اصول طراحی رابط کاربری و نکات مربوط به طراحی UI


اگر علاقه مند به حوزه طراحی سایت هستید، احتمالا واژه UI و UX را زیاد شنیده‌اید. این دو مفهوم و اصول طراحیUIو UX کاربردهای بسیار زیادی در طراحی سایت دارند اما برخی افراد معنای صحیح…

اگر علاقه مند به حوزه طراحی سایت هستید، احتمالا واژه UI و UX را زیاد شنیده‌اید. این دو مفهوم و اصول طراحیUIو UX کاربردهای بسیار زیادی در طراحی سایت دارند اما برخی افراد معنای صحیح آن‌ها را نمی‌دانند و ممکن است این مفاهیم را در جای اشتباه و به جای دیگری به کار ببرند. مفهوم طراحی تجربه کاربری یا UX مفهومی بسیار گسترده و پرچالش است و باید در مطلبی مجزا به بررسی آن بپردازیم. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تعریف UI و اصول طراحی رابط کاربری بپردازیم؛ پس اگر به مفاهیم این حوزه علاقه مند هستید تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه شوید.

رابط کاربری یا UI چیست؟

قبل از پرداختن به اصول طراحی UI، ابتدا می‌خواهیم تعریفی کلی و مفهومی از آن ارائه کنیم. هر محصولی که امروز در دنیای فیزیکی و مجازی از آن استفاده می‌کنیم، دو بعد دارد. یک بعد ظاهری که ما با آن تعامل برقرار می‌کنیم و بعد دوم، بخشی است که هدف و نحوه استفاده از ابزار در آن خلاصه می‌شود که مانند ظاهر، قابل دیدن نیست اما حس می‌شود؛ به طور مثال، یک چاقو را در نظر بگیرید. دسته چاقو که برای برقراری تعامل با این ابزار ضروری است، قابل مشاهده بوده و رابط کاربری محسوب می‌شود.

هر چقدر دسته چاقو سبک‌تر و ایمن‌تر باشد، کار با آن راحت‌تر است. این بخش رابط کاربری است. دقیقا تمام آن چیزی که از محصول می‌بینیم و به کمک آن با هدف محصول ارتباط برقرار می‌کنیم، در بخش رابط کاربری یا UI قرار می‌گیرد. اصول طراحی رابط کاربری یا UI تا حد زیادی به دنیای UX وابسته است. این مساله که مفهوم UX و UI مجزا هستند، کاملا درست به نظر می‌رسد اما برای اینکه یک محصول کاربردی و مناسب باشد باید اصول هر دو بخش رعایت شود؛ مثلا نمی‌شود که تیغه چاقو پوست‌کن میوه از یه حدی بزرگ‌تر یا سنگین‌تر باشد یا دستگیره چاقو نباید خیلی سنگین باشد. لبه چاقو باید تیز باشد چون هدف بریدن است. تمام این موارد آمیخته‌ای از اصول تجربه کاربری و رابط کاربری است.

 

حتما بخوانید: UI چیست و اصول و مراحل طراحی آن به چه صورت است؟

 

اصول طراحی رابط کاربری (UI)

طراحی رابط کاربری در دنیای IT یک دانش محسوب می شود و متخصص شدن در این زمینه نیازمند دانش، تلاش، تمرین و تجربه است. امروزه با به روی کار آمدن قالب های آماده وبسایت، افراد زیادی ادعای طراح UI بودن را دارند در صورتی که طراح به کسی گفته می شود که با دانستن اصول طراحی رابط کاربری یا (Principle Of UI Design) بتواند یک پروژه کارآمد و کاربر پسند را طراحی کند و باید به یک سری قوانین کلی درباره ظاهر و ابزارهای تعامل آن محصول، پایبند باشد. در ادامه با چند تکنیک در این زمینه آشنا شوید.

اصول طراحی رابط کاربری (UI)

طراحی رابط کاربری با UX مرتبط است. این ارتباط را حفظ کنید!

همان طور که گفتیم تجربه کاربری یا همان UX مقوله ای جدا از رابط کاربری نیست و یک طراح حرفه ای باید بتواند به خوبی این ارتباط را حفظ کند. برای حفظ ارتباط هرچه بیشتر UI  و UX باید با طراح تجربه کاربری در ارتباط باشید و از جزئیات کار و چگونگی رفتار کاربر و موارد مورد پسند کاربر اطلاعات کافی کسب کنید.

 

حتما بخوانید: بررسی تفاوت UI و UX از زوایای مختلف

 

 ساختار را رعایت کنید

هدف اصلی از رعایت ساختار در طراحی رابط کاربری، تعیین هدف، معنا و سمت و سو برای محصول مورد نظر است. به این ترتیب، محصول باید نظم و ساختاری روشن داشته باشد تا کاربر بتواند به راحتی آن را درک کرده و تشخیص دهد. استفاده از عناصر بی‌ربط و بدون تناسب با سایر اجزاء نه تنها باعث جذابیت موضوع نمی‌شود، بلکه بیشتر کاربر را سردرگم می‌کند. دسته‌بندی محصول خود را تعیین و طبق همان رفتار کنید. هر دسته‌بندی یک سری اصول و پیشفرض مخصوص به خود را دارد که کاربر هم از آن‌ها مطلع است. محصول نهایی باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که مخاطب با یک نگاه هر بخش را تشخیص داده و از دیگری تفکیک کند. استفاده از عناصر پراکنده مانع اصلی چنین اتفاقی است.

 

کاربران را بشناسید

برای تحلیل هرچه بهتر رفتار کاربر و پیش بینی آن که کاربر چه چیزی را نیاز دارد، باید به طور کامل با کاربران آشنا باشید. برای کسب نتیجه بهتر درمورد سن، جنس، شغل، میزان تحصیلات و…کاربران تحقیق کنید.

 

المان ها را ساده طراحی کنید

تکنولوژی و تعامل با آن برای بسیاری از کاربران سخت و چالش‌برانگیز است؛ چون محصولات این حوزه روز به روز پیشرفته‌تر و گاهی پیچیده‌تر می‌شوند اما این هنر طراح کاربری است که به شکلی ساده و مفهومی این بخش‌ها را در اختیار کاربر قرار دهد. به طوری که مخاطب بتواند به راحتی با بخش‌های مختلف و ابزارهای محصول ارتباط برقرار کند و فرآیند این ارتباط را یاد بگیرد.

المان ها در واقع همان کلیدها و سایر نمادهای گرافیکی هستند که کاربران را راهنمایی می کنند که چگونه می توانند به هدف خود برسند. در طراحی ساده ی المان ها منظور از سادگی ،سادگی در طراحی نیست بلکه منظور آن است که المان ها قابل فهم برای مخاطبان باشند. طراحی قابل فهم و ارتباط المان ها با یکدیگر از وظایف یک طراح حرفه ای است.

اگر دقت کرده باشید این روزها فرآیند ثبت نام در اپلیکیشن‌های مختلف به شدت ساده و آسان شده است. این مثال نشان می‌دهد که کاربر به دنبال این نیست که در وهله اول میان فیلدها و مستطیل‌های اطلاعاتی مختلف گم یا سرگردان شود. امروزه با وارد کردن یک نام کاربری و نهایتا شماره تلفن می‌توانید در ابزارهای مختلف عضو شوید و به مرور بخش‌های دیگر را پر کنید. یوزر فرندلی بودن یک محصول تا حد زیادی به سادگی و راحتی آن وابسته است.

المان ها را ساده طراحی کنید

در اجرای کار اولویت بندی داشته باشید

برای دستیابی به موفقیت در طراحی باید در ابتدای کار، نقشه کار را برای خود مشخص کنید. به عبارت دیگر از ابتدای طراحی بدانید که دقیقا چه می خواهید و قصد دارید طراحی خود را چگونه پیش ببرید و ساختار کلی طراحی خود را بدانید.

 

اطلاعات قابل رویت و مشاهده باشد

نوع و جنس اطلاعاتی که در مقابل کاربر قرار می‌گیرد بسیار مهم است. کاربر باید به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد که به آن‌ها نیاز دارد. همه گزینه‌ها و بخش‌های مختلف محصول باید براساس ساختاری درست و بهینه در دسترس کاربر قرار گیرند. اطلاعات غیرصحیح و غیرضروری باعث سردرگمی کاربر می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم هر بخشی را که کاربر بیشتر به آن نیاز دارد در شکلی مناسب و در معرض دید وی قرار دهید.

 

از تایپوگرافی مناسب استفاده کنید

یک طراح با تجربه باید بتواند مناسب ترین فونت ها را برای هدف خود انتخاب کند.انتخاب فونت ها علاوه بر آن که مطلبی را به اطلاع کاربر می رساند در زیبایی بصری نیز بسیار موثر است.

نوع فونت و سایز آن بسیار مهم است.سایز فونت باید به گونه ای باشد که در گوشی و تبلت نیز خوانا باشد.در طراحی خود از فونت یکسان استفاده نکنید مثلا برای مطالب مهم تر از فونت درشت و خاص استفاده کنید تا نظر کاربر جلب شود. دقت داشته باشید فونتی که مدنظر دارید توسط سایت پشتیبانی شود و مشکلی ایجاد نکند.

 

حتما بخوانید: مراحل طراحی UI کدامند و نکات مهم مربوط به آن چیست؟ 

 

در انتخاب رنگ ها دقت کنید

طراحی رابط کاربری علاوه بر کاربردی بودن، باید از زیبایی بصری برخوردار باشد و وظیفه ی تبلیغات و برندینگ را نیز اجرا کند. طراح علاوه بر داشتن اطلاعات فنی باید به بخش هنری طراحی نیز توجه کند. انتخاب رنگ مهم ترین مسئله در طراحی هنری رابط کاربری است.رنگ ها و مکمل هر رنگ را بشناسید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

طراحی UI انعطاف پذیری داشته باشید

شاید از خود بپرسید که این موضوع دقیقا به چه چیزی اشاره دارد؟ باید بگوییم که در وهله اول UI باید با کمترین احتمال از درصد خطا و اشتباه طراحی شود. در وهله دوم، اگر کاربر دچار خطا شد نباید آن را بترسانید. طراحی سیستم باید نسبت به خطا و اشتباهات مکرر کاربر کاملا مقاوم باشد. هر کاربر نیاز دارد تا در مراحل ابتدایی با آزمون و خطای مختلف مراحل گوناگون محصول را حدس بزند.

 

پیشنهاد ویژه: دوره طراحی رابط کاربری

 

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله، درباره اصول طراحی رابط کاربری صحبت کردیم. هر محصول جدیدی که وارد بازار می‌شود دارای یک بخش به عنوان رابط کاربری است و کاربر توسط این قسمت می‌تواند با آن محصول ارتباط برقرار کند. برای این که ارتباط بین مخاطب و محصول به خوبی برقرار شود، باید رابط کاربری طبق اصول استاندارد طراحی شده و توسعه یابد.

یک طراح موفق باید بتواند تمام اصول گفته شده را به خوبی رعایت کند و علاوه بر آن بتواند با کارفرما و طراح تجربه کاربری و سایر همکاران ارتباط خوبی داشته باشد تا بتواند پروژه را به خوبی مدیریت کند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. به نظر شما رعایت چه اصول دیگری می تواند به یک طراح رابط کاربری کمک کند تا در کارش موفق و حرفه ای عمل کند؟ نظرات عالی خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

صفیه محمدزاده

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی رابط کاربری UI

UI Design

یک طراح رابط کاربری حرفه ای شوید و پروژه های یو آی انجام دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin