تولید محتوای الکترونیکی ضرورت رشد در دنیای دیجیتال


آموزش تولید محتوا الکترونیکی یکی از شغل های پر درخواست امروزه کسب و کار های اینترنتی می باشد، تولید محتوای الکترونیکی به صورت های متفاوتی امکان پذیر است . برای مثال نرم افزار های بازی…

آموزش تولید محتوا الکترونیکی یکی از شغل های پر درخواست امروزه کسب و کار های اینترنتی می باشد، تولید محتوای الکترونیکی به صورت های متفاوتی امکان پذیر است . برای مثال نرم افزار های بازی ،فایل های آموزشی و انواع نرم افزارهای بانک اطلاعاتی نمونه ای از ابزار های تولید محتوا الکترونیکی می باشد.

در دنیای امروزه یادگیری آنلاین و مجازی جزء  مسائل مهم به شمار می رود زیرا انسان ها به دنبال صرف وقت کمتر و عدم حضور فیزیکی در آن سازمان یا موسسه  هستند. در حال حاضر نیاز به تولید محتوا الکترونیکی از هر زمانی بیشتر است، زیرا وقت برای افراد حکم طلا را پیدا کرده است. اما نکته قابل توجه این است که امکانات دوره آموزش تولید محتوای الکترونیکی با امکانات موجود در کلاس های آموزش حضوری قابل قیاس نیست اما مزایایی نیز دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

محتوا الکترونیکی چیست؟

محتوای الکترونیکی به مجموعه مستنداتی شامل عکس، متن و انیمشن های صوتی و تصویری اطلاق می شود که به کمک برنامه های ساخت و تولید محتوا به وجود آمده اند تا یک مبحث را آموزش دهند و یا اطلاعاتی به کاربر ارائه دهند و حتا می تواند کاربر را سرگرم نمایند.  در نگاهی کلی تر می توان گفت محتوای الکترونیکی به محتوای می گویند که از طریق کامپیوتر قابل دیدن باشد. به عنوان مثال : سی دی های آموزشی ارائه شده توسط آموزش و پرورش را می توان یک محتوای الکترونیکی دانست و وب سایت ها نیز یک نوع محتوای الکترونیکی اند که در معرض دید کاربران قرار می گیرد.

تولید محتوا الکترونیکی

مزایای استفاده از محتوا الکترونیکی

  • استفاده از محتوای الکترونیکی با داشتن جذابیت بصری و شنیداری امر یادگیری را تسهیل می بخشد.
  • برای افراد در سنین مختلف استفاده از محتوای الکترونیکی راحت است.
  • محتوای الکترونیکی و استفاده از محتوای الکترونیکی محدودیت زمانی و مکانی ندارد و در همه جا قابل دسترس است.

مزایا و معایب یک سیستم آموزشی الکترونیکی

مبحث یادگیری الکترونیکی یکی از مباحث روز می باشد که هر چه به جلو تر می رویم این موضوع شکل جدی تری به خود می گیرد،در حال حاضر دانشگاه های زیادی در دنیا اقدام به ارائه دروس به صورت الکترونیکی کرده اند و از مزایای این روش بهره برده اند و راهکارهای برای کم کردن معایب این روش پیشنهاد داده اند. بیاید به طور مثال یک دانشگاه که قصد ارائه دروس به صورت الکترونیکی دارد را بررسی نماییم تا بیشتر در مورد مزایا و معایب یک سیستم الکترونیکی محور بدانیم.

مزایای یک دانشگاه الکترونیکی

  1. دانشجویان هر زمانی که بخواهند می توانند به مطالب درسی دسترسی داشته باشند و آن را چندین و چند بار مورد مطالعه قرار دهند.
  2. دانشگاه الکترونیکی می تواند بستری را برای تمام افرادی فراهم آورد که مشغله زیادی دارند و بنابر دلایلی نمی توانند در کلاس ها حضور یابند.
  3. افزایش کیفیت محتوا ارائه شده در روش دروس الکترونیکی، دانشجو می تواند فایل های چند رسانه ای از قبیل صوت، متن، انیمیشن و … را ببیند که باعث افزایش جذابیت محتوا ارائه شده می شود.
  4. عدم محدودیت برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد: در سیستم قدیمی ارتباط دانشجو و استاد فقط مختص کلاس درس می شد، اما در روش الکترونیکی دانشجو و استاد در هر زمان و مکانی که بخواهند می توانند با یک دیگر ارتباط برقرار نمایند. استاد می تواند در کشوری دیگری باشد و دانشجو در کشور دیگر!

معایب یک دانشگاه الکترونیکی

  1. مناسب نبودن زیر ساخت های مخابراتی و مشکل در سیستم فنی دانشگاه
  2. وجود مشکل فنی در نرم افزار های این نوع دانشگاه
  3. عدم وجود تجربه کافی دانشگاه در یپاده سازی این سیستم

 

 

افراد تیم تولید محتوا

آشنایی با افراد تیم تولید محتوا الکترونیکی

با توجه به گستردگی فرایند طراحی و تولید محتوا الکترونیکی در این تیم افراد با وظایف مختلف گرد هم می آیند تا یک محتوای خوب و اصولی تولید کنند که ما به شرح آن خواهیم پرداخت.

 

افراد مورد نیاز یک تیم تولید محتوا الکترونیکی

  • مدیر پروژه: نقش این فرد در گروه بیشتر مالی و تهیه تجهیزات مورد نیاز پروژه است و مسئول انتخاب سایر افراد می باشد .
  • کارشناس علمی: هدف از تولید محتوای الکترونیکی، بهبود فرایند یادگیری است. پس وظیفه این فرد بررسی صحت و درستی محتوای تولید شده با موضوع مرتبط است .
  • طراح: این فرد محتوای گردآوری شده توسط کارشناس علمی را دریافت کرده و با ارائه بعترین راهکارها در جهت تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب تلاش می کند.
  • گرافیست و متخصص پونمایی: از آنجایی که جذابیت دیداری و تصاویر متنوع تاثیری زیادی در جذب مخاطب دارد وظیفه گرافیست طراحی پوسته گرافیکی پروژه همراه با آیکون های جذاب است.
  • برنامه نویس: در انتها برنامه نویس سایر اجزای تولید و تجزیه شده توسط افراد گروه را تحویل گرفته و کدنویسی را در جهت توسعه یک نرم افزار آموزشی آغاز میکند.

برای اطلاع از افراد مورد نیاز در یک تیم تولید محتوا می توانید مقاله ای با عنوان تیم بازاریابی محتوا را بخوانید

ابزار های معروف ساخت محتوا الکترونیکی

در یک دسته بندی کلی می توان ابزار های تولید محتوای الکترونیکی را به صورت زیر تقسیم بندی کرد

  • ابزار‌های تولید متن: پرزنتر Presenter – پاورپوینت PowerPoint  -اکروبات ریدر Acrobat Reader
  • ابزار‌های تولید انیمیشن: فوتر ایمپکت  Photoimpact – فوتوشاپ Photoshop  – اسنگیت  Snagit
  • ابزار‌های کاربردی برای ویرایش و ساخت فیلم: فلش Flash – 3 دی مکس 3D Max
  • ابزار‌های تولید و ساخت لوگو و نشان: فتوشاپ Photoshop –  ایلوستریتور Illustrator
  • ابزار‌های تولید اسلاید های ارائه حرفه‌ای: پاور پوینت PowerPoint
  • ابزار‌های تولید آزمون: کویز بیلدر

گونه‌ای دیگر از محتوای الکترونیکی، محتوای سایت‌ها می‌باشند، این نوع محتوا‌ها در دسترس عموم افراد حاضر در اینترنت می‌باشد و مانند سی دی‌های آموزشی نیستند. در زیر به چند نکته آموزشی در مورد تولید محتوای الکترونیکی در بستر وب اشاره می شود، اجرا این نکات باعث افزایش دیده شدن محتوای شما در تمام وب خواهد شد و  دیدن بیشتر ضریب ایجاد مشتری بالقوه را بیشتر می کند.

 

ابزارهای تولید محتوا الکترونیکی

نکات مهم و ضروری هنگام نوشتن محتوا الکترونیکی مخصوص وب سایت

تیتر جذاب و کاربر پسند بنویسید

اولین نکته‌ای که در تولید محتوا الکترونیکی باید به آن توجه ویژه‌ای داشت جذاب بودن و مورد استفاده بودن آن محتوا می‌باشد. اولین چیزی که هر بیننده‌ای آن را می‌بیند و درک می‌کند “تاثیر اولیه” نامیده می‌شود، شما در هر کسب و کاری که باشید فقط چند ثانیه فرصت دارید تا مشتری را به سمت خود بکشانید، این یک قانون کلی و اولیه می‌باشد، پس همواره سعی بر جذاب کردن تیتر محتوا تولید شده را داشته باشید.

آمارها نشان می‌دهد کاربران اگر در 3 الی 5 ثانیه جذب تیتر و محتوای شما شدند ادامه متن شما را خواهند خواند در صورتی که نتوانید کاربر را در زمان گفته شده جذب کنید کاربر وب سایت شما را ترک خواهد کرد.

مقدمه گیرا را به خاطر داشته باشید

امروزه کاربران دیگر فرصت زیادی را برای خواندن یک متن نمی‌گذارند آن‌ها ابتدا از مفید بودن محتوا اطمینان حاصل می‌کنند سپس اقدام به خواندن آن  محتوا می‌کنند، شاید شما بتوانید با عنوان جذاب مشتری را وادار به ورود به سایت کنید اما اگر بازدید کننده احساس کند محتوا ارائه شده مناسب حال او نمی باشد فورا صفحه شما را ترک خواهد کرد که این امر باعث افزایش ضریب نرخ پرش ( Bounce Rate ) خواهد شد.

نرخ پرش یعنی این که کاربر به یک صفحه از سایت شما سر بزند و بدون اینکه به صفحات بعدی برود وب سایت شما را ترک کند. نرخ پرش یکی از شاخصه های اندازه گیری میزان مورد پسند بودن وب سایت شما در نزد کاربران می باشد. پس سعی کنید در مقدمه محتوا اقدام به استفاده از کلمات کلیدی مورد نظر مخاطب کنید.

لینک دهی داخلی را فراموش نکنید

وقتی تعداد محتوا تولید شده شما در فضای مجازی زیاد می شود یک راه ساده و دوست داشتنی برای گوگل و کاربران اتصال این محتوا ها به یکدیگر است که هم کاربر بدون جستجو اضافی به مطالب مرتبط دسترسی پیدا می کند و هم ربات های گوگل می توانند سریع تر محتوا شما را ایندکس (Index) می کند و هم چنین باعث افزایش رتبه سایت شما نیز می شود. فرض کنید شما در حال خواندن محتوایی هستید که در بین متن به شما پیشنهاد می دهد که اگر دوست دارید در مورد موضوع الف مطلب بیشتری به دست آورید به مقاله الف بروید. مدیر وب سایت با این کار دسترسی شما را به مطلبی مرتبط با موضوعی که در حال خواندن آن هستید، راحت تر  می کند و علاوه بر این اعتبار صفحه لینک شده را نیز بیشتر می کند و از همه مهم تر نرخ پرش وب سایتش را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

ویرایش محتواهای قدیمی از مهم ترین کارها

ویرایش محتواهای قدیمی  یک اقدام بسیار جالب و تاثیر گذار می باشد که به اندازه تولید یک محتوا جدید  زمان بر نیست اما می توان گفت به همان اندازه تاثیر گذار می باشد، شما بعد از مدتی می توانید به پست های سایت خود سر زده و اقدام به ویرایش یا بروز رسانی (Update) آن ها کنید.

این امر از دو جهت پسندیده می باشد، اول اینکه گوگل می فهمد که مطالب قدیمی شما هنوز هم در حال بروزرسانی می باشد پس برای کاربران مفید خواهد بود احتمالا، دوم اینکه کاربران هر چند مدت یک بار به محتوا های قدیمی شما سر خواهند زد به این واسطه میزان نرخ پرش  سایت شما بسیار پایین می آید. چند روش موجود برای بروز رسانی محتوا قدیمی به صورت زیر می باشد.

روش های بروز رسانی محتوا وب سایت

  • اضافه کردن عکس به محتوا و پر کردن خصوصیت alt برای آن تصویر
  • اضافه کردن یک پاراگراف در ادامه موضوع و بررسی دقیق تر موضوع قدیمی
  • اضافه کردن لینک های خارجی قوی به آن مطلب، مثلا لینک دادن به ویکی پدیا
  • لینک دهی داخلی به مقالات جدید وب سایت و ایجاد دسترسی سریع تر به مطالب برای کاربر
  • ویرایش کردن تیترها و افزودن جذابیت به محتوا با ایجاد تیتر های جذاب
  • اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی نظیر لینکدین، فیسبوک، اینستاگرام و …

 

استمرار و ترتیب پست گذاری امری که کمتر به آن توجه می شود

یکی از ابتدایی ترین کارهای تولید محتوا و سئو (SEO) سایت که همواره مورد غفلت وبمستران قرار می گیرد، پست گذاشتن به صورت مداوم و راس ساعت مقرر می باشد، تنها با همین اقدام کوچک و به ظاهر کم ارزش می توانید به مقدار قابل توجه ای سایت خود را بهینه کنید. وقتی شما اقدام به تولید محتوا در راس ساعت مقرر می کنید کاربران و خزنده های گوگل به این ساعت عادت می کنند و به این صورت ربات های گوگل برنامه ریزی می کنند و از این طریق وب سایت شما بیشتر در چشم گوگل خواهد بود و رتبه بهتری خواهد گرفت.

اضافه کردن تصویر های مرتبط با موضوع به محتوا

شاید این گفته کمی گزافه گویی باشد اما محتوا بدون تصویر برای آدم لطفی ندارد، پس تصاویر را فراموش نکنید. حتی افزونه های سئو در وردپرس این مورد را به شما گوشزد می کنند که محتوا شما تصویر ندارد به آن تصویری اضافه کنید. فرض کنید شما در حال تولید محتوای در مورد آموزش تولید محتوا هستید!

باید سعی کنید تا حد ممکن عکس های جذاب و مرتبط با موضوع به محتوای خود اضافه کنید. اگر کتاب خوان باشید و کتاب دوست تا به حال این نکته را حس کرده اید، کتابی که تصویر دارد آن خشکی و سفت بودن کتاب های معمولی بدون تصویر را ندارد، پس تا می توانید به محتوا تولید شده خود عکس اضافه کنید و سعی کنید برای این عکس ها متن جایگزین (alt) هم اضافه کنید.

 

تولید محتوا الکترونیکی

ایجاد فایل ویدیویی برای محتوا الکترونیکی تولید شده

این مورد هرچند ضروری نمی باشد اما می تواند اقدامی خوبی برای جذب مخاطبانی باشد که حس و حال خواندن محتوا را ندارند و بیشتر دوست دارند همه چیز را در فایل های ویدیویی دنبال کنند. شما می توانید به راحتی با ابزار های ویرایش فیلم یک فایل ویدیویی از مطلبی که نوشتید بسازید و در اختیار کاربران قرار دهید. توجه داشته باشید که در آینده ای نه چندان دور موتور جستجوگر گوگل قادر خواهد بود فیلم ها را نیز پردازش نماید پس خوب است از همین حالا استراتژی درستی برای آینده داشته باشید.

افزودن فایل های pdf به محتوا

خبر خوش این که گوگل می تواند فایل های pdf  را هم بخواند و آن ها را نیز ایندکس نماید، پس خیلی خوب می شود اگر شما در انتهای مطلب خود چند کتاب الکترونیکی برای کاربران به دانلود بگزارید. در صورت نیاز به  در زمینه دوره آموزش بازاریابی محتوا  می توانید به مقاله ای با عنوان دوره آموزش بازاریابی محتوا و اصول انتخاب تیم تولید محتوا حرفه ای در وب سایت رشدانا مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی

شما اگر بهترین مطلب را هم در هر حوزه ای بنویسید ولی نتوانید آن مطلب را به به دست مخاطب برسانید یا به بیانی بهتر مخاطبی برای خواندن آن پیدا نکنید، نوشته شدن و ننوشتن آن محتوا با هم فرقی ندارد. یکی از راه های دیده شدن مطلب اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی است که می تواند تا حد زیادی علاوه بر خوانده شدن مطلب شما به برند شدن سایت شما نیز کمک کند.

برای اشتراگ گذاری مطلب شما می توانید یا خودتان به صورت دستی اقدام به گذاشتن پست در شبکه های اجتماعی کنید یا این کار را به صورت اتوماتیک انجام دهید اگر وب سایت شما با وردپرس ساخته شده است می توانید از افزونه های مناسب این کار استفاده کنید و علاوه بر افزونه سرویس های رایگانی نظیر وب سایت  ifttt. استفاده کنید. وب سایتی دیگر به آدرس hootsuite موجود می باشد که کار با آن بسیار راحت و کاربر پسند می باشد، اما این سرویس پولی می باشد.

نکته پایانی در زمینه تولید محتوا الکترونیکی

و نکته آخر این که تولید و بازاریابی محتوا امری زمان بر می باشد و کسب رتبه به وسیله محتوا می توان گفت روندی آهسته دارد. از تولید محتوا نا امید نشوید چرا که تنها راه اصولی رشد در گوگل و صدر نشینی شما تولید محتوا با کیفیت می باشد. اگر به دنبال محلی برای آموزش تولید محتوای الکترونیکی می باشید وب سایت رشدانا انتخاب درستی می تواند باشد.

برای یافتن کتاب های آموزش تولید محتوا و شناختن ویژگی های یک کتاب خوب در زمینه آموزش تولید محتوا می توانید به مقاله ای در رشدانا با عنوان کتاب آموزش بازاریابی محتوا عالی کدام است + دانلود رایگان مراجعه نمایید.

 

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin