مراحل طراحی کاربری برای سایت


در این گفتار در ادامه گفتار های قبلی در زمینه تجربه ی کاربری به یادآوری مفاهیم اولیه می پردازیم. سپس در ادامه به صورت تخصصی 5 مرحله مهم طراحی کاربری برای سایت را بیان می…

در این گفتار در ادامه گفتار های قبلی در زمینه تجربه ی کاربری به یادآوری مفاهیم اولیه می پردازیم. سپس در ادامه به صورت تخصصی 5 مرحله مهم طراحی کاربری برای سایت را بیان می کنیم.پس با ما همراه باشید…

همه میدانیم سرتاسر دنیا همه شرکت‌ها محصولاتی رو طراحی می‌کنند که در نهایت به دست ما می‌رسند و ازآنها استفاده می کنیم. برای مثال اولین باری که با لبتابتون شروع به کار کردید را به یاد دارید؟ تجربه های شما درباره ی نحوه ی نصب ویندوز یا جانمایی حروف کیبورد در اولین کلماتی که تایپ کردید. حتی تمییز کردن کیبورد،  نحوه ی جانمایی پورتهای usb ……. خاطرات شفافی هستند که به عنوان UI یا user experience شناخته می شوند.

خاطره هایی که تا لحظه ی آخر استفاده از محصول همراه شما هستند و حکم نهایی خرید یا نخریدن محصولات را صادر می کند. طبیعتا وقتی این تجربه‌ها تا این حد مهم هستن که روی تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر مستقیم دارند در همین راستا علمی که تمرکزش روی خلق تجربه‌های شیرین‌تر برای کاربران است را صنعت تجربه کاربری گویند.

تعریف تجربه کاربری در ویکی‌پدیا اینگونه است: «تجربه کاربری، خلق هر چیز معنا دار و به یاد ماندنی است که توسط یک سازمان برای مشتریان ایجاد می‌گردد.» آقای Jesse James Garrett هم در یکی از کتاب‌های خودش به نام « المنت‌های تجربه کاربری » میگه:تجربه کاربری یعنی نگاه به کاربرد محصول از بیرون. یعنی از همون سمتی که مردم به نحوه عملکردش نگاه می‌کنند..

   تجربه کاربری همانطور که گفتیم به معنای تجربیات کاربر در مورد استفاده از یک محصول یا سرویس خاص است.

طراحی تجربه کاربری فرایندی است که در آن فروشنده یا ارائه دهنده خدمات محصولاتی را تولید می کند که کابران حین استفاده از آن تجربیات قابل درک .و مرتبط را داشته باشند به بیانی دیگر حس خوبی از استفاده از خدمات داشته باشند.

تجربه ی کابری شامل رابط کاربری و کاربرد پذیری و برندینگ، طراحی می شود.

یک طراح تجربه کاربر دقیقا به جای یک کاربر سایت خودرا قرار می دهد و آنچه او می بیند را می بیند و آنجه اون می شنود را می شنود.تجربه های خوب و بد کاربران را ارزیابی می کند و نیازهای آنها را شناسایی می کند. برای حل مسائل راهکار پیدا می کند. وظیفه ی این افراد ارائه خدمات و محصولات است به همان شکل که مخاطب می پسندد.

در طراحی تجربه ی کاربری دقیقا عملکرد یک فرد در سایت شبیه سازی و آنالیز می شود و تمامی راه کارهای لازمه برای اینکه فرد در کوتاهترین زمان ممکنه به بهترین نتیجه برسد سنجیده می شود.یک طراح تجربه ی کاربر حرفه ای حتی به احساسات و عادات رفتاری و دسته بندی شخصیت آنها نیز توجه می کند.

ux نوعی تفکر است......

تمامی علوم مثل نقشه سایت و رنگهای معنادار چیدمان  و شکل گزینه ها روند ثبت نام پرداخت پول مراحل خرید و ارتباط با نام برد حتی عناوین بخشها و وضوح نوشته ها و توضیحات و تصاویر راهنما در استراتژی و بخش های عملیاتی وبسایت مثل شیوه ارسال کالا در سایتهای فروش کالااست.

 

مراحل طراحی تجربه کاربری برای سایت

در این قسمت مراحل طراحی تجربه کاربری را به تفصیل بیان می کنیم:

  1. اولین مرحله در طراحی تجربه کاربری تحقیق در مورد کاربر یا user research  است که شامل تحقیقات میدانی و مخاطبان بالقوه و بالفعل یک محصول خاص استمثل یک وبسایت یا اپلیکیشن که این کار با این با تدوین پرسشنامه و توزیع و گردآوری پاسخ مخاطبان به آنها و تحلیل آماری داده های آن هاست.
  2. سپس بر اساس رفتارهای مخاطبین گروه مخاطب انتخاب و نیازهای آنها دسته بندی می شود
  3.  برای تجمیع نتایج و قابل فهم تر شدن راهکارها به نمایندگی از هر گروه از مخاطبان یک پرسونا تعریف می شودپرسوناها شخصیتهای فرضی هستند که ویژگی های فردی  کاربری آنها بخش قابل توجهی از مخاطبان مشترک است.
  4. پس از آن مشخصات پرسوناها در قالب شناسنامه های کاربری تدوین شده و نوع تعامل آنها با وبسایت یا اپیکشین شرح داده می شود سپس سناریوهای کاربری هر پرسونا با توجه به  تجمیع اطلاعات تعریف می شود تا روندها و جریان های کاربری بر مبنای نیاز انواع مخاطبین و کاربرها طراحی شود
  5. در مرحله اخر با در نظر گرفتن نتایج ur و سناریوهای تجربه کاربری ساختار کلی صفحات مربوط به وبسایت یا اپلیکیشن به شکل wireframe طراحی می شود.

 

 

با این شیوه علاوه بر اینکه المانهای طراحی رابط کاربری نظیر ترکیب بندی رنگها و محتوا و در راستای نیاز کاربران با سیستم hci نیز بر اساس سناریو های مختلف تحلیل و طراحی بخشها و صفحات مختلف در نظر گرفته می شود.

 

 

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره طراحی تجربه کاربری UX – آموزش UX

UX Design

با آموزش حرفه ای یو ایکس UX وارد دنیای بزرگ طراحی تجربه کاربری شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin