اهمیت شگفت انگیز بازاریابی دیجیتالی در استارتاپ ها


/

این روزها شاهد راه اندازی استارتاپ‌های زیادی در حوزه‌های متفاوت هستیم. بسیاری از کسب و کارهای نوپا در ابتدای راه بسیار قدرتمند عمل می‌کنند، اما پس از گذر زمان، عملکرد آن‌ها روند نزولی در پیش…

این روزها شاهد راه اندازی استارتاپ‌های زیادی در حوزه‌های متفاوت هستیم. بسیاری از کسب و کارهای نوپا در ابتدای راه بسیار قدرتمند عمل می‌کنند، اما پس از گذر زمان، عملکرد آن‌ها روند نزولی در پیش می‌گیرد و از میدان رقابت خارج می‌شوند! سوالی که در این مرحله از کار ایجاد می‌شود این است که چه چیزی باعث عدم رشد این نوع فعالیت‌ها می‌شود؟! در این مطلب قصد داریم اهمیت بازاریابی دیجیتالی در استارتاپ ها را شرح دهیم. اگر شما نیز به فکر راه اندازی استارتاپ موردنظر خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

 

منظور از استارتاپ چیست؟

قبل از اینکه به سراغ شرح اهمیت بازاریابی دیجیتالی در استارتاپ ها برویم، لازم دانستیم در ابتدا توضیحی اجمالی درمورد مفهوم استارتاپ بیان کنیم. استارتاپ به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با یک ایده بکر و خلاقانه شروع می‌شوند و به منظور حل مشکلاتی از جامعه ادامه پیدا می‌کنند. این نوع کسب و کارها برای این که بتوانند خود را به جامعه هدفشان معرفی کنند، باید روش‌های بازاریابی مختلفی را به کار بگیرند.

 

لازم است بدانید که استارتاپ‌ها تنها شرکت‌هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند، نیستند. درحقیقت به دلیل اینکه این روزها اکثر استارتاپ‌ها با رویکرد تکنولوژی به وجود آمده‌اند، این دیدگاه ایجاد شده است که استارتاپ و تکنولوژی با یکدیگر پیوند خورده‌اند! در صورتی که می‌توان در تمامی حوزه‌ها استارتاپ موردنظر را راه اندازی کرد. افرادی که به عنوان اعضای تیم در یک شرکت استارتاپی دور هم جمع می‌شوند، تمام تلاششان را می‌کنند از صفر تا صد تبدیل ایده به کسب و کار را عملی کنند. آن‌ها شرایط مساعد برای فروش محصولات یا خدمات تولیدی کسب و کارشان را فراهم می‌کنند.

 

حتما بخوانید: استارتاپ چیست و چگونه می‌توان یک استارتاپ راه انداخت؟

 

دلیل شکست استارتاپ‌ها در ابتدای مسیرشان چیست؟

همانطور که در بخش اول مطلب اشاره کردیم، با اینکه راه اندازی استارتاپ برای اکثر افراد جذاب است، اما در ادامه مسیر درصد زیادی از این دسته از مشاغل با شکست مواجه می‌شوند. بطور کلی دلایل زیادی می‌توان برای شکست یک استارتاپ مطرح کرد که چند مورد از آن‌ها عبارتند از:

  • مشکلات مالی
  • انتخاب نادرست اعضای تیم
  • عدم توجه به مشتری
  • نداشتن مدل کسب و کار و بی توجهی به این موضوع

علاوه بر مواردی که ذکر شد، یکی از مهم‌ترین دلایلی که به شکست یک استارتاپ در سال‌های ابتدایی دامن می‌زند، عدم برنامه ریزی برای بازاریابی و یا بازاریابی ضعیف است. هرچند که استارتاپ‌ها براساس ایده‌های خلاقانه پدید آمده‌اند و خدمات و محصولاتی که تولید می‌کنند بسیار بدیع و منحصر به فرد است، اما این موارد دلیل محکمی برای عدم استفاده از روش‌های بازاریابی نیستند! بسیاری از کسانی که اقدام به ایجاد یک کسب و کار نوپا می‌کنند بر این باورند که جدید بودن ایده، به تنهایی باعث جلب نظر مشتری می‌شود و دلیلی برای استفاده از مارکتینگ وجود ندارد! در صورتی که همین باور خیلی زود زمینه سقوط کسب و کار آن‌ها را فراهم می‌کند!

 

استارتاپ‌ها برای اینکه بتوانند پیام خود را به گوش جامعه هدفشان برسانند، نیازمند استفاده از روش‌های بازاریابی می‌باشند. از طرفی دیگر برخی از استارتاپ‌ها با اینکه بازاریابی دارند، باز هم دچار شکست می‌شوند! این شرایط زمانی رقم می‌خورد که بخش بندی بازار و هدف گذاری آن با دقت انجام نشده باشد. اگر نتوانید هدف و جامعه هدف خود را در بازاریابی به درستی تعیین کنید، بازهم کسب و کار شما سقوط خواهد کرد!

 

حتما بخوانید: چگونه یک استارتاپ را به درستی مدیریت کنیم؟

 

چرا استارتاپ‌ها باید از دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند؟

استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ از ابعاد مختلفی برای پیشرفت کسب و کارهای نوپا اهمیت دارد. همانطور که می‌دانید استارتاپ‌ها از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارند؛ به همین دلیل ملزم به استفاده از روش‌هایی برای بازاریابی هستند که هزینه‌های بالایی نداشته باشند. امروزه راه اندازی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ هزینه‌های بالایی را به شرکت‌ها و کسب و کارها تحمیل نمی‌کنند. به همین دلیل کارشناسان مربوطه، به کارگیری این روش بازاریابی را توصیه می‌کنند.

 

از دیگر اهمیت بازاریابی دیجیتالی در استارتاپ ها این است که ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد. کسب و کارهای جدید می‌توانند با به کارگیری این ابزارها، پیام‌های تبلیغاتی خود را به گروه بزرگی از جامعه هدفشان برسانند. آن‌ها قادر هستند بدون هیچ محدودیت مکانی و زمانی، محصول و خدمات خود را به مشتریانشان عرضه کنند. بدین ترتیب صاحبان کسب و کارها می‌توانند با کمک دیجیتال مارکتینگ سود خود را دوچندان کنند. بنابرآنچه که گفته شد، استفاده از بازاریابی دیجیتال برای استارتاپ‌ها و به خصوص آن‌هایی که در ابتدای راه هستند، بسیار ضروری می‌باشد.

 

چند نکته مهم دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ‌ها!

به طور کلی اگر بخواهیم چند مورد از نکات مهم به کارگیری دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ‌ها را معرفی کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • دیجیتال مارکتینگ باید بتواند مشتری را با برند و محصولات استارتاپ درگیر کند.
  • استارتاپ باید بتواند محتوای خلاقانه و جذاب تولید کند تا به اهداف بازاریابی خود دست یابد.
  • استارتاپ‌ها به منظور اهداف دیجیتال مارکتینگ، باید از ظرفیت بالای شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شوند.
  • استفاده از ابزارهای ویدیویی به منظور توسعه فعالیت‌های استارتاپ

 

کلام پایانی

این روزها شاهد رشد روزافزون استارتاپ‌های زیادی در اطرافمان هستیم. مشکلی که برای برخی از آن‌ها پیش می‌آید این است که در همان شروع کار، پیشرفتشان متوقف شده و بعضی از آن‌ها سقوط می‌کنند! متخصصان این حوزه بر این باورند که عدم به کارگیری روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند یکی از دلایل اصلی شکست استارتاپ‌ها باشد. برای آشنایی بیشتر با این مبحث می‌توانید در دوره دیجیتال مارکتینگ رشدانا شرکت کنید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی

Digital Marketing Course

یک دیجیتال مارکتر حرفه ای شوید و کسب درآمد از این راه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin