معرفی سامانه ملی کارآموزی و کارورزی


احتمالا برای هریک از ما پیش آمده است که در هنگام فارغ التحصیلی از دانشگاه و پس از گذراندن تمامی واحدهای آموزشی، از ما خواسته ‌شود که در دوره‌های کارآموزی شرکت کنیم. مشکلی که اکثر…

احتمالا برای هریک از ما پیش آمده است که در هنگام فارغ التحصیلی از دانشگاه و پس از گذراندن تمامی واحدهای آموزشی، از ما خواسته ‌شود که در دوره‌های کارآموزی شرکت کنیم. مشکلی که اکثر دانشجویان با آن روبرو می‌شوند، یافتن شرکت و یا مجموعه‌ای است که در زمینه رشته تحصیلی آن‌ها فعالیت داشته باشد و کارآموز نیز پذیرش کند. در این مطلب از رشدانا قصد داریم همه چیز را درمورد سامانه ملی کارآموزی توضیح دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

تعریف کوتاهی از کارآموزی

پیش از آن که بگوییم سامانه ملی کارآموزی چیست و از کجا به وجود آمده است، قصد داریم در ابتدا توضیح مختصری درمورد کارآموزی ارائه دهیم. کارآموزی عبارتست از دوره آموزشی که فرد در فاصله فارغ التحصلی یا دانشجویی تا استخدام طی می‌کند. درواقع فرد در این دوره‌ها موظف است مانند یک کارمند در زمان مقرر، در محل کار حاضر شود. اما اساس این دوره کار کردن و کسب درآمد نیست، بلکه بیشتر به مقوله آموزش و کسب تجربه پرداخته می‌شود.

سامانه ملی کارآموزی چیست؟

در راستای ارائه خدمات بهتر به دانشگاه‌ها و دانشجویان، سامانه ملی کارآموزی راه اندازی شد. در این سامانه، شرکت‌هایی که پذیرش کارآموز دارند، تعیین می‌شوند. به عبارتی دیگر این سامانه مشخص می‌کند که یک شرکت به کارآموز با رشته تحصیلی مشخص نیاز دارد، سپس دانشگاه‌ها دانشجویانی که مشخصات موردنظر را دارند، در این سامانه ثبت نام کرده و به ارگان‌ها معرفی می‌کنند.

این سامانه که تحت حمایت و نظارت دولت به وجود آمده، با هدف ترکیب تجربه و مهارت برای دستیابی به شغل موردنظر جوانان ایجاده شده است. درواقع معرفی این سامانه تلاشی برای برقراری پیوند بین محیط علمی و عملی می‌باشد. این طرح سبب افزایش قابلیت‌ها و توانایی‌های کارآموزان برای اشتغال در آینده و در جایگاه مناسب شغلی است.

همچنین به متقاضیان اشتغال کمک می‌کند تا بهتر به علاقمندی‌های خود در رشته‌های مختلف پی ببرند و از نقاط ضعف و قوت خود آگاه شوند. راه اندازی سامانه ملی کارآموزی یک تجربه عملی است که فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهارت‌های شغلی موردنیازشان را برای ورود به حوزه‌های کاری به دست می‌آورند. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • مهارت برقراری ارتباط
  • مسئولیت پذیری
  • وقت شناسی
  • قدرت حل مساله
  • انجام کار گروهی
  • خود مدیریتی
  • برنامه ریزی
  • سازماندهی و…

سامانه ملی کارآموزی چه پیشینه‌ای دارد؟

در سال 1339 آئین نامه معرفی سامانه ملی کارآموزی با عنوان “سامانه ملی کارورزی و افزایش مهارت”، به تصویب شورای عالی کار رسید. پس از آن، دوره‌هایی به نام کارآموزی برای دانشجویانی که به تازگی فارغ التحصیل شده بودند، ایجاد شد. طی این دوره‌ها، کارآموز براساس توانمندی‌های خود و با بهره گیری از دانش مقدماتی، برای کسب مهارت‌های حرفه‌ای آماده می‌شد.

دوره‌های کارآموزی سال‌هاست که در کشورهای مختلف در سراسر دنیا برگزار می‌شود. مدت زمان این دوره‌ها معمولا وابسته به رشته‌ تحصیلی فرد، بین 4 تا 6 ماه متغیر است. نکته قابل توجهی که در رابطه با دوره کارآموزی وجود دارد این است که کارآموزان با دید باز و ذهنی آگاه‌تر نسبت به رشته خود، مسیرشان را ادامه می‌دهند. آن‌ها قادر هستند با کاهش استرس و نگرانی، اطلاعات لازم را به دست آورند و درصدد بهبود مهارت‌های خود بربیایند.

اهمیت سامانه ملی کارآموزی

یکی از مشکلات عمده‌ای که معمولا دانشجویان و فارغ التحصیلان با آن روبرو هستند، عدم تجربه کافی در زمینه رشته تحصیلیشان است. این موضوع پیامدهای نامطلوبی را برای آینده شغلی آنان به دنبال دارد. شرکت در دوره‌های کارآموزی این فرصت را در اختیار دانشجویان می‌گذارد که تجارب ارزشمند و مفیدی را به دست آورند. از طرفی سامانه کارآموزی نیز در یافتن مجموعه موردنظرشان برای گذراندن دوره کارآموزی به آن‌ها کمک می‌کند.

کارورزی اختیاری یا اجباری؟

برای بعضی افراد کارورزی امری اجباری و خسته کننده است و اما برای بعضی دیگر کارورزی اختیاری است و این افراد با آگاهی کامل از فواید خوب کارورزی دنبال آن می روند.اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که کارورزی را به چشم یک فعالیت اجباری نگاه می کنید؛ ما به شما پیشنهاد می کنیم که به سراغ ویژگی ها و مزایای کارورزی بروید. شاید شما اولین نفری باشید که فرم درخواست کارورزی ماه بعد را پر می کند!

فواید کارورزی

دوره کارورزی فرصت مناسبی برای آشنایی دانشجویان با محیط کار می باشد. این دوره ها به کارورزان، قدرت انتخاب بیشتری در انجام وظایف ارائه شده می دهد به این ترتیب کارورزان می توانند بیشتر به علاقه مندی های خود و مهارت های خود در زمینه های مختلف پی ببرند و با نقاظ ضعف و قوت خود آشنا شوند.

در طول دوره کارورزی، افراد دستمزدی را برای انجام فعالیت های خود از موسسه یا سازمان مربوطه دریافت نمی کنند، اما ممکن است در طول کارورزی شما همانطور که موسسه و سازمان شما را ارزیابی می کنند؛ به شما موقعیت های کاری خوب و فوق العاده ای نیز پیشنهاد دهند، چرا که این پیشنهاد های کاری بسته به نوع و میزان زمان و پشتکاری دارد که شما برای کار خود می گذارید.

کارورزی در ایران

کارورزی یکی از فعالیت های بسیار مهم در حوزه تحصیلات اموزش عالی می باشد. دانشگاه باید علاوه بر توجه به آموزش دانشجویان به فعالیت های عملی دانشجویان هم توجه ویژه ای داشته باشد چرا که دوره های کارورزی و یا کاراموزی باعث تربیت نیروی انسانی در حوزه تحصیلات عالی می شود.

متاسفانه،در دانشگاه های ایران تمرکز بیشتر بر روی انقال دانش تئوری می باشد نه عملی. بنابراین اگر دانشجویی به طور خودکار و فعال خودش به دنبال کسب مهارت های عملی نباشد، می تواند آینده شغلی وی را به خطر بیاندازد. کارورزی می تواند ابزار بسیار مهم و قابل توجهی در به دست آوردن دانش عملی باشد اما به دلائل مختلفی در دانشگاه های ایران تمرکز بیشتر بر روی دانش های تئوری می باشد.

اگر شما هم شرایط شرکت در کارورزی  را دارید، عجله کنید!

شرایط متقاضیان شرکت در طرح کارورزی برای افراد جویای کار به شرح زیر است:

  1. فارغ التحصیلانی که تاکنون وارد حوزه کار نشدند.
  2. فارغ التحصیلان همه مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می توانند در کارورزی شرکت کنند.
  3. وضعیت نظام وظیفه داوطلبان کارورزی مرد باید مشخص شده باشد.
  4. گروه سنی افراد باید بین۲۳ تا ۳۵ سال باشد.

استفاده از سامانه ملی کارآموزی چگونه است؟

مسئولانی که سامانه کارآموزی را طراحی و راه اندازی کرده‌اند، اظهار داشته‌اند که این سامانه دارای دو بخش عرضه و تقاضا است. بخش عرضه مختص دانشجویانی است که ملزم به گذراندن دوره کارآموزی در بخش صنعت شده‌اند. بخش تقاضا مربوط به صنعتکاران و شرکت‌هایی است که پذیرش کارآموز دارند و می‌توانند شرایط خود را در این بخش شرح دهند. این کارها به صورت مدیریت شده و به صورت دقیق انجام می‌شود.

سامانه ملی کارآموزی چه مزایایی دارد؟

پدید آمدن سامانه کارآموزی مزایای زیادی در اختیار افراد جویای کار قرار می‌دهد که عبارتند از:

  • کسب مهارت‌های حرفه‌ای در حوزه موردنظر
  • آشنایی و برقراری ارتباط موثر با افراد خبره و باتجربه
  • کسب تجربه با استفاده از روش‌های کم ریسک
  • آشنایی با قوانین محیط کاری

سامانه ملی کارآموزی چه معایبی دارد؟

هرچند که راه اندازی سامانه کارآموزی ویژگی‌های مثبتی دارد، اما دارای معایبی نیز است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • عدم توجه کافی به دستاوردهای علمی دانشجویان
  • عدم ارزیابی دانش تئوری
  • خودداری اکثر واحدهای صنعتی بزرگ و پیشرفته از پذیرش کارآموز
  • عدم برنامه ریزی مصوب
  • عدم آشنایی دانشجویان و مدیران سازمان‌ها با اهمیت دوره‌های کارآموزی

جمع بندی

یکی از دوره‌های ارزشمندی که هر دانشجویی پس از فارغ التحصیلی باید آن را بگذراند، کارآموزی است. این دوره به فارغ التحصیلان کمک می‌کند تا تجربه کافی از قرار گرفتن در محیط کار و پربار کردن رزومه خود را به دست آورند. سامانه ملی کارآموزی این امکان را فراهم کرده است تا دانشجویانی که به دنبال مجموعه مناسب برای گذراندن کارآموزی هستند، بتوانند راحت‌تر به شرکت‌های متقاضی کارآموز دسترسی پیدا کنند.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

آمارهایی از کالج کارآموزی رشدانا

  • تعداد دوره های برگزار شده : 29
  • تعداد درخواست ها : 13000 درخواست
  • تعداد پذیرفته شدگان مرحله اول : 2100
  • تعداد پذیرفته شدگان نهایی : +1500
  • درصد اشتغال بکار (شخصی/استخدام): 75%

فرصت های شغلی مختص کارآموزان رشدانا

  • کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  • طراح رابط کاربری
  • گرافیست و طراح
  • کارشناس سئو
  • برنامه نویس و کدنویس
  • کارشناس روابط عمومی
  • متخصص تولید محتوا
  • مدیر وبسایت و وبمستر
  • کارشناس شبکه های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin