محصول حداقلی MVP چیست؟ چگونه MVP بسازیم؟


شاید برایتان جالب باشد که بدانید 70 درصد استارتاپ‌ها پس از راه‌اندازی، شکست می‌خورند. سوالی که ایجاد می‌شود این است: چرا این درصد بالای کسب و کارهای نوپا نمی‌توانند اهداف خود را محقق کنند؟! درواقع…

شاید برایتان جالب باشد که بدانید 70 درصد استارتاپ‌ها پس از راه‌اندازی، شکست می‌خورند. سوالی که ایجاد می‌شود این است: چرا این درصد بالای کسب و کارهای نوپا نمی‌توانند اهداف خود را محقق کنند؟! درواقع فاکتورهای زیادی در موفق شدن یک استارتاپ تاثیرگذار هستند که یکی از آن‌ها MVP نام دارد. در این مقاله، قصد داریم به طور کامل توضیح دهیم نقش این عامل در پیشرفت استارتاپ‌ها چیست. پس اگر می‌خواهید با یکی از راه‌های موفقیت کسب و کارتان آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله محصول حداقلی یا MVP  را به طور کامل شرح می‌دهیم.

 

محصول حداقلی چیست

MVP چیست؟

MVP مخفف عبارت لاتین Minimum Viable Product به معنای حداقل محصول قابل ارائه است. درواقع این عامل، یک نسخه ابتدایی و حداقلی از محصول کسب و کار شماست که سعی می‌کند ویژگی‌های اصلی را در برداشته باشد و اطلاعات کلی را به مشتری منتقل کند. زمانی که این محصول اولیه در اختیار جامعه هدف قرار گرفت، می‌توانید کسب و کار خود را بهتر و واضح‌تر معرفی کنید و با استفاده از بازخورد مشتریان خود، به تولید انبوه برسید.

همان‌طور که می‌دانید، هر کسب و کاری زمانی به اهداف اقتصادی خود می‌رسد که بتواند محصول یا خدمات موردنظر را با کیفیت مطلوب ارائه دهد و درمقابل پول دریافت کند. بنابراین یکی از دلایل عمده شکست استارتاپ‌های تازه تاسیس، مفید نبودن محصولات آن‌ها برای جامعه هدفشان است. استراتژی MVP کمک می‌کند تا کسب و کارها بتوانند به خوبی از نیاز مخاطبین خود آگاه شوند و محصول را دقیقا مطابق دغدغه آن‌ها طراحی و تولید کنند. بدین ترتیب در وقت و سرمایه آن‌ها نیز صرفه‌جویی شده و زودتر به نتایج دلخواه خود می‌رسند.

به طور کلی مفهوم محصول حداقلی یا (MVP (minimum viable product، حداقل محصول قابل عرضه به بازار می‌باشد. یعنی حداقل کالا یا خدماتی که می‌توانیم پس از عرضه آن به بازار بازخورد مشتریان را بررسی کنیم و پس از آن مشکلات محصول یا نیاز مشتریان را بسنجیم و برای بهینه شدن آن تلاش کنیم.

چرا محصول حداقلی یا MVP ضروری است؟

MVP برای محصول، حداقل قابل قبول است. یک محصول MVP دارای طراحی استخوانی است که پس از آن در بازار مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا ببیند که آیا این توانایی را برای موفقیت در بازار دارد یا خیر.

کسانی که محصول حداقلی یا MPV تولید می‌کنند و آن را در بازار مورد آزمایش قرار می‌دهند، می توانند:

  1. در زمان و منابع با اطمینان از سرمایه گذاری در یک پروژه که احتمالا موفق خواهد بود، صرفه جویی کنند.
  2. بررسی کنند که آیا پروژه برای کاربران بالقوه جذاب است یا خیر.
  3. مشخص کنند که کدام روند برای تکمیل محصول مناسب خواهد بود.
  4. با پرس و جو از یک مشتری بالقوه سازندگان اولیه محصول را پیدا کنند.
  5. در زمان و هزینه ها برای توسعه محصول نهایی بدون نیاز به تحقیق در بازار با هزینه های بالا، صرفه جویی کنند.
  6. سرمایه گذاران را زودتر جذب کنند.

 

حتما بخوانید: 10 اصل راه اندازی استارتاپ موفق

 

هدف از ساخت MVP چیست؟

همان‌طور که گفتیم، MVP ویژگی‌های محصول اصلی را مشخص کرده و نمونه اولیه آن است. هدف مجموعه‌های مختلف از تولید چنین محصولی، به شرح زیر است:

  • جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش
  • اجرای ایده با حداقل منابع و هزینه
  • اطمینان از بازخورد مثبت مردم و تولید انبوه
  • افزایش سرعت عرضه محصول به بازار
  • سنجش ارزش محصول در بازار

باتوجه به آنچه که گفته شد، MVP نسخه اولیه یک محصول است که به منظور تست تولید می‌شود. اجرای این استراتژی در کسب و کارهای نوپا مزایای زیادی به دنبال دارد. به عنوان مثال، مهم‌ترین مزیت MVP این است که استارتاپ‌ها سریع‌تر محصول را به بازار عرضه می‌کنند و زودتر از بازخورد مشتریان خود آگاه می‌شوند. از این طریق، محصولات و خدمات کسب و کارها نیز سریع‌تر توسعه پیدا می‌کنند.

از دیگر مزایای تولید MVP، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. چراکه این کار از صرف سرمایه برای محصولی که موردپسند مشتری نیست، جلوگیری خواهد کرد. این فرآیند مسیر بازگشت سرمایه را نیز کوتاه‌تر کرده و تا حد ممکن کسب و کار شما را از شکست نجات می‌دهد.

مثالی را برای درک بهتر محصول حداقلی یا MVP

محصولی به طور کامل با هزینه حدود 200000$ در زمانی بین 6 تا 8 ماه آماده عرضه به بازار می شود. پس از آن یک محصول با جزئیات کامل داریم که در بازار منتظر نظرات و عکس العمل مشتریان هستیم که شاید مورد پسند آن‌ها باشد یا خیر. در صورتی که محصول برای مشتریان مناسب نباشد زمان و هزینه‌ای که برای ساخت محصولات صرف شده هدر می‌رود. روش MVP به شما این امکان را می دهد که سرعت راه اندازی محصول را افزایش دهید زیرا قبل از شروع می توانید بازخورد واقعی از محصول کلی را که ضروری ترین ویژگی مورد نیاز می باشد را ببینید. ارائه محصول حداقلی یا MVP معمولا حدود 1-1.5 ماه با هزینه 10000$ – 15000$ آماده می شود و پس از آن می توان با بررسی بازخورد مشتریان، محصول را توسعه داد. می توانید تفاوت محصول حداقلی و محصولی که به طور کامل آماده و عرضه به بازار می گردد را ببینید.

محصول حداقلی mvp

اپلیکیشن ها و سایت هایی که با روش MVP اولیه خود، رشد کرده اند

Foursquare

برای این شرکت به گونه ای بود که پس از ارزیابی واکنش های اولیه کاربران، توسعه دهندگان شروع به گسترش محصول کردند، سپس پیشنهادات کاربران و راهنمای شهر را به سیستم خود اضافه کردند. امروزه کاربران Foursquare بیش از 50 میلیون نفر هستند که حدود 8 میلیارد بار در روز از این سیستم استفاده می‌کنند.

Instagram

در ابتدا، تمرکز MVP فقط روی فیلترهای عکس ها بود. کاربران می‌توانند عکس بگیرند، یکی از فیلترهای پیشنهاد شده را اعمال کنند و آن‌ها را در یک آلبوم در دستگاه خود ذخیره کنند. ابن برنامه برای کاربران جذاب و دوست داشتنی بود و پس از آن ویدیوها، موقعیت جغرافیایی، برچسب زدن سایر کاربران، افزودن هشتگ ها و ادغام با سایر شبکه های اجتماعی نیز به این برنامه افزوده شده است.

Facebook ،Snapchat ،Spotify ،Airbnb ،Dropbox و بسیاری دیگر از برنامه‌های محبوب نیز در ابتدا به عنوان محصول حداقلی توسعه یافتند.

 

نکاتی برای رشد و توسعه در محصول حداقلی یا MVP

رشد و توسعه محصول با روش MVP به معنی یافتن تعادل صحیح بین طراحی حداقل و ارزش حداکثر می باشد. محصول حداقلی یا MVP باید اصلی‌ترین هدف و عملکرد محصول را نمایش دهد. محصول از لحاظ طراحی باید حداقل باشد، اما همچنان باید از امتیازات منحصر به فرد خود بهره ببرد.

همچنین اگر بیش از حد روی حداقلی کردن محصول تمرکز کنید، ممکن هست که محصول نیاز‌های اولیه مشتریان را هم بر طرف نکند و در اصل، کارایی مورد نظر را نداشته باشد. اگر نمونه MVP برای کاربران تصویر صحیحی از محصول را نداشته باشد ممکن است باعث آسیب به تصویر برند شود.

پیشنهاد ما این است که ابتدا، تنها مهم‌ترین نکات مورد نیاز برای پروژه را به محصول حداقلی اضافه کنید. برخی از ویژگی‌ها باید در طول فرایند تست محصول اضافه گردد. زیرا عکس العمل کاربران بررسی می‌گردد و از این طریق محصول می‌تواند توسط کاربران اولیه به بازار معرفی شود. همچنین در صورتی که ویژگی‌های محصول پس از استفاده کاربران اولیه به آن اضافه شود، از تطابق محصول با نیاز مشتریان و انتظاراتشان اطمینان حاصل می‌شود.

کار هایی که در ابتدا تولید MVP انجامشان ضرورت دارد

  • حفظ حداقل قابلیت با کیفیت بالا
  • به سمت بازار بزرگ تمرکز کنید.
  • یک مدل کسب درآمد مناسب را در ذهن خود داشته باشید.
  • بر رفتار کاربران نظارت داشته باشید.
  • در اسرع وقت به بازار دست یابید.
  • برای رقابت آماده باشید.
  • با یک برنامه بازاریابی و استراتژی وارد بازار شوید که تعداد زیادی از کاربران را جذب می کند.

کار هایی که باید از انجام دادن آن‌ها برای تولید MVP اجتناب کنید

  • اضافه کردن قابلیت‌های غیر ضروری
  • به تاخیر انداختن ورود به بازار محصول به دلیل اضافه کردن جزئیات
  • فراموش کردن کاربرد اصلی محصول
  • ترس از شروع دوباره در صورت نا مطلوب بودن نتایج  MVP

 

حتما بخوانید: راه اندازی یک استارتاپ موفق چه مراحلی دارد؟

 

آیا محصول شما قابل اعتماد است؟

پایداری محصول یک ویژگی کلیدی برای توسعه MVP است. آنچه که محصول انجام می‌دهد اهمیت بیشتری نسبت به چگونگی انجام آن دارد. یک محصول قابل قبول، با انجام یک عملکرد مناسب کاملا با نیاز کاربران تطابق دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که 60 درصد از ویژگی‌های محصولات یا اپلیکیشن‌ها توسط کاربران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. جزئیات اضافه، دلیل اتلاف زمان و هدر رفتن منابع توسعه می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم جهت صرفه جویی در زمان، هزینه و منابع خود برای ورود به بازار با ایده‌ای خوب، حتما در ابتدا کار از محصول حداقلی یا MVP استفاده کنید.

انواع روش‌های ایجاد MVP

برای ایجاد MVP، روش‌های بسیاری وجود دارد که ما در این قسمت از مقاله، به رایج ترین شیوه های آن می‌پردازیم.

 

پیشنهاد ویژه: دوره جامع مدیریت محصول

 

مصاحبه با مشتری

برای پی بردن به نیازهای واقعی مخاطبین محصول، یکی از روش های کم هزینه، مصاحبه با مشتریان است. از سوی دیگر، با استفاده از این روش می‌توانید مشکلات و نواقص محصول را در زمان استفاده کشف کنید و به دنبال حل آن باشید. پرسشنامه‌های فیزیکی (همان برگه های پرسشنامه) و آنلاین در این راه کمک بسیار زیادی به شما می‌کنند.

معرفی محصول از طریق ویدئو 

یک فیلم کوتاه چند دقیقه ای که به هیچ عنوان تبلیغاتی نباشد و صرفا نشان دهنده برطرف کردن مشکل مخاطب از طریق محصول یا خدمات تولیدی تان می‎باشد، می‎تواند مخاطب را به محصول ترغیب کرده و یک  MVP نیز محسوب شود.

نمونه برجسته این روش، دراپ باکس (ارائه‌کننده خدمات میزبانی پرونده در وب) است که با ساخت و انتشار یک ویدئوی کوتاه 2 دقیقه ای، در حالیکه هنوز هیچ محصولی نداشت، توانست طرفداران بسیاری را جذب کند که بیصبرانه منتظر محصول نهایی بودند. Dropbox در این ویدئو از هیچ نوع تبلیغی استفاده نکرد و با هوشمندی کامل و برای اعتبار سنجی ایده اولیه خود، به معرفی ایده اش پرداخت و با بیان ویژگی های جدید و خلاقانه ای که برای مردم ایجاد کرده بود، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.

 استفاده از سوشال مدیا

همه ما به خوبی می‎دانیم که در حال حاضر شبکه های اجتماعی از محبوبیت بالایی در بین اقشار مختلف جامعه برخوردارند. بنابراین با استفاده از این پتانسیل رایگان، می‎توانید بازخوردهای فراوانی از مخاطبین بگیرید و درعین حال، نیاز سنجی دقیق تری از محصول یا ایده خود بدست ‌آورید.

با استفاده از ابزارهایی همچون لایو، استوری، نظرسنجی و… نیز می‎توانید پیش از راه اندازی سایت و یا ساخت اپلیکیشن، علاوه بر نیاز سنجی، خدمات یا محصول خود را به فروش برسانید.

جمع‌بندی

این روزها استارتاپ‌های زیادی در حال شکل‌گیری هستند که متاسفانه درصد بالایی از آن‌ها با شکست مواجه می‌شوند. راه‌ها و استراتژی‌های گوناگونی وجود دارند که کسب و کارهای نوپا را از شکست دور می‌کنند. یکی از آن‌ها MVP یا تولید محصول حداقلی است. منظور از محصول حداقلی، نمونه اولیه‌ای است که مخاطب را از مهم‌ترین ویژگی‌های محصول اصلی آگاه می‌کند. در این مطلب، به شرح کامل مفهوم mvp چیست و اهمیت استفاده از این استراتژی پرداختیم.

 

برای درک بهتر محصول حداقلی یا mvp می‌توانید در کارگاه آموزش mvp رشدانا شرکت کنید.

نیما طاحونی

مدیر سئو رشدانا. در مسیر سئو و دیجیتال مارکتینگ سعی می‌کنم قدم‌ بردارم و منابع انسانی، از جمله دغدغه‌های مهم من هست.

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. کیانا معظمی

    مشاتاق هستم در مورد مدیریت محصول اگر آموزش دارید مطلع شوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin