تولید کننده محتوا کیست و چه مهارت هایی دارد؟


اگر به تازگی وارد دنیای عظیم تولید محتوا و همینطور بازاریابی محتوا شده‎اید، احتمالا از مبتدی بودن خود در برخی از مواقع هراسان هستید. چرا که یک تولید کننده محتوای تازه‌کار با پرسش‌ها و ابهامات…

اگر به تازگی وارد دنیای عظیم تولید محتوا و همینطور بازاریابی محتوا شده‎اید، احتمالا از مبتدی بودن خود در برخی از مواقع هراسان هستید. چرا که یک تولید کننده محتوای تازه‌کار با پرسش‌ها و ابهامات بی‌شماری در این زمینه مواجه است. البته، از آنجایی که تولید محتوا از ابزارهای بسیار مهم و کارآمد دیجیتال مارکتینگ می‌باشد و فعالیتی نسبتا جدید محسوب می‌شود، راهنما و قواعد خاصی نیز برای آن به طور کامل وجود ندارد. همین موضوع نیز به ابهامات کاری تولیدکنندگان محتوا و کسب و کارهایی که به دنبال استخدام کارشناس تولید محتوا هستند؛ دامن می‌زند.

با توجه به اینکه تولید محتوا در دنیای امروز از اهمیت بسزایی برخوردار است و ضرورت توجه به این موضوع برای رشد در دنیای دیجیتال بر کسی پوشیده نیست؛ بسیار مهم است که بدانید تولیدکننده محتوا کیست؟ دارای چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی است؟ در چه حوزه‌هایی می‌تواند کسب درآمد کند؟ بنابراین، اگر شما هم این روزها مدام با اصطلاحاتی همچون آموزش بازاریابی محتوا و یا تبلیغات دوره‌های آموزش تولید محتوا روبرو می‌شوید و در این‌باره کنجکاو هستید تا انتهای این مقاله از رشدانا، با ما همراه باشید تا پاسخ مناسبی برای پرسش های خود دریافت کنید.

تولید کننده محتوا

تولید محتوا چیست؟ تولید کننده محتوا چه کسی است؟

بنابر تعریف ویکی پدیا “تولید محتوا یعنی اهدای محتوا به هر رسانه ای از جمله دنیای وب” حال اگر بخواهیم کمی بیشتر راجع به این موضوع توضیح دهیم، علاوه بر تعریف بالا باید بگوییم که اگر فردی برای دستیابی به اهداف دیجیتال مارکتنیگ، اقدام به برنامه ریزی، نوشتن و ویرایش محتوای وب و شبکه‌های اجتماعی کند او یک تولید کننده محتوا محسوب می‌شود.

اصولا فرایند تولید محتوا، برای دستیابی به اهداف خاصی مانند افزایش فروش، آگاه سازی مخاطبان از محصول، کسب سود بیشتر، ایجاد تعامل با جامعه هدف یک کسب و کار و… انجام می‌شود. از این رو، تولید محتوا انواع مختلفی دارد و برای هر شکل از محتوا نیازمند فردی با مهارت‌های خاص هستیم.

بهتر است پیش از آشنایی با انواع تولیدکنندگان محتوا بدانید که محتوا در فرمت‌ها و قالب‌های متفاوتی تولید می‌شود که شامل موارد زیر می‌باشد.

  • محتوا متنی مانند پست‎‌ها و مقالات وبلاگ، مطالب آموزشی، خبرنامه، کتاب الکترونیک
  • صوتی مانند پادکست‌ها
  • ویدئویی مانند ویدئوهای آپارات، یوتیوب و…
  • تصویری مانند عکس‌ها و اینفوگرافیک
  • وبینارها و سخنرانی‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کنید، بهینه بودن محتوا تولید شده می باشد. محتوا سئو یا بهینه به محتوایی گفته می‌شود که هر تولید کننده محتوا پارامتر‌های مورد نیاز گوگل از قبیل استفاده از کلمات کلیدی، درج تصاویر مرتبط، استفاده صحیح از تگ‌های عنوان H1 تا H6، توجه به قواعد نگارش و… را در آن رعایت کند.

 

انواع تولیدکننده محتوا (آشنایی با فرمت‌های مختلف تولید محتوا)

بازاریابی محتوا از آن دسته موضوعاتی است که امروزه برای تمام کسب و کارها ضرورت فوق العاده زیادی دارد و همین باعث شده تا این روزها صاحبان کسب و کارهای مختلف از فروشندگان لوازم منزل بگیرید تا سازندگان تجهیزات فنی و مهندسی، نیاز مبرمی به کارشناسان تولید محتوا داشته باشند.

در همین راستا، کارشناسان تولید محتوا موظف‌اند نسبت به جمع آوری و یا تولید اطلاعات در فضای وب اقدام کنند و از این راه برای محصول یا خدمات موردنظر، ارزش آفرینی نمایند. این افراد در فرمت‌ها یا قالب‌های مختلفی همچون طراحی گرافیک، خبرنامه ایمیلی، مقالات بلاگ، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ویدئو و… تولید محتوا می‌کنند و برای هر فرمت، طبق اهداف کسب و کار و استراتژی محتوایی که از قبل طراحی کرده اند؛ گروه خاصی از مخاطبان را هدف قرار می‌دهند.

در واقع کارشناس تولید محتوا باید بتواند علاوه بر شناخت کافی نسبت به مخاطبین، بر تمام جوانب محصول یا خدماتی که برای آن محتوا تولید می‌کند نیز تسلط داشته باشد. به این صورت، او بهتر از سایر همکاران خود می‌تواند به علائق، نیازها و خواسته‌های کاربران پی ببرد.

به عنوان مثال اگر مخاطبین یک محصول نوجوانان باشند، کانتنت رایتر باید با تمرکز و همچنین خلاقیت فراوان مناسب‌ترین فرمت و کانال انتشار محتوا را مشخص کرده و بتواند برای این جامعه هدف، محتوایی جذاب خلق کند. ممکن است او تولید محتوای تصویری را برای محصول موردنظر ترجیح دهد و بهترین کانال جهت انتشار مطالب را اینستاگرام بداند زیرا میلیون‌ها نوجوان در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند و بهترین بستر برای جذب حداکثری مخاطب اینستاگرام خواهد بود.

در ادامه انواع قالب‌های محتوا و کارشناسانی که اینگونه محتوا را تولید می‌کنند؛ معرفی کرده و ویژگی‌های هر کدام را توضیح خواهیم داد. همچنان همراه ما باشید.

 

تولید کننده محتوا ویدئویی

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند بجای مطالعه مقاله‌های طولانی، تصویر حاوی موضوعات آموزشی یا یک کلیپ ویدیوئی ببینند. در همین راستا، هر روز بر تعداد تولیدکنندگان محتوای ویدیوئی افزوده می‌شود، همچنان که محبوبیت یوتیوب و آپارات روز به روز نزد کاربران افزایش می‌یابد.

اگر به این حیطه از تولید محتوا علاقه‌مند هستید پس باید سعی کنید با ایجاد جذابیت بصری برای مخاطب و با استفاده از عنصر خلاقیت، کلیپ‌هایی تولید کنید تا بتوانید یک پیام را در زمینه‌های متنوعی مانند آموزش، فان، تبلیغات و… به بهترین شکل ممکن به بینندگان منتقل کنید.

تولید محتوا ویدیویی

تولیدکننده محتوا متنی

از آنجایی که همه کسب کارها به مقاله، یادداشت و یا متنی جذاب نیاز دارند تا نظر مخاطبان خود را جلب کنند؛ محتوای متنی طرفداران بسیار زیادی دارد. این شکل از محتوا، ساده‌ترین و پرکاربرد‌ترین نوع محتوا می‌باشد که برای تولید آن باید نویسنده‌ای خلاق، اهل مطالعه و مشتاق یادگیری باشید. تولید محتوای متنی در عین سادگی، فعالیتی سخت و زمان‌بر می‌باشد. زیرا نویسنده باید قواعد و اصول نگارش صحیح را بداند و به نویسندگی نیز علاقه‌مند باشد. همچین باید میزان مطالعه خود را افزایش داده و از طریق خواندن متون مختلف، بر مهارت‌های خود بیافزاید.

 

حتما بخوانید: چگونه تولید کننده محتوا متنی شویم؟

 

تولیدکننده محتوا صوتی

یک مثال ساده از یک محتوای صوتی پادکست است که امروزه در بین مردم بسیار رایج است و اغلب افراد ترجیح می‌دهند ساعاتی از روز را به شندیدن آن اختصاص دهند. اولین و مهمترین ویژگی یک تولید کننده محتوای صوتی، داشتن صدای خوب است. اگر به این حوزه کاری علاقه‌مند هستید پس باید قابلیت انتقال احساسات خوب به مخاطب را داشته باشید. در مرحله بعد داشتن لحن و بیان جذاب می‌تواند کمک بسیاری به تولید یک فایل صوتی با کیفیت بکند چرا که مخاطبین می‌خواهند ساعاتی طولانی به صدای شما گوش دهند، پس نباید لحن کلام و ارتباط شما به گونه‌ای نامناسب به مخاطب ارائه شود.

 

تولید کننده محتوا در قالب عکس

همانطور که می‌دانید، زمانی که یک عکاس اثری را ثبت می کند و یا تصویری را به نمایش می‌گذارد در حال تولید محتوا می‌باشد. بنابراین، عکاسی نیز از شاخه‌های دیگر تولید محتوا است که با روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی تصویر مانند اینستاگرام هر روز بر تعداد علاقمندان این حرفه افزوده می‌شود.

علاوه بر عکاسان، از دیگر افرادی که می‌توانند در قالب تصویر به تولید محتوا بپردازند؛ گرافیست‌ها هستند چرا که یک گرافیست حرفه ای به واسطه ذهن خلاق خود می تواند با تصاویر بی‌نظیر، نظر مخاطب را جلب کرده و سودآوری بالایی برای محصول داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند که چیزی حدود 90 درصد اطلاعات منتقل شده به مغز، اطلاعات بصری هستند و از سوی دیگر، 65 درصد افراد با دیدن یک تصویر، ویدئو، اینفوگرافی و امثال آن، محتوای دیده شده را به خوبی در حافظه خود نگه می‌دارند.

به طور کلی، هر شخصی می‌تواند تولید محتوا انجام دهد اما باید از ویژگی های عمومی این حرفه نظیر خلاقیت، هوش و همینطور ذکاوت برخوردار باشد و ضمن آشنایی با تکنیک‌های جذب مخاطب بتواند با تولید محتوای اثربخش در هر یک از فرمت‌های گفته شده، در حوزه کسب و کار خود به موفقیت برسد.

 

مهارت‎های مورد نیاز برای یک کارشناس تولید محتوا

اگر پرسش اصلی شما در رابطه با مدرک دانشگاهی مورد نیاز برای کسب جایگاه شغلی کارشناس تولید محتوا یا کانتنت رایتر باشد، باید بدانید که در حال حاضر هیچ رشته دانشگاهی برای این شغل وجود ندارد. البته اغلب کانتنت رایترها فارغ التحصیلان رشته‌هایی مانند زبان انگلیسی، مترجمی زبان، بازاریابی و امثال آن هستند و به دلیل عدم ضرورت تحصیل در یک رشته خاص، تقریبا تمام کسانی که به حوزه تولید محتوا و نویسندگی علاقه‌مند هستند می‌توانند در این شغل موفقیت‌های بزرگی کسب کنند.

از مبحث مدرک دانشگاهی که بگذریم، در رابطه با مهارت‌های مورد نیاز این حرفه، باید بدانید که دقیقا در کدام یک از فرمت‌های گفته شده قبلی قصد انجام فعالیت حرفه‌ای را دارید. به عنوان مثال اگر هدف ‌تان تولید محتوا متنی در یک حوزه تخصصی باشد، نیاز به آموزش و کار با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ ندارید. اما اگر به عنوان کارشناس تولید محتوا در یک شرکت ساخت نرم‌افزار استخدام شوید ضرورت دارد تا کار با ایلاستریتور، فتوشاپ و دیگر برنامه های مورد نیاز برای خلق محتوای تصویری و ویدئویی را بیاموزید.

در عین حال، برخی از مهارت‌ها میان تمام کانتنت رایترها مشترک است. این مهارت‌ها عبارتند از:

 

نویسندگی

نویسندگی چیزی جز داشتن مهارت در نگارش و قابلیت تنظیم نمودن محتوای یک متن نیست. البته عناصر خلاقیت و نوآوری را نیز در اینجا نباید دست کم گرفت. زیرا نوشتن راجع به موضوعی که از پختگی خوبی برخوردار است در گرو تجربه، یادگیری و کمک گرفتن از خلاقیت می‌باشد. در غیر این صورت شما به یک فرد کپی کار تمام عیار تبدیل خواهید شد و نه یک نویسنده!

فراموش نکنید برای کار کردن در هر یک از انواع تولید محتوا، باید بتوانید بر نگارش متون به زبان فارسی، انگلیسی و… که در واقع زبان مخاطب‌تان است؛ مسلط باشید. اصلا اینطور تصور نکنید که می‌توانید یک پادکستر یا سازنده فیلم باشید در حالی‌که هیچ مهارتی در نگارش و همینطور ویرایش متون زبان فارسی نداشته باشید.

 

آشنایی با ابزارهای گرافیکی

اگر در زمینه تولید محتوا متنی فعالیت می‎کنید نیاز به تسلط کامل بر ابزارهایی مانند Photoshop و  Illustrator و CorelDraw و… ندارید؛ هرچند که کار با چنین نرم‌افزارهایی از جمله مهارت‌های ضروی یک گرافیست یا تولید کننده محتوا تصویری و ویدئویی محسوب می‌شود.

در هر صورت، اگر در زمینه گرافیک هم فعالیتی ندارید و به عنوان مثال به تولید خبر مشغول هستید؛ همچنان باید توانایی انجام کارهای گرافیکی ساده‌ای مانند درست کردن جدول، رسم نمودار، ادیت عکس و کارهایی از این دست را داشته باشید. از این رو برای ادیت ابتدایی تصاویر یا رسم چارت سازمانی، باید با ابزارهای اولیه همچون پاورپوینت یا Visio آشنا باشید.

ابزار های تولید محتوا

آشنایی با مجموعه نرم افزاری آفیس (Office)

اعضا خانواده آفیس، جهت انجام کارهایی مانند تایپ و ویرایش کردن، ارائه سخنرانی، مدیریت پایگاه داده، مدیریت ایمیل‌ها و بسیاری امور دیگر که آشنایی با آن‌ها برای هر کانتنت رایتر ضروری است، استفاده می‌شود.

با توجه به گستردگی مجموعه نرم‌افزارهای Office، ضروری است تا یک تولید کننده محتوا با برخی از مهم‌ترین این ابزارها که در زیر معرفی کرده‌ایم، آشنایی کامل داشته باشد:

  • ورد (Word)
  • اکسل (Excel)
  • پاورپوینت (PowerPoint)

 

آشنایی با زبان انگلیسی

به این دلیل که حوزه تولید محتوا هر روز در حال گسترش است و از سوی دیگر، بسیری از منابع اطلاعاتی دست اول سایر کشورها به زبان انگلیسی تألیف یا ترجمه شده است؛ شما نیز باید به این زبان تسلط نسبی داشته باشید.

در واقع شما برای بهتر نوشتن نیازمند مطالعه و تحقیق دائمی هستید و متون انگلیسی از آن دست مواردی است که برای غنی‌تر شدن محتوای خود باید سراغ آن بروید. هرچند اکثر کارفرماها منظورشان از تسلط بر این زبان، توانایی ترجمه است اما بهتر است بدانید در سال‌های آینده نرم‌افزارها و برنامه‌های ترجمه زبان انگلیسی چنان فراگیر خواهند شد که جایی برای مترجمین نخواهد ماند.

به عبارت دیگر، هدف از آشنایی با زبان اول دنیا، فقط ترجمه نیست بلکه کانتنت رایتر بایستی با سایر محتواهای تولید شده در دنیا نیز آشنایی داشته باشد، گاهی از آن‌ها الگوبرداری کند و از این طریق دانش خود را افزایش دهد.

 

آشنایی با سیستم مدیریت محتوا وردپرس

پس از اینکه توانستید یک محتوای بی‌نقص و مناسب را تولید کند، نوبت به انتشار آن می‎رسد. در همین راستا سیستم‌های مدیریت محتوایی (CMS) طراحی شده است که قادر به نگهدری، مدیریت و انتشار مطالب هستند. یکی از محبوب‌ترین این CMS‌ها وردپرس است که در مجموعه مقالات وردپرس رشدانا بیشر راجع به آن‌ها می‌خوانید.

 

آشنایی با نحوه سرچ کردن در گوگل و شبکه‌های اجتماعی

واقعیت این است که تمام افراد فعال در شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتنگ مانند کانتنت رایترها، سئوکاران، بازاریابان محتوا و… باید با گوگل به خوبی آشنا باشند و با سرعت بالا در جستجوی مطالب، به محتوای مطلوب خود دست یابند.

شما نیز به عنوان کارشناس تولید محتوا، هر چقدر بر فرایند جستجوی حرفه‌ای بیشتر تسلط داشته باشید، سریع‌تر می‌توانید تولید محتوا کنید. علاوه بر آن برای بررسی سطح فعالیت رقبا و افرادی که مطالب‌تان را کپی می‌کنند نیز به این مهارت احتیاج دارید.

 

آشنایی با SEO و SMO

اگر همچنان به ماندن و فعالیت در حوزه تولید یا بازاریابی محتوا علاقه‌مند هستید باید بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو (SEO) و همچنین بهینه سازی شبکه‌های اجتماعی (SMO) را به خوبی یاد داشته باشید. هرچند تکنیک‌های SMO و SEO شباهت زیادی با یکدیگر ندارند اما هدف هر دو آن‌ها این است که محتوا در زمان جستجو، یافته شود.

تا چند سال گذشته، کار سئوکاران و کارشناسان تولید محتوا از یکدیگر جدا بود اما امروزه، به دلیل افزایش بی‌رویه ایجاد محتوا در وب و سوشال مدیا، بایستی کانتنت رایترها نیز با دو موضوع گفته شده آشنا باشند. زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که محتوای باکیفیت و کاربر پسند تولید شده توسط شما ماه بعد نیز همچنان در صدر نتایج گوگل یا سرچ شبکه‌های اجتماعی باقی بماند. بنابراین، باید علاوه بر تولید محتوای سئو شده، پس از انتشار نیز دائما محتوای خود را ارزیابی کنید.

 

و اما جمع بندی

ما در این مقاله از رشدانا تلاش کردیم تا به رایج‌ترین سؤالات مربوط به حوزه تولید محتوا پاسخ دهیم. اینکه تولید کننده محتوا چه کسی است؟ نیازمند چه مهارت‌هایی است؟ چگونه می‌تواند در کار خود موفق شود و حتی انواع فرمت‌های مختلف محتوا که بر اساس آن‌ها با تنوع در فعالیت کارشناسان این حوزه مواجه هستیم را نیز بیان کردیم.

در ادامه به این موضوع پرداختیم که فراگیری برخی مهارت‌ها همچون رعایت اصول نویسندگی، رعایت قواعد سئو، آشنایی با زبان انگلیسی و… برای تمام کانتنت رایترها بسایر ضروری است. بنظر شما یک کارشناس تولید محتوا باید چه مهارت‌های دیگری را در خود تقویت کند؟ نظرات ارزشمند خود را با ما و سایر دوستان‌تان به اشتراک بگذارید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin