10 مرحله راه اندازی یک استارتاپ موفق و پولساز!


بدون شک بارها کلمه استارتاپ را از منابع مختلف شنیده‌اید. در جامعه ما تصورات مختلف و گاهی اشتباه درمورد استارتاپ‌ها و نحوه راه اندازی آن‌ها وجود دارد. لازم است بدانید که یک کسب و کار…

بدون شک بارها کلمه استارتاپ را از منابع مختلف شنیده‌اید. در جامعه ما تصورات مختلف و گاهی اشتباه درمورد استارتاپ‌ها و نحوه راه اندازی آن‌ها وجود دارد. لازم است بدانید که یک کسب و کار اینترنتی لزوما یک استارتاپ نیست! به هر حال رشد استارتاپ‌ها به صورت روزافزون، در حال پیشرفت است. اگر شما هم قصد دارید تا کسب و کار نوپای موردنظرتان را راه بیندازید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله به صورت کامل با مراحل راه اندازی استارتاپ آشنا خواهید شد.

 

استارتاپ چیست؟

قبل از اینکه مراحل راه اندازی استارتاپ را شرح دهیم، لازم دانستیم تا تعریف مختصری از مفهوم استارتاپ را ارائه دهیم. به طور کلی از نظر متخصصان این حوزه، تعریف جامعی برای استارتاپ مطرح نشده است. جالب است بدانید که در زبان فارسی نیز هنوز برای واژه استارتاپ معادلی درنظر نگرفته‌اند. اما براساس اطلاعاتی که در اختیار است، می‌توانیم بگوییم که کسب و کار یا شرکت نوپا (startup company) که در آن چند نفر بر روی یک ایده جدید کار می‌کنند، استارتاپ نام دارد. این تیم بر روی ایده موردنظرشان آن قدر کار می‌کنند تا به حالت اجرایی درآید و رشد کند.

اگر بخواهیم به صورت مختصر یک کسب و کار اینترنتی و استارتاپ را با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که مدت زمان رشد در استارتاپ‌ها بسیار سریع‌تر از مشاغل آنلاین است. خلاقیت بالا و بدیع بودن ایده در استارتاپ نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع فعالیت است. به عبارتی دیگر، ممکن است یک شغل آنلاین براساس ایده‌های موجود شکل بگیرد و موفق باشد، اما استارتاپ لزوما باید با استفاده از یک ایده خلاقانه راه اندازی شود.

 

حتما بخوانید: استارتاپ چیست و چگونه می‌توان یک استارتاپ راه انداخت؟

 

با 10 مرحله راه اندازی یک استارتاپ موفق آشنا شوید

حال که دانستید منظور از استارتاپ چیست، نوبت به آن می‌رسد که با مراحل راه اندازی آن نیز آشنا شوید. در ادامه به 10 مرحله راه اندازی یک استارتاپ موفق و پولساز اشاره می‌کنیم:

مراحل راه اندازی استارتاپ موفق

یک ایده خوب بیابید

اولین و مهم‌ترین مرحله راه اندازی استارتاپ، یافتن یک ایده ناب است. برای رسیدن به یک ایده خوب و بدیع که در جامعه وجود نداشته باشد، نیاز است که خوب فکر کنید و کمبودها و نیازهای مردم را بشناسید. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ نیز به همین روش، ایده پردازی و اجرا شده‌اند.

 

درمورد ایده خود تحقیق کنید

پس از یافتن ایده موردنظر و تصمیم گیری قطعی درمورد راه اندازی استارتاپ، نیاز است تا درمورد ایده‌ای که مطرح کرده‌اید، تحقیق کنید. تحقیقات باید به صورت کامل باشد؛ زیرا قرار است سرمایه‌ای مشخص به آن اختصاص پیدا کند.

اولین قدم برای راه اندازی استارتاپ این است که با تحقیق در بازار کار از عملی بودن ایده ی خود مطمئن شوید. درواقع هدف شما از عملی کردن ایده تان این است که پروسه ای اشتباه یا سخت را به روندی صحیح و ساده تر تبدیل کنید. تحقیقتان را با نوشتن پروسه ی نادرست شروع کنید.

با افرادی که مانند شما به این مشکل برخورده اند صحبت کنید. راه حل هایتان را با آن ها به اشتراک بگذارید تا نظراتشان را در این مورد بدانید. قطعا نظرات آن ها تاثیر زیادی روی ایده تان دارد. چراکه پس از راه اندازی استارتاپ خود می بینید که همان افراد مشتریان شما هستند.

باید از کاربردی بودن ایده ی خود اطمینان حاصل کنید. اگر میانه ی راه متوجه شدید که در حقیقت ایده ای بدون کارآیی است و مشکلی را حل نمی کند و تفاوتی با دیگر ایده ها ندارد باید از آن صرف نظر کنید. چیدن یک بوم کسب و کار می تواند پاسخی برای سوالات شما باشد. همیشه پیش از شروع مرحله ی بعد باید مستندات تحقیقات خود را جمع آوری کرده و نگهداری کنید. مطمئن باشید در آینده برای جذب سرمایه گذار به کارتان می آید.

 

حتما بخوانید: مهم ترین اصول راه اندازی استارتاپ چیست؟

 

ساخت نمونه اولیه

یکی از مراحل مهم راه اندازی یک استارتاپ، ساخت نمونه اولیه از ایده است. اگر استارتاپ شما در حوزه تولید محصولی خاص فعالیت می‌کند، باید قبل از شروع به کار چند نمونه از آن را بسازید. در صورتی که قصد دارید در حوزه ارائه خدمات استارتاپ راه اندازی کنید، بهتر است تحقیقات را به شکل گسترده‌تر ادامه دهید.

ارائه نمونه اولیه به تعداد محدودی از افراد

در این مرحله نمونه اولیه‌ای که از ایده خود تهیه کرده‌اید را باید به تعداد مشخصی از افراد نشان دهید. البته در این قسمت نیاز نیست که جامعه هدف گسترده‌ای داشته باشید، بلکه تعداد حدود 100 نفر کافی است. چنانچه محصول شما فیزیکی باشد، به راحتی قادر هستید آن را تولید کرده و به دیگران نشان دهید. اما در صورتی که قصد ارائه خدمات مشخصی را دارید، می‌توانید با طرح یک پرسشنامه این کار را انجام دهید.

انتخاب نام برند

اهمیت یک برند تجاری چیزی فراتر از یک اسم عادی می باشد. در واقع برند می تواند نشان دهنده ی هویت تجاری استارتاپ شما باشد. نامی را برگزینید که برای مشتری تجربه ی استفاده از محصول را تداعی کند. حتما پیش از راه اندازی استارتاپ اسمی در نظر دارید. عجول نباشید و با صبر و حوصله انتخابش کنید. از دیگران نیز مشورت بگیرید. یک برند باید در کنار زیبایی، متناسب با اهداف شما از تولید محصول باشد.

ثبت دامنه و حضور در شبکه های اجتماعی

پس از برگزیدن برندتان بلافاصله دامنه ی آن را ثبت کنید. حتی در تمامی شبکه های اجتماعی که قصد فعالیت در آنها را پس از راه اندازی استارتاپ دارید صفحه ای را به برندتان اختصاص دهید. نیازی به فعالیت در آن ها پیش از عملی کردن ایده تان نیست. تنها کافیست آن را برای خود ذخیره کنید. پس از آن می توانید کار را به یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای، سوشال مدیا مارکتر و سئوکار کاربلد بسپارید تا برندتان را به خوبی معرفی کنند.

حضور در شبکه های اجتماعی

توجه به مالکیت معنوی و ثبت ایده

در مرحله قبل گفتیم که باید ایده خود را به تعداد نفرات محدودی نشان دهید. اگر نتیجه و بازخوردی که از دیگران می‌گیرید، مثبت است، بهتر است هرچه زودتر به دنبال ثبت ایده باشید و از حقوق مالکیت فکری ایده خود محافظت کنید. چراکه در چنین موقعیت‌هایی ممکن است کسی ادعایی کذب درمورد آن داشته باشد.

شما باید پس از گرفتن یک تصمیم قطعی در رابطه با عملی کردن ایده ی خود و راه اندازی استارتاپ، خطرات پیش رویتان را بررسی کنید. برای مثال از تهدید های احتمالی می توان به دزدیده شدن ایده تان اشاره کرد. برای جلوگیری از آن، در ابتدای کارتان برای خود مالکیت معنوی یا IP بسازید.

مالکیت معنوی فرآیندی است که طی آن افراد می توانند برای حقوق مربوط به محصولشان ایجاد کنند. حقوقی از جمله حق چاپ و یا علائم تجاری. اگر این حق مالکیت را داشته باشید می توانید از امنیت طرحتان مطمئن باشید. قانون از مالکیت معنویتان در برابر افرادی که طرح مشابهی دارند دفاع می کند.

اگر تمایل دارید راجع به مالکیت فکری اطلاعات بیشتری کسب کنید و حتی در این خصوص مشاوره دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم در فرصت شرکت در کارگاه آموزشی آشنایی و حفاظت از حقوق مالکیت فکری رشدانا را از دست ندهید.

 

سرمایه گذار جذب کنید

اگر شما صاحب ایده خلاقانه و پولساز هستید، اما سرمایه لازم برای راه اندازی استارتاپ را ندارید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد! در این شرایط می‌توانید با جذب یک سرمایه گذار و عقد قرارداد همکاری، روند کارها را پیش ببرید. لازم به ذکر است که معمولا بیشتر استارتاپ‌ها برای توسعه کار خود به سرمایه گذار نیازمند هستند.

نداشتن یک پشتیبان مالی برای طرح می تواند ایده تان را نابود کند. مسلما اکثر سرمایه گذاران پیش از پشتیبانی، تیم شما را بررسی می کنند. اگر پیش از این استارتاپ دیگری را با موفقیت به نتیجه رسانده اید پیشنهاد می شود آن را برای سرمایه گذاران رونمایی کنید تا از توانایی شما در فرآیند راه اندازی استارتاپ اطمینان حاصل کنند.

اما اگر این اولین بار است که ایده ای برای اجرا کردن دارید نگران نباشید. تنها باید زمان بیش تری را برای قانع کردن آن ها بگذارید. مستندات ابتدایی را که طی تحقیقات اولیه جمع آوری کردید به سرمایه گذار ارائه کنید. سرمایه گذاران می خواهند مطمئن شوند که پولشان را به افراد توانایی سپرده اند و به ثمر خواهد نشست.

 

حتما بخوانید: اهمیت استارتاپ ها در رونق کسب و کار نوین

 

انتخاب مشاور کار درست

دیدگاه یک مشاور با تجربه نسبت به طرح، قطعا دقیق تر و همه جانبه تر از زاویه ی دید شما می باشد. حضور یک مشاور راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌تواند در برداشتن موانع از سر راهتان بسیار سودمند باشد. همچنین یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند شما را از همه چیز در زمینه ی فعالیتتان آگاه سازد. شاید مدیریت چالش ها به تنهایی کار آسانی نباشد. پس انتخاب فردی موفق و مجرب کمک زیادی به راه اندازی استارتاپ شما می کند.

کسب و کارتان را راه اندازی کنید

اگر تمامی مراحل را به درستی انجام دهید و به این مرحله برسید، شک نکنید که ایده خوبی را برای شروع کار خود برگزیده‌اید. در این مرحله نوبت به راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد می‌رسد. برای اینکه بتوانید در این مرحله موفق‌تر عمل کرده و خود را به جامعه هدف معرفی کنید، می‌توانید از روش‌های بازاریابی استفاده نمایید.

کلام پایانی

امروزه همه ما شاهد رشد روزافزون شکل گیری استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا هستیم. باتوجه به موفقیت‌هایی که بسیاری از این نوع کسب و کارها به دست آورده‌اند، عده زیاد دیگری نیز به فکر راه اندازی استارتاپ افتاده‌اند! این دسته از افراد با اینکه به انجام این کار علاقمند هستند، اما به طور دقیق نمی‌دانند که باید از کجا شروع کنند؟! به همین دلیل در این مطلب سعی بر آن داشتیم تا به طور کامل مراحل راه اندازی استارتاپ را معرفی کنیم.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی استارتاپ و کسب و کار نوپا

Startup Launch Specialist

استارتاپ خود را حرفه ای راه اندازی کنید

آموزش استارتاپ

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. سارا

    دوست دارید یک استارتاپ موفق داشته باشین؟ با پیدایش میتونید راحت یه کسب و کار حرفه ای داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin