مهم ترین مراحل تولید محتوا حرفه ای


طی سال‌های اخیر، تولید محتوا و برگزاری دوره آموزش بازاریابی تولید محتوا به خصوص در شبکه‌های اجتماعی، برای وبمستران جز دغدغه‌های اصلی به شمار می‌رود. این امرعمیقا نیاز وبمستران را به آموزش تولید محتوا برای…

طی سال‌های اخیر، تولید محتوا و برگزاری دوره آموزش بازاریابی تولید محتوا به خصوص در شبکه‌های اجتماعی، برای وبمستران جز دغدغه‌های اصلی به شمار می‌رود. این امرعمیقا نیاز وبمستران را به آموزش تولید محتوا برای سایت به صورت اصولی و با رعایت استانداردهای لازم نشان می‌دهد. شاید درست باشد اگر بگوییم که تولید محتوا در حال حاضر، جزء پر کاربردترین استراتژی‌های کسب و کارهای آنلاین می‌باشد، چراکه با تولید محتوای عالی، شما می‌توانید بیشتر از دیگران دیده شوید و کسب و کار آنلاین خود را بهبود ببخشید.

مراحل تولید محتوا

به طور کلی، در آموزش بازاریابی محتوا، تنها با رعایت نکاتی به ظاهر ساده و کم اهمیت، مانند لینک‌دهی به صفحات داخلی، پست گذاشتن مستمر و عنوان‌های جذاب می‌توانید رتبه سایت خود را به طور چشم‌گیری بهبود ببخشید. برای آموزش تولید محتوای الکترونیکی ابدا نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف نیست. بارها شنیده‌ایم که محتوا پادشاه است و همواره با گذشت زمان به پادشاهی خود ادامه خواهد داد. حال این سوال پیش می‌آید که محتوای باکیفیت چگونه تولید می‌شود؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید برای سایت خود تولید محتوا کنید؛ پس با رشدانا همراه شوید.

تولید محتوا چیست؟

قبل از آن که به سراغ شرح مراحل تولید محتوا برویم، لازم می‌دانیم شما را بیشتر با مفهوم آن آشنا کنیم. منظور از تولید محتوا، فرآیندی است که در آن متخصصان این حوزه ایده‌های جذاب برای محتوا را می‌یابند، در مورد آن محتوای متنی یا ویدئویی تولید می‌کنند و سپس آن را در قالب مقاله، پست وبلاگ، ویدئو و یا طراحی اینفوگرافیک منتشر کرده و به مخاطبین خود عرضه می‌کنند. تولید محتوا یکی از روش‌های بازاریابی درونگرا است و شما به وسیله انتشار محتوای مفید و ارزشمند، مخاطبین بالقوه را به سایت خود دعوت کرده و از این طریق رضایت مخاطبین فعلی را نیز کسب می‌کنید. چند مورد از دلایل اهمیت تولید محتوا به شرح زیر است:

  • بازاریابی محتوا 3 برابر بیشتر نسبت به سایر روش‌های بازاریابی سنتی تاثیرگذار است و 62 درصد به هزینه کم‌تری نیاز دارد.
  • تاثیر این شیوه بازاریابی در کسب و کارهای کوچک تا متوسط، 126 درصد بیشتر از آن‌هایی است که از آن غافلند.
  • 61 درصد خریدهای آنلاین از طریق پست‎های وبلاگی با کسب و کار شما آشنا می‌شوند.
  • تولید بیش از 16 پست در ماه، سبب جذب ترافیک 3.5 برابر بیشتر نسبت به سایر شرکت‌ها می‌شود.

 

حتما بخوانید: روش های بازارایابی محتوا، راز تبدیل مخاطب به مشتری

 

مراحل تولید محتوا

مرحله اول: هدف محتوا را مشخص کنید

اگر قرار است بازاریابی محتوا را به صورت جدی دنبال کنید، باید بدانید که بدون داشتن هدف مشخص، به نتیجه دلخواهتان نخواهید رسید! شما باید در اولین مرحله از تولید محتوا، بررسی کنید و ببینید که آیا سایت موردنظرتان در حال فروش یک محصول است؟ آیا قصد جذب مخاطب بیشتر را دارد؟ آیا به دنبال جذب ترافیک بیشتر به منظور انتشار آگهی برای برند خاصی است؟ هدف سایت شما هرکدام از این موارد که باشد، باید در اولین گام آن را بشناسید تا در موقعیت مناسبی در راستای تحقق به اهداف قرار بگیرید و بدانید که دقیقا قرار است چه کاری انجام شود.

مرحله دوم: مخاطبین محتوا را بشناسید

در مرحله دوم، باید به طور کامل مخاطب موردنظرتان را بشناسید و بدانید که قرار است برای انسان‌ها تولید محتوا کنید و نه برای ربات! آنچه که قرار است در محتوایتان گفته شود و نحوه بیان شما، بستگی به موارد گوناگونی دارد که به شما در شناخت بهتر مخاطب کمک می‌کند. این موارد را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

میزان آشنایی خوانندگان سایت با محتوا

اگر می‌خواهید با افراد متخصص سایتتان تعامل داشته باشید، باید از زبان متفاوتی نسبت به مردم عادی استفاده کنید.

آنچه که مخاطب خواهان آن است

یکی از فاکتورهای اصلی نوشتن در سایت برای حفظ مخاطب، شناسایی دقیق آن چیزی است که مخاطب از شما می‌خواهد. در دومین گام تولید محتوا، شما باید به این درک و شناخت از مخاطب خود برسید که آن‌ها برای دانستن چه چیزی وبلاگ شما را دنبال می‌کنند. اگر بتوانید سوالات مخاطبین را بهتر از سایر رقبا پاسخ دهید، شانس بیشتری برای جذب آنان به عنوان مشتری، خواهید داشت. علاوه بر موارد ذکر شده، سایر چیزهایی که در مرحله شناخت مخاطب باید مدنظر داشته باشید، به شرح زیر است:

  • نحوه دسترسی کاربرها به صفحات سایت
  • شناسایی موارد مورد علاقه مخاطبین
  • پیدا کردن راهی برای دستیابی به مخاطب

 

حتما بخوانید: پرسونا چیست و چگونه پرسونای مشتری را تعیین کنیم؟

 

مرحله سوم: سایت‌های رقیب را شناسایی کنید

نوشتن محتوا برای یک سایت، به داشتن دید مناسب در حوزه چشم‌انداز رقابتی حاکم بر بازار، پیوند دارد. مقایسه سایت خود با سایر سایت‌های رقیب، به شما کمک می‌کند تا به این دید برسید. به دلایلی که در ادامه معرفی می‌کنیم، تولید محتوا باید تحت تاثیر این چشم‌انداز انجام شود. پس در گام سوم، شناسایی رقبا یک امر ضروری می‌باشد.

آگاهی از مطالب سایت‌های رقیب

اکثر بازدیدکنندگان سایت شما بدون شک به سایت رقیب شما هم مراجعه خواهند کرد. برای آن که بدانید آن‌ها در چنین سایت‌هایی چه مطالبی را مطالعه می‌کنند، لازم است عملکرد رقیبان را نیز آنالیز کنید. این شناخت به شما یک دید جامع می‌دهد و باعث می‌شود تا برای داشتن یک محتوای متفاوت تلاش کنید.

تشخیص رویکرد موجود در بازار

زمانی که شما از سایت‌های رقیب خود بازدید می‌کنید، راحت‌تر می‌توانید رویکرد موجود در بازار را شناسایی کنید. بدین طریق این امکان برای شما ایجاد می‌شود تا بتوانید تکنیک‌های نوینی در بازاریابی به کار ببرید.

مرحله چهارم: تدوین استراتژی کلی محتوا

اگر از همان ابتدا روش‌ها و قدم‌های هدفمند در جهت تولید یک محتوای خوب برداریم، می‌توانیم در این حوزه اثربخش باشیم. کلی‌ترین سوالی که در مرحله اول تولید محتوا باید از خود بپرسید، چگونگی انتخاب موضوع و رسیدن به تولید محتوا در فضای وب می‌باشد. استراتژی به معنی داشتن نقشه و هدف برای انجام یک کار مشخص است. وقتی که هدف مشخص باشد و راه رسیدن به هدف هم مشخص شده باشد، می‌توان آسان‌تر به هدف موردنظر دست یافت. تولید محتوا برای سایت هم مانند دیگر کارها نیاز به هدف دارد.

 

حتما بخوانید: استراتژی بازاریابی محتوا چیست و چگونه استراتژی محتوا بنویسیم؟

 

مرحله پنجم: انتخاب درست کلمات کلیدی

یک محتوای خوب با کلمه کلیدی خوب شروع می‌شود. یک استراتژی تولید محتوا عالی به این صورت پیاده‌سازی می‌شود که شما در ابتدا باید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع وبسایت و مخاطبان جمع آوری نمایید. ابزارهای زیادی برای این کار تهیه شده‌اند که معروف‌ترین آن‌ها کیوردپلنر (Keyword Planner) گوگل می‌باشد. شما در انتخاب کلمات کلیدی باید دیدی بالا به پایین داشته باشید، یعنی ابتدا مشخص کنید درباره چه دسته از کلماتی می‌خواهید فعالیت داشته باشید و مخاطبان شما را با آن کلمات کلیدی ببینند، سپس اقدام به تولید محتوا نمایید.

 

حتما بخوانید: کلمه کلیدی چیست و چگونه بهترین کلمات را انتخاب کنیم؟

 

مرحله ششم: ایجاد یک تقویم تولید محتوا

در این تقویم، ساعات و روزهایی که برای خود از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید، مشخص است. به عنوان نمونه، در روز دوشنبه ساعت ۲۰ یک محتوا در زمینه آموزش تولید محتوا برای سایت، تولید و در اختیار کاربران خود قرار دهید. یکی از کارکردهای خوبی که تولید محتوا براساس تقویم محتوا می‌تواند داشته باشد، تربیت ربات‌های گوگل است. به این صورت که ربات‌های گوگل به هنگام ورود به سایت شما با مقاله‌ای جدید روبه رو می‌شوند و این زمان را ثبت می‌کنند. هرچقدر تعداد سرزدن‌های ربات‌های گوگل به وبسایت شما بیشتر باشد، باعث ایجاد یک برنامه زمان‌بندی درست براساس آپدیت شدن وبسایت شما می‌شود و این همان چیزی است که ما از گوگل می‌خواهیم، ایندکس کردن به موقع مقالات وبسایت ما.

مرحله هفتم: بررسی و تحقیق

در این قدم، کار تولید محتوا شروع می‌شود. بعد از مشخص شدن کلمات کلیدی وبسایت نوبت به تولیدمحتوا می‌رسد. در این مرحله شما باید یک کلمه کلیدی از کلمات انتخابی را جدا کرده و به عنوان کلمه کلیدی آن محتوا قرار دهید، با جستجو در اینترنت و سوال و پرسش از افراد صاحب نظر در آن زمینه، می‌توانید به یک کلیت درباره موضوع برسید. نکته‌ای که باید همواره به آن دقت داشته باشید، سنجیدن مزیت‌های احتمالی محتوای شما نسبت به محتوای رقیبان است. شما باید بدانید که محتوای شما چه جذابیتی نسبت به دیگران دارد، آیا به تازگی اقدام به بروز رسانی محتوا کرده‌اید؟

مرحله هشتم: نوشتن عنوان خیره‌کننده و جذاب

هرچند در مورد نوشتن عنوان جذاب در مقاله‌ای با عنوان آموزش تولید محتوا اصولی برای وبسایت توضیح کامل داده‌ایم، بیان چند نکته برای یادآوری خالی از لطف نخواهد بود.

نکات مهم هنگام نوشتن عنوان جذاب برای محتوا

  • اندازه عنوان را نه بسیار شور کنید نه بسیار بی‌نمک! طول مناسب برای عنوان محتوا انتخاب کنید.
  • از برند خود در عنوان‌ها استفاده کنید.

عنوان شما باید به سوالی در ذهن مخاطب پاسخ دهد یا به نحوی جذاب باشد. یک فرمول آسان برای جذب مخاطب، اضافه کردن واژه‌های وصفی به ابتدا یا انتهای عنوان است. به عنوان مثال، بهترین آموزش تولید محتوا، پربارترین دوره آموزش بازاریابی محتوا نمونه‌هایی از عناوین حرفه‌ای هستند. با همین فرمول ساده می‌توانید مخاطبان بی‌شماری برای خود جذب نمایید.

مرحله نهم: نوشتن بدنه محتوا

شما در مراحل قبلی کلمات کلیدی مناسب سایت خود را انتخاب کرده‌اید، یک کلمه از کلمات انتخابی سایت را انتخاب کرده‌اید و برای محتوا خود عنوان جذاب نوشته‌اید. حال نوبت به نوشتن بدنه محتوا می‌رسد، در این مرحله شما باید نکات زیر را رعایت نمایید تا یک محتوای عالی تولید کنید.

نکات مهم هنگام تولید و نوشتن محتوا

  • رعایت قوانین و نکات دستوری زبان
  • استفاده درست از نکات نگارشی از قبیل ویرگول، نقطه و غیره
  • رعایت فاصله و نیم فاصله‌ها
  • پرهیز از به کار بردن جملات طولانی
  • نوشتن جملات روان و قابل فهم برای همه مخاطبان
  • پرهیز از طولانی نوشتن پاراگراف‌ها (هر پاراگراف بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کلمه)
  • استفاده از تصویر در محتوا

 

حتما بخوانید: مهم‌ترین نکات تولید محتوا متنی اصولی برای وب سایت

 

مرحله دهم: استفاده از جملات مهیج در پایان محتوا

یکی از مراحل مهم و تاثیرگذار در تولید محتوا، چگونگی به پایان رساندن آن است. به منظور افزایش اثربخشی محتوایی که نوشته‌اید، در این مرحله لازم است جملات و کلمات خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید. برای انجام بهتر این مرحله، بهتر است با استفاده از یک زبان گویا هدف خود را بیان کنید و خواسته خود از کاربر را در همین بخش مطرح نمایید. برای تاثیرگذاری بیشتر کلام در پایان محتوا، به نکات زیر توجه داشته باشید:

شواهد کافی برای اثبات گفته‌های خود ارائه دهید

به مخاطبین خود نشان دهید که به چه دلیل آن‌ها باید به شما اعتماد کنند. به منظور اعتمادسازی، از داده‌ها و شواهد موجود مربوطه کمک بگیرید. مطالب موجود در شبکه‌های مختلف و رسانه‌های اجتماعی، در اثبات حرف شما موثر خواهند بود.

بر انتقادها غلبه کنید

خود را به جای مخاطب بگذارید و به این فکر کنید که چه نکات منفی و نقدهایی سبب می‌شوند تا مخاطب شما از بروز عکس‌العمل مناسب منصرف شود. به این نقدها در سایتتان پاسخ دهید و تلاش کنید تا نقاط منفی موجود در محتوا را به حداقل برسانید. همچنین در جملات پایانی باید بتوانید اطمینان لازم درمورد استفاده از محصولات یا خدمات خود را به کاربران بدهید تا بابت این موضوع نگرانی نداشته باشند. علاوه بر این، لازم است از کلمات و عبارات مهیج برای تشویق مخاطب خود نیز استفاده کنید.

مرحله یازدهم: سئو کردن محتوا

تا این بخش از کار، شما محتوایی نوشته‌اید که برای کاربر شاید خوب باشد، اما برای موتورهای جستجو و به خصوص گوگل باید آن را بهینه کنید تا محتوای شما برای گوگل هم خوب به نظر بیاید.

نکات مهم هنگام بهینه کردن محتوا سایت

بهینه سازی متاتگ دیسکریپشن (meta Description)

متا تگ‌ها همان نوشته‌های زیرعنوان سایت هستند که در گوگل نمایش داده می‌شوند. این بهینه سازی، تاثیر مستقیمی روی سئو سایت ندارد، اما برای جذب مخاطب مناسب است.

استفاده درست و بهینه از تگ‌های هدینگ (H)

تگ‌های هدینگ از ارزش زیادی برای موتورهای جستجو برخوردار هستند. هرچه عدد جلوی تگ H بیشتر شود، ارزش آن کم می‌شود. مثلا تگ H۱ ارزش بیشتری نسبت به تگ H۲ دارد و این روند تا تگ H۶ ادامه دارد.

بهینه سازی لینک‌های داخلی

سعی کنید تا می‌توانید از لینک سازی داخلی استفاد نمایید. البته لینک سازی مرتب و مربوط به موضوع محتوا. این کار باعث می‌شود تا کاربر در سایت شما بیشتر بماند و صفحات متعددی را بازدید کند که یک سیگنال مثبت سئو به حساب می‌آید.

بهینه سازی تصاویر محتوا

بهینه سازی تصاویر یعنی این که تصویر حجم کمی داشته باشد، نام مناسب و مرتبط با محتوا داشته باشد، عکس مختص مطلب شما و اگر تولید شده توسط شما باشد بهتر است و از خصوصیت جایگزین تصویر(Alt) حتما در آن استفاده شده باشد. با رعایت این چند نکته می‌توانید امید داشته باشید که محتوای شما از نظر گوگل مورد تایید است و خیلی زود توسط گوگل ایندکس می‌شود.

مرحله نهایی: بازخوانی و ویرایش نهایی

شما هر چقدر هم تولید کننده محتوای خبره‌ای باشید، باز هم متن شما نیاز به ویرایش دارد و بهتر است این ویرایش را یک نفر به غیر از خودتان انجام دهد؛ چرا که او حس مالکیتی نسبت به متن ندارد و می‌تواند ویرایش بهتر انجام دهد.

جمع بندی

بازاریابی محتوا یکی از روش‌های تاثیرگذار و رایج جذب مشتری در کسب و کارهای آنلاین است. در واقع در این روش، شما با ارائه محتوای مفید و ارزشمند، توجه مخاطبینتان را به خود جلب کرده و تلاش می‌کنید تا آن‌ها را با خود همراه کنید و از این طریق مشتریان بالقوه را به مشتری واقعی تبدیل نمایید. در این مطلب به شما گفتیم که منظور از تولید محتوا چیست و برای آن که به طور موثر تولید محتوا کنید، نکات و مراحل اصلی آن را با شما در میان گذاشتیم.

اگر به دنبال کتاب‌های مفید در زمینه آموزش تولید محتوا می‌گردید، می‌توانید مطلبی با عنوان (کتاب آموزش بازاریابی محتوا عالی کدام است + دانلود رایگان) را در رشدانا بخوانید و کتاب‌های آموزشی را دانلود نمایید. رشدانا یک تیم کاربلد در زمینه آموزش تولید محتوا برای سایت دارد و همچنین در حال برگزاری دوره آموزش بازاریابی محتوا می‌باشد.

مدیر سایت

دوره آموزشی پیشنهادی

دوره آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

Content Marketing Course

به یک متخصص تولید محتوا و بازاریابی محتوا تبدیل شوید و کسب و کارها را دگرگون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




مشاوره بگیرید 09301302890 9:00 تا 16:00

×
roshdana aparat roshdana instagram roshdana twitter roshdana telegram roshdana linkedin