اعتبار سنجی ایده چیست؟ چطور ایده‌ خود را اعتبارسنجی کنیم؟


هیچ یک از ما از آینده و اتفاقاتی که در آن رخ می ‎دهد مطلع نیستیم. این عدم قطعیت موجب می‌شود که کسب و کارهای مبتنی بر یک ایده جدید و یا تولیدکنندگان محصولات نوآورانه،…

هیچ یک از ما از آینده و اتفاقاتی که در آن رخ می ‎دهد مطلع نیستیم. این عدم قطعیت موجب می‌شود که کسب و کارهای مبتنی بر یک ایده جدید و یا تولیدکنندگان محصولات نوآورانه، برخلاف سایر کسب وکارهایی که از طراحی تا تولید، فرایند مشخصی را دنبال می‎ کنند؛ با چالش های متفاوتی روبرو شوند. این چالش ها از چنان قدرتی برخوردارند که باعث می‌شوند بخش عمده ای از استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا، بیش از 5 سال دوام نیاورند. چنین اتفاق ناگواری علاوه بر تحمیل هزینه های مالی گزاف، باعث از دست رفتن امید و همچنین زمان صاحبان ایده و کسب و کار نیز، می‌شود. اما خوشبختانه ابزارهایی مانند اعتبار سنجی وجود دارند که می ‎توان با استفاده از آن ها، پیش از شروع و اقدام، کسب و کار را ارزیابی کرده و از اتلاف سرمایه های مالی و معنوی جلوگیری نمود. در این مقاله، ضمن بررسی موضوع اعتبار سنجی ایده چیست، مراحل انجام اعتبار سنجی را نیز توضیح می‌دهیم. همراه رشدانا باشید.

اعتبار سنجی ایده

اعتبار سنجی ایده چیست؟

اعتبار سنجی ایده (Validation Ideas) فرایندی شبیه به مراحل تحقیق و توسعه در شرکت های بزرگ است که پیش از توزیع محصول در بازار انجام می‌شود. در واقع بایستی پیش از معرفی محصول به بازار و ارائه خدمات، بررسی کنید که ایده یا محصول جدیدتان، اعتباری در میان مردم و بازار دارد؟ اصلا پسندیده و انتخاب می‌شود؟

بنابراین، پیش از هزینه میلیون ها تومان پول، باید تحقیق کنید که از اپلیکیشن، ایده، محصول و هر چیزی که با نوآوری خلق می‎ کنید، استقبال خواهد شد یا نه؟

 

بر روی ایده های قابل فروش تمرکز کنید

صاحبان ایده و همین طور کارآفرینان، باید بدانند که اگر ایده اولیه با شکست مواجه شد؛ باید از انعطاف و قدرت تغییر ایده برخوردار باشند. جالب است بدانید که اینستاگرام در ابتدا فقط برای رستوران ها و اماکن دیدنی طراحی شده بود اما با عدم استقبال از سوی مخاطبین این نوع کسب و کارها و سپس با اعمال برخی تغییرات، حالا به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی تبدیل شده است. پس درصدد کشف بازار و پتانسیل های آن باشید، نه در تلاش برای تغییر بازار.

 

چگونه اعتبار سنجی ایده را انجام دهیم؟

اعتبار سنجی متناسب با نوع فعالیت و کسب و کار، به اشکال گوناگون انجام می‌شود. ما در ادامه مقاله چند روش بدون هزینه و کاربردی را برای انجام چنین کاری به شما معرفی می‌کنیم.

 

خودتان را در جایگاه مشتری فرض کنید

آیا حاضر هستید خودتان و حتی نزدیکانتان از محصول تولیدیتان، استفاده کنید؟ اگر جای مشتری باشید و بازهم به چنین محصولی نیاز داشته باشید، آن را تولید کنید. اما هیچ گاه برای ایده یا محصولی که خودتان حاضر به استفاده از آن نیستید، تلاش بیهوده نکنید.

پیشنهاد ویژه: کشف نیاز واقعی مشتری در استارتاپ ها

نظر سنجی کنید

نظر سنجی توسط ایمیل، پیامک، ربات های تلگرام، استوری اینستاگرام، پرسش های داخل وب سایت و حتی نظر سنجی کتبی، همگی مفید هستند اما به این شرط که سؤالات شما دارای جهت دهی نباشند. البته از اعضاء خانواده، دوستان و فامیل نیز نظر خواهی نکنید. این افراد دارای سوگیری بوده و واقعیت را به درستی بیان نمی‌کنند.

نظر سنجی کنید | رشدانا

 با مشتریان خود در تعامل باشید

مشتریان بالقوه خود را شناسایی کرده و با آن ها به صورت مستقیم در ارتباط باشید. در مصاحبه های حضوری، فرصت بیشتری برای جمع آوری اطلاعات و همچنین درک دغدغه ها و نیازهای مشتریان دارید.

 

از کجا میتوان فهمید که ایده شما کار می کند یا خیر؟

تا هنگامی که محصولی از طرف شما وارد بازار نشده باشد نمی توان متوجه شد که ایده شما کار می کند یا خیر. اکثر افرادی که قصد راه اندازی یک شرکت را دارند، توقع قرار گرفتن در سطح بالایی را دارند  ولی به این فکر نمی کنند که ایده های بزرگ در ایتدا از نظر خیلی افراد، کوچک به نظر می رسیدند و اکثر افراد با این تصور، آن ایده ها و افراد را نادیده می گرفتند. این موضوع در صورتی است که در حال حاضر آن افراد به جایگاه بالایی رسیده اند.

در ابتدا باید نکته ای را یاد آور شویم، قبل از اینکه زمانی را صرف ایده یا استارتاپ خود کنید این سوال را بپرسید که استارتاپ شما چه مشکلی را از مردم حل می کند؟ آیا اصلا به رفع نیاز مخاطبان شما می پردازد؟ آیا ارزش وقت گذاشتن دارد؟ چه افراد دیگری قبل از شما به این ایده فکر کرده اند و یا حتی دلایل شکست این افراد چه بوده؟

آسان ترین راه برای اعتبار سنجی

اگر از شما بپرسند یکی از سریع ترین و راحت ترین راه های اعتبار سنجی ایده چیست؟ می توان در پاسخ گفت این که در ابتدا ایده را در سطح کوچکی امتحان کنیم. به عبارت دیگر مثلا یک نمونه کوچک از ایده خود را بسازیم و آن را به افرادی پیشنهاد دهیم که فکر می کنیم ممکن است آن را بخرند. سپس با بازخوردهایی که این افراد به ما می دهند می توانیم برای تولید ایده در سطح بزرگ تر تصمیم گیری کنیم. چرا که ممکن است سال ها وقت صرف ایده خودمان کنیم و در هنگام ارائه با دگرگونی بازار مواجه شویم یا ایده قدیمی و غیرقابل استفاده شده باشد و در این صورت تمام زحماتمان بیهوده به نظر می رسند. پس حتما قبل از گذاشتن زمان روی هر استارتاپ یا هرچیز دیگر به فکر نتایج آن هم باشید.

آسان ترین راه برای اعتبار سنجی | رشدانا

چند پرسش مهم برای اعتبار سنجی ایده استارتاپ

همان طور که متوجه شدید،اعتبار سنجی ایده یکی از مراحل مهمی است که در کسب و کار هرفرد نقش به سزایی دارد، صاحبان ایده و استارتاپ ها می توانند باجدی گرفتن آن از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در حیطه کار آفرینی مربوطه جلوگیری کنند.

در ادامه بحث به چند پرسش اساسی در این رابطه اشاره می کنیم تا بتوان از اهمیت بیشتر اعتبار سنجی بهره برد و افراد قبل از شروع استارتاپ با مطرح کردن این سوال ها در ذهن خود بتوانند پاسخ های مناسبی بیابند که چگونه می توانند استارتاپی موفق داشته باشند:

  1. چه مشکلی را می توانید حل کنید؟
  2. دیگران قبل از شما چرا نتوانسته اند آن را عملی کنند و با شکست مواجه شدند ؟
  3. چند ویژگی می توانید برای محصول خود ذکر کرد؟
  4. یک ویژگی که محصول من یا استارتاپ من را از سایرین جدا می کند چه می تواند باشد ؟
  5. آیا شما برای راه اندازی ایده خود با منابع مختلف سروکار دارید؟
  6. رقیبان قدرتمند و توانمند شما چه کسانی هستند؟
  7. آیا شما فردی را به عنوان مشاور انتخاب کرده ایدکه درصورت بروز مشکل به او مراجعه کنید؟
  8. میزان بزرگی بازاری که خریدار محصول شماست چقدر می باشد؟
  9. سرمایه گذارانی که برای ایده شما وقت و زمان هرینه می کنند آیا سودی را دریافت می کنند؟
  10. آیا کسانی هستند که شما را در این امر یاری کنند و درجهت توسعه آن تلاش کنند؟
  11. ایا کسی از ایده شما سودی خواهد برد؟
  12. ارزش مالی ایده شما چقدر است؟
  13. آیا برای بازخورد سراغ مشتریان قوی رفته‌‌اید؟
  14. آیا می‌توانید یک صفحه فرود ایجاد کنید و افراد مختلف و علاقه‌مند را تشویق کنید تا برای اطلاعات بیشتر ثبت نام کنند؟
  15. ساخت یک محصول حداقلی (MVP) برای محک‌زدن بازار چه چیزی  را لازم دارد؟
  16. آیا شما می‌توانید مشتریانی از بازار ایده تان که پول پرداخت می‌کنند را متقاعد کنید تا بر اساس یک مدل آزمایشی، پیش سفارش دهند؟
  17. آیا شما می‌توانیدایده تان را به تنهایی عملی کنید یا شریکی برای ارائه ان دارید؟
  18. آیا شریکتنی برای وسعت دادن ایده و کسب وکار خود دارید؟
  19. سر به سر شدن یا سود کردن، چه چیزی را میطلبد؟
  20. سرمایه‌گذاران چگونه از طریق ایده شما میتوانند به سود دهی برسند؟

و سوالات مهم دیگری که می توانند راهنما و راهگشای چنین افرادی باشند.

آنچه در این مقاله آموختیم

در این مقاله درباره این موضوع صحبت کردیم که اعتبار سنجی ایده چیست و گفتیم اعتبار سنجی مهم ترین کاری است که پیش از راه اندازی کسب وکار باید انجام دهید. این روش فرصت خوبی را برای شما ایجاد می‎ کند تا بدانید که آیا در آینده موفق خواهید شد؟ بازار و مشتریان فراگیری دارید؟ ایده تان ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه؟ علاوه بر این، برای انجام اعتبار سنجی نیازمند روش هایی بدون هزینه اما کاربردی مانند بررسی بازار، نظر سنجی و تعامل با مشتریان هستید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. به نظر شما میزان اهمیت اعتبار سنجی در کسب و کارهای نوپا تا چه حدی است؟ نظرات عالی خودتان را با ما مطرح کنید.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

کشف نیاز واقعی مشتری در استارتاپ ها

Problem solution fit

آیا ایده من خریدار خواهد داشت؟

1 دیدگاه

شما نیز می توانید در تبادل نظرها شرکت کنید، دیدگاهی بنویسید یا به دیدگاه دیگران پاسخ دهید.
برای نوشتن دیدگاه اینجا را کلیک کنید

  1. ع رضا جعفری

    سلام و سپاس/ نکات خوبی کوتاه و مفیدی اشاره شده / بی اعتباری چالشی است جهت ابراز ایده، من چندین طرح و ایده داشته و دارم اما
    به امید ایرانی آباد/زنده باشید و تندرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin