انواع مدل های کسب و کار اینترنتی


روزی دوستی تعریف می‌کرد که از پدربزرگ خود شنیده است:هرجا انسان‌های زیادی رفت و آمد دارند، پول همانجاست! به نظر شما این روزها بیشترین جایی که محل رفت و آمد انسان‌ها است، کجاست؟ بله درست…

روزی دوستی تعریف می‌کرد که از پدربزرگ خود شنیده است:هرجا انسان‌های زیادی رفت و آمد دارند، پول همانجاست! به نظر شما این روزها بیشترین جایی که محل رفت و آمد انسان‌ها است، کجاست؟ بله درست حدس زده‌اید، اینترنت محل گردش نسل امروز انسان‌ها است؛ بنابراین به راحتی می‌توان از این بستر کسب درآمد کرد. اگر به دنبال درآمد از اینترنت هستید، اما نمی‌دانید به طور دقیق باید به سراغ چه کاری بروید، تا انتهای این مقاله با رشدانا همراه باشید تا به شما بگوییم انواع کسب و کار اینترنتی چه کارهایی هستند؟

منظور از کسب و کار اینترنتی چیست؟

برای کارآفرینانی که به دنبال شروع یک کسب و کار نوین هستند، اینترنت یک فضای نامحدود و بکر است که به منبع بی انتهایی از خریداران ختم می‌شود. شروع کسب و کار اینترنتی فرصت بسیار خوبی برای رسیدن به درآمد مطلوب است. به طور کلی منظور از کسب و کار آنلاین، هر نوع خرید و فروش محصول، ارائه خدمات و… است که در بستر اینترنت صورت می‌گیرد.

چرا باید کسب و کار اینترنتی را انتخاب کنیم؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا باید در اینترنت کسب و کار خود را راه اندازی کنیم؟ یکی از دلایلی که هر کس را متقاعد به شروع فعالیت در فضای وب می‌کند، هزینه به صرفه راه اندازی یک شغل در این فضا است. بدون شک اگر بخواهید در دنیای واقعی فروشگاه یا دفتری برای خود افتتاح کنید، هزینه‌هایی مانند: اجاره و رهن دفتر یا مغازه، حقوق کارمندان، هزینه‌های جانبی، هزینه تجهیز شرکت و… را باید بپردازید. این هزینه‌ها نیازمند سرمایه زیادی می‌باشد. اما اگر بخواهید یک کسب و کار اینترنتی برای خود راه اندازی کنید، فقط کافی است در ابتدای کار یک وبسایت داشته باشید و با استفاده از روش‌های دیجیتال به بازاریابی بپردازید.

از دیگر دلایلی که سبب اهمیت این دسته از مشاغل می‌شود، می‌توان به افزایش تمایل به خرید آنلاین اشاره کرد. به عبارت دیگر، انسان امروزی که بخش عظیمی از وقت خود را در شبکه‌های مجازی و اینترنت سپری می‌کند، ترجیح می‌دهد اقلام مورد نیاز خود را نیز به صورت آنلاین خریداری کند. همین امر سبب می‌شود تا به زودی فروشگاه‌های سنتی منسوخ شوند و جای خود را به مشاغل دیجیتالی بدهند.

البته دلایل دیگری نیز برای راه اندازی این کسب و کارها وجود دارند که به اختصار بیان می کنیم:

  • ریسک کمتر
  • انعطاف پذیری بالاتر
  • عدم محدودیت مکانی
  • آزادی و استقلال بیشتر در کار
  • امکان انجام چندکار به صورت هم زمان
  • امکان اشتغال برای تمامی افراد (خانم‌های خانه دار، معلولین و…)

 

حتما بخوانید: مهم ترین مزایای راه اندازی کسب و کار و شغل اینترنتی

 

انواع کسب و کار اینترنتی کدامند؟

کارشناسان و متخصصان حوزه مشاغل آنلاین، انواع کسب و کارهای اینترنتی را به صورت کلی در دو دسته قرار داده‌اند:

  1. کسب و کاری که خودمان راه اندازی کنیم و رئیس خود باشیم!
  2. فعالیت به عنوان نیروی متخصص برای سایر شرکت‌ها و ارگان‌ها به صورت اینترنتی

در ادامه چند مورد از انواع کسب و کار اینترنتی یا (Types Of Online Business) را معرفی خواهیم کرد.

فروش مستقیم

فروشگاه‌های اینترنتی که بدون شک همه ما با آن‌ها آشنا هستیم، یکی از انواع کسب و کارهای اینترنتی و دیجیتال هستند. برای شروع به کار در این حوزه، تنها کافی است یک وبسایت فروشگاهی داشته باشید و به فروش محصولات بپردازید. در این مدل، کسب و کار آنلاین شما به صورت مستقیم با کاربران در ارتباط است و به آن ها کالا یا خدمات خود را می فروشید.شما در این مدل عامل اصلی فروش هستید و خدمات و کالا ها توسط شما تامین می گردد.

  • فروش کالا: بامیلو، فیدیبو
  • فروش خدمت:علی بابا

واسطه گری یا همکاری در فروش

یکی دیگر از انواع کسب و کار اینترنتی همکاری در فروش است. باید بدانید که حتی اگر سرمایه لازم برای خرید محصولات را نیز نداشته باشید، می‌توانید با همکاری در فروش محصولات شرکت‌های مختلف به عنوان واسطه گر، کسب و کار خود را شروع کنید. در مدل واسطه گری کسب و کار شما مابین فروشنده کالا یا عرضه کننده خدمت و مشتریان آن ها قرار می گیرد و این خرید و فروش به واسطه شما در سامانه تان صورت میگیرد. سایت فروشگاهی دیجی کالا یکی از نمونه‌های موفق داخلی است.

  • واسطه فروش محصولات: دیوار، شیپور
  • واسطه فروش خدمات: کافه بازار

 

تولید محتوا

در این نوع از کسب و کار دیجیتال و اینترنتی هم شما بدون توجه به فرمت محتوایی که ارائه می کنید (متن، عکس، فیلم، صوت و…) به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم درآمد زایی می کنید. در درآمد زایی غیر مستقیم، شما با جذب مشتری از فرصت هایی که تبلیغات برایتان به وجود می آورد استفاده می کنیدو در درآمد زایی مستقیم هم با فروش محتوا، عضویت ویژه دسترسی به محتوا و… به کسب درآمد می پردازید.

  • نمونه سایت ها با تولید محتوای خود: آرنیکا وب
  • نمونه سایت ها با تولید محتوا توسط کاربران: آپارات

ارائه امکانات و خدمات آنلاین

این مورد از پرکاربرد ترین انواع کسب و کار اینترنتی است که اغلب استارت آپ ها هم فعالیت خود را حول محور همین مورد آغاز می کنند. در واقع کل فرآیند ارائه سرویس و خدمات اینترنتی و پرداخت و دریافت و استفاده از محصول توسط مشتری هم به صورت آنلاین و هم به شکل اینترنتی صورت می گیرد.در این روش، ارائه خدمات یا به صورت فریمیوم (رایگان) و یا به صورت پریمیوم (پولی) است.

  • سامانه مدیریت پروژه تسکولو

ارائه بستر مورد نیاز کاربر

کاربران اینترنتی در هر زمانی به بسترها و مکان هایی احتیاج دارند تا هدف و نیاز خودشان را در آن محقق سازندکه در این مدل از کسب و کار آنلاین بسترها فراهم می شود.

  • نیاز به بحث و تبادل نظر: انجمن گفت و گوی شاپ کیپر
  • نیاز به برقراری ارتباط: انواع پیام رسان ها
  • نیاز به انتشار آگهی تبلیغات: دیوار
  • نیاز به برگزاری وبینار: بستر اسکای روم

سایت خبری راه اندازی کنید

اگر علاقه مند به حوزه خبر و خبرگزاری هستید، می‌توانید یک سایت خبری راه اندازی کنید. البته موفقیت در این کار نیازمند صبر و شکیبایی است. برای فعالیت در این حرفه کافیست که اخبار موثق و روز را مرتب بر روی وبسایتتان بارگذاری نمایید و تلاش کنید تا بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید.

پس از افزایش ترافیک سایت، کسب و کارهای مختلف برای سفارش تبلیغاتشان به سایت شما مراجعه خواهند کرد. بدین صورت از راه تبلیغات به درآمد خواهید رسید. البته برای داشتن این گونه سایت‌ها می‌توانید علاوه بر اخبار، محتواهای مفید و ارزشمند دیگری مانند: دستور آشپزی، نکات خانه داری و… را به کاربر ارائه دهید و بازدید سایت خود را از این راه افزایش دهید.

تولید و فروش کتاب

نوشتن کتاب‌ الکترونیک و فروش آن یکی از کارهایی است که درمقایسه با شکل سنتی آن بسیار راحت‌تر است. اگر اصول ساخت کتاب‌های الکترونیک را بلد باشید می‌توانید کتابی محبوب برای خوانندگان تولید کنید. می‌توانید از نرم افزارهایی مانند Sigil و  Calibre برای این کار استفاده کنید. حتی اگر نیازبه تخصص بیشتری در این حوزه دارید، نگران نباشید! سایت‌های زیادی روش‌های ساخت کتاب الکترونیک را آموزش می‌دهند؛ فقط کافی است سری به آن‌ها بزنید.

طراحی گرافیک (ایجاد یک ارتباط دیداری و تصویری)

اگربه هنر علاقه دارید و ازآن دسته افرادی هستید که به زبان تصویر سخن می‌گویند، طراحی گرافیک یک پیشنهاد ویژه است. آثار هنری دیجیتالی در سراسر اینترنت دیده می‌شود و بازار خوبی دارد؛ فقط کافی است تخصص خودرا بالاتر ببرید و از رقبا فاصله بگیرید.

کار به عنوان یک دستیار یا منشی مجازی

دستیار مجازی در واقع فردی است که خدمات مورد نیاز کارفرمایش را از راه دور انجام  می دهد. دستیاران مجازی یا همان ادمین ها کارهایی گوناگون مانند پذیرش مشتری، پاسخ گویی به تلفن، مدیریت هزینه‌ها، هماهنگی‌های سفر و… را انجام می‌دهند. طیف گسترده این فعالیت‌ها فرصت خوبی به افراد گوناگون می‌دهد تا به این قبیل کارها مشغول شوند.

تخصص خود را آموزش دهید!

هیچ اهمیتی ندارد که در چه زمینه‌ای تخصص دارید! مهم این است که در هر حوزه‌ای که مهارت کافی دارید، افرادی هستند که برای یادگیری آن حاضرند هزینه پرداخت کنند. پس اگر در پی کسب درآمد از تخصص خود هستید، می‌توانید آموزش آنلاین را انتخاب کنید.

برای آموزش مجازی راه‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید برای فعالیت در این حوزه از آموزش‌های خود فیلم یا صوت بگیرید و آن‌ها را در وبسایت خود منتشر کنید. همچنین با تشکیل وبینار در سایت‌های مربوطه، درآمد داشته باشید.

  • بستر آنلاین انتشار ویدیوهای آموزشی توسط افراد: فرانش

طراحی وب

یکی از بدیهی ترین مشاغل موجود در فضای اینترنت، طراحی وب است. رشد روزافزون استفاده از اینترنت در سراسر جهان و روی آوردن بسیاری از افراد و کسب و کارهای سنتی به دنیای وب، زمینه ساز بازاری گسترده برای طراحی و ایجاد وب سایت‌ها است.

تبلیغات اینترنتی

امروزه همه تلاش می‌کنند تا با استفاده از شیو‌های گوناگون خود را بیشتر از دیگران نشان دهند. همین باعث می‌شود تا بازار تبلیغات اینترنتی گرم تر شود. تبلیغات دنیای گسترده ای است که فعالیت‌های گوناگونی درآن انجام می‌شود. روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی جهت اجرای تبلیغات وجود دارد؛ تبلیغات ایمیلی، تبلیغات بنری، تبلیغات متنی، تبلیغات کاتالوگی، تبلیغات در موتور های جستجو، تبلیغات از طریق بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو (SEO)، تبلیغات در سایت های آگهی، همکاری در فروش و… همگی از انواع روش‌های تبلیغاتی است که تنوع انتخاب را برای شما زیاد می‌کند.

پادکست

هزینۀ کمتر و کاهش زمان، پادکست‌ها را مقرون به صرفه می‌کند و تولید آن‌ نیز به نسبت سایر روش‌ها آسان تر است و تجهیزات کمتری نیاز دارد. این عوامل باعث می‌شود تا افراد بیشتری به تولید و استفاده از پادکست‌ها روی بیاورند. شما می‌توانید در مورد موضوعات گوناگون آموزشی، هنری، سرگرمی و… پادکست بسازید و با تبلیغ یک محصول، پیداکردن حامی مالی یا به اشتراک گذاشتن آن در فضاهای گوناگون درآمد کسب کنید. نسبت به کارهای مشابه، در تولید پادکست رقبای کمتری دارید.

مدیریت رسانه های اجتماعی

اگر به رسانه‌های اجتماعی مانند Instagram ،Telegram ،Twitter یا Facebook اعتیاد دارید و ساعات زیادی از وقت خود را در آن‌ها می‌گذرانید، چرا برای آن پول نگیرید؟ می‌توانید با برنامه‌ ریزی دقیق و داشتن استراتژی مناسب، در شبکه‌های اجتماعی مشتریان خود را مدیریت کنید و از این کار لذت ببرید.

عکاسی

عکس‌ها در دنیای اینترنت جایگاه ویژه ای دارند اگر در این حوزه توانمند هستید و به آن علاقه دارید، از این توانایی خود به بهترین شکل استفاده کنید. لطفا عکاسی بی هدف را کنار بگذارید و با انتخاب یک هدف درست از هنر خود درآمدزایی کنید.

پیشنهاد ویژه: دوره آموزشی راه اندازی کسب و کار اینترنتی از 0 تا 100

ریموت کارکردن و فریلنسینگ

دورکاری و آزادکاری کردن از محبوب ترین انواع کسب و کار های اینترنتی هستند و مزایای زیادی دارند. اگر دوست دارید درخانه خود کارهایتان را انجام دهید و یا به هردلیلی بیرون رفتن از خانه برایتان دشوار است، این مدل، انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. انعطاف بالای این شیوه کاری، باعث می‌شود تا هرروز به تعداد طرفداران آن اضافه شود.

پژوهش کنید

اگر اهل کارهای علمی و پژوهشی هستید، فضای اینترنت برای شماهم جا دارد! بسیاری از سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف به دنبال افرادی هستند تا درمورد موضوعات موردنظرشان تحقیق و پژوهش کنند و در بررسی های اینترنتی با آن‌ها همکاری کنند. پس تحقیق کنید و پول بگیرید.

مشاوره و مربیگری

اگر هرچیزی را با جزئیات می‌بینید، اهل تجزیه و تحلیل هستید و به بررسی فرآیند و نتیجه علاقه دارید، مشاوره بدهید. مشاوره می‌تواند در هر زمینه ای باشد. بازخوردهای درست در زمان مناسب کلید کار یک مشاور خوب است!

شما همچنین می‌توانید از تخصصی که دارید برای کمک به دیگران استفاده کنید و یک مربی خوب باشید. هرچیزی در زندگی نیازمند یک مربی خوب است حتی خود زندگی!

علاوه بر آنچه که گفته شد، کسب و کارهای اینترنتی دارای انواع زیادی هستند که در ادامه به اختصار چند نمونه دیگر را ذکر خواهیم کرد:

  • ارائه فایل‌ها و نرم افزارهای مورد نیاز کاربران
  • مشاوره آنلاین در زمینه‌های مختلف

و… که وقتی مدل کسب و کار شما معلوم باشد می توانید مدل های درآمدزایی کسب و کارتان را تعریف کرده و برای آن برنامه ریزی کنید.

جمع بندی پایانی

در این مقاله دانستید که کسب و کار اینترنتی چیست و چرا برخی افراد آن را به عنوان منبع درآمد خود انتخاب می‌کنند. چیزی که مسلم است این است که کسب و کارهای اینترنتی بسیار گسترده و متنوع هستند. در حقیقت اکثر کسب و کارها می‌توانند به شیوه‌های مختلف به دنیای اینترنت وارد شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. فقط کافی است تخصص و علاقه خودرا پیدا کنید و به این فضای گسترده وارد شوید.

همان طور که مشاهده کردید کارهای زیادی وجود دارند که می‌توان به عنوان مشاغل آنلاین آن‌ها را انجام داد. درواقع هر فعالیتی را که در دنیای واقعی به کسب درآمد منجر می‌شود می‌توانید در اینترنت نیز انجام دهید و به درآمد برسید. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. افراد زیادی از طریق انواع کسب و کار اینترنتی به کسب درآمد آنلاین می پردازند، چرا شما یکی از این افراد نباشید؟!

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق

Online Business Starter Guide

کسب درآمد اینترنتی و دیجیتالی با رویکرد بازار ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin