیدن به هدف‌های لازم در هنگام طراحی سایت با PHP یاری می‌رسانند. این ابزارها به صورت پیوسته در حال توسعه و بهبود هستند و در نتیجه استفاده از آن‌ها سبب می‌شود به روز رسانی سایت و کتابخانه‌های استفاده شده در آن بسیار آسان باشد.

چند نمونه از مهم‌ترین فریمورک‌هایی که در طراحی سایت با استفاده از php بسیار کارآیی دارند را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

فریمورک لاراول (Laravel Framework)

فریم ورک لاراول

همان‌طور که می‌دانید، زبان برنامه نویسی php دارای فریمورک‌های زیادی است. لاراول یکی از پرطرفدارترین و بهترین فریمورک‌های این زبان می‌باشد. میزان محبوبیت این فریمورک به قدری است که توانسته طی زمان اندکی جایگاه قابل توجهی برای خود کسب کند و به نخستین گزینه توسعه‌دهندگان برای طراحی برنامه‌های پیچیده تحت وب تبدیل شود. لاراول بر مبنای معماری MVC است و به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است. در مقایسه با سایر فریمورک‌های PHP، لاراول امنیت و سرعت توسعه بیشتری داشته و شما می‌توانید بدون نیاز به اعمال تغییرات در کدهای اصلی، عملکرد بخش‌های زیادی را عوض کنید.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش فریم ورک لاراول Laravel پروژه محور

 

فریمورک (Symfony)

سیمفونی مجموعه‌ای از کامپوننت‌های php است که مبتنی بر معماری MVC بوده و در مقایسه با دیگر فریمورک‌های این زبان، تنها سیمفونی تمام قوانین و استانداردهای php را رعایت می‌کند. این فریمورک خیلی راحت بر روی سایر پلتفرم‌ها نصب و کانفیگ می‌شود. یکی از ویژگی‌های قابل توجه آن قابلیت استفاده از کامپوننت‌های php می‌باشد. سیمفونی انجمن‌های آموزشی زیادی دارد و در صورت بروز هر مشکلی می‌توانید خیلی راحت پاسخ سوال خود را بیابید. از دیگر فریمورک‌های زبان php که در طراحی سایت استفاده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فریمورک Yii2
  • فریمورک CakePHP
  • فریمورک Codeigniter
  • فریمورک Zend
  • فریمورک Phalcon

ابزارهای مورد نیاز برای طراحی سایت در کنار PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی است و برای طراحی سایت کافی نیست. استفاده از ابزارها و زبان های دیگر برنامه نویسی برای ایجاد و طراحی یک سایت با کیفیت مورد نیاز است.برخی از این زبان ها عبارت اند از: HTML، CSS، JavaScript، jQuery

 

دوره پیشنهادی: آموزش طراحی وب سایت حرفه ای

 

یادگیری PHP چگونه است؟ سخت یا ساده؟

php  زبانی فوق العاده است، اما یادگیری آن در مراحل ابتدایی بسیار!! ساده و آسان میباشد. کافیست منبع آموزشی خوبی را پیدا کنید تا بتوانید این زبان کاربردی را قورت دهید. زمان یادگیری این زبان برای کسانی که زبان های برنامه نویسی دیگری را آموخته اند بسیار کم است اما برای کسانیکه اولین تجربه برنامه نویسیان است حدود یک ماه به طول می انجامد.

بعد از یادگیری مقدمات، مباحث پیشرفته‌تر و حرفه‌ای تری نیز در PHP وجود دارند که طبیعتا یادگیری و تسلط به آن‌ها نیاز به زمان، انرژی و تلاش بیشتری دارد. اما برای شروع، خیلی راحت و سریع میتوانید اقدام کنید و نگران هیچ چیز نباشید!

زبان های طراحی سایت

پیش نیاز های php چیست؟

تسلط بر روی html/css و آشنایی مختصر با سرور و پایگاه داده کمک بسیاری در فهم شما می‌کند. این کار باعث کاهش زمان یادگیری و بالا بردن کیفیت یادگیری می‌شود.

 

جمع بندی

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، درست است که تاکنون cmsها توانستند در طراحی و راه ‎اندازی وبسایت‎‌ها نقش پررنگی را ایفا کنند، اما باز هم در برخی موارد این سیستم‎‌ها پاسخگوی نیاز توسعه دهندگان نیستند و لازم است به منظور طراحی یک سایت باکیفیت، از php یا یک زبان برنامه نویسی دیگر استفاده شود. در این مقاله شما را با ویژگی‎‌ها و مهم‎ترین فریمورک‎‌های php آشنا کردیم. همچنین با اصول اولیه، مراحل طراحی یک سایت با استفاده از این زبان و ابزارهای موردنیاز php، به صورت خلاصه آشنا شدید. طراحی یک سایت php نیاز به دانش کافی برنامه‌‎نویسی و تسلط کامل بر این زبان دارد و لازم است قبل از هر چیز به خوبی با قواعد و شیوه کدنویسی آن آشنا شوید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

آموزش زبان برنامه نویسی PHP

PHP programming course

برنامه نویسی را اصولی فرا بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin