مهم ترین اصول انتخاب تیم تولید محتوا


همان‌طور که می‌دانید، موفقیت‌های بزرگ به تنهایی حاصل نمی‌شوند. موفق‌ترین کسب و کارهای جهان در ابتدای کارشان، حداقل با دو نفر عضو شروع کرده‌اند. امروزه یکی از روش‌های بازاریابی در دنیای وب، تولید محتوا است….

همان‌طور که می‌دانید، موفقیت‌های بزرگ به تنهایی حاصل نمی‌شوند. موفق‌ترین کسب و کارهای جهان در ابتدای کارشان، حداقل با دو نفر عضو شروع کرده‌اند. امروزه یکی از روش‌های بازاریابی در دنیای وب، تولید محتوا است. یک تیم تولید محتوای حرفه‌ای با عملکرد مثبت خود می‌تواند تا حد زیادی کسب و کار موردنظر را به هدفش نزدیک‌تر کند. برای آن که یک تیم تولید محتوا شکل بگیرد، علاوه بر نویسندگی، نیاز به تخصص‌های گوناگون دارد و مسلما یک نفر نمی‌تواند تمام مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرد. اگر شما هم قصد دارید یک تیم تولید محتوای کاربلد تشکیل دهید و برای کسب و کار خود بازاریابی کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با رشدانا همراه باشید.

تیم بازاریابی محتوا

منظور از تیم تولید محتوا چیست؟

تیم تولید محتوا گروهی از افراد هستند که به هنر تولید محتوا واقف می‌باشند. از آنجایی که روز به روز به اهمیت تولید محتوا افزوده می‌شود، برای رسیدن به این ارزش، باید جمعی از افراد متخصص این حوزه دور هم جمع شوند و با تلاش خود به یک برنامه تحقیق شده، دست یابند. در یک تیم تولید محتوا، تک تک اعضا، از نویسنده و گرافیست گرفته تا مدیر پروژه و… همگی با هم برای اهداف مشترک کسب و کار، تلاش می‌کنند. ارزش فعالیت تمامی اعضای این تیم، برای بقای گروه بسیار ضروری است.

آنچه که به عنوان محصول یک تیم تولید محتوا به دست می‌آید، یک محتوای متنی است که در اصل، ساخته دسته نویسندگان می‌باشد. اما از آنجایی که یک نویسنده نمی‌تواند تمامی کارهای مربوط به تولید محتوا را انجام دهد، نیاز به متخصصانی مانند ویراستار، گرافیست و… در یک تیم وجود دارد. در ادامه، شما را بیشتر با این گروه‌های تولید محتوا و اصول انتخاب اعضای آن آشنا می‌کنیم.

یک تیم محتوای حرفه‌ای چه تیمی است؟

کسب و کارهای مختلف، اعضای تیم تولید محتوای متفاوتی هم دارند. اما در این بین، عاملی که سبب حرفه‎ای بودن یا نبودن یک تیم تولید محتوا می‌شود، میزان مهارت‌های اصلی اعضای آن تیم می‌باشد. این مهارت‌ها موارد زیر را در برمی‌گیرد:

  • مدیریت زمان
  • مدیریت و برنامه‌ریزی محتوا
  • مهارت‌های نگارشی
  • تولید انواع محتوای صوتی و تصویری
  • مهارت‌های طراحی گرافیکی

پیدا کردن افراد مناسب تیم تولید محتوا

پیروزی در استراتژی تولید محتوا گاهی آنقدر مهم و بزرگ جلوه می دهد که  باعث می شود ما عناصر اصلی یا همان گروه تولید کننده محتوا را فراموش کنیم. تیم تولید محتوا، اجرا کنندگان استراتژی های برنامه ریزی شده در مورد بازاریابی محتوا می باشند. این افراد مسئول به اجرا گذاشتن این ایده ها می باشند. روش ها و قوانین زیادی برای انتخاب تیم تولید محتوا وجود دارد، اما نکته مهم در انتخاب یک تیم تولید محتوا عالی داشتن افراد با ذهنیت ها مختلف است.

تیم تولید محتوا حرفه ای

چه اشخاصی مناسب تیم تولید محتوا هستند

قبل از هر چیزی باید به موارد مورد نیاز خود در تیم تولید محتوا توجه داشته باشید. به این صورت که اگر شما یک فروشگاه آنلاین هستید و به دنبال تشکیل تیم تولید محتوایید، نیاز های شما به این صورت خواهد بود: یک نفر گرافیست، یک نفر نویسنده، یک نفر ویراستار متن. پس قبل از هر چیزی باید به موارد مورد نیاز خود نگاهی بیاندازید و نیاز سنجی درستی انجام دهید.

معرفی چند جایگاه شغلی در یک تیم تولید محتوا

در هر تیم، افراد مختلف جایگاه و وظایف متفاوت و تعریف شده‌ای دارند. این قاعده در مورد تیمی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کند، مستثنی نیست. در ادامه به مهم‌ترین جایگاه‌های شغلی چنین تیمی اشاره کرده‌ایم.

مدیر تولید محتوا

کارهای تولید محتوا معمولا به صورت پروژه‌ای انجام می‌شوند. بدین منظور، حضور یک مدیر پروژه جهت تقسیم درست وظایف، نظارت بر کیفیت عملکرد افراد گروه و تعریف وظایف تیم نویسنده‌ها، الزامی است. از دیگر وظایف مهم مدیر پروژه در این تیم، زمان‌بندی کارها است. بدون زمان‌بندی درست و اصولی، هیچ کاری در موعد مقرر خود تحویل داده نمی‌شود. به همین دلیل، حضور یک مدیر پروژه در هر تیم محتوا، الزامی است.

استراتژیست محتوا

وجود یک استراتژی متناسب با موضوع محتوا و در نظر داشتن اهداف برای تولید یک محتوای مطلوب، یکی از اصولی است که در شروع کار قرار دارد. وظیفه استراتژیست در تیم، تلاش برای بازاریابی موضوع محتوای مدنظر تیم است. در واقع این افراد، باید موضوعات را بررسی کنند و خلاءهایی که در مسیر رسیدن به هدف نهایی بر سر راه وجود دارند را شناسایی کرده و به دنبال آن، خلاءهای یافته شده را با اقدامات مناسب پر کنند. برای آن که بتوانید یک فرد مناسب را در جایگاه استراتژیست محتوا قرار دهید، لازم است به خوبی با وظایف و ویژگی‌های این سمت آشنا شوید. چند مورد از مهم‌ترین وظایف استراتژیست محتوا به شرح زیر است:

  • شناسایی پرسونای برند
  • نوشتن سرتیتر مناسب
  • یافتن راهنمای برند و…

استراتژیست محتوا

نویسنده محتوا رکن اصلی هر تیم بازاریابی محتوا

این افراد معمولا جزء دسته افراد خلاق تیم به شمار می‌روند. شما به راحتی می‌توانید روی این افراد حساب باز کنید چرا که نویسندگان به طور معمول کار خود را به بهترین نحوه اجرا می‌کنند. هر چه شما در زمینه نویسنده هزینه کنید به همان مقدار برداشت خواهید کرد. اگر می‌خواهید رشد چشم گیری در سایت خود داشته باشید پس باید مقداری بودجه نویسندگان تیم را افزایش دهید. یک راه جالب برای صرفه جویی در زمینه نویسندگان عدم استخدام نیرو جدید در زمینه نویسندگی می‌باشد. شما می‌توانید از افراد خلاق موجود در تیم بخواهید که یک دوره آموزش بازاریابی محتوا را بگذرانند. حال چه آنلاین چه حضوری و بعد از آن‌ها برای نوشتن محتوا استفاده نمایید.

این را به خاطر داشته باشید که بعضی از نویسندگان قادرند محتوا را سئو شده تحویل شما بدهند. (محتوا را بر اساس پارامتر های گوگل بهینه کنند) بعضی دیگر از نویسندگان قدرت زیادی در جلب توجه مخاطبین دارند.

 

حتما بخوانید: تولید کننده محتوا کیست و چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

 

ویراستاران متن

یک نکته خیلی مهم و عمومی وجود دارد که شاید به نظر شما در آن اغراق شده باشد و آن این است که شاخص‌ترین نویسندگان هم اجازه ویرایش آثار خود را ندارند. همین گفته وجود یک ویراستار را در تیم تولید محتوا نمایان می‌سازد. بیشتر کار ویراستاران صرف بهبود متن یا پیدا کردن غلط های املایی و اشتباهات دستوری می شود.

بازنویس محتوا

این دسته از افراد تیم، وظیفه‌ای متفاوت با نویسندگان و ویراستاران به عهده دارند. وظیفه اصلی آنان متقاعدسازی مشتریان است. آن‌ها برای اموری مانند نگارش نسخه‌های تبلیغاتی، صفحات ورودی، ایمیلی و مطالب کوتاه، بهترین متخصصین هستند. این افراد خیلی راحت می‌توانند به واسطه مهارت خود در داستان‌پردازی و قصه‌گویی در محتوا (استوری تلینگ)، هیجان مخاطب را برانگیخته کنند و به جذابیت متن بیفزایند.

سئوکار حرفه ای در تیم تولید محتوا

وجود یک سئوکار حرفه ای در تیم بیشتر بر می‌گردد به ساختار تیم. اگر نویسندگان شما سئو را خوب می‌دانند پس نیازی به وجود فردی به عنوان سئوکار در تیم نیست. لازم به ذکر است یک سئو کار حرفه‌ای باید اصول یک محتوا خوب را بداند، با سئو داخلی و خارجی آشنا باشد، بتواند لینک سازی داخلی خوبی را اجرا نماید و برای بهبود رتبه سایت استراتژی داشته باشد.

 

حتما بخوانید: مهم‌ترین نکات تولید محتوا متنی اصولی برای وب سایت

 

ویژگی‌های که باید در یک تیم تولید محتوا فعال باشد

هر شخصی می‌تواند کار تولید محتوا را انجام دهد اما نیاز بازاریابی محتوا، بیشتر به افرادی است که به طور حرفه ای آموزش دیده باشند و این کار راه اصولی بلد باشند. این افراد دارای ویژگی هایی هستند که به آن اشاره خواهیم کرد. داشتن تیمی رویایی که می‌تواند ویدئو، متن و محتوای مناسب برای شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها تولید کند و علاوه بر این‌ها استراتژی، کمپین‌ و چشم‌انداز بلند مدت و خلاقانه داشته باشد، جز اولویت‌های اولیه‌ی واحد‌های بازاریابی خواهد بود.

۱- گرافیست زبده یک عضو اصلی تیم تولید محتوا

یک محتوای عالی تنها با تکیه بر کلمات قوی موفق نخواهد بود. تصاویر مناسب و طرح‌های گرافیکی مهیج در مرکز بازاریابی محتوای ایده‌آل قرار دارند. وجود یک هنرمند بصری علاوه بر کامل کردن محتوا، باعث جذاب کردن بیشتر محتوا برای خواننده خواهد بود.

تولید محتوا خلاقانه

۲- علاقه مندان زبان و ادبیات

وقتی این فرد در کنار یک هنرمند بصری قرار می‌گیرد، معمولی‌ترین نتیجه‌ ممکن، محتوایی خلاق و فوق العاده خواهد بود. در محیطی که وب سایتهای برند شده‌ محتوا همگی در حال کمک به بازاریابی هستند، به فردی نیاز خواهید داشت که عاشق ادبیات باشد، در چیدمان واژگان خوب و فرمت نوشته چندان وسواس نداشته باشد و با سرعت بالایی بتواند بهترین انتخاب را از میان کلمات  انجام دهد.

۳- روایت گر

داشتن یک راوی خوب در تیم‌تان به این معناست که شما قدرت کنترل اتفاقات را دارید، این موضوع بدون شک ابزار قدرتمندی برای تیم شما خواهد بود. داشتن فردی که می‌داند چگونه داستانی سرهم کند تا مشتریان شما را ترغیب به خرید کند، بی‌شک مفید خواهد بود.

۴- خبرنگار

مطالعات نشان میدهد %۷۷ سازمان‌ها بازاریابی بلادرنگ را بخش مهمی از استراتژی تبلیغاتی خود می‌دانند. داشتن فردی با زمینه‌ی خبرنگاری می‌تواند بازاریابی بلادرنگ را بسیار آسان‌تر کند. این افراد قادر‌ند بدون تلاش زیاد بنویسند، ویرایش کنند و نوشته‌ها را منتشر سازند. آن‌ها می‌دانند چگونه منابع خود را بررسی کنند و نقل قول‌ها را به راحتی بیرون بکشند

۵- آنالیزر

این افراد نیز در نقش خود می‌توانند بسیار خلاق باشند. ارائه‌ی گزارش از عملکرد و تاثیرگذاری محتوا به اندازه‌ی نوشتن آن مهم است. به ویژه زمانی که تحلیل‌ شبکه‌های اجتماعی، بازاریابان را دچار سردرگمی می‌کند (وجود نرم‌افزار‌های خوب می‌تواند به انجام کار تحلیل‌گران کمک کند). داشتن یک تحلیلگر در تیم تولید محتوا می تواند مسیر را هموار تر و روشن تر کند، چرا که این تحلیلگران با داشتن ذهنی باز فرآیند بازاریابی را به درستی تشخیص می دهند و می توانند در تحلیل بازار بسیار کار ساز باشند.

۶- افراد جزئی نگر و ریز بین

این اشخاص می‌توانند برنامه کلی کار را با دقت تحت نظر بگیرند و  مدام در حال تجزیه و تحلیل هستند تا بفهمند کدام نوع محتوا عملکرد خوبی ندارد. این افراد مدیریت جزئیات هر گام‌ را بر عهده دارند، و اطمینان پیدا کردن از درستی انجام این جزئیات را انجام می دهند.

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده تیمی به موفقیت نسبی در بازاریابی محتوا و تولید یک محتوای ارزشمند و مفید دست پیدا خواهد کرد که بتواند افراد علاقه مند، آموزش دیده و حرفه ای را دور هم جمع کند و در قدم بعدی افراد آن ویژگی‌های لازم از لحاظ تحلیل، دید بصری و … را دارا باشند. اگر شما در حال انتخاب افراد برای تیم تولید محتوای خود هستید لازم است موارد بالا را مد نظر داشته باشد و فراموش نکنید رشدانا در ساختن این تیم می‌تواند به شما کمک کند. کافیست با دپارتمان اشتغال هوشمند ما در ارتباط باشید.

فرزانه فانی

فارغ التحصیل کارشناسی معماری و مشغول فعالیت طراحی گرافیک و افزایش سطح مهارت خود در این زمینه هستم. رشدآموز دوره پانزدهم رشدانا بودم و به نوشتن و تولید محتوا علاقه مندم و مدتی است به عنوان کارشناس محتوا در رشدانا فعالیت می‌کنم. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده نویسندگان محتوا، تمام تلاشمو می‌کنم تا محتوا های ارزشمندی تولید کنم.

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin