UI چیست و اصول و مراحل طراحی آن به چه صورت است؟


در صفحات وب و اپلیکیشن ها و نرم افزارها عامل اصلی تعامل با کاربر رابط کاربری (UI) می‌باشد. بطور کلی هر چیزی که ما پس از ورود به صفحه ی وبسایت مشاهده می‌کنیم مربوط به…

در صفحات وب و اپلیکیشن ها و نرم افزارها عامل اصلی تعامل با کاربر رابط کاربری (UI) می‌باشد. بطور کلی هر چیزی که ما پس از ورود به صفحه ی وبسایت مشاهده می‌کنیم مربوط به طراحی رابط کاربری می‌باشد. اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید و به دنبال پاسخ سوال UI چیست هستید، در ادامه با رشدانا همراه باشید.

ui چیست

اکثر محصولات طراحی شده توسط ما انسان ها برای استفاده خود انسان ها ساخته شده است. هنگامی که می‌خواهید وسیله ای را جا به جا کنید توسط دستگیره ی آن، کار به راحتی انجام می‌شود. بنابراین به چیزهایی که باعث استفاده از محصولات و به کارگیری آن ها می شود را رابط کاربری می‌گوییم.

امروزه رابط کاربری به کامپیوتر مرتبط تر می‌باشد و در واقع به فضایی که در آن تعاملاتی میان انسان ها و ماشین ها اتفاق بیفتد می‌گویند. پس در زمینه ی فناوری اطلاعات و محصول دیجیتالی نیز مواردی با UI ارتباط دارند.

 

رابط کاربری (UI) چیست؟

رابط کاربری یا UI که مخفف کلمه ی User Interface می‌باشد، ابزار تعاملی کاربر با صفحات وبسایت، نرم افزار، سیستم عامل، اپلیکیشن و …محسوب می‌شوند. در واقع مخاطب از طریق ui می‌تواند با سیستم های مختلف ارتباط برقرار کند. امروزه بهبود هر چه بیشتر رابط کاربری که در نهایت باعث رضایت کاربر می‌شود یکی از اصلی ترین مباحث IT می‌باشد.

 

رابط کاربری وبسایت

رابط کاربری نقش بسیار مهمی در جذب و حفظ مخاطب در یک وبسایت ایفا می‌کند به همین دلیل مبحث طراحی رابط کاربری بسیار مهم و قابل توجه است. بطور مثال اگر یک وبسایت که مطالب بسیار مفید و ارزشمندی در اختیار کاربر می‌گذارد طراحی رابط کاربری ضعیفی داشته باشد، نمی‌تواند مخاطبان خود را راضی نگه دارد و باعث بازگشت آنان به آن وبسایت نمی‌شود و خیلی زود با شکست روبرو می‌شود. بنابراین مهارت طراح UI در حفظ کاربر و موفق شدن یک وبسایت بسیار موثر است.

رابط کاربری Ui چیست

رابط کاربری موبایل

رابط کاربری موبایل از لحاظ طراحی بسیار با وبسایت متفاوت است چرا که موبایل مسیرهای موجود محدودتری نسبت به وبسایت دارد و نیز تعداد دفعاتی که کاربر با آن سرو کار دارد بسیار متفاوت است. هر شرکت سازنده ی موبایل طراحی کاربری مخصوص به خود را دارد؛ همانطور که با نگاه کردن به منوی هر موبایل متوجه شرکت سازنده آن خواهیم شد و به عبارتی، رابط کاربری درگوشی موبایل امضا شرکت سازنده ی آن محسوب می‌شود.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش طراحی UI

 

رابط کاربری اپلیکیشن و نرم افزار

UI طراحی شده در هر اپلیکیشن یا نرم افزاری نشان دهنده ی ساختار و محتوای آن است بنابراین مخاطب می‌تواند در نگاه اول همه چیز را دریافت کند و در مورد کیفیت آن قضاوت کند. پس بهتر است رابط کاربری در این زمینه با مهارت کافی انجام پذیرد. برای طراحی در این زمینه بهتر است به نکات زیر توجه شود:

  • آنالیز رفتار کاربر
  • داشتن اطلاع کافی از آنچه که مخاطب می‌خواهد
  • آنالیز طراحی های مشابه
  • دسترسی آسان به بخش های مهم و پرکاربرد
  • استفاده از سبک های موفق طراحی

 

طراح رابط کاربری کیست؟

یک طراح خوب کسی است که خوب دیدن را آموخته باشد. او باید برای رسیدن به این توانایی به صورت روزانه وبسایت های موجود در زمینه ی طراحی و گرافیک نظیر Freepik ،Unsplash  و… را چک کند و ایده کافی را در زمینه های مختلف کسب کند.

یک طراح رابط کاربری ماهر باید بر روی این موضوع تمرکر داشته باشد که کاربر چه چیزی را احتیاج دارد و بهترین راه حل برای رفع نیاز او چیست. به عبارتی، باید خود را به جای کاربر فرض کند و قدرت پیش بینی داشته باشد. عناصری که طراح به کار می‌برد باید خوانا و ساده باشد بطوری که برای کاربر مبهم نباشد.

رابط کاربری علاوه بر بحث نیاز کاربر، بر روی برندینگ نیز تمرکز دارد؛ بنابراین یک طراح باید بتواند با استفاده از ابزار هایی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور به درستی از رنگ ها و تصاویر مرتبط استفاده کند تا برای کاربر جذاب باشد.

 

طراح رابط کاربری

 

تفاوت میان طراح رابط کاربری و طراح گرافیک

طراحی رابط کاربری و طراحی گرافیک دو دنیای جدا از یکدیگر دارند؛ طراح رابط کاربری کار خود را با وایرفریم هایی با جزئیات پایین شروع می‌کند که جلوه ی خاصی ندارد و ممکن است جذابیت چندانی نداشته باشد. به عنوان مثال طراح به مواردی چون: مکان مناسب قرارگیری المان ها، طریقه ی ارسال فرم، چگونگی بروز خطا، جایگاه دکمه ارسال و موارد زیادی از این قبیل فکر می‌کند. اما طراح گرافیک به جذابیت ظاهری می‌پردازد. طراح دیداری مشخصا با شناسایی رنگ ها و تصاویر، مرتبط با هدف شرکت نمای آن را زیبا می‌کند. درواقع تفاوت این دو در ساده سازی و زیبا سازی صرف است.

 

تفاوت UI و UX در چیست؟

در طراحی تجربه کاربری طراح می‌کوشد بصورت عملی و مداوم میزان رضایت کاربر از تعامل با وبسایت، اپلیکیشن، سیستم عامل و… را کنترل کند و روز به روز به بهبود کیفیت این تعامل بیافزاید. در UX پیش بینی، کاربرد چندانی ندارد بلکه طراح با استفاده از ابزار های مختلف، عناصری که در UI به کار رفته را آنالیز می‌کند که تا چه میزان راحتی کاربر را سبب می‌شود.

تمرکز تجربه ی کاربری بر روی ارزیابی کوتاه مدت و ارتباطات طولانی مدت با مخاطب است و هرچه این ارتباط بیشتر حفظ گردد باعث سوددهی هرچه بیشتر پروژه می‌شود. باید دقت داشت که در زمینه UX سوددهی لزوما جنبه ی مالی ندارد و تعامل طولانی مدت با کاربر، نوعی سود محسوب می‌شود. اگر تمایل دارید تفاوت های این مفهوم را عمیق تر مورد بررسی قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله تفاوت های کلیدی بین دو مقوله مهم UI و UX در طراحی نیز سر بزنید.

 

حتما بخوانید: بررسی تفاوت UI و UX از زوایای مختلف

 

5 اصل حیاتی برای طراحی یک UI بی نظیر

بدون شک برای انجام هرکاری نیاز به یک سری مهارت و ابزار داریم. طراحان رابط کاربری برای طراحی خود از نرم افزار های گرافیکی ایکس دی، فتوشاپ و ایلاستریتور بهره می‌برند. البته از ابتدای کار نباید به سراغ این ابزارها رفت بلکه ابتدا باید وایر فریم (شکل کلی وبسایت، اپلیکیشن و…) را بصورت دستی روی کاغذ و یا با استفاده از برنامه های مخصوص طراحی شود سپس از این نرم افزارها برای رسیدن به بهترین نتیجه استفاده گردد.

اصل ساختار

رابط کاربری می‌بایست با هدف مشخصی طراحی شود. هدفی کاربردی و با معنایی قابل درک که با برنامه ریزی دقیق انتخاب شده است. با در کنار هم قرار دادن مسائل مربوط به هم و جداسازی مسائل غیر مربوط  باید به مدلی ثابت برسید.

اصل سادگی

هدف از ارائه ی رابط کاربری به کاربر، ساده سازی فرآیند های دشوار و انجام آن ها به طور متداول و بدون دردسر می‌باشد. طراحی باید به گونه ای صورت گیرد که فهم آن برای کاربر آسان باشد. به معنای دیگر، UI باید میانبری متناسب با موقعیت های پیش آمده باشد.

 

حتما بخوانید: اصول طراحی رابط کاربری و نکات مربوط به طراحی UI

 

اصل پدیداری

طراحی باید آنقدر دقیق باشد که تمامی اطلاعات و مواردی که برای به انجام رساندن یک فرآیند نیاز است را جمع آوری کند و در اختیار کاربر بگذارد. همچنین اطلاعاتی که ضروری نبوده و در طول انجام کار نیازی به آن ها نداریم باید حذف شوند تا باعث ایجاد سردرگمی و مزاحمت نشوند.

اصل بازخورد

طراحی رابط کاربری باید به زبان ساده و قابل درک کاربر را از وضعیت های متغیر، خطا های پیش آمده و استثناهای موجود مطلع کند.

اصل تحمل

کاهش دادن هزینه ی خطا و اشتباهات پیش آمده مثلا از طریق برگشت پذیری می‌تواند از اصول مهم طراحی باشد؛ یعنی باید از انعطاف و تحمل بالایی برخوردار باشد و تا جایی که ممکن است، از پیش آمدن مشکلات جلوگیری کند.

اصول طراحی رابط کاربری

یک UI دیزاینر چه چیزهایی باید بلد باشد؟

معمولا یک طراح رابط  کاربری حرفه ای می‌تواند کار طراح دیداری را نیز انجام دهد. کار این دو هر چند متفاوت است اما کاملا به یکدیگر وابسته و مرتبط می‌باشند. اکثر شرکت ها فردی را برای انجام هر دو حرفه استخدام می‌کنند. پس اگر طراح رابط کاربری با ابزار های گرافیکی چون فتوشاپ و ایکس دی آشنایی کامل داشته باشد، بسیار در کسب و کارش موفق تر خواهد بود.

امروزه افراد متخصصی به نام UI Developer ها نیز با مهارت های طراح رابط کاربری و یک برنامه نویس Front-End به وجود آمده اند. اگر تمرکز یک طراح روی وب سایت باشد بهتر است سبک های مختلف طراحی را بداند. حتی مزیت ها و عیب های سبک های مختلفی مانند تخت، رئالیسم، سه بعدی و… را بشناسد تا بتواند کاربردی تر و حرفه ای تر فعالیت کند.

 

بهترین ابزارهای طراحی رابط کاربری (UI)

پس از آشنایی کامل به طراحی رابط کاربری و ابعاد مختلف آن، نوبت به معرفی بهترین ابزارهای یو آی می‎رسد. در ادامه به 4 نرم افزار کاربردی در میان طراحان رابط کاربری اشاره خواهیم کرد. این برنامه‌ها عبارتند از:

 

حتما بخوانید: بهترین ابزارهای طراحی UI یا طراحی رابط کاربری را بشناسید.

 

اسکچ (Sketch)

اسکچ، یکی از پرکاربردترین ابزارهای طراحی یو آی است که طراحان رابط کاربری با استفاده از آن، پروتوتایپ و رابط‎های بسیار حرفه‎ای خلق می‌‎کنند. متأسفانه این برنامه طراحی دیجیتال، تنها روی سیستم عامل Mac قابل استفاده است اما مزیت‏‌های قابل توجهی همچون موارد زیر را دارد:

  • پس از خرید اسکچ، تا یک سال به صورت رایگان از تمام به روز رسانی‌های این برنامه می‏توانید استفاده کنید. البته پس از اتمام مدت یک سال همچنان می‏توانید با اسکچ کارکنید اما دسترسی شما به آپدیت‌های برنامه محدود خواهد شد.
  • طراحان رابط کاربری به این موضوع اذعان می‌کنند کار با اسکچ به مراتب آسان‎تر از کار با فتوشاپ است. از سوی دیگر، طراحی اسکچ به نحوی است که به یک صفحه وب کدنویسی شده نزدیک است و این موضوع بر سرعت و کیفیت طراحی‏ها تأثیر فراوانی می‎گذارد.
  • اسکچ، مبتنی بر بردار یا وکتور بیس است و این امکان را به شما می‎دهد که بدون آسیب به کیفیت و وضوح تصویر، آن را به ابعاد و اندازه‌های دلخواه خود تغییر دهید.

 

اکشر (Axure RP)

این نرم افزار چند کاره، به منظور ساخت وایرفریم، نقشه سفر مشتری، نسخه اولیه و رابط کاربری سایت‌ها و اپلیکیشن‌‏های مختلف، مورد استفاده قرار می‏گیرد. یکی از مزایای برجسته برنامه Axure این است که با ابزاری همچون اسکچ کاملا سازگاری دارد. در نتیجه، فایل‏‌های خروجی از اکشر را در نرم افزار اسکچ نیز می‏توانید استفاده کنید. از سوی دیگر، این برنامه برای انجام پروژه‏‌هایی که نیازمند کار تیمی هستند، بسیار مناسب است.

 

فیگما (Figma)

یکی دیگر از بهترین ابزارهای طراحی یو آی، Figma است که در سیستم عامل‎‌های مختلفی همچون ویندوز، مک و لونیکس، قابل استفاده می‎‌باشد. جالب است بدانید در پروژه‏‌هایی که هر یک از اعضاء تیم با سیستم عامل‏‌های مختلف کار می‏‌کنند، فیگما قابلیت اشتراک گذاری و ویرایش پروژه را در اختیار تمام افراد تیم قرار می‌‏دهد.

هرچند این برنامه به صورت آنلاین و تحت وب قابل استفاده است اما بسیاری از طراحان از نسخه آفلاین آن استفاده می‌‏کنند و نسخه‏‌های غیر رایگان و رایگان آن نیز با توجه به هدف و پروژه‏ای که دارید، قابل دریافت است.

 

پیشنهاد ویژه: آموزش فیگما به صورت کاربردی و پروژه محور

 

ادوب ایکس دی (adobe XD)

adobe XD که یکی از ابزارهای مناسب در طراحی UI محسوب می‌‏شود، نرم افزاری است که از سوی شرکت ادوبی ارائه شد و می‏توان آن را رقیبی برای اسکچ دانست. adobe experience   design که به اختصار adobe XD گفته می‏شود، نرم افزاری است که به منظور استفاده در ویندوز و مک منتشر شده است.

ادوب ایکس دی، ابزاری برای طراحی سایت است که با قابلیت استفاده آسان از آن، می‏توانید نمونه طرح دلخواه خود را به راحتی پیاده سازی کنید. این نرم افزار، از چندین برنامه نقاشی متنوع تشکیل شده است که به شما کمک می‎کند تا پیش نمایش کار خود را در گجت‎های مختلفی همچون موبایل و دسکتاپ مشاهده کنید.

علاوه بر موارد گفته شده؛ با adobe XD می‏توانید پروتوتایپ‎هایی کاملا حرفه‎ای طراحی کنید و از سر و صدای زیاد سیستم خود درامان بمانید. چرا که این برنامه نیاز به منابع سخت افزاری مختلف ندارد.

بازار کار برای طراح رابط کاربری

متخصصین در این زمینه بسیار کم هستند و درخواست شرکت‌ها و کسب و کار‌ها برای استخدام طراح رابط کاربری زیاد است. اما موضوع قابل توجه توانایی شما در این زمینه می‌باشد. از جمله مواردی که در ملاک های استخدامی وجود دارد: کیفیت نمونه کار های قبلیتان، رزومه کاری و شرکت هایی که پیش از این در آن ها مشغول فعالیت بودید، اطلاعات شما از طراح های مطرح و اعتماد به نفس شما در طول مصاحبه هستند.

 

اگر می خواهید واقعا یک طراح رابط کاربری متخصص باشید، بهتر است دائما در حال فعالیت باشید. این که بنشینید تا پروژه ای را به شما بسپارند و انجام دهید به هیچ عنوان باعث پیشرفت شما نخواهد شد. می توانید مهارتتان را در نمونه کارهای فرضی نیز افزایش دهید. پس دست به کار شوید و چند وب سایت فرضی طراحی کنید. البته به یاد داشته باشید برای نشان دادن آن ها به عنوان نمونه کار باید فرضی بودنشان ذکر شود.

 

حتی می توانید آزادکاری داشته باشید و جایی استخدام نشوید. خودتان پروژه بگیرید و انجام دهید. البته که اعتماد کردن به طراح رابط کاربری بدون رزومه و تجربه مقداری مشکل است. اما اگر با افراد سرشناس ارتباط برقرار کنید گرفتن پروژه آسان تر می‌شود. رابطه ی خود را با این افراد که پروژه های زیادی در دست دارند تا آن ها را به شما بسپارند حفظ کنید. داشتن اعتماد به نفس و جسارت شما را چند قدم بزرگ در کار جلو می اندازد.

بازار کار طراح رابط کاربری

 

چگونه یک طراح رابط کاربری موفق شویم؟

طراحی رابط کاربری چیزی فراتر از کار با فتوشاپ و کارهنری هست و اصول ویژه آن باید رعایت شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. در مرحله ی اول باید بتوانیم ساختار را رعایت کنیم. رعایت ساختار به این معناست که طراح هدف و سمت و سویی مشخص داشته باشد و طراح از لحظه ی اول طراحی بداند قرار است چه چیزی و با چه ساختاری طراحی کند.

در مرحله بعدی رعایت سادگی شرط است. عناصر استفاده شده در UI نباید مبهم و پیچیده باشند که کاربر با چندین کلیک پیاپی و مراحل پیچیده به خواسته ی خود برسد و یا آنچه را که میخواهد پیدا نکند. به عبارتی دیگر، مهم نیست تکنولوژی چقدر پیشرفته است، کاربری را آسان نگه دارید!

 

حتما بخوانید: چگونه یک طراح UI موفق شویم؟| ۷ گام اساسی

 

قابلیت دیده شدن در طراحی را دست کم نگیرید. در این اصل باید بدانید که کاربر نیاز دارد چه چیزی را جلوی چشم خود داشته باشد تا به راحتی استفاده کند و مجبور نباشد برای رسیدن به آن مراحل پیچیده ای را طی کند. معمولا موارد پرکاربرد که به صورت مداوم استفاده می‌شوند نیاز است که در دید کاربر قرار بگیرند. اصل اطلاع رسانی به کاربر را حتما رعایت کنید چرا که در صورت بروز اشکال یا خطا باید کاربر مطلع شود و او را با طراحی ویژه راهنمایی کنید که در قدم بعدی چه کاری باید انجام دهد.

 

نکته دیگری که باید رعایت کنید، شناخت هرچه بیشتر مخاطب است تا مطابق سلیقه و مناسب شرایط و سن و … او بتوانید طراحی کنید. این مورد به کاربر کمک می‌کند که راحت‌تر با UI طراحی شده توسط شما ارتباط برقرار کند. و در نهایت نکته آخر اینکه در طراحی، زیبایی و انتخاب رنگ و تصاویر مناسب شرط مهمی است ولی دقت کنید که کارهای گرافیکی شما را از هدف اصلی یعنی سادگی و کاربردی بودن UI باز ندارد.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش طراحی UX

 

تست کاربردپذیری و اصول UX نبز از مواردی است که طراحان رابط کاربری باید به آن توجه داشته باشند. از آن جایی که به آن اهمیت کافی نمی‌دهند در این قسمت آن را جداگانه برایتان شرح می دهیم. کاربردپذیری قسمت کوچکی از موضوع عمیق تری که تجربه کاربری نام دارد می‌باشد. مفهوم کلی آن به دسترسی ساده تر در استفاده از محصولات و وب سایتی خاص اشاره دارد.

 

یک طراح رابط کاربری پیش از این که وب سایت را گرافیکی کند، کاربردپذیریش را به کمک ابزار های نمونه سازی چندین بار می‌آزماید. اگر همه ی موارد طبق انتظارات کاربر و قابل درک پیش برود به سراغ مرحله ی بعد می‌رود. حتما تست کاربردپذیری را جدی بگیرید. چراکه نتیجه ی آن می تواند با پیش بینی شما متفاوت باشد.

 

کلام پایانی

اگر استعداد یک طراح رابط کاربری را دارید و به آن علاقمند هستید، می‌توانید با شرکت در دوره طراحی UI رشدانا این شانس را به خود بدهید که یک طراح حرفه ای در این زمینه شوید و سپس، از فرصت استخدامی در شرکت های بزرگ شرکت بهره‌مند شوید. از آن جایی که بازارکار و درخواست از سوی کارفرما برای این جایگاه شغلی بسیار زیاد است، کار شما بسیار راحت است. تنها کافی است در این دوره ها مهارت کافی و تخصص لازم را کسب کنید و شروع به فعالیت روی نمونه کارهای اولیه ی خود کنید.

 

2.4/5 - (28 امتیاز)

 

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش طراحی رابط کاربری UI

UI Design

یک طراح رابط کاربری حرفه ای شوید و پروژه های یو آی انجام دهید

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. هادی عظیمی

    سلام وقتتون بخیر مطالبتون خیلی مفید و کاربردی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin